Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 173
Offentligt
1338500_0001.png
1338500_0002.png
1338500_0003.png
1338500_0004.png
1338500_0005.png
1338500_0006.png
1338500_0007.png
1338500_0008.png
1338500_0009.png
1338500_0010.png
1338500_0011.png
1338500_0012.png
SF Nordjyllands E45-trafikløsning 2013-2030 :September 2013REVIDERET FEBRAR 2014, SE RØDE TILFØJELSER HERUNDER
Forbedring af sikkerhed og kapacitet på E45 ved LimfjordstunnelenSF er af den opfattelse, at den langstrakte diskussion om den 3. Limfjordsforbindelse ikke må stå ivejen for, at sikkerheden forbedres og kapaciteten udvides på E45 omkring Limfjordstunnelen.Det er vores opfattelse, at den nuværende motorvej og tunnel, efter ombygning som foreslået inærværende notat, vil være væsentligt forbedret. På denne baggrund foreslår vi, at der atforbedringerne i nærværende notat hurtigst muligt gennemføres, hvorefter man i de næste 4 årevaluerer virkningen.
De 4 sikkerheds- og kapacitetsproblemer, der skal løses, er :A. Motorvejen mod syd (Aarhus) indsnævres fra 3 til 2 baner lige efter tunnelen.B. Trafikken fra Aalborg C til Nørresundby C kommer forkert ind i tunnelenC. Der er ikke overhalingsforbud (ikke forbud mod vognbaneskift) i tunnelenD. Tilkørselsvejene til City Syd, Aalborg Lufthavn/Hanherred/Aalborg Havn bør forbedres
Den samlede plan for E45 ses herunder :
A. Motorvejen mod syd indsnævres fra 3 til 2 baner lige efter tunnelen(Løsning : Lav et 3. sydgående spor) :Lige efter tunnelen, i selve mundingen mod Aarhus, forsvinder inderbanen. Dette fører tilhasarderede vognbaneskift inde i tunnelen, med risiko for efterfølgende uheld.
Samtidig medvirker det til kødannelser, fordi sammenfletningerne og den stejle bakke umiddelbartsyd for tunnelen er medvirkende til, at hastigheden pludselig sænkes markant,specielt i inderbanen.Problemet kan løses ved etablering af et tredie sydgående spor frem til Humlebakken, en strækningpå 2,2 km :
På illustrationen er det vist, hvordan det nuværende nødspor kan inddrages til en ny inderbane, ettredie spor op ad bakken til frakørsel Humlebakken.Inderbanen på illustrationen er således beliggende i det nuværende nødspor. Der kan fremover kunske indkørsel til Aalborg C fra det højre spor i tunnelen. Dette højre spor går altså fremover bådemod Aarhus og mod frakørsel Aalborg C. En helt normal og tryg dansk motorvejsudførelse imodsætning til i dag.Vejdirektoratet har selv peget på denne løsning i VVM-redegørelsen for den 3. Limfjords-forbindelse, så plangrundlaget er til stede og arbejdet kan umiddelbart igangsættes.Prisen er (Vejdirektoratets egne tal incl. tillæg) :Kr. 116,2 mill.Hvis man finder dette beløb for højt, kan det 3. Sydgående spor laves fra tunnelen frem til :- Frakørsel <24> Ø.Uttrupvej for ca. 42 mill. kr (Vejdirektoratets tal) (Ca. 1050 m)- eller kort før broen hvor Aftenvej krydser E45, pris ca. 65 mill. kr.(Ca. 1750 m)Det helt afgørende er, at sammenfletningen fra 3 til 2 spor fjernes fra tunnelmundingen.
Andre forhold kan så afgøre, hvor langt det 3. Sydgående spor skal være.
Ønsker man at udføre denne ændring som et tidsbegrænset forsøg, kan det gøres uden at ændre detnuværende nødspor, men blot ved at ændre stribningen på strækningen og lave en mindreombygning der hvor spærrefladen er vist på illustrationen. Anslået pris for dette forsøg incl. ændretog forbedret skiltning før og i tunnelen ca. 20 mill. kr.
