Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1322243_0001.png
1322243_0002.png
Ry, den 13. januar 2014Til medlemmer afFolketingets Transportudvalg

Emne: Togfonden og ny infrastruktur i Øst- og Sydøstjylland

Kære medlemmer af TransportudvalgetUndervejs hjem fra job hørte jeg i aftenens sene radionyheder, at udvalget ikke var nået til enighedved dagens møde omkring Togfonden.Derfor sender jeg herved et kommenteret idekatalog med skitser for en fremtidig infrastruktur, derbåde kobler hovedjernbanenettet op til den øvrige kollektive trafik og ikke mindst til befolkningensmere individuelle transportformer.De store midler i Togfonden bør bruges med stor omtanke og med en ligeværdig fokus på, at denfremtidige infrastrukturFremmer muligheder i den kollektive trafikAfhjælper kendte og forudsigelige trængsels- eller kapacitetsproblemerSkaber sammenhæng mellem jernbane- og vejtrafik.Åbner muligheder for fremtiden, ogIkke virker begrænsende i fremtidens udviklingIndfrier et politisk formuleret ønske om en timemodel på jernbanenettet mellem de størstebyer
Med idekatalogets pkt. 3 påvises, at en kombineret jernbane- og vejbro over Vejle Fjord er enhensigtsmæssig måde til fremme af jernbanedriften, til at afhjælpe nogle fremtidigetrængselsproblemer og som åbner helt nye muligheder i vækst og samfærdsel mellem de to egne,der adskilles af fjorden.Der bør tænkes to scenarier1) væksten i trekant-området stilner af2) det kan ikke udelukkes, at væksten i trekant-området tager tilSåfremt man tænker 2), bør der ikke være tvivl.Om måske 50 år kan dele af Kolding, Fredericia og Vejle Kommuner være vokset sammen.Kan scenariet ikke udelukkes, skal muligheder i infrastrukturen allerede nu indrettes derefter.Ditto med jernbanelinjen Lillebælt – Århus. De store byer må formodes at blive større – vokser modvest. Derfor bør en helt ny jernbanelinje matche vækst og fremtidige muligheder, jf. pkt. 2, samtpunkterne 3 til 7. Og samtidig kobles jernbanenettet op til det overordnede vejnet.

Tænk nyt

– det åbner også for store og værdifulde muligheder på den gl. jernbanelinje.
Det forekommer mig at være vanvittigt at anlægge en ordinær jernbanelinje eller letbane paralleltmed en motorvej eller anden overordnet vej, når hurtigbusser gennem en optimering af vejnettet kanløse opgaven ligeså effektivt, hurtigt og som samtidig er langt mere fleksibelt.Derfor min indtrængende opfordring om at droppe skitsen om en jernbanelinje Vejle-Billund.I bedste fald forstærker den blot nuværende og fremtidige trængselsproblemer i og omkring Vejle.

Tænk nyt

– se skitsen og kommentarer i punkt 8.Ditto med jernbanelinje Århus – Silkeborg.Den vil komme til at forløbe parallelt med den motorvej, der snart kan indvies.Hurtigbusser kan løse transporten lige så hurtigt og effektivt og begrænser ikke fleksiblemuligheder.

Tænk nyt

– de rejsende færdes ikke kun mellem to jernbanestationer, men ofte i en kombination afanden kollektiv transport eller individuel transport.Lad være med at investere milliarder i den gl. centrale Århus Banegård.Invester i stedet i en supplerende ny Århus Station med beliggenhed i et centralt vækstområde, ogsom i langt højere grad retter sig mod fremtidens muligheder.
På den teknologiske front sker der hele tiden nye fremskridt.Også med hensyn til busser.Ingen kender endnu bussernes endelige teknologiske opbygning.Det sker nyt med brændstoffer, elmotorer og måske endda med drivaggregater, som vi endnu ikkekender.
En jernbanelinje Billund-Lunderskov (punkt 8) åbner en helt ny korridor for samfærdsel og vilsamtidig medvirke til at give det berørte område et enormt løft.
De store østjyske byer har et enormt forbedringspotentiale med hensyn til den lokale infrastruktur.Set fra et overordnet synspunkt er der vægtige grunde til at stimulere kommuners indsats på detteområde. Ikke mindst for at optimere en fremtidig opkobling mellem alle de kollektive ogindividuelle transportformer.
Set på en historisk baggrund er vi alle som en lille døgnflue i spørgsmålene om den fremtidigeinfrastruktur.Men alligevel bør vi bestræbe os på, at de efterfølgende generationer af døgnfluer får mindst lige sågode muligheder, som dem vore forfædre tilvirkede.Med ønske om en god proces hen mod at finde de bedste løsninger.
Med venlig hilsenPoul LervadKlostervej 3, 1.8680 Ry