Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1396415_0001.png
Folketingets Skatteudvalg, 4. september 2014
Ændrede skatteudgifter
samt Finanslovforslag
2015 - § 9 og § 38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0002.png
Ændrede skatteudgifter i
folketingsåret 2013/2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0003.png
Definition af skatteudgifter
Skatteudgifter er afvigelser fra generelle regler i
skattesystemet, og medfører en skattebegunstigelse af
udvalgte aktiviteter eller bestemte grupper af skatteydere.
En sådan begunstigelse er umiddelbart parallel til at der i
situationen, hvor de generelle regler ellers gjaldt, blev givet et
offentligt tilskud til de pågældende aktiviteter eller grupper.
Heraf ordet skatteudgift.
Skatteudgifter medfører et umiddelbart lavere provenu end
den generelle regel.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0004.png
Hvorfor opgøre skatteudgifterne?
Skatteudgifterne giver indblik i ellers ”usynlige” offentlige
udgifter.
Skatteudgifterne kan bidrage til en beskrivelse af skatte- og
afgiftssystemet.
Skatteudgifter er ikke i sig selv et mål for, om en afvigelse i
skattesystemet er ”god” eller ”dårlig” eller om der er
forvridninger eller uhensigtsmæssigheder i skattesystemet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0005.png
Hvor offentliggøres skatteudgifterne?
I lovforslag
Frem til 2006 i finanslovforslaget
Siden 2007 på SKM.dk. Her findes:
• En beskrivelse af, hvad skatteudgifter er og hvordan man opgør
skatteudgifter
• En oversigt over samtlige skatteudgifter
• En oversigt over ændringer i skatteudgifterne i det forgangne
folketingsår
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0006.png
Eksempler på skatteudgifter
En skatteudgift kan fx være en skatte- eller afgiftsfritagelse, en særligt lav
skatteprocent, et særligt fradrag der reducerer skattegrundlaget eller fradrag i den
betalte skat
Personbeskatning
Personalegoder
Nedslag i ejendomsværdiskat
Erhvervsbeskatning
Fradrag for udgifter til forskning og udvikling m.m.
Gunstige afskrivningsregler for fx it-udstyr
Moms og afgifter
Lavere afgifter på let øl, vedvarende energi, diesel mv.
Momsfritagelse for tandlæger, dagplejere, porto, finansielle ydelser m.m.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0007.png
Beregning af skatteudgifter
Skatteudgifter opgøres ud fra den såkaldte tabt provenu-
metode, dvs. den direkte og umiddelbare provenuvirkning.
Metoden opgør de skatteindtægter, som det offentlige ville
have fået, hvis skatteudgiften blev fjernet.
Metoden tager udgangspunkt i, at der ikke sker ændringer i
adfærden, og eventuelle afledte virkninger på andre skatte-
og/eller afgiftskonti medregnes ikke.
Metoden anvendes internationalt.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0008.png
Beregning af skatteudgifter
Ophævelse af skatteudgift er ikke lig med finansieringsevnen
Da skatteudgifterne ikke tager højde for eventuelle
adfærdsændringer, er skatteudgifterne ikke lig med
merprovenuet ved at afskaffe skatteudgiften
Eksempel: seniornedslagsordningen
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0009.png
Ændrede skatteudgifter i vedtagne lovforslag i folketingsåret
2013/2014 (1)
I folketingsåret 2013/2014 er 14 lovforslag blevet vedtaget på
skatteområdet. Heraf er der fem ændringer i skatteudgifterne
fordelt på tre lovforslag.
Skatteudgifterne i forbindelse med disse tre lovforslag
gennemgås i det følgende.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0010.png
Ændrede skatteudgifter i vedtagne lovforslag i folketingsåret
2013/2014 (2)
Lovforslag
Navn
Lov om ændring af fusionsskatteloven, selskabsskatteloven,
ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love (Skattefri
omstrukturering med deltagelse af selskaber hjemmehørende i EØS-
lande, skattefri sammenlægning af vandforsyninger og nedslag for
ejendomsværdiskatten m.v.)
Umiddelbar
virkning,
årligt
Ny / ændring
L4
5 mio. kr.