B. Trafikken fra Aalborg C til Nørresundby C kommer forkert ind itunnelen (Løsning : Lav en justeret tilkørsel ad eksisterende veje) :I nordgående retning, mod Frederikshavn og Hirtshals, er der det problem, at tilkørslen fra AalborgC kommer i 2 baner ind mod tunnelen og skal flette sammen fra venstre med den hurtige trafik påE45, der ligeledes kommer i 2 baner.Dette giver 3 udfordringer :4 baner bliver til 3Trafikken fra venstre (fra Aalborg C) er ofte langsommere end trafikken på E45Trafikanter fra Aalborg C, der lige efter tunnelen skal til højre mod Nørresundby C, skalkrydse 2 vognbanerinde i selve tunnelenDen mest oplagte, fremtidssikrede og billigste løsning på dette problem er en kombination af 2 ting:Justeret vej fra Aalborg C til Nørresundby C (vist medblåstreg på kortet herover), såtrafikken fra Aalborg C mod Nørresundby C ledes korrekt ned på motorvejen via tilkørsel ØsterUttrup Vej, mens den øvrige trafik fra Aalborg C gennem tunnelen og videre nordpå ledes af dennuværende vej ind i det venstre spor i tunnelen med totalt overhalingsforbud til og fra de øvrige 2baner. Først efter tunnelen kan man skifte bane.
Den nuværende tilkørsel er vist med rødt, og den fremtidige tilkørsel for trafik til Nørresundby C ervist med blåt. Den blå vej er i forvejen tilkørselsvej til E45 Syd, mod Aarhus.I middeltæt trafik er der ca. 3 biler pr. minut, der kommer fra Aalborg C og skal dreje fra modNørresundby C umiddelbart efter tunnelen. I myldretidstrafikken er der ca. 6 biler pr. minut, derskal denne vej.Denne ekstra trafik kan rummes på den eksisterende kommunevej, der fører op til de to rundkørslerved tilkørsel Øster Uttrup Vej. For de nævnte 3-6 biler pr. minut vil der være et ekstra tidsforbrugpå ca. 2½ minut, men vi mener, det er en lille pris at betale for at få forbedret sikkerhed og kapaciteti tunnelen. Pris for ændret skiltning :3 mill. kr.
Princip for ændret skiltning ved start af tilkørsel fra Aalborg C mod tunnelDer er i dag stor trafiktæthed i de to rundkørsler ved til- og frakørslerne til E45. Dette tiltagvil forværre dette, men hvis man samtidig laver en shuntbane mod højre/AalborgC hvorfrakørsel<24>i sydgående retning kommer op til rundkørslen, kan megen opstuvning på E45undgås. Samtidig skal man være opmærksom på, at den forøgede trafik ved denne løsningsker i MODSAT retning af den kødannende trafik.
C. Der er ikke overhalingsforbud i tunnelen (Løsning : Lavoverhalingsforbud/Forbud mod vognbaneskift)Nårdet 3. sydgående spor(se øverst pkt. A)og den justerede tilkørsel fra Aalborg C tilNørresundby C(herover pkt. B) er etableret, er der 3 baner igennem tunnelen og efter tunnelen ibåde nord- og sydgående retning, og trafikken kan afvikles uden sammenfletning før tunnelen ellervognbaneskift i tunnelen.
Men for at dette kan virke skal der indføres totalt overhalingsforbud i tunnelen, som vist påillustrationen herunder :
I dag er der total overhalingstilladelse i hele tunnelen, hvilket fører til mange farlige situationer oguheld, og dermed driftsforstyrrelser i tunnelen.På illustrationen herover er vi lige kørt ned i tunnelen fra syd, og er på vej mod Frederikshavn.Efter gennemførsel af pkt. BJusteret vej til Nørresundby Cog pkt.COverhalingsforbudersituationen den, atal trafik fra Aalborg C, der skal videre nordpå mod Nørresundby N, Frederikshavn ogHirtshals, kører ivenstrebane igennem tunnelen og kan ikke forlade denne før tunnelen slutteral trafik, der skal køre fra mod Nørresundby C umiddelbart efter tunnelen, er allerede ihøjrebane og ligger derfor rigtigtal trafik på selve E45 ligger ihøjre bane og midterbanenog kan fortsætte uhindret ned itunnelen uden sammenfletning fra Aalborg C lige før tunnelen. Herved undgås kø og farligevognbaneskift, og hastighedsforskellen på E45-trafikken og trafikken fra Aalborg C kan udlignesned igennem tunnelen uden at vognbaneskift undervejs er en mulighed.Pris for ændret stribning og ændret skiltning: Ca. 15 mill. kr.
