Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 504
Offentligt
1385946_0001.png
1. juli 2014
Sagsnr. 2014032074
Udkast
Vejledning om sterilisation
Indhold
Indledning
Del 1: Sterilisation uden tilladelse
1. Fremgangsmåde ved anmodning om sterilisation, der ikke kræver tilladelse
2. Refleksionsperiode for personer mellem 18 og 25 år
2.1. Den behandlende læge kan beslutte, at sterilisation kan ske før udløbet af refleksionsperioden
3. Den alment praktiserende læges pligter
3.1. Den praktiserende læges vurdering af habilitet
3.2. Pligt til vejledning og underskrift
Del 2: Sterilisation, der kræver tilladelse
1. Personer og situationer, hvor der kræves tilladelse til sterilisation
2. Den alment praktiserende læges pligter
2.1. Forelæggelse for et samråd i regionen
2.2. Underskrivning af ansøgning, lægens pligt til at vejlede og bekræfte, at vejledningen har fundet sted
4. Tilbud om samtaleforløb
4.1. Formålet med samtaleforløb
4.2. Kommunens gennemførelse af samtaleforløb
4.3. Tilrettelæggelse og indhold af samtaleforløb
4.4. Erklæring om samtaleforløb
5. Betingelser for tilladelse og vurdering heraf
6. Den behandlende læges pligter ved tilladelse
7. Klage over samrådets afgørelse
2
3
3
3
3
3
3
4
5
5
5
5
6
6
7
7
7
7
8
9
9
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385946_0002.png
Indledning
Denne vejledning knytter sig til sundhedslovens bestemmelser om mulighederne for sterilisation (afsnit VIII, kapitel 29-32),
bekendtgørelsen om sterilisation og kastration og cirkulæret om behandling af sager om sterilisation.
Sundhedsloven benævnes i det følgende loven, og
bekendtgørelse om sterilisation og kastration
1
benævnes bekendtgørelsen.
Ved sterilisation forstås indgreb, der varigt ophæver forplantningsevnen (lovens § 104, stk. 1).
Alle personer, der er fyldt 18 år, og som er habile, har fri adgang til at blive steriliseret (lovens § 105, stk. 1).
Ved habil forstås i denne vejledning, at personen er i stand til forstå betydningen og konsekvenserne af at blive steriliseret.
I visse tilfælde forudsætter adgang til at blive steriliseret en tilladelse. Det gælder for personer, der er ude er stand til at forstå
betydningen af indgrebet (lovens § 110) og for personer, hvor det findes betænkeligt, at personen på egen hånd anmoder om
sterilisation (lovens § 111).
Ansøgning om tilladelse behandles af de regionale samråd. Afgørelser om sterilisation kan ankes til Abortankenævnet, der også
tager stilling til, om der er grundlag for tilladelse.
Ved ansøgning om tilladelse til sterilisation indgår følgende persongrupper og myndigheder i behandlingen af sagen:
Personen, der ønsker at blive steriliseret – eller som en værge søger om sterilisation for.
En værge (forældremyndighedens indehaver eller en særligt beskikket værge til sterilisationsspørgsmålet)
Statsforvaltningen (hvis der særligt skal beskikkes en værge)
Kommunen (hvis der ønskes et samtaleforløb).
Læger (den alment praktiserende læge eller overlæge på psykiatrisk sygehus eller sygehusafdeling og den
behandlende læge i forhold til vejledning, information, vurdering og operation).
Regionen og regionale samråd (sagsbehandling af ansøgning og meddelelse af tilladelse)
Abortankenævnet (behandling af klager over afgørelser om sterilisation)
En person, der ønsker at blive steriliseret, kan henvende sig til en læge, herunder den alment praktiserende læge eller
regionsrådet (regionen) (bekendtgørelsens § 1, stk. 2).
Ansøgning om sterilisation af en person, der er omfattet af lovens § 110 eller § 111, og som opholder sig på et psykiatrisk
sygehus eller en psykiatrisk sygehusafdeling eller er under tilsyn heraf, kan indgives til vedkommende overlæge
(bekendtgørelsens § 1, stk. 3).
