Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1
TS2060103-201
8. juli 2014
UDKAST til forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Tunge køretøjer på kommunevej, let gods på blokvogne og gebyr for udstedelse af legitimationskort)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som senest ændret ved lov nr. 736 af
25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 85
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
”Stk.
4.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om kommunernes adgang til at tillade kørsel på
kommunale veje med traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer til disse, hvis akseltryk og
totalvægt overstiger bestemmelser fastsat efter stk. 1.”.
2.
§ 86, stk. 1, 1.-2. pkt.,
ændres til:
”Kørsel med blokvogn, som medfører overskridelse af bestemmelser fastsat i medfør af §§ 84 og 85, må
kun ske med politiets tilladelse, der meddeles efter forhandling med vedkommende vejbestyrelse.”.
3. og 4. pkt. bliver herefter 2. og 3. pkt.
3.
I § 89, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
”Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om gebyr for udstedelse af legitimationskort til
dokumentation for gennemførelse af uddannelse til at regulere færdsel i forbindelse med gennemførelse
af særtransporter.”.
§2
Loven træder i kraft 1. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
3. Kørsel med særlige køretøjer på kommunale veje
3.1. Gældende ret
3.2. Transportministeriets overvejelser
4. Bedre udnyttelse af blokvogne
4.1. Gældende ret
4.2. Transportministeriets overvejelser
5. Hjemmel til gebyr for udstedelse af legitimationskort
5.1 Gældende ret
5.2 Transportministeriets overvejelser
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Dette lovforslag har flere formål, der understøtter regeringens målsætning om at arbejde for, at små
virksomheder har gode muligheder for at vokse samt at rydde op der, hvor virksomhederne bliver mødt med
unødigt offentligt bureaukrati.
Regeringen ønsker at kommunerne skal kunne beslutte, om de kommunale veje skal kunne anvendes til
kørsel med særlige, tunge specialkøretøjer, som overskrider de vægt- og akseltryksgrænser, som gælder for
ordinære, godstransporterende lastbiler og lastbilvogntog.
D
erudover
ønsker regeringen, at fremme udnyttelsen af den eksisterende vognpark til transport af gods og
samtidig reducere den administrative byrde for virksomhederne ved at muliggøre anvendelse af blokvogne til
transport af let, men overdimensioneret gods uden, at det kræver tilladelse fra politiet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Endelig ønsker regeringen indført hjemmel for transportministeren til at fastsætte bestemmelser om
opkrævning af gebyr for udstedelse af legitimationskort til personer, der bliver bemyndiget til at regulere
færdsel ved gennemførelse af særtransporter. Beløbet vil løbende blive reguleret som en formålsbestemt og
omkostningsdækket ordning.
2. Lovforslagets indhold
Med forslaget indsættes i § 85 hjemmel for transportministeren til at bemyndige kommunerne til at tillade
kørsel med særlige, tunge motorredskaber, navnlig landbrugsmaskiner, inden for de vægt- og
akseltryksgrænser, som kan accepteres for det statslige vejnet.
Endvidere ændres § 86, så sondringen mellem belæssede og ubelæssede blokvogne fjernes.
Endelig indsættes i § 89 en bemyndigelse til, at transportministeren kan fastsætte gebyr for udstedelse af
legitimationskort til personer, der af justitsministeren er bemyndiget til at regulere færdsel i forbindelse med
gennemførelse af særtransporter.
3. Kørsel med særlige køretøjer på kommunale veje
3.1 Gældende ret
Kapitel 5 og 6 i bekendtgørelse nr. 577af 6. juni 2011 (dimensionsbekendtgørelsen) fastsætter regler om
totalvægt og akseltryk.
I 2010 udstedte Trafikstyrelsen dispensation til visse gyllekøretøjer fra dimensionsbekendtgørelsens kapitel 5
og 6 til kørsel på statsvejnettet. Dispensationen er baseret på Vejdirektoratets udregning af den acceptable
belastning på statsvejnettet. Vejdirektoratet har ikke udtalt sig om de kommunale vejnet. På den baggrund er
det indsat som vilkår i dispensationen, at kørsel forudsætter, at den kommune, på hvis veje landmanden
ønsker at køre, også har accepteret kørsel op til disse højere vægt- og akseltryksgrænser.
