Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1373915_0001.png
Notat
13. maj 2014
J.nr. 14-2051750
Inddrivelse
OIP
Utilsigtet forældelse m.v.
Indledning og opsummering
Skatteudvalget har i spørgsmål nr. 219, SAU alm. del, spurgt skatteministeren, om der er
restancer til det offentlige, der er forældet, fordi SKAT ikke har haft ressourcer til at fore-
tage inddrivelsesskridt inden forældelsesfristens udløb.
I Rigsrevisionens beretning om revision af statsregnskabet for 2012 til § 9. Skatteministe-
riet fremgår, at Skatteministeriet i forbindelse med konverteringen til
Ét Fælles Inddrivelses-
system
(EFI) havde gennemført en række oprydningsopgaver. I den forbindelse var der
mange krav, som blev afskrevet som følge af forældelse. Skatteministeriet kunne dog ikke
opgøre omfanget af tab som følge af utilsigtet forældelse. Efter Rigsrevisionens vurdering
burde omfanget og årsagen til, at kravene utilsigtet blev forældet, opgøres.
SKAT har på den baggrund undersøgt omfanget og årsagerne til utilsigtet forældelse af
fordringer. Dvs. at SKAT forinden forældelse ikke har vurderet, om der burde være sket
afbrydelse af forældelsen, eller om der burde ske afskrivning efter inddrivelseslovens reg-
ler.
Undersøgelsen har vist, at ca. 88.000 fordringer (0,5 pct. af alle fordringer konverteret til
EFI) ved udgangen af 2013 er forældet utilsigtet. Det svarer til ca. 902 mio. kr., hvilket er
ca. 1,4 pct. af den samlede restancemasse, som er konverteret til EFI.
Det bemærkes, at omfanget af utilsigtet forældelse kan være større end det, der er rede-
gjort for i dette notat. I perioden til opnåelse af fuld funktionalitet i EFI og indtil datakva-
liteten på konverterede fordringer er oppe på krævet niveau, er der en risiko for, at kan
være flere sager med utilsigtet forældelse.
SKAT har i undersøgelsen sondret mellem følgende tre typer af forældelse:
1. Forældede studielånsrenter. Forældelse skyldes primært en ny juridisk vurdering i
SKAT, da den hidtidige praksis ikke stemte overens med forældelseslovens reg-
ler.
2. Utilsigtet forældelse konstateret før konvertering til EFI. Forældelse skyldes pri-
mært, at omkostningerne ved at gennemføre inddrivelsesindsats på mindre for-
dringer er uforholdsmæssige høje, at procesbeskrivelser ikke er fulgt eller ikke var
fuldt dækkende, eller at visse fordringer ikke er medtaget fra et inddrivelsessy-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0002.png
stem, når der blev gennemført forældelsesafbrydende indsatser i øvrige inddrivel-
sessystemer.
3. Overskredne forældelsesdatoer i EFI. For en stor del af disse skyldes den over-
skredne frist situationer, der relaterer sig til almindelig drift, men i en lang række
sager kan den nærmere årsag ikke afdækkes, idet årsag ikke kan udledes af fore-
liggende sagsnoter og dokumentation i øvrigt på sager fra de gamle inddrivelses-
systemer.
Det kan ikke afvises, at ressourcedisponeringen på inddrivelsesområdet kan have medvir-
ket til, at SKAT ikke rettidigt har foretaget inddrivelsesskridt inden forældelsesfristens
udløb, men det er ikke hovedårsagen.
Det er ikke muligt at fastsætte en aktuel kursværdi på de forældede fordringer og dermed
angive det reelle tab for de offentlige kasser. Det er dog SKATs vurdering, at hovedpar-
ten af de forældede krav kan henføres til restanter uden betalingsevne eller med så lille en
betalingsevne, der ikke rækker til den løbende rentetilskrivning.
Det bemærkes, at når EFI er fuldt implementeret, forventes der at være skabt bedre for-
udsætninger for at undgå, at fordringer forælder utilsigtet.
Undersøgelsesområde 1 - Forældede studielånsrenter
Hvis et studielån misligholdes, det vil sige at renter og afdrag ikke betales, opsiges lånet til
betaling. Alle endnu ikke betalte renter, der er påløbet i studietiden, og renter påløbet
indtil misligholdelsestidspunktet forfalder. Herefter overgår lånet til inddrivelse hos
SKAT som en ny fordring.
Efter hidtidig praksis blev SU-lånets hovedstol lagt sammen med tidligere tilskrevne, men
ikke betalte renter, til en ny hovedstol, som SKAT skulle søge inddrevet, og hvoraf
SKAT skulle beregne morarenter.
En ny juridisk vurdering i SKAT konkluderede imidlertid, at den hidtidige praksis kollide-
rede med forældelseslovens regler, hvorefter renter er omfattet af hovedreglen om 3 års
forældelse, og den egentlige hovedstol har 10 års forældelse. SKAT havde indtil da arbej-
det med 10 års forældelse
på ”ny hovedstol” –
altså oprindelig hovedstol og ikke betalte
SU-renter fra opkrævningsfasen.
Forinden konverteringen til EFI blev forældede SU-renter (efter ny anlagt praksis) identi-
ficeret, og der blev afskrevet ca. 12.600 rentefordringer med en samlet sum på ca. 92 mio.
kr. Der arbejdes fortsat på at identificere indbetalinger, der på indbetalingstidspunktet er
afskrevet på allerede forældede studielånsrenter. Dette arbejde, der er omfangsrigt og
kompliceret, er endnu ikke færdigt, og der rapporteres herom senere.
Skatteministeriets Interne Revision er underrettet om ovennævnte afskrivning samt det
videre arbejde den 7. august 2013.
Side 2 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0003.png
Undersøgelsesområde 2 - Utilsigtet forældelse konstateret før
konvertering til EFI
Efter opfordring fra Rigsrevisionen har SKAT gennemført en undersøgelse af samtlige
afskrevne fordringer i SAP38 i oprydningsperioden 1. oktober 2012 til 1. august 2013,
hvor konverteringen til EFI blev iværksat. I SAP 38 findes fordringer, der ikke har kunnet
optages i de øvrige gamle inddrivelsessystemer, f.eks. fordringer vedrørende udenlandske
kunder uden dansk cpr. nr. eller SE-nr samt fordringer i øvrigt, der udspringer af dom-
stolsafgørelser.
Undersøgelsen har afdækket omfanget af afskrevne krav, hvor årsagen til afskrivningen er
angivet som forældelse, uden at SKAT forinden forældelsen er indtrådt har vurderet, om
der burde foretages forældelsesafbrydende skridt i forhold til skyldner eller om kravet
kunne afskrives efter § 16 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Ved undersøgelsen er afskrivninger, der kan henføres til en sådan kategori af utilsigtet
forældelse, opgjort til ca. 477 mio. kr.
Den utilsigtede forældelse har haft følgende omfang for restancer > 2.500 kr.:
Tabel 1. Afskrivning af fordringer > 2.500 kr.
utilsigtet forældelse
Finansår og periode
2012
1.10.
31.12.
2013
1.1
1.8.2013
I alt
Afskrivninger antal
690
913
1.603
Afskrivninger i kr.
61.934.131
413.768.524
475.702.655
Gnst. afskrivning pr. sag
89.760
453.197
296.757
Den utilsigtede forældelse har haft følgende omfang for restancer < 2.500 kr.:
Tabel 2. Afskrivning af fordringer < 2.500 kr.
utilsigtet forældelse
Finansår og periode
2012
1.10.
31.12.
2013
1.1
1.8.2013
I alt
Afskrivninger antal
1.152
954
2.106
Afskrivninger i kr.
215.317
786.137
1.001.137
Gnst. afskrivning pr. sag
187
824
476
Når denne gruppe er opgjort særskilt skyldes det, at omkostningerne ved at gennemføre
inddrivelsesindsats på fordringer med en gennemsnitlig restance på 476 kr. pr. sag ofte vil
være uforholdsmæssig høje. Beløbsgrænsen på 2.500 kr. svarer til de ordinære fogedret-
ters småsags grænse.
Side 3 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0004.png
For restancerne > 2.500 kr. er de væsentligste årsager til utilsigtet forældelse følgende:
Procesbeskrivelser er ikke fulgt
Procesbeskrivelser gældende for opfølgning på SAP38-fordringer skulle sikre, at
der blev fulgt op på inddrivelsesfordringer, hvor forældelsen var ved at indtræde,
således at SKAT som inddrivelsesmyndighed forinden kunne tage stilling til, om
forældelsesfristen skulle afbrydes eller om kravet evt. skulle afskrives efter § 16 i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Denne procesbeskrivelse er ikke
fulgt i alle tilfælde.
Procesbeskrivelse er ikke fuldt dækkende til at hindre utilsigtet forældelse
For inddrivelsesfordringer på erhvervsområdet har procesbeskrivelsen ikke været
fuldt dækkende med henblik på at undgå utilsigtet forældelse. I procesbeskrivel-
sen var anført, at for erhvervsrestancer under 100.000 kr. skulle opfølgning ske
via et særligt inddrivelsesprojekt, der bl.a. omfattede indberetning af restancen til
RKI. I projektbeskrivelsen for RKI blev SAP38-fordringer imidlertid fravalgt, da
der ikke kunne køres automatiske processer på SAP-38-fordringer.
SAP38-fordringer ikke medtaget ved indsatser for fordringer fra andre
inddrivelsessystemer
I de gamle inddrivelsessystemer kunne en kunde godt skylde fordringer bogført i
alle 3 inddrivelsessystemer, da den enkelte fordringstype var afgørende for, i
hvilket system den enkelte fordring skulle håndteres. Undersøgelsen har vist, at
fordringer i SAP38 ofte ikke blev medtaget, når der blev gennemført forældelses-
afbrydende indsatser for kundens krav i de 2 øvrige inddrivelsessystemer.
Undersøgelsesområde 3 - Overskredne forældelsesdatoer i EFI
EFI blev idriftsat i september måned 2013. På grund af systemets størrelse og kompleksi-
tet er systemet besluttet idriftsat kontrolleret og trinvist. Der har under implementeringen
vist sig at være en række fejl, som skulle rettes, før de næste trin i implementeringen kun-
ne iværksættes.
I perioden op til 31. december 2013 er antallet af inddrivelsesfordringer med overskreden
forældelsesfrist fra 1. september - 31. december 2013 kontinuerligt steget. For at tage
højde for mulig forældelse blev der i SKATs regnskab for 2013 foretaget en efterposte-
ring på 508 mio. kr.
For en stor del af disse fordringer har det vist sig, at den overskredne forældelsesfrist
relaterer sig til situationer, der forekommer i almindelig drift, fx:
Fordringer omfattet af bobehandling (f.eks. konkurs), hvor forældelse af anmeld-
te fordringer er suspenderet.
Fordringer, hvor kundens adresse ikke kendes, f.eks. udrejste fra Danmark uden
kendt adresse i udlandet, hvor forældelsen er suspenderet.
Side 4 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0005.png
Fordringer, hvor der i lukkeperioden for de gamle inddrivelsessystemer er foreta-
get manuelle forældelsesafbrydende indsats, f.eks. udlæg eller gældserkendelse.
Fordringer, der afventer afskrivning, f.eks. på grund af eftergivelse, afsluttet bo-
behandling m.v. men hvor afskrivningen endnu ikke har kunnet gennemføres i
EFI.
Den utilsigtede forældelse er herefter opgjort til ca. 333 mio. kr. således:
Tabel 3. Fordringer konverteret til EFI
utilsigtet forældelse 1.8.
31.12.2013
Konverteret fra flg. system
1.
2.
3.
4.
RIS, KMD-IND og
SAP38
SAP38
KMD-IND
SAP38
1
I alt
Antal kunder
12.240
288
6.070
(er ikke opgjort)
> 18.598
Antal fordringer
49.026
5.850
11.965
4.945
71.786
Sum for utilsigtet
forældelse
214.540.210
58.441.363
37.717.490
22.653.421
333.352.484
Når den endelige afskrivning af forældede krav gennemføres i 2014 vil ovennævnte efter-
postering vil blive elimineret.
I en lang række sager kan den nærmere årsag til, at utilsigtet forældelse er indtrådt, ikke
afdækkes. Af sagsbemærkninger og systemdokumentation kan alene udledes, at der ikke
er gennemført forældelsesafbrydende skridt hos kunden inden for de sidste 3 år.
Mulige årsager til den utilsigtede forældelse kan være:
Kunden har gæld bogført i flere af de gamle inddrivelsessystemer
Ved iværksættelse af inddrivelsesskridt er der ikke i alle tilfælde taget højde for, at
kunden har haft gæld i andre inddrivelsessystemer end det, der aktuelt arbejdes
med. Herved får sagsbehandleren ikke overblik over kundens samlede gæld til
det offentlige, og det anvendte inddrivelsesskridt omfatter dermed kun en del-
mængde af kundens gæld.
Utilsigtet forældelse er udlandsrelateret
Når en skyldner udrejser fra Danmark uden kendt adresse suspenderes forældel-
sen i op til 10 år. SKAT skal jævnligt undersøge, om kunden er genindrejst. Føl-
ges ikke op herpå forældes fordringen på grund af passivitet fra SKATs side. En
anden situation er skyldnere, der er udrejst med kendt adresse, hvor fordringen
enten ikke er sendt til udlandet til inddrivelse, eller kunden er udrejst til et land,
hvor fordringen ikke kan sendes til inddrivelse.
1
Denne delmængde af den utilsigtede forældelse har ikke været en del af Undersøgelsesområde 3, idet årsag til forældelsen
ikke er afdækket. Det vurderes dog, at årsagsafdækningen på de 3 øvrige delområder er repræsentativ også for delområde
4.
Side 5 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0006.png
Andre faktorer, der kan have medvirket til utilsigtet forældelse
Ud over de direkte årsager redegøres i dette afsnit nærmere for, hvilke mere generelle
omstændigheder, der kan have ført til, at utilsigtet forældelse er indtrådt.
1. De gamle inddrivelsessystemer
Efter fusionen i 2005 har SKAT reduceret antallet af inddrivelsessystemer til tre.
Der er gennemført forbedringer af disse tre systemer og dermed opnået effektiviserings-
gevinster, men ikke i samme omfang, som det havde været muligt med et nyt inddrivel-
sessystem.
De nævnte tre inddrivelsessystemer er forskellige både for så vidt angår platform, pro-
grammering, dataindhold, opbygning og funktionalitet. Styringen af produktionen på
inddrivelsesområdet blev således understøttet af forskelligartede systemer uden mulighed
for nævneværdig korrespondance mellem systemerne.
Forældelseshåndtering havde i de tre inddrivelsessystemer følgende funktionaliteter til
rådighed:
SAP38-systemet
(restancer vedrørende skatter og afgifter, der ikke kan håndteres i de
øvrige systemer) har ikke noget felt til forældelsesdato og al forældelseshåndtering skulle
ske manuelt. Systemet har heller ikke et felt til at markere, hvis forældelsen er suspende-
ret, f.eks. som følge af, at kunden er udvandret uden kendt adresse. Systemet har dog en
facilitet til for hver fordring at skrive i et tekstfelt, som dog ikke har stor værdi i håndte-
ringen af en stor mængde fordringer til inddrivelse.
KMD-IND-systemerne
(skatte- og afgiftsrestancer, kommunale restancer) fik i 2010 et
forældelsesfelt, men anvendelsen af feltet nåede kun at omfatte en delmængde af fordrin-
ger med den almindelige 3-årige forældelse. Forældelsesfeltet blev ikke anvendt for en
række nærmere angive fordringstyper. For fordringer med 10 års forældelse blev forældel-
sesfeltet enten ikke udfyldt, eller der blev kun indsat 3 års forældelse.
Forældelsesfelterne blev ikke automatisk opdateret, når f.eks. et udlæg eller en gældser-
kendelse forlængede forældelsesfristen med 3 år eller mere. Således blev over 2 mio. for-
dringer overført til EFI med en fiktiv forældelsesdato, hvor der i 2014 ved maskinel op-
datering sker databerigelse i EFI, således at reel forældelsesdato fremgår.
Systemerne havde felt til markering af suspension af forældelse, men skulle vedligeholdes
manuelt.
RIS-systemet
(øvrige statslige krav samt tidligere uerholdelige skatte- og afgiftskrav).
Dette system havde forældelsesfelter, som dog skulle opdateres manuelt, når f.eks. et
udlæg eller en gældserkendelse forlængede forældelsesfristen med 3 år eller mere. Syste-
met havde felt til markering af suspension af forældelse, som dog skulle vedligeholdes
manuelt.
Side 6 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0007.png
2. EFI
Som led i en kommunalreform blev de statslige og kommunale inddrivelsesmyndigheder
samlet i november 2005 i SKAT. Sammenlægningen var første skridt i bestræbelserne på
at skabe et enstrenget inddrivelsessystem.
I lovforslag 112 fremsat februar 2005 fremgår det af bemærkningerne til forslaget, at en af
flere forudsætninger for at opfylde målsætningerne for fusionen på inddrivelsesområdet
var fra 2007 at systemunderstøtte den offentlige inddrivelse med et nyt fælles inddrivel-
sessystem, der dels samler inddrivelsen, dels understøtter og udbygger mulighederne for
en maskinel sagsbehandling på de områder, hvor dette kan effektivisere inddrivelsen.
Systemet skulle afløse de daværende 10 offentlige inddrivelsessystemer, der blev bedømt
til ikke at kunne understøtte en effektiv og sikker inddrivelse.
EFI blev imidlertid først sat i drift 1. september 2013.
3. Konvertering af fordringer til EFI
De overordnende målsætninger for EFI er:
Styrkelse af borgerens retssikkerhed gennem ensartet praksis
Effektivisering af arbejdsgange blandt andet ved at reducere dobbeltarbejde
Brug af de mest effektive inddrivelsesmidler via større ledelsesmæssigt fokus
Opnåelse af større provenu gennem bedre styring og prioritering
Administrative forbedringer via høj grad af automatisering
For at opfylde disse målsætninger er det en af mange forudsætninger, at de data EFI ope-
rerer med er valide på fordringsniveau i et langt højere detaljeringsniveau og med flere
informationer på fordringsniveau end det, der blev anvendt i de gamle inddrivelsessyste-
mer. F.eks. blev hver eneste rate på en daginstitutionsrestance splittet op pr. rate, hvor
der for hver rate er skabt en relation til evt. opkrævningsrenter beregnet af den pågælden-
de kommune. Databerigelsen på de gamle
fordringer har bl.a. ”udstillet” de gamle syste-
mers svagheder med forældelseshåndtering.
Ved konverteringen af fordringer er der i EFI modtaget ca. 19 mio. fordringer med en
restancesum på 64 mia. kr. fordelt på ca. 600.000 kunder, 825.000 indsatser (udlæg, beta-
lingsordninger m.v.) og 9 mio. relationer mellem fordringer og indsatser. Det er ud af
denne samlede mængde den utilsigtede forældelse er konstateret.
Selv om den utilsigtede forældelse i sig selv er uacceptabel stor, udgør den en meget lille
andel af den samlede restancemasse.
Ved forberedelsen til idriftsættelse af EFI og den tilhørende konvertering har det været en
betingelse for at gennemføre konverteringen, at anvendelsen af de gamle inddrivelsessy-
stemer successivt blev lukket ned for almindelig produktion i månederne før konverterin-
Side 7 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0008.png
gen for helt at lukke i måneden før idriftsættelsen af EFI. Selv om der manuelt er foreta-
get udlæg, sendt gældserkendelser m.v. i forberedelsesfasen og lukkemåneden, var der
forudset et produktionstab, som også har haft negativ påvirkning på forældelseshåndte-
ringen.
4. Reglerne om forældelse
Med lov nr. 522 af 6. juni 2007 blev der indført nye regler om forældelse (forældelseslo-
ven).
Med lovændringen blev der indført en almindelig forældelsesfrist på 3 år, som skulle er-
statte den hidtidig gældende almindelige 5 årige forældelsesfrist. Skiftet fra 5 år til 3 år
skete med en overgangsregel, således at den 3 årige forældelse havde virkning fra 1. januar
2011. På denne dato skiftede fordringer med hidtil 5 års forældelse status til at have 3 års
forældelse regnet bagud i tid.
Af lovforarbejderne fremgår det bl.a., at forslaget ikke har negative konsekvenser (merud-
gifter) for staten, hverken af økonomisk eller administrativ art.
Langt de fleste af de nævnte ca. 19 mio. konverterede fordringer til EFI er omfattet af
den almindelige forældelsesfrist på 3 år. Overgangen pr. 1. januar 2011 medførte, at
SKATs forældelseshåndtering af fordringer potentielt blev forøget med 40 pct. (fra 3 år til
5 år).
Med lov nr. 1333 af 19. december 2008 om inddrivelse af gæld til det offentlige, der trådte
i kraft 1. januar 2009, blev der blandt andet gennemført en harmonisering af reglerne om
afskrivning af gæld til det offentlige. Samtidig blev der indført regler, der i videre omfang
end hidtil, giver mulighed for, at fordringer kan afskrives i forhold til skyldner. Et af for-
målene var at sikre, at der fokuseres på de restancer, der reelt er mulighed for at inddrive,
og at der ikke anvendes unødige ressourcer på at holde ikke-inddrivelige fordringer i live.
I lovforarbejderne forudsættes det, at der systemmæssigt ville blive mulighed for at over-
våge skyldners økonomiske forhold og registrere de inddrivelsesmidler, der er anvendt for
at inddrive fordringen. Dermed kunne det pr. automatik vurderes, om en fordring vil
kunne inddrives, og om der skal foretages afbrydelse af forældelse, eller om fordringen
kan ophøre i forhold til skyldner. Det var således ikke hensigten, at der for hver enkelt
fordring umiddelbart forud for, at der vil indtræde forældelse, skulle foretages en konkret
og manuel vurdering af om, der skal foretages forældelsesafbrydende skridt. Det forud-
sættes derimod, at det systemmæssigt skulle sikres, at alle fordringer inddrives med de
inddrivelsesmidler, der vil være de sædvanlige for den pågældende fordring. Yderligere
blev det forudsat, at der kan ske systemmæssig afskrivning af restancer, der ikke er ind-
drivelige, når disse forælder.
Først med fuld implementering af EFI og efter etablering af tilstrækkelig datakvalitet på
konverterede fordringer til EFI kan det forventes, at SKAT kan foretage automatisk af-
skrivning af fordringer, der opfylder kriterierne herfor. Fra 2010 og indtil videre har af-
skrivning været gennemført ved en ressourcetung manuel sagsbehandling på enkeltsags-
Side 8 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0009.png
niveau. Ofte har sagsbehandlingen skullet baseres på informationer fra flere inddrivelses-
systemer.
Samlet utilsigtet forældelse
Den opgjorte utilsigtede forældelse fra undersøgelse 1, 2 og 3 udgør 902 mio. kr. og kan
opdeles således på fordringshavergrupper:
Tabel 4. Utilsigtet forældelse fordelt på fordringshavergrupper
Fordringshaver
SKAT
Øvrig stat
Kommunerne
Andre offentlige
I alt
SUM mio. kr.
729
151
16
6
902
Pct.
80,8
16,7
1,8
0,7
100
Hvordan undgås utilsigtet forældelse i fremtiden?
Sættes de angivne årsager til hvorfor utilsigtet forældelse er opstået i forhold til forelig-
gende beskrivelser af EFI vurderes det, at der med det nye system med fuld funktionalitet
vil blive skabt et grundlag for at hindre utilsigtet forældelse. Vurderingen bygger på føl-
gende:
1. Alle restancer til det offentlige er samlet i ét stort set automatiseret inddrivelses-
system.
2. EFI opdaterer
med ganske få undtagelser i bobehandlingsfasen
automatisk
forældelsesdato, når en forældelsesafbrydende indsats iværksættes.
3. EFI foretager pr. automatik udsøgning af fordringer, der opfylder objektive krite-
rier for afskrivning efter inddrivelseslovens § 16, hvorved håbløse fordringer
”renses ud” og afskrives, når
forældelse indtræder.
4. EFI lægger i god tid inden forældelse indtræder fordringer i en opgavekø med
henblik på iværksættelse af forældelsesafbrydende tiltag. Opgavekøens omfang og
indhold indgår i den delvist automatiserede produktionsstyring, så der er mulig-
hed for en ledelsesmæssig prioritering op til forældelse indtræder.
5. EFI har/får funktionalitet med henblik på udsendelse af gældserkendelse og fo-
retagelse af forældelsesafbrydende udlæg.
6. Hvis forældelse alligevel indtræder utilsigtet
f.eks. på grund af for få ressourcer
til at behandle opgavekøerne og uden forudgående ledelsesmæssig indgriben - af-
skrives kravene efter ledelsesmæssig godkendelse, og der bliver mulighed for at
danne en ledelsesrapport om en periodes afskrivninger og angivne årsagsforkla-
ringer hertil.
Side 9 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0010.png
Med den beskrevne funktionalitet vil EFI bidrage til at eliminere utilsigtet forældelse, når
EFIs styringsfaciliteter og funktionalitet fuldt ud kan anvendes og anvendelsen sker efter
hensigten. Det er også en forudsætning, at datakvaliteten vedrørende konverterede krav
fra de gamle inddrivelsessystemer bringes op på samme niveau som nye sager, der sendes
til inddrivelse direkte i EFI. Det betyder, at gamle sager skal være opdateret med korrekt
forældelsesdato, indsatstype, suspensionsmarkering m.v.
En sikker forældelseshåndtering i EFI afventer mere specifikt følgende pr. ultimo april
2014:
1. Funktionalitet i EFI til afskrivning af konstaterede forældede fordringer på den
enkelte kundes konto i EFI samt regnskabsmæssig postering af disse afskrivnin-
ger.
2. Funktionalitet i EFI til at indberette manuelt foranstaltede forældelsesafbrydende
skridt, herunder udlæg og gældserkendelser.
3. Funktionalitet i EFI til i stordrift og på et sikkert niveau at kunne sætte inddrivel-
sesindsatser i gang.
4. Løsning af 9 systemrelaterede fejl (defects), som har relation til forældelseshånd-
tering.
5. Identifikation af endnu ikke konstaterede forældede krav med forældelsesdato i
2013, f.eks. forældelse, der kan være opstået som følge af endnu ikke rettede eller
kun delvist rettede systemmæssige fejl (defects), jf. pkt. 4.
6. Opgørelse og afskrivning af allerede konstaterede forældede krav vedrørende
2014.
7. Højnelse af datakvalitet på ikke forældede fordringer, så automatisk sagsbehand-
ling i EFI kan sættes i værk på et sikkert grundlag.
8. Opdatering af suspensionsmarkeringer vedrørende forældelse på fordringer, hvor
kunden f.eks. er udvandret uden kendt adresse.
Der er således en mellemperiode, hvor der kan være og er krav, der utilsigtet er forældet,
udover de forældede krav, der specifikt er redegjort for i dette notat.
Vurdering af reel tabsrisiko for de offentlige kasser
Der er foretaget en vurdering af kundernes restancer pr. 31.12.2013 og for cpr.-
kunder også en vurdering af deres nettoindkomst. Hensigten har været at indikere,
om de forældede fordringer ville være kommet i de offentlige kasser ved fortsat ind-
drivelse, hvis forældelsen havde været afbrudt.
Vurderingen har omfattet forældede og afskrevne beløb på 476 mio. kr., jf. tabel 1
(undersøgelsesområde 2) og forældede og afskrevne beløb på 310 mio. kr., jf. tabel 3
(undersøgelsesområde 3
delområderne 1,2 og 3). Det er de områder, hvor SKAT
har gennemgået fordringerne ikke kun for at opgøre omfanget af forældelsen, men
også søgt at afklare årsagen til at forældelse utilsigtet er indtrådt. Vurderingen dæk-
ker således 87 pct. af den opgjorte forældelse på i alt 902 mio. kr.
Side 10 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0011.png
1. Undersøgelsesområde 2 (Afskrivninger før overgang til EFI)
Afskrivningerne på ca. 476 mio. kr. fordeler sig på følgende kundetyper:
Cpr-kunder med et forældet og afskrevet beløb på 220 mio. kr.
Kunder uden dansk cpr-nr. med et forældet og afskrevet beløb på ca. 71
mio. kr.
Virksomheder med dansk SE/CVR-nr. med et forældet og afskrevet beløb
på 185 mio. kr.
Cpr.-kunder
forældet og afskreven gæld på 220 mio. kr.
CPR-kunderne har en restance pr. 31.12.2013 på 356 mio. kr., svarende til et gen-
nemsnit på 1,3 mio. kr. pr. kunde. Den gennemsnitlige nettoindkomst er 136.927 kr.
(A-indkomst efter SKAT). Bundgrænsen for at SKAT kan foretage lønindeholdelse
eller fastsætte afdragsordninger er henholdsvis 134.440 kr. for forsørgere og 107.810
kr. for ikke forsørgere. Afdragsprocenten gradueres efter indkomstens størrelse.
41 pct.af kunderne skylder ca. 95 mio. kr. og er på lavindkomst. SKAT afventer, om
kunden igen får betalingsevne.
59 pct. af kunderne skylder ca. 261 mio. kr. med en gennemsnitlig gæld på ca. 1,6
mio. kr. Kunderne ligger over lavindkomstniveauet med en gennemsnitlig nettoind-
komst på 185.691 kr. En sådan nettoindkomst er ikke stor nok til at afvikle en så
stor gennemsnitsrestance. I mange tilfælde vil lønindeholdelsesmuligheden end ikke
række til at betale den løbende rentetilskrivning på restancens hovedstol.
Samlet
set har denne kundegruppe en lav betalingsevne, og det vurderes, at største-
parten af de afskrevne 220 mio. kr. aldrig ville være kommet i statskassen, hvis for-
ældelsen havde været afbrudt. Uanset disse gennemsnitsbetragtninger er der en an-
del, hvor statskassen har indkasseret et reelt tab som følge af den utilsigtede foræl-
delse.
Kunder uden dansk cpr. nr.
forældet og afskreven gæld på ca. 71 mio.kr.
Kunderne er typisk bosiddende i udlandet. Inddrivelsen er i mange tilfælde håbløs,
f.eks. fordi skyldners adresse ikke er kendt eller fordi skyldneren opholder sig i et
land, hvor mellemstatslig bistand til inddrivelse ikke er aftalt. Hertil kommer, at den
mellemstatslige inddrivelse ikke altid giver penge i kassen på grund af skyldners ak-
tuelle økonomiske situation. Det vurderes, at størsteparten af de afskrevne 71
mio.kr. aldrig ville være kommet i statskassen, hvis forældelsen havde været afbrudt.
Uanset disse gennemsnitsbetragtninger er der en andel, hvor statskassen har indkas-
seret et reelt tab som følge af den utilsigtede forældelse.
Side 11 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0012.png
Virksomheder med dansk SE-/CVR-nr.
forældet og afskreven gæld på ca.
185 mio. kr.
De afskrevne restancer er oftest under 100.000 kr. pr virksomhed og forældelsen kan
i mange tilfælde tilskrives, at de daværende forretningsgange ikke i tilstrækkelig grad
har sikret opfølgning med forældelsesafbrydende skridt. Selv om virksomhederne pr.
31.12.2013 havde en restance på ca. 79 mio. kr., vurderes det, at der har været reelle
inddrivelsesmuligheder for en større andel af de 185 mio. kr. end gældende for cpr.-
kunderne og kunder uden dansk cpr. nr. Statskassens reelle tab på denne kunde-
gruppe er forholdsmæssig større.
2. Undersøgelsesområde 3 (Delmængde 1+2+3, jf. tabel 3, efter overgang
til EFI)
Afskrivningerne på ca. 310 mio. kr. fordeler sig på følgende kundetyper:
Cpr-kunder med et forældet beløb på 261 mio. kr.
Virksomheder med dansk SE/CVR-nr. med et forældet beløb på 49 mio. kr.
Cpr.-kunder
forældet gæld på 261 mio. kr.
CPR-kunderne har en restance pr. 31.12.2013 på ca. 2.121mio. kr. (inkl. den nu for-
ældede gæld), svarende til et gennemsnit på 138.325 kr. pr. kunde. Den gennemsnit-
lige nettoindkomst er 177.250 kr. (A-indkomst efter SKAT). Grænsen for at SKAT
kan foretage lønindeholdelse eller fastsætte afdragsordninger er henholdsvis 134.440
kr. for forsørgere og 107.810 kr. for ikke forsørgere. Afdragsprocenten gradueres
efter indkomstens størrelse.
76 pct. af kunderne skylder ca. 1.340 mio. kr., svarende til en gennemsnitlig gæld på
115.291 kr. pr. kunde. Kunderne er på lavindkomst. SKAT afventer, om kunderne
igen får betalingsevne.
24 pct. af kunderne skylder ca. 780 mio. kr., svarende til et gennemsnit på 210.480
kr. pr. kunde. Kunderne ligger over lavindkomstniveauet med en gennemsnitlig net-
toindkomst på 177.520 kr. I mange tilfælde vil lønindeholdelsesmuligheden ikke
række til at betale den løbende rentetilskrivning på restancens hovedstol.
Samlet set har denne kundegruppe en lav betalingsevne, og det vurderes, at største-
parten af de forældede restancer på 261 mio.kr. aldrig ville være kommet i statskas-
sen, hvis forældelsen havde været afbrudt.
Uanset disse gennemsnitsbetragtninger er der selvfølgelig en andel af de 261 mio.
kr., der over tid ville være kommet i de offentlige kasser, hvis forældelse havde været
afbrudt.
Side 12 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373915_0013.png
Virksomheder med