Ny
1. Nedslag i ejendomsværdiskatten for folkepensionister med bopæl i udlandet (som
ejer ejendomme i Danmark).
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0011.png
Ændrede skatteudgifter i vedtagne lovforslag i folketingsåret
2013/2014 (3)
Lovforslag
Navn
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love
(Fremrykning af skatte- og afgiftslempelser og forhøjelse af
beskæftigelsesfradrag m.v.)
- Fremrykning af beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
- Fremrykning af forhøjet grænse for udbetaling af skattekreditter
- Fremrykning af selvstændiges mulighed for at fratrække udgifter til
syge- og arbejdsskadeforsikring som et ligningsmæssigt fradrag
Umiddelbar
virkning,
2014
610 mio. kr.
Ny / ændring
L 103
Ændring
215 mio. kr.
320 mio. kr.
75 mio. kr.
2. Fremrykningen af de tre lempelser forhøjer skatteudgifterne med godt 600 mio. kr.
i 2014.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0012.png
Ændrede skatteudgifter i vedtagne lovforslag i folketingsåret
2013/2014 (4)
Lovforslag
Navn
Umiddelbar
virkning,
årligt
Ny / ændring
L 171
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og
forskellige andre love.(Afgiftsnedsættelse for elektricitet fra land til visse
erhvervsskibe i havne, mulighed for kraft-varme-værker for at opgøre
Op mod 15 mio.
afgifter på timebasis, ændring af afgiftsregler for biogas m.v. af hensyn til
kr.
energibeskatningsdirektivet, forsøgsordning med udvidet benyttelse af
afgiftsfri institutionsbusser m.v. i frikommuner og forlængelse af forhøjet
befordringsfradrag for pendlere i yderkommuner).
Ny
3. EU’s minimumsafgift for landstrøm for krydstogtskibe og andre større
erhvervsmæssige skibe.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0013.png
Yderligere bemærkninger
Genberegning af skatteudgift for den finansielle sektor
Genberegning af samtlige skatteudgifter
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0014.png
§ 9. Skatteministeriet
Forslag til finanslov for 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0015.png
Overblik over forslag til finanslov for 2015
Skatteministeriets driftsramme og antal årsværk
Nye økonomiske rammer for SKAT
Nye økonomiske rammer for Skatteankestyrelsen
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0016.png
Driftsrammen på § 9. Skatteministeriet
Nettoudgiftsbevilling 2014-18
De fire driftsbevillinger 2014-18
Departementet
Skatteankestyrelsen
SKAT
Spillemyndigheden
Tabel 1. Driftsrammen på forslag til finanslov for 2015
(nettoudgiftsbevillinger)
Mio. kr.
Departementet
Skatteankestyrelsen
SKAT
Spillemyndigheden
Retssager
Reserver
I alt
B 2014
154,3
153,3
4.734,0
3,7
76,5
50,6
5.172,4
F 2015
155,9
219,8
4.838,9
3,6
77,3
50,8
5.346,3
F 2016
155,9
237,5
4.717,6
3,5
77,3
5.191,8
F 2017
153,7
227,8
4.550,0
3,4
77,3
5.012,2
F 2018
153,7
135,1
4.420,3
3,3
77,3
4.789,7
5.000
4.800
4.600
Mio. kr.
200
0
Antal årsværk 2014-18
-3%
-2%
-3%
Departementet
Skatteankestyrelsen
SKAT
Spillemyndigheden
I alt
-5%
190
2014
285
2015
305
2016
287
2017
155
2018
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0017.png
Økonomiske rammer for SKAT 2015-18
Ændringer ift. 2014
4.734,0
FL 2014
+35,4
+10,0
Mio. kr.
Sagspukkel
Skattely
Til håndtering af
sagspukler
(FFF/GLEG-sager) tilføres merbevilling på
35,4
mio. kr. årligt i 2015-16,
og der indbudgetteres forbrug af
opsparing på 35,8
mio. kr. i 2015 og 33,3 mio. kr. i 2016.
FFF-sagerne forventes
færdigbehandlet ultimo 2015 og GLEG-sagerne ultimo 2016.