Dispensationen gælder forskellige kombinationer af gyllekøretøjer: På gyllevogne (traktorpåhængsvogn/-
redskab) tillades 10 ton akseltryk på op til tre aksler på betingelse af, at køretøjet er monteret med mindst 65
cm brede dæk, hvor arealet af dækribberne udgør mindst 1/3 af dækkets overflade, og dæktrykket højst er 3
bar. For gyllevogne med tre aksler er der vilkår om, at 1. og 3. aksel er tvangsstyrede. Vogntogstotalvægten
tillades op til 48 ton. For selvkørende gyllenedfælder (motorredskab) tillades 11,5 ton akseltryk på betingelse
af, at køretøjet er forsynet med mindst 1,0 m brede dæk, hvor arealet af dækribberne udgør mindst 1/3 af
dækkets overflade, og dæktrykket højst er 3 bar. For selvkørende gyllenedfælder (motorredskab) tillades
totalvægt op til 23 ton på to-akslede, og op til 34,5 ton på tre-akslede (vogntog).
3.2 Transportministeriets overvejelser
Gennem de senere år er antallet af landbrug blevet færre men større. Det samme gælder de maskiner, som
anvendes på landbrug. Landbrugserhvervet har behov for at kunne anvende det nyeste udstyr for at være
konkurrencedygtige. Mange af disse køretøjer er tungere end de køretøjer, der tillades anvendt på
færdselslovens område. Branchen ønsker derfor en permanent undtagelse for de tunge køretøjer.
Vejdirektoratet har på den baggrund undersøgt, hvilke muligheder der er for at imødekomme branchens
ønske og udvide den generelle dispensation til det kommunale vejnet. Vejdirektoratet er nået til den
konklusion, at der på det kommunale vejnet kan være forhold, der gør, at det ikke er fornuftigt at give
dispensation (vejslid og/eller brobelastning). Principielt kan kørsel med de tunge køretøjer medføre forøgede
udgifter til vedligeholdelse af de mindre godt befæstede kommuneveje.
Transportministeren ønsker på den baggrund ikke at pålægge kommunerne at acceptere en udvidelse af den
generelle dispensation for akseltryk og totalvægt. I stedet foreslår transportministeren indsat hjemmel til, at
ministeren kan bemyndige den enkelte kommune til selv at træffe beslutning om, hvorvidt det vil være
forsvarligt at tillade denne slags køretøjer at køre på deres vejnet inden for de samme begrænsninger, som
kan accepteres på statsvejnettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
4. Bedre udnyttelse af blokvogne
4.1 Gældende ret
Efter færdselslovens § 86, stk. 1, forudsætter enhver transport af gods på blokvogn politiets forudgående
tilladelse.
Det samme gælder kørsel med blokvogn i ubelæsset stand, når den tomme blokvogns- eller det tomme
blokvogntogs dimensioner overskrider reglerne om dimensioner, totalvægt og akseltryk, som gælder for
ordinære lastbiler og lastbilvogntog, og som er fastsat i dimensionsbekendtgørelsen med hjemmel i
færdselslovens §§ 84 og 85.
4.2 Transportministeriets overvejelser
Overdimensioneret, udeleligt gods kan i dag uden forudgående tilladelse transporteres på ordinære
lastbilvogntog med dimensioner op til 3,30 m i bredden, 4,10 m i højden og 30 m i længden (de normale
grænser for vogntog er 2,55 m, 4,00 m og 18,75 m), hvis der ikke sker overskridelse af vægte og akseltryk.
Politiet udsteder i dag rutinemæssigt transporttilladelse til blokvogn på samme betingelser.
Den nuværende praksis, hvorefter politiet rutinemæssigt udsteder tilladelse til kørsel med belæssede
blokvogne, når disse holder sig inden for de dimensionsgrænser, som gælder for lastbilvogntog, anses for
uhensigtsmæssig.
Derfor foreslås færdselslovens § 86 ændret, så blokvogne, såvel belæssede som ubelæssede, uden
forudgående tilladelse kan køre inden for samme dimensionsgrænser som lastbilvogntog.