Vejledningen er delt op i 2 dele, hvor den første del indeholder en beskrivelse af reglerne om sterilisation uden tilladelse, og den
anden del vedrører reglerne om sterilisation, hvor der kræves tilladelse, herunder om fremgangsmåden.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet blanketter til brug for anmodningen om sterilisation (blanket S og blanket V). Blanketterne
findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Ved denne vejledning ophæves vejledning nr. 26 af 4. april 2006 om sterilisation.
1
For reglerne om kastration henvises til Sundhedsstyrelsens vejledning om kastration med henblik på kønsskifte.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385946_0003.png
Del 1: Sterilisation uden tilladelse
For personer, der er fyldt 18 år, og som er habile, og for personer under 18 år, der er gift, er der fri adgang til at blive
steriliseret (lovens § 105, stk. 1). Det er således ikke nødvendigt at få en tilladelse fra et samråd til at blive steriliseret, hvis man
er fyldt 18 år og er habil, eller man er under 18 år og gift.
Hvis personen ikke er habil, eller det er betænkeligt, at personen selv anmoder om sterilisation, kræver det en tilladelse. Se
herom i vejledningens del 2.
1. Fremgangsmåde ved anmodning om sterilisation, der ikke kræver tilladelse
En anmodning om sterilisation kan fremsættes over for en læge, herunder den alment praktiserende læge eller regionsrådet
(regionen) (bekendtgørelsens § 1, stk. 2).
Ved anmodning om sterilisation skal personen, der skal have foretaget indgrebet, underskrive anmodningen (bekendtgørelsens
§ 1, stk. 4, nr. 1.). Dette gælder også for en habil mindreårig, der er gift.
Blanket S
anvendes ved anmodningen. Se nærmere
herom i vejledningens del 2, punkt 2.2.
Hvis ansøger har henvendt sig til en region, skal regionen følge reglerne i cirkulære om behandling af sager om sterilisation.
2. Refleksionsperiode for personer mellem 18 og 25 år
For habile personer mellem 18 og 25 år, der ønsker at blive steriliseret, gælder en obligatorisk refleksionsperiode på 6 måneder.
Sterilisation af personer mellem 18 og 25 år må således først foretages 6 måneder efter, at et tilbud om behandling er givet
(lovens § 105, stk. 1), jf. dog punkt 2.1. nedenfor. Ved tilbud om behandling forstås det tidspunkt, hvor patienten på sygehuset
eller i speciallægepraksis er udredt, informeret om behandlingen med videre og derefter kan tilbydes behandlingen.
Fra den dag, man er fyldt 25 år, gælder der ikke en refleksionsperiode.
Formålet med refleksionsperioden er at sikre, at yngre personer mellem 18 og 25 år får mulighed for nøje at overveje
konsekvenserne af sterilisation, herunder overveje alternativer til sterilisation, særligt da virkningen af indgrebet er permanent.
2.1. Den behandlende læge kan beslutte, at sterilisation kan ske før udløbet af refleksionsperioden
Den behandlende læge kan beslutte, at der kan ske sterilisation før udløbet af de 6 måneder, hvor særlige hensyn taler herfor
(lovens § 105, stk. 1, 3. pkt.). Dette skal ske ud fra en konkret vurdering af patienten.
Et særligt hensyn kan være, at den behandlende læge vurderer, at der foreligger en medicinsk grund til at blive steriliseret. Det
kan eksempelvis være, at en person forud for et planlagt kejsersnit i forbindelse med en fødsel fremsætter ønske om at blive
steriliseret, og hvor der på det pågældende tidspunkt er mindre end 6 måneder til den planlagte behandling.
Ved behandlende læge forstås i denne vejledning den læge, der på sygehus eller i kirurgisk speciallægepraksis udreder,
informerer og tilbyder patienten behandling, og den læge, der foretager indgrebet.
Efter lovens § 106, stk. 1 kan en person med livmoder i særlige tilfælde steriliseres, hvis det er nødvendigt at forebygge
svangerskab for at afværge fare for personens liv eller for alvorlig og varig forringelse af dennes legemlige eller sjælelige
helbred, og denne fare udelukkende eller ganske overvejende er lægefagligt begrundet. Hvis disse betingelser ikke er opfyldt,
kan personens ægtefælle eller samlever i stedet få tilladelse til sterilisation (lovens § 106, stk. 2).