Der afsættes
10 mio. kr. årligt 2015-17
til et
skattelyprojekt
i SKAT, der vil
skabe mulighed for fremadrettet at identificere skatteydere, der bevidst søger
at undgå dansk beskatning.
Til
lovprogrammet
og
vækstplanen
(Nemvirksomhed) er der tilført ca.
10 mio.
kr. i 2015, 14 mio. kr. i 2016, 19 mio. kr. i 2017 og 18,6 mio. kr. i 2018.
+7,6
+2,6
+49,3
4.838,9
Lovprogram
+104,9
Nettoudgiftsbevilling 2014-18
+2%
-3%
Rammefald på ca. 300
mio. kr. 2014-18:
Omfattende
effektiviseringspro-
gram sikrer moderni-
sering og digitalise-
ring af skatteforvalt-
ningen.
Den fremadrettede
personaletilpasning
afspejler den
naturlige afgang.
17
Vækstplan
Mio. kr.
-4%
-3%
Øvrige*
FFL 2015
FL 14
F 2015 F 2016 F 2017
Realisering af effektiviseringer
F 2018
Anm.: *Denne dækker over en række korrektioner såsom pris- og lønkorrektioner og forskellige effektiviseringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0018.png
Økonomiske rammer for Skatteankestyrelsen 2015-18
Nettoudgiftsbevilling 2014-18
+43%
+8%
-4%
Antal sager 2011-18
FFF/GLEG
Øvrige sager
I alt
-41%
Sagsindgang
Mio. kr.
FL 14
F 2015
F 2016
F 2017
F 2018
En ekstern analyse (iværksat for at understøtte etablering af den
nye organisation) viste
højere sagstilgang end forudsat
ved op-
rettelsen/budgetteringen. Sagstilgangen består dels af en generel
stigning og dels af FFF-sager. Til afvikling
afsættes 68,6 mio. kr.
i 2015 til og 89,8 årligt i 2016-17,
så sagsbehandlingstiderne vil
være ca. 20-22 mdr. for FFF-sager og 9-11 mdr. for de øvrige.
Der tillføres ca. 100 årsværk i 2015 og ca. 130 årligt 2016-17.
Analysen identificerede også
initiativer,
der vil øge produktivitet-
en i sagsbehandlingen med 15 pct. Der udmøntes fortsat
effektivisering
på 20,5 mio. kr. årligt i 2014-16 og på 26,8 mio. kr.
i 2017 som følge af bortfald af dobbeltbehandling.
Sagsbeholdning
ultimo året
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0019.png
Finanslovforslag 2015 -
§ 38. Skatter og afgifter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0020.png
Budgettering af § 38. Skatter og afgifter på FFL15
Skøn for skatter og afgifter består af fremskrivninger af de seneste regnskabstal på
baggrund af:
Budgetteringsforudsætninger i Økonomisk Redegørelse, August 2014
Nye regelændringer
Aftalekompleks om Vækstpakke 2014, herunder Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og
lempelser af PSO
Forslag på FFL15
Elementer i gældende lovgivning, der har virkning fra 2015
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0021.png
Vækstpakke 2014 - Tilbagerulning af FSA
Forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) var finansieringselement i Energiaftale 2012
FSA’en tilbagerulles fra 2015:
• Den nye afgift på VE-brændsler (”brændeafgiften”) indføres ikke
• Forhøjelse af energiafgifter på fossile brændsler tilbagerulles
Tilbagerulningen af FSA’en finansieres af forhøjelser af personskatterne:
• Forhøjelse af bundskatten med 0,25 pct.-point i 2015 (0,28 pct.-point i 2020)
• Reduktion af grøn check med 345 kr. i 2015 (425 kr. i 2020)
Tilbagerulning af FSA’en svarer til en umiddelbar afgiftsnedsættelse på 3,4 mia. kr. i
2015 (4,3 mia. kr. inkl. moms af afgiften).
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0022.png
Vækstpakke 2014 - PSO
De offentlige serviceforpligtigelser (PSO), der finansierer udbygning af vedvarende
energi, er steget mere end forudsat i Energiaftale 2012.