Herover : Indkørsel i tunnelen fra E45 i nordlig retning, efter indførelse af overhalingsforbud:Trafikken fra E45 kommer uændret ind i de to spor til højre, men der er lavet overhalingsforbud.Trafikken fra Aalborg C kommer kun ind i sporet længst til venstre, og kører i eget spor hele vejenigennem tunnelen.Bilister, der skal dreje fra mod Nørresundby C lige efter tunnelen, ligger allerede korrekt i højrebane, den bane billedet er taget fra.Hvis det vurderes, at krydsning af fuldt optrukne striber er i konflikt med detoverledningssystem, der i dag er etableret ved uheld i et tunnelrør, kan man i tunnelens endererstatte ca. 50 m malet hvid stribe med hvide elektriske lysbånd/elpærer, nedfældet ikørebanen. Når de orange overledningslys tændes, kan de hvide lys automatisk slukkes,hvorved de hvide fuldtoptrukne striber nu er punkterede, der hvor trafikken krydser dem.
Kridtsvinget:Hvis man ikke ønsker at gennemføre punkt B. Justeret vej via Ø.Uttrupvej, eller vurderer, atreduktion til ét spor fra Aalborg C igennem Kridtsvinget mod tunnelen er for lidt, kan manalternativt overveje denne løsning :Der indføres i nordgående retning igennem tunnelen udelukkende fuldt optrukne striberimellem yderbane og midterbane :
Imellem inderbane og midterbane, hvor E45-trafikken kører, er der stadig mulighed forvognbaneskift.De to baner fra Aalborg C (Kridtsvinget) mod tunnelen bevares. Men skiltningen ændres,således at VENSTRE bane i Kridtsvinget lige før tunnelen skiltes “E45 og E39”, og HØJREbane i Kridtsvinget efter forholdene enten skiltes “Nørresundby C <22> og E39” eller blot“Nørresundby C <22>”. På denne måde vil de biler, der skal dreje fra mod Nørresundby Clige efter tunnelen, ALDRIG skulle skifte imellem 3 vognbaner, men efter fletning medtrafikken på E45 kun skulle skifte fra midterbane til inderbane. De bilister, der skal viderenordpå, kan – via venstre bane i Kridtsvinget - vælge at blive i den nuværende yderbane,afgrænset fra den øvrige trafik, indtil der igen kan flettes sammen nord for tunnelen:
Herover : Lige nord for tunnelen efter ændring.Bilerne fra Aalborg C, der kører i venstre bane nordpå, har god tid til at nå at placere sig korrektinden næste frakørsel, Nørresundby N. Skal de videre mod Frederikshavn, er de allerede i en af de 2korrekte baner.