Den foreslåede ændring vil gøre det muligt at optimere udnyttelsen af den eksisterende vognpark, da
vognmandsbranchen nu i øget omfang vil kunne gøre brug af blokvogne uden at skulle tænke på, at der skal
søges om tilladelse i god tid, før kørslen skal udføres. Der er således en lettelse i den administrative byrde
både ved, at der bliver mindre behov for forudgående planlægning og mindre tidsforbrug til at ansøge om
særtransporttilladelser.
Den foreslåede ændring vil medføre en begrænset lettelse af administrationen af særtransporttilladelser hos
politiet.
5. Hjemmel til gebyr for udstedelse af legitimationskort
5.1 Gældende ret
Efter færdselslovens § 89 kan politiet regulere færdslen på steder, hvor det skønnes nødvendigt. Desuden kan
justitsministeren fastsætte bestemmelser om andre personers adgang til at regulere færdslen. I forbindelse
med gennemførelse af store særtransporter (f.eks. af vindmølledele) er der jævnligt trafikale situationer, som
forudsætter regulering af færdslen.
Ved justitsministerens udstedelse af bekendtgørelse nr. 1282 af 12. november 2013 om visse personers
adgang til regulering af færdslen i forbindelse med særtransporter kan andre personer end politiet
bemyndiges til at regulere færdsel. Bemyndigelsen forudsætter, at en uddannelse er gennemført og bestået.
Efter fuldført uddannelse udstedes et legitimationskort til dokumentation for, at den pågældende er
bemyndiget til at regulere færdsel i forbindelse med gennemførelse af særtransporter. Udstedelse af
legitimationskortet varetages af Trafikstyrelsen
5.2 Transportministeriets overvejelser
Forslaget giver transportministeren bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om betaling for udstedelse af
legitimationskort til dokumentation for, at der er gennemført den særlige uddannelse, som efter regler fastsat
efter § 89, stk. 2, er en betingelse for, at en person må regulere færdsel i forbindelse med gennemførelse af
særtransporter. Legitimationskortet udstedes af Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen skal udover administration af kortudstedelse varetage godkendelse af
uddannelsesinstitutioner, som forestår uddannelse i regulering af færdslen i forbindelse med gennemførelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401001_0005.png
5
af særtransporter, og føre tilsyn med disse. Dette medfører, at Trafikstyrelsen skal afholde udgifter til
godkendelse af og tilsyn med uddannelsesinstitutioner, registrering og udstedelse af beviser m.v.
Udgifterne tænkes finansieret ved et formålsbestemt, omkostningsdækkende gebyr for modtagelse af det
legitimationskortet. Gebyret, som er fastsat ud fra en forudsætning om et minimumsscenarium for
omkostninger til udførelse af opgaverne, og er baseret på, at ansøger selv skal indhente straffeattest, er fastsat
til 380 kr. Gebyrets størrelse vil blive tilpasset løbende med udviklingen, således at gebyret pr.
legitimationsbevis reduceres, hvis de samlede udgifter reduceres henholdsvis blive forhøjet, hvis den
samledes udgift pr. legitimationsbevis stiger.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Samlet vurderes lovforslaget ikke at indebære væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
stat, regioner eller kommuner.
Kommunernes udstedelse af tilladelse eller meddelelse af afslag om kørsel med de tunge landbrugskøretøjer
vil kun medføre en lille forøgelse i administrationen, da kommunerne i forvejen, som vejmyndighed,
administrer tilladelser til kørsel med blokvogne, og da kommunerne i forvejen med det nuværende
dispensationssystem udsteder tilladelser til kørsel med landbrugskøretøjer.
Politiet udsteder i dag rutinemæssigt en særtransporttilladelse til blokvogn, hvis der ikke er overskridelse af
vægtgrænserne, og hvis dimensionerne ligger inden for de dimensioner, hvor kørsel med ordinære lastbiler
og lastbilvogntig kan ske uden forudgående tilladelse.
Forslaget vil således medføre en begrænset lettelse af administrationen af særtransporttilladelser hos politiet.