2
3. Den alment praktiserende læges pligter
3.1. Den praktiserende læges vurdering af habilitet
Hvis en anmodning om sterilisation fremsættes over for en alment praktiserende læge, skal denne vurdere, om personen, der
ønsker at blive steriliseret, enten er habil, det vil sige, om personen er i stand til at forstå betydningen af indgrebet, eller om det
er betænkeligt, at personen selv anmoder om sterilisation (lovens § 110 og § 111). Se nærmere om habilitet i vejledningens del
2.
2
Formuleringen af denne bestemmelse træder i kraft den 1. september 2014 ved ændring af sundhedsloven vedtaget
den 11. 6. 2014 (L 189).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis lægen er i tvivl om, hvorvidt en person opfylder betingelserne for sterilisation uden tilladelse, bør lægen forelægge
anmodningen for vedkommende region (se herom i vejledningens del 2).
3.2. Pligt til vejledning og underskrift
Lægen skal vejlede den, som ønsker at blive steriliseret, om indgrebets beskaffenhed og direkte følger og om den risiko, der må
antages at være forbundet med indgrebet (lovens § 113).
Lægen bør endvidere informere om de begrænsede muligheder for refertilisering, sikkerheden ved sterilisation og om andre
muligheder for at forebygge svangerskab for den pågældende.
Lægen og den person, der anmoder om sterilisation, skal ved deres underskrift bekræfte, at vejledningen har fundet sted (§ 5 i
bekendtgørelsen).
Blanket S
anvendes til brug for anmodning om sterilisation og lægens bekræftelse af, at vejledning har fundet sted.
Den udfyldte og underskrevne blanket medgives anmoderen til den kirurgiske speciallæge eller det sygehus, hvor indgrebet skal
foretages. Blanketten forudsættes således ikke opbevaret af den praktiserende læge.
Lægen bør over for personer, som er mellem 18 år og endnu ikke fyldt 25 år, informere om, at sterilisation først må foretages 6
måneder efter, at et tilbud om behandling er givet. Den behandlende læge kan dog se bort fra denne periode. Se nærmere
herom ovenfor i punkt 2.1.
I henvisningen til sterilisationsbehandling bør lægen oplyse, at vedkommende har vurderet, at den person, der ønsker
sterilisation, opfylder betingelserne for sterilisation uden tilladelse, og om personen er blevet vejledt efter lovens § 113. Det bør
således ikke være nødvendigt for den behandlende læge at indhente yderligere oplysninger.
4. Den behandlende læges pligter
Den behandlende læge skal sikre sig, at personen opfylder betingelserne for sterilisation uden tilladelse.
Personer, der er over 18 år og ikke er fyldt 25 år, skal oplyses om refleksionsperioden på 6 måneder fra det tidspunkt, hvor et
tilbud om behandling er givet. Ved information til personen om behandlingen, bør lægen være opmærksom på eventuelle
grunde til at fravige de 6 måneder (se ovenfor i punkt 2.1.).
Den behandlende læge skal sikre, at personen, der skal steriliseres, er blevet vejledt om indgrebets beskaffenhed og direkte
følger, samt om den risiko, der må antages at være forbundet med indgrebet (lovens § 113).
Den behandlende læge skal endvidere sikre, at personen bliver informeret om indgrebet og risikoen for komplikationer og
bivirkninger efter sundhedslovens almindelige regler om information og samtykke.
Blanket S opbevares af sygehuset eller den kirurgiske speciallæge, eventuelt ved at indscanne den, i overensstemmelse med
reglerne i journalføringsbekendtgørelsen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Del 2: Sterilisation, der kræver tilladelse
Sterilisation af personer, der ikke er habile, eller hvor det er betænkeligt at lade personen selv anmode om sterilisation, kræver
en tilladelse fra et samråd uanset den pågældendes alder.
Der gælder betingelser for, hvornår der kan gives tilladelse til sterilisation (sundhedslovens § 107), ligesom der gælder regler
for proceduren for behandlingen af disse ansøgninger (lovens §§ 110 og 111).
Ved
ikke-habil
forstås, at personen er ude af stand til at forstå betydningen og konsekvenserne af at blive steriliseret.
1. Personer og situationer, hvor der kræves tilladelse til sterilisation
Der findes tre grupper af personer og situationer, hvor der kræves tilladelse:
A. Personer, der er ude af stand til at forstå betydningen af indgrebet (ikke-habile) (lovens § 110)
Tilstande, der kan være årsag til, at en person varigt eller for længere tid er
ude af stand til at forstå betydningen af indgrebet,
er følgende:
sindssygdom
hæmmet psykisk udvikling
alvorligt svækket helbred
anden grund
B. Mindreårige (lovens § 111)
Der kræves tilladelse for personer
under 18 år
, der ikke har indgået ægteskab.
Denne gruppe omfatter både mindreårige, der er habile og ikke-habile.
For personer under 18 år, der har indgået ægteskab, kræves der ikke tilladelse.
C. Situationer, hvor det er betænkeligt, at personen på egen hånd anmoder om sterilisation (lovens § 111)
Der kræves tilladelse i tilfælde, hvor det er
betænkeligt
, at personen på egen hånd anmoder om sterilisation, fordi den
pågældende er sindssyg, hæmmet psykisk udviklet eller på grund af personens sjælelige tilstand i øvrigt, herunder svag
begavelse (sundhedslovens § 111).
Hvis personen forstår betydningen og konsekvenserne af indgrebet, men det må anses for betænkeligt at lade vedkommende
selv anmode om sterilisation, fordi den pågældende er sindssyg, hæmmet psykisk udviklet, eller det findes betænkeligt på
grund af personens sjælelige tilstand i øvrigt, herunder svag begavelse, så er personen omfattet af lovens § 111.
Eksempelvis kan det være betænkeligt at lade personer, der bor på et bosted for udviklingshæmmede, anmode om sterilisation
på egen hånd, selvom de er i stand til at forstå betydningen af indgrebet.
2. Den alment praktiserende læges pligter
2.1. Forelæggelse for et samråd i regionen
Hvis lægen vurderer, at personen, som skal have foretaget indgrebet, ikke er habil, eller det er betænkeligt, at personen selv
anmoder om sterilisation (lovens § 110 og § 111), skal lægen forelægge ansøgningen med sin udtalelse for regionen (lovens §
112, stk. 2).
Det er af væsentlig betydning for personen og sagens behandling, at lægen omgående sender anmodningen om sterilisation til
vedkommende region, og at sagen er relevant oplyst.
Oplysninger, der i forbindelse med lægens fremsendelse af ansøgningen kan være relevante for samrådets behandling af
sagen, er følgende:
1. De medicinske forhold (sindssygdom, hæmmet psykisk udvikling eller medicinske forhold, der i øvrigt vurderes at tale
for sterilisation, jf. lovens § 107, stk. 1). Se nærmere om § 107, stk. 1 nedenfor i punkt 5.
2. Ansøgers funktionsniveau i hverdagen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385946_0006.png
3.
4.
5.
6.
Ansøgers brug af prævention (tidligere og aktuelt) samt vurdering af ansøgers mulighed for fremover at benytte
prævention.
De sociale forhold (herunder om vedkommende bor hjemme, på et bosted eller i egen bolig).
Ansøgerens og denne families sociale og økonomiske forhold.
Ansøgerens personlige og familiemæssige vanskeligheder.
2.2. Underskrivning af ansøgning, lægens pligt til at vejlede og bekræfte, at vejledningen har fundet sted
Den eller dem, der anmoder om sterilisation, skal underskrive ansøgningen efter reglerne i bekendtgørelsens § 1, stk. 4, nr. 1-
4.
Lægen skal vejlede de samme personer, som skal underskrive ansøgningen, om indgrebets beskaffenhed og direkte følger og
om den risiko, der må antages at være forbundet med indgrebet (lovens § 113 og bekendtgørelsen § 5).
Lægen bør endvidere informere om de begrænsede muligheder for refertilisering, sikkerheden ved sterilisation og om andre
muligheder for at forebygge svangerskab for den pågældende.