Lempelser af PSO:
• PSO på el reduceres med 1,0 mia. kr. i 2015 stigende til 1,6 mia. kr. i 2020
• PSO på gas afskaffes
Målretning mod erhvervslivet:
• Forhøjelse af el-afgiften, der primært betales af husholdningerne. Provenuet udgør 430
mio. kr. i 2015 og 690 mio. kr. i 2020
PSO-indtægterne indgår ikke på finansloven. Det er således alene merindtægterne
fra elafgiften, der indgår på § 38. Skatter og afgifter.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0023.png
Øvrige nye elementer
Øvrige elementer i Vækstpakke 2014
Element
Justering af virksomhedsordningen
Fuldt momsfradrag for hotelovernatninger
Lempelse af forskerskatteordning
Afskaffelse af frikørselsordning for taxaer mv.
Lempet udbyttebeskatning for unoterede porteføljeaktier
One-stop-shop moms
Afgiftsforhøjelse for cigarillos
1) Provenu efter tilbageløb og adfærd
Provenu i 2015, mio. kr.
1)
480
-105
-35
-30
-45
50
40
Øvrigt skatteelement på FFL15
Forhøjelse af loft for fradrag for kontingent til fagforeninger
fra 3.000 til 6.000 kr.
Umiddelbart provenutab 750 mio. kr.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0024.png
Vigtigste nye elementer fra 2015 i gældende lovgivning
Indfasning af skattereform 2012
• Højere beskæftigelsesfradrag – den maksimale skatteværdi stiger med ca. 400 kr. i
2015
• Topskattegrænsen forhøjes med 3.500 kr. – skatteværdi 525 kr. (ud over § 20-
reguleringen)
Samlet forhøjes topskattegrænsen med 10.100 kr. i 2015 til 459.200 kr. - svarende til en indkomst på
499.130 kr. før arbejdsmarkedsbidrag.
Fortsat udfasning af sundhedsbidraget med 1 pct.-point om året og tilsvarende
forhøjelse af bundskat (Forårspakke
2.0)
• Skatteværdien af fradrag for renteudgifter over 50.000 kr. (100.000 kr. for par) og
ligningsmæssige fradrag reduceres til 29,6 pct. i 2015
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0025.png
Budgetteringsforudsætninger – Personskatter
2014
Vækst, pct.
§ 20 - regulering
Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag
Skattepligtig indkomst
Topskattegrundlag
Progressivt beskattet
aktieindkomst
1,8
2,8
3,1
-1,5
2,5
2015
Vækst, pct.
1,5
3,2
2,9
6,3
3,5
Mia. kr.
-
1.117,5
1.088,4
108,4
22,4
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0026.png
Budgetteringsforudsætninger – Afgifter
2014
Vækst, pct.
Momsgrundlag
Privat forbrug ekskl. biler (realt)
Forbrugerpriser (ekskl. bolig)
Nyregistrerede personbiler (1.000)
Dec. 2013
FL14
2,7
1,2
1,2
191
Aug. 2014
FFL15
3,6
1,2
0,8
192
2015
Aug. 2014
FFL15
2,1
2,1
1,2
195
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396415_0027.png
Provenu på
§
38. Skatter og afgifter
Provenu i 2014 og 2015
2014
Skøn
Mia. kr.
Personskatter til staten
Børnefamilieydelse
Selskabsskatter m. v
Pensionsafkastskat
Tinglysningsafgift , bøder m. v.
Moms
Energiafgifter m. v
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Punktafg., miljø, lønsum, spil mv.
I alt
Aug. 14
282,9
-14,4
58,4
19,8
5,2
175,4
35,7
28,3
32,1
623,4
Ændring ift.
Dec. 13 (FL14)
-3,9
0,0
1,1
-21,7
0,2
0,3
-0,1
-0,4
-0,5
-24,9
2015
Skøn
Aug. 14
261,9
-14,4
54,1
32,3
5,2
190,3
36,9
29,9
34,5
630,8
2014 → 15
Skøn
Aug. 14
-21
0,0
-4,3
12,5
0,0
14,9
1,3
1,5
2,4
7,4
27