Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1419130_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
12. november 2014
Kontoret for Humanitært
ophold og udsendelser
Sagsbeh: Anne Bøgholm Wind
Sagsnr.: 2013-0032-1022
Dok.:
983938
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 132 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 25. november 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 132 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der i 2012 og 2013 er sket
tvangsmæssige udsendelser af afviste asylansøgere, der under
opholdet i Danmark har fået tvangsfjernet deres børn, og hvor
børnene er blevet genforenet med forældrene inden for to uger
op til den planlagte tvangsudsendelse, hvorefter udsendelsen af
forældre og børn er effektueret. I bekræftende fald bedes antal-
let af sager og antallet af involverede børn oplyst. Desuden øn-
skes oplyst, om der er lovhjemmel til at ophæve tvangsfjernel-
sen, når ophævelsen sker for at kunne effektuere en udsendelse
af børnene og deres forældre. Spørgsmålet har tidligere været
stillet i folketingsåret 2012-13 og blev foreløbigt besvaret den
17. september 2013.”
Svar:
1.
Justitsministeriet skal indledningsvis oplyse, at Folketingets Ombuds-
mand efter et tilsynsbesøg på Asylcenter Kongelunden ved brev af 30. juni
2014 har rettet henvendelse til ministeriet i en sag, hvor et barn er blevet
udsendt sammen med sin bedstemor i 2011, og hvor barnet angiveligt var
anbragt uden for hjemmet i tiden op til udsendelsen.
I forlængelse af ombudsmandens henvendelse anmodede Justitsministeriet
Udlændingestyrelsen og Rigspolitiet om en redegørelse i sagen, idet mini-
steriet var af den opfattelse, at der kunne være sket fejl i forbindelse med
behandlingen af sagen i 2011.
Udlændingestyrelsens redegørelse viste, at styrelsen har begået fejl i for-
bindelse med behandlingen af sagen, idet styrelsen afviste at tillade en an-
søgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, indgivet
her i landet, jf. den dagældende udlændingelovs § 9 c, stk. 5 (nu stk. 6).
Styrelsen vil derfor som led i den fornyede sagsbehandling kontakte de
pågældende for bl.a. at høre, om de ønsker at vende tilbage til Danmark.
Redegørelsen fra Rigspolitiet viste samtidig, at Rigspolitiet har handlet
korrekt ved at forelægge sagen for Udlændingestyrelsen forud for udsen-
delsen med henblik på at få afklaret, om der på baggrund af oplysningerne
om den tvangsmæssige anbringelse var udsendelseshindringer. Justitsmini-
steriet kan i den forbindelse oplyse, at Rigspolitiet – udover forelæggelsen
for Udlændingestyrelsen – i dag følger den fremgangsmåde, at Rigspolitiet
også underretter den relevante kommune, jf. Rigspolitiets udtalelse neden-
for.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På baggrund af Udlændingestyrelsens redegørelse i sagen har Justitsmini-
steriet over for ombudsmanden tilkendegivet, at ministeriet finder det sær-
deles beklageligt og kritisabelt, at styrelsen afviste indgivelsen af de på-
gældendes ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1. Ministeriet har endvidere over for ombudsmanden oplyst, at mini-
steriet snarest vil indkalde Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale Forhold, Udlændingestyrelsen og Rigspolitiet til et møde for at
drøfte behovet for at fastsætte retningslinjer for samarbejdet mellem de
forskellige myndigheder.
Justitsministeriet har vedlagt kopi af ministeriets brev til Folketingets Om-
budsmand af 27. oktober 2014 til orientering. Det bemærkes i den forbin-
delse, at brevet og de vedlagte redegørelser indeholder fortrolige oplysnin-
ger og derfor bedes behandlet fortroligt.
2.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet fører ikke statistik over sager vedrørende udsen-
delse af familier, hvor problemstillingen om tvangsfjernede
børn har været relevant. Sådanne sager forekommer imidlertid
i et yderst begrænset omfang, og Rigspolitiet mener umiddel-
bart ikke, at der var sådanne sager i 2012 og 2013.
Når Rigspolitiet planlægger udsendelsen af en familie, hvor
der foreligger oplysninger om, at et barn er tvangsanbragt, un-
derretter Rigspolitiet den relevante kommune om den forestå-
ende udsendelse, således at kommunen kan tage stilling til
spørgsmålet om en eventuel ændring af foranstaltningen.
Rigspolitiet udsender ikke tvangsanbragte børn sammen med
deres familier, så længe foranstaltningen er opretholdt af
kommunen.”
3.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale Forhold, der har oplyst følgende:
”Hvis der er børn og unge under 18 år, som er omfattet af ud-
lændingeloven, og som har problemer af en sådan karakter, at
udlændingemyndighederne vurderer, at de ikke kan håndteres i
regi af asylcentrene, kontakter udlændingemyndighederne i
praksis kommunen.
Kommunen foretager en faglig vurdering af barnets behov for
hjælp og støtte og herunder af, hvorvidt der er grundlag for at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
iværksætte foranstaltninger og i bekræftende fald hvilke. Det
kan f.eks. være, at kommunen skønner, at barnets eller den un-
ges behov tilsiger, at barnet eller den unge anbringes uden for
hjemmet.
Når en kommune vurderer, hvorvidt en anbringelse af et barn
eller en ung skal opretholdes, skal hensynet til barnets bedste
indgå i vurderingen. Der ses således på, om formålet med an-
bringelsen er nået, eller om anbringelsen ikke længere opfylder
formålet, således at det må overvejes, om anden støtte skal
iværksættes.
Kommunen kan således alene forholde sig til barnets eller den
unges behov for særlig støtte, men således ikke til spørgsmålet
om, hvorvidt barnet, den unge eller familien skal udsendes af
landet.
Kommunen forelægger den faglige vurdering for udlændinge-
myndighederne. Udlændingestyrelsen skal godkende og ende-
ligt afholde udgifterne til særlige støtteforanstaltninger, jf. ud-
lændingeloven § 42 a.”
4