Følgende personer skal underskrive anmodningen, have vejledning og bekræfte vejledningen i disse situationer:
Person
Person, som anmoder om sterilisation, og som er
habil. Gælder også habil mindreårig, som er gift.
Person, der er ude af stand til at forstå betydningen
af indgrebet (§ 110)
Person over 18 år, hvor det er betænkeligt, at
pågældende anmoder om sterilisation på egen hånd
(§ 111)
Person under 18 år, der er ude af stand til at forstå
betydningen af indgrebet (omstændigheder som
nævnt i § 110)
Person under 18 år, der er habil og ugift (§ 111)
Hvem skal underskrive
Personen, som skal have foretaget indgrebet
Blanket
S
Den særligt beskikkede værge
V
Personen, som skal have foretaget indgrebet,
og
den særligt beskikkede værge
Forældremyndighedens indehaver
S+V
V
Personen, som skal have foretaget indgrebet,
og
forældremyndighedens indehaver
S+V
Dette fremgår af lovens § 113 og bekendtgørelsens § 1, stk. 4, nr. 1-4 og § 5.
I den situation, hvor den særligt beskikkede værge skal bekræfte, at vejledning har fundet sted, kan lægens vejledning først
ske, når regionen endeligt har taget stilling til, hvorvidt en person er omfattet af lovens § § 110 eller § 111, og der særligt er
blevet beskikket en værge i sterilisationsspørgsmålet af Statsforvaltningen. Lægens forelæggelse af ansøgningen for regionen
må således i første omgang ske uden skriftlig ansøgning.
Ved ansøgning om sterilisation, der forudsætter en tilladelse, skal blanket V eller blanketterne S og V
altid
sendes til regionen.
3. Overlægens pligter
Ved fremsættelse af en ansøgning over for en overlæge om sterilisation over af en person, der omfattet af lovens § 110 eller §
111 og som opholder sig et psykiatrisk sygehus eller en psykiatrisk sygehusafdeling eller er under tilsyn heraf, gælder de
samme pligter for overlægen som for den praktiserende læge.
4. Tilbud om samtaleforløb
Der skal tilbydes et samtaleforløb af kommunalbestyrelsen (kommunen) til den person, der er ude af stand til at forstå
indgrebet (lovens § 110), til den person, der er under 18 år og ikke har indgået ægteskab, og til den person, hvor det er
betænkeligt, at personen selv anmoder om sterilisation (lovens § 111). Tilbuddet skal gives forud for et samråds behandling af
en anmodning om sterilisation (lovens § 112, stk. 3 og bekendtgørelsens § 2, stk. 1),
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regionen skal oplyse den eller dem, der søger om sterilisation af en person, der er omfattet af lovens § 110 eller § 111, om
kommunens tilbud om samtaleforløb (bekendtgørelsens § 3, stk. 1). Regionen bør i den forbindelse oplyse om, hvor ansøgeren
eller ansøgerne skal henvende sig, såfremt de ønsker at gøre brug af kommunens tilbud om samtaleforløb
4.1. Formålet med samtaleforløb
Formålet med samtalerne er at sikre, at personen får mulighed for refleksion over at blive steriliseret på de præmisser, som den
enkelte måtte have. Nogle udviklingshæmmede personer m.v. kan have gavn af en dialog. Reglerne tilsigter at beskytte og
respektere den enkeltes selvbestemmelse og personlige integritet.
Tilbud om samtaleforløb kan således give anledning til, at personen kan modtage støtte til at forme og tilkendegive sin egen
holdning til at blive steriliseret.
Der er alene tale om et tilbud om et samtaleforløb, som der ikke er pligt til at tage imod, ud fra hensynet til den enkelte og
respekt for dennes selvbestemmelse og personlige integritet.
4.2. Kommunens gennemførelse af samtaleforløb
Samtaleforløbet skal foretages af en seksualvejleder eller socialrådgiver med særlig viden på området, der er udpeget af
kommunen. Den udpegede må ikke have daglig kontakt med personen (bekendtgørelsens § 2, stk. 3).
Kommunen kan foretage samtaleforløb i eget regi eller indgå aftaler med andre kommuner eller regioner om gennemførelse af
samtaleforløb.
4.3. Tilrettelæggelse og indhold af samtaleforløb
Samtaleforløbet skal bestå af mindst to eller flere samtaler med personen, der skal have foretaget indgrebet (bekendtgørelsens
§ 2, stk. 2).
Samtaleforløbet skal vedrøre mulige konsekvenser af sterilisation, herunder familiedannelse med og uden børn. Desuden kan
samtaleforløbet vedrøre spørgsmål om pågældendes seksualitet efter sterilisation m.v. (bekendtgørelsens § 2, stk. 4).
Samtaleforløbet tilrettelægges sådan, at der skabes mulighed for refleksion og rum for dialog.
I en eller flere samtaler kan der deltage en person, der er særligt uddannet som brugervejleder i regi af en organisation, der
har dokumenteret erfaring med uddannelse af brugervejledere (bekendtgørelsens § 2, stk. 5). I praksis er brugervejlederne
uddannet i regi af Udviklingshæmmedes Landsforbund.
Den seksualvejleder eller socialrådgiver, der varetager samtaleforløbet, rekvirerer en brugervejleder til samtaleforløbet, hvis
personen ønsker, at der deltager en brugervejleder.
Familiemedlemmer eller andre relationer, eksempelvis tætte venner eller kæreste, kan deltage i samtalerne, såfremt personen
selv måtte ønske det. Dette skal også ses i sammenhæng med, at overvejelser om sterilisation typisk kan være berørt tidligere
gennem dialog med familie, venner eller omsorgspersoner.
Hvor personen har en partner, kan det i samtaleforløbet drøftes, om uønsket graviditet i stedet kunne forebygges på anden
måde, herunder om partneren kunne anvende prævention, eller om det var mere nærliggende, at partneren blev steriliseret.
4.4. Erklæring om samtaleforløb
På baggrund af samtaleforløbet udarbejder den seksualvejleder eller socialrådgiver, der har varetaget samtaleforløbet, en
erklæring om, at samtaleforløbet er gennemført.
Af erklæringen skal følgende fremgå:
Navn på personen, der skal have foretaget indgrebet.
Navn og kontaktoplysninger på den, der har varetaget samtaleforløbet.
Datoer for samtalerne.
Sted, hvor samtalerne er afholdt.
Oplysninger om der har deltaget brugervejleder eller andre i samtaleforløbet.
(bekendtgørelsens § 2, stk. 6)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Erklæringen skal ikke indeholde oplysninger om samtalernes nærmere indhold, herunder de personlige overvejelser, som måtte
fremkomme i forbindelse med samtalerne, da erklæringen alene skal dokumentere, at samtaleforløbet er gennemført.
Hvis personen vælger kun at tage imod en samtale eller vælger at afbryde et forløb, skal der også udarbejdes en erklæring.
Den seksualvejleder eller socialrådgiver, der har varetaget samtaleforløbet, skal sende erklæringen til regionen
(bekendtgørelsens § 3, stk. 4).
5. Betingelser for tilladelse og vurdering heraf
Samrådet kan give tilladelse til sterilisation til en person, der er omfattet af lovens § 110 eller § 111, hvis en række betingelser
er opfyldt (lovens § 107, stk. 1 og 2). Det er således ikke tilstrækkeligt, at ”omstændighederne taler derfor”, jf. formuleringen i
lovens § 111.
Der kan efter sundhedslovens § 107, stk. 1 gives tilladelse, hvis:
1)
der på grund af arvelige anlæg hos ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever er en sådan fare for, at eventuelle
børn vil få en alvorlig legemlig eller sjælelig lidelse, at det må anses for ønskeligt at forebygge fødsler,
ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever på grund af sindssygdom eller anden sjælelig lidelse, svag begavelse,
grovere karakterafvigelser eller alvorlig legemlig sjælelig lidelse er uegnet til at drage omsorg for børn på en forsvarlig
måde,
der af særlige grunde er betydelig fare for, at ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever ikke kan gennemføre et
fremtidigt svangerskab, eller at barnet ikke vil blive levedygtigt eller vil blive født med væsentlige beskadigelser eller
de forhold, hvorunder ansøgeren og dennes familie lever, gør det påkrævet at undgå barnefødsel. Ved afgørelsen tages
hensyn til familiens helbredsmæssige, boligmæssige og økonomiske forhold samt antallet af hjemmeværende børn og til,
om det må forventes, at flere børn vil medføre en væsentlig belastning af forholdene gennem forringelse af ansøgerens
helbredstilstand, betydelig forøgelse af dennes arbejdsbyrde eller på anden måde.
2)
3)
4)
Ved afgørelse af om sterilisation kan tillades, skal særligt lægges vægt på, om de forhold, der begrunder sterilisationen, kan
antages at være af varig karakter. Der skal særlig lægges vægt på, om svangerskab kan forebygges hensigtsmæssigt på anden
måde (lovens § 107, stk. 2).
Sterilisation af personer under 18 år må ikke tillades, medmindre ganske særlige forhold taler derfor (lovens § 107, stk. 3).
Forhold af varig karakter
Kravet i lovens § 107, stk. 2 om at de forhold, der begrunder sterilisationen, kan antages at være af varig karakter, medfører,
at tilladelse kun kan gives, hvis senmodning vurderes at være usandsynlig. Efter Abortankenævnets praksis skal den
pågældendes udviklingspotentiale være belyst ved en speciallægeerklæring. Der bør indhentes en aktuel speciallægeerklæring
udarbejdet af en psykiater eller alternativt en neurolog, der vurderer pågældendes evne til at drage omsorg for børn på
forsvarlig måde, mulighederne for senmodning og mulighederne for at anvende prævention.
Speciallægeerklæringen kan i øvrigt anvendes i vurderingen af, om det er betænkeligt at lade personen anmode om sterilisation
på egen hånd.
Hensigtsmæssig forebyggelse af svangerskab
Kriteriet om, at der særligt skal lægges vægt på, om svangerskab kan forebygges hensigtsmæssigt på anden måde, indebærer,
at anden form for prævention skal have været overvejet forud for ansøgningen om sterilisation, men anvendelsen af anden
prævention skal ikke nødvendigvis have være afprøvet, ligesom anvendelse af anden prævention ej heller skal være udelukket.
Der er således mulighed for at meddele tilladelse i de situationer, hvor det skønnes uhensigtsmæssigt for personen at anvende
andre svangerskabsforebyggende midler. Det kan eksempelvis være situationer, hvor personen af praktiske eller medicinske
grunde ikke med tilstrækkelig compliance selv kan administrere p-piller, eller andre situationer, eksempelvis i forhold til
bivirkninger eller lignende.
Hvis personen allerede har afprøvet andre svangerskabsforebyggende midler, skal dette tillægges vægt.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det vurderes endvidere uhensigtsmæssigt, at personen allerede forud for ansøgningen skal befinde sig i en risikopræget
situation og således være seksuelt aktiv eller af andre grunde være udsat for en konkret risiko for at blive besvangret. Der skal
således ikke nødvendigvis foreligge oplysninger om, at personen skal være seksuelt aktiv. Dette gælder også for personer under
18 år i forhold til vurderingen af ”ganske særlige forhold” (sundhedslovens § 107, stk. 3).
6. Den behandlende læges pligter ved tilladelse
Der kan foretages sterilisation af en person, der er omfattet af lovens § 110 eller § 111, når der foreligger en tilladelse fra et
samråd eller Abortankenævnet. Den behandlende læge skal således sikre sig, at en sådan tilladelse foreligger, før indgrebet
foretages.
Den behandlende læge skal endvidere sikre, at personen modtager information om indgrebet og risikoen for komplikationer og
bivirkninger efter sundhedslovens almindelige regler om information og samtykke.
7. Klage over samrådets afgørelse
Samrådets afgørelser om sterilisation kan indbringes for Abortankenævnet både af personen, som har søgt om sterilisation eller
som der er søgt sterilisation for, af forældremyndighedens indehaver eller af værgen (lovens §§ 108, stk. 2, 110 og 111).
En klage over samrådets afgørelse kan indgives mundtligt eller skriftligt til regionen (bekendtgørelsens § 6).
9