Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1318356_0001.png
1318356_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetChristiansborg
DatoJ. nr.
20. december 20132013-5114
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00

Vedr. Lillebæltsbroen

Som det fremgår af publikationen”Togfonden DK – højhastighed og elektrifi-cering på den danske jernbane”fra september 2013, der tidligere er fremsendttil Folketinget, har Banedanmark undersøgt Lillebæltsbroens fundering.I den forbindelse oplyste Banedanmark, at der er en lille risiko for, at Lille-bæltsbroens fundering ikke vedbliver at være tilstrækkelig, og at der derfor blevovervejet et projekt for at øge broens funderingsmæssige sikkerhedsfaktor vedudlægning af en stenpåfyldning omkring broens fundamenter.Banedanmark har nu oplyst, at en ekspertgruppe bestående af geotekniske top-kompetencer fra rådgivende ingeniørfirmaer samt forskere fra DTU og AAUnetop har afsluttet et analysearbejde om jordbundsforholdene omkring Lille-bæltsbroen.I analysen konkluderes det, at broen beregningsmæssigt er sikker, og at trafik-ken kan opretholdes, men at den margin, der er til sikkerhedsgrænsen, er sålille, at broens fundering bør forstærkes. Dette skal konkret ske ved at påfyldesten på de kritiske steder omkring fundamenterne. Herefter vil broen leve op tilgældende niveau for god stabilitet.Banedanmark vil på den baggrund straks iværksætte en sådan forstærkning afbroen. Banedanmark igangsætter hurtigst muligt en udbudsproces, og jeg for-venter umiddelbart i det nye år at fremsende et aktstykke til Folketingets Fi-nansudvalg om projektet. Udgiften til forstærkningen forventes afholdt af deeksisterende bevillinger til fornyelse og vedligeholdelse på vej- og baneområ-det. Prioriteringen af Lillebæltsbroens forstærkning kan betyde, at anden plan-lagt vedligeholdelsesaktivitet på vej og bane ikke gennemføres som forudsat.I ovennævnte publikation fra september 2013 om Togfonden oplyste Ba-nedanmark endvidere, at det forhold, at Lillebæltsbroen, der er bygget i 1935,er funderet på plastisk ler, har betydet, at broen siden opførelsen som forventethar ”sat sig”. Banedanmark har gennemført en monitorering heraf siden 1993,og der har ikke været konstateret problemer med sætninger.Ekspertgruppen har imidlertid som led i deres analyse konstateret, at det pla-stiske ler under Lillebælt er uforudsigeligt, således at der for alle eventualiteters
skyld bør iværksættes en øget overvågning af, om bropillerne sætter sig, frem tilat funderingen er forstærket. Overvågningen iværksættes for at kunne lukke ogevakuere broen rettidigt, hvis der mod forventning sker skred i funderingen.Banedanmark udbygger derfor den nuværende overvågning. Som led heri harBanedanmark og Vejdirektoratet iværksat procedurer for en eventuel lukningog om nødvendigt evakuering af al krydsende trafik på broen i det tilfælde, atbroen skulle sætte sig uforholdsmæssigt. Dette skal ses som udtryk for, at derikke gås på kompromis med sikkerheden.Der er vedlagt et faktaark og baggrundsnotat fra Banedanmark om situationen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr