Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1385605_0001.png
1. juli 2014
J.nr. 13-6458614
Resumé af forslag til lov om ændring af aktieavance-
beskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven
og forskellige andre love (Skattemæssige forhold for
medarbejderinvesteringsselskaber og deres deltagere)
Et element i Vækstplan for Fødevarer er etableringen af en 3-årig forsøgsordning med
medarbejderinvesteringsselskaber (MS).
Nærværende lovforslag udmønter alene den del, der vedrører skattelovgivningen i forhold
til etableringen af en 3-årig forsøgsordning med medarbejderinvesteringsselskaber, mens
den selskabsretlige regulering af selskaberne er fremsat som et selvstændigt lovforslag af
erhvervs- og vækstministeren.
Nærværende lovforslag indeholder følgende fire overordnede elementer:
Medarbejderne (investorerne) får bortseelsesret, dvs. fradrag for indbetalinger til
medarbejderinvesteringsselskabet. Det bortseelsesberettigede beløb kan højst ud-
gøre 7,5 pct. af medarbejderens kontante løn, dog højst 30.000 kr. pr. indkomst-
år. Udlodninger m.v. fra medarbejderinvesteringsselskabet til medarbejderne skal
medregnes til den personlige indkomst.
Bortseelsesretten forudsætter, at medarbejderinvesteringsselskabet er godkendt af
og registreret i Erhvervsstyrelsen. Bortseelsesret for indskud i medarbejderinve-
steringslignende selskaber med hjemsted i andre EU/EØS-lande end Danmark
forudsætter godkendelse af SKAT.
Medarbejdernes andele i medarbejderinvesteringsselskabet omfattes af aktieavan-
cebeskatningslovens regler, som tilpasses. Dermed finder aktieavancebeskat-
ningslovens regler om beskatning ved fraflytning til udlandet anvendelse.
Medarbejderinvesteringsselskabet bliver skattepligtigt efter selskabsskatteloven,
svarende til de regler der gælder for aktieselskaber. Indskud af lønmidler i med-
arbejderinvesteringsselskabet skal dog ikke medregnes til selskabets skattepligtige
indkomst.
I 2015 forventes ordningen at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 75 mio. kr.
faldende til et mindreprovenu på ca. 70 mio. kr. i 2016 og 2017. Dette mindreprovenu
opvejes af et merprovenu i de efterfølgende år, og samlet set forventes ordningen ikke at
medføre en varig provenuvirkning.