Løsningen med fuldt overhalingsforbud i tunneler bruges med succes mange steder i udlandet.Herunder et par eksempler :
D. Tilkørselsvejene til City Syd,Aalborg Lufthavn/Hanherred/Aalborg Havn bør forbedres. Statsligtbidrag til ombygning af motorvejstilkørsel Mariendals Mølle, mod nytsupersygehus kan overvejes. Intelligent Trafikstyring indføres. Ekstrarør i øst en mulighed.Aalborg kommune er for egne midler i gang med at etablere en ny vej, Egnsplanvej, til det nye,kommende regionale sygehus i Aalborg Øst. I den forbindelse er det nødvendigt at lave en størreombygning af motorvejsfrakørsel Mariendals Mølle, som er den sydligste frakørsel mod Aalborg påE45.Desuden forbindes de to statsveje E45 og Hadsund Landevej.SF har den opfattelse, at staten i et vist omfang har en forpligtelse til at holde de centralemotorvejsfrakørsler ved Aalborg opdaterede, så de tager højde for den byudvikling, der er sketsiden etableringen i 1969. Dette er endnu ikke sket i den sydlige og østlige ende af motorvejsnettet,men den kommende opgradering af motorvejsfrakørsel Mariendals Mølle vil dels sikre bedreadgang til det nye supersygehus, og dels bedre adgang til bolig- og erhvervsområderne i AalborgCity Syd og Aalborg SØ og Aalborg Ø.Set i dette lys vil vi foreslåen statslig medfinansiering i størrelsesordenen 100 mio. kr.,gernekoblet til etablering af en ny frakørselsgren fra Mariendals Mølle tilCity Syd,hvor der er sket enstor udvikling. Denne gren er vist med lilla på oversigtskortet øverst.Alternativt kan en ny frakørsel ved Dall Rasteplads eller Dall Møllevej (også vist med lilla på kortetøverst) løse problemet med en bedre adgangsvej til City Syd.Det fremføres ofte, at en Egholm-motorvej er den bedste løsning på adgangen til City Syd. Men deter faktisk ikke rigtigt, hvilket dokumenteres her :I henhold til VVM-redegørelsen fra 2009 om "Nye vejanlæg i Aalborg Syd" vil en tilslutning fra E45til City Syd via etablering af "Ny Dallvej" reducere trafikken på Hobrovej i 2020 med 10.800biler/døgn, og dermed give følgende mere retvisende (korrekte) beregning af trafikken påHobrovej i 2020:Hobrovej Biler/døgn i2020Hobrovej Ændringbiler/døgn
Egholm-linjen lavesParallel-tunnel inkl. "NYDallvej" laves
22.80019.400
-7.200-10.800
VVM-redegørelsen viser derfor, at en parallel-tunnel kombineret med "Ny Dallvej" vil give denstørste reduktion af trafikken på Hobrovej i 2020.Dermed er de reelle tidsgevinster og den reellenutidsværdi ved Østløsningen groft undervurderet i den nye VVM-redegørelse fra 2011.
For at komplettere løsningen er det tillige nødvendigt medIntelligent TrafikstyringLimfjordsbroen og tilstødende veje i tilfælde af stop i tunnelen, således at Limfjordsbroen i dissesærlige situationer kan fungere som nødvej. Den Intelligente Trafikstyring vurderes at koste ca. 30mill. kr.Det er endvidere nødvendigt at etablere Intelligent Trafikstyring på strækningen mellem motorvejenog Aalborg Lufthavn/Hanherred (Høvejen). Vurderes dette ikke tilstrækkeligt, kan det komme påtale at ændre vejadgangen for naboer til Høvejen, så denne kan opgraderes, eller at forlægge dele afHøvejen længere nordpå, så den kommer uden om bebyggelser og krydsende veje.Sammenfattende kan sikkerheden forbedres markant og kapaciteten forøges væsentligt ved atgennemføre disse tiltag, til en samlet pris på 200-300 mill.kr. Og det kan gøres nu.Vælger man at starte omkring tunnelen, koster den komplette løsning her 150 mill. kr.Viser det sig efter nogle års evaluering nødvendigt at etablere et ekstra tunnelrør ved siden afden nuværende tunnel, kan dette kobles på ovenstående løsning uden problemer. Prisen fordette varierer imellem 2,1 og 4 mia. kr. afhængig af valgt løsningsmodel.Viser der sig efter nogle års evaluering et behov for en ny vestlig forbindelse, vil det herudførte arbejde ikke være spildt, idet det permanent forbedrer kapacitet og sikkerhed på dennuværende E45 igennem Aalborg.

Se video (kør selv en tur) på

http://www.youtube.com/watch?v=oq3lPWgdQcw&feature=youtu.be
På vegne afSF NordjyllandSF AalborgSF-gruppen i KommuneKontaktRåd Nordjylland