Udstedelsen af legitimationskort, godkendelse af uddannelsescentre, inkl. fastsættelse af rammer for
udarbejdelse og vedligeholdelse af uddannelsesplaner samt udarbejdelser og afvikling af prøver, tilsyn med
godkendte uddannelsessteder, administration af ordningen, herunder sikring af registrering og udstedelse af
beviser samt behandling af klagesager og henvendelser fra chauffører og politi, finansieres ved et
omkostningsdækkende gebyr. Denne opgave er således udgiftsneutral.
Tabel 1 nedenfor viser udvikling i opsparing, omkostninger, indtægter og resultat. Prisen pr.
legitimationskort er beregnet til at være 380 kr.
Tabel 1 Udvikling i opsparing, omkostninger, indtægter og resultat (pris 380 kr. pr. legitimationskort)
I kr.
Opsparing primo
Omkostninger
Indtægter
Resultat
Opsparing ultimo
2014
0
108.043
37.981
-70.063
-70.063
2015
-70.063
41.897
66.466
24.569
-45.494
2016
-45.494
42.046
66.466
24.421
-21.073
2017
-21.073
45.393
66.466
21.073
0
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at lovforslaget vil gøre det lettere for landbrugserhvervet at gøre brug af en større del af de
store landbrugskøretøjer, som er tilgængelige på markedet, og dermed forbedre landbrugets
konkurrencevilkår i forhold til konkurrenter på det øvrige EU-marked. Endvidere vil forslaget reducere
transporterhvervets udgifter til administration af særtransportansøgninger til blokvognskørsel.
Indførelse af gebyr for udstedelse af legitimationskort og om, at kursisterne efterfølgende skal ansøge om
legitimationskort, vil medføre en begrænset administrativ byrde for virksomheder, som skal have personale
uddannet. De administrative byrder for de berørte virksomheder søges dog begrænset mest muligt, eventuelt
gennem indførelse af en elektronisk ansøgningsprocedure via uddannelsescentrene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401001_0006.png
6
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke får væsentlige administrative konsekvenser for borgerne.
For borgere, som vil uddanne sig til at regulere færdsel i forbindelse med gennemførelse af særtransporter,
vil indførelsen af gebyr for udstedelse af legitimationskort medføre en begrænset økonomisk byrde.
Kravet om, at kursister efter afsluttet uddannelse skal ansøge om legitimationskort, vil medføre en lille
administrativ byrde. Den administrative byrde for de berørte borgere søges dog begrænset mest muligt,
eventuelt gennem indførelse af en elektronisk ansøgningsprocedure via uddannelsescentrene.
9. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen væsentlige miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. juli 2014 til den 18. august 2014 været sendt i høring hos
følgende organisationer mv.:
[Automobilbranchens Handels og Industriforening, Bilbranchen, Campingbranchen,
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening,
Danmarks Knallert Union, Danmarks Motor Union, Dansk Camping Union, Dansk Cyklist Forbund,
Dansk Erhverv, Dansk Fodgænger Forbund, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Lokal
Syn, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Bilimportører,
Danske Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Motorcyklister,
Danske Synsvirksomheder, Det Centrale Handicapråd, DI Transport, DTU Transport,
Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Foreningen af Omsynsvirksomheder, Foreningen Liv og
Trafik, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd, Håndværksrådet, International
Transport Danmark, KL (Kommunernes Landsforening), Landbrugsmaskinimportørernes
Brancheforening af 1919, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, MC-Touring Club Danmark, Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk
Samråd, NOAH-Trafik, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik og Ungdomsringen]
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive
konsekvenser / mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Lettelse for politiet ved, at der
skal udstedes færre
særtransporttilladelser
Lettelse af administrationen af
særtransporttilladelser
Lettelse af administrationen af
Negative
konsekvenser / merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Merudgifter i marginalt omfang til
administrationen af tilladelser
Forøgelse i marginalt omfang af
kommunernes administrationen af
tilladelser til landbrugskøretøjer
Merudgifter i marginalt omfang til
betaling for legitimationskort
Forøgelse i marginalt omfang til
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401001_0007.png
7
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgere
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
særtransporttilladelser
Ingen
Ingen
Intet
ansøgning om udstedelse af
legitimationskort
Merudgifter i marginalt omfang til
betaling for legitimationskort
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (færdselslovens § 85, stk. 4)
Den ny hjemmel vil blive udnyttet til at give vejmyndighederne i kommunerne mulighed for at tage stilling
til, om de finder det muligt og forsvarligt at tillade kørsel på kommunens vejnet med særlige køretøjer med
større totalvægte og højere aksel- eller bæltetryk end de for almindelige køretøjer gældende.
Der henvises endvidere til de almindelige bemærkninger.
De særlige begreber blokvogn, motorredskaber, traktor, akseltryk, totalvægt mv. er defineret i
færdselslovens § 2.
Til nr. 2 (færdselslovens § 86, stk. 1)
Ændringen medfører, at der med blokvogne, belæssede såvel som ubelæssede, uden forudgående tilladelse
kan gennemføres særtransporter på samme vilkår, som allerede gælder for almindelige lastbilvogntog efter
bekendtgørelse nr. 374 af 23. april 2007 om særtransport, navnlig §§ 24-28, samt bilag 1 om almindelige
betingelser for særtransport og bilag 2 om afmærkning.
Det betyder at blokvogne, der i belæsset stand ikke overskrider dimensionerne op til 3,30 m i bredden, 4,10
m i højden og 30 m i længden, kan køre uden forudgående tilladelse, når dimensionsbekendtgørelsens
grænser for totalvægt og akseltryk er overholdt. (56 ton totalvægt for vogntog, 10 ton akseltryk og 11,5 ton
drivakseltryk).
Til nr. 3 (færdselslovens § 89, stk. 2)
Den foreslåede ændring af § 89 udgør en bemyndigelse til, at transportministeren kan fastsætte regler om et
formålsbestemt omkostningsdækkende gebyr for udstedelse af legitimationskort til personer, der har
gennemført og bestået uddannelse til at regulere færdsel i forbindelse med gennemførsel af særtransporter.
Gebyrindtægterne skal dække de langsigtede gennemsnitsomkostninger ved udstedelse af legitimationskort,
godkendelse af uddannelsescentre inkl. fastsættelse af rammer for udarbejdelse og vedligeholdelse af
uddannelsesplaner samt afvikling og udarbejdelse af prøver, tilsyn med godkendte uddannelsessteder og
administration af ordningen, herunder sikring af registrering og udstedelses af beviser, samt behandling af
klagesager og henvendelser fra chauffører og politi.
Til § 2
Loven skal træde i kraft 1. januar 2015 således, at administrationen til udstedelse af legitimationskort er fuldt
operativ, og så der er tid til at fastlægge rammerne inden for hvilke, kommunerne skal kunne tillade kørsel på
deres vejnet med tunge landbrugskøretøjer.
Lovforslaget sammenholdt med den gældende formulering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401001_0008.png
8
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af
11. december 2013, foretages følgende
ændringer:
I § 85
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
”Stk.
4.
Transportministeren kan fastsætte
bestemmelser om kommunernes adgang til
at tillade kørsel på kommunale veje med
traktorer, motorredskaber og
påhængskøretøjer til disse, hvis akseltryk og
totalvægt overstiger bestemmelser fastsat
efter stk.1.”.
§ 86.
Kørsel med blokvogn i belæsset stand må kun
ske med politiets tilladelse, der meddeles efter
forhandling med vedkommende vejbestyrelse.
Tilsvarende gælder for kørsel med blokvogn i
ubelæsset stand, hvis blokvognen overskrider de i
medfør af §§ 84 og 85 fastsatte bestemmelser om
køretøjers bredde, længde og højde samt om
køretøjers største tilladte totalvægt og akseltryk.
§ 86, stk. 1, 1. – 2. pkt., ændres til:
”Kørsel med blokvogn, som medfører
overskridelse af bestemmelser fastsat i
medfør af §§ 84 og 85, må kun ske med
politiets tilladelse, der meddeles efter
forhandling med vedkommende
vejbestyrelse.”.
I
§ 89, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
”Transportministeren kan fastsætte
bestemmelser om gebyr for udstedelse af
legitimationskort til dokumentation for
gennemførelse af uddannelse til at regulere
færdsel i forbindelse med gennemførelse af
særtransporter.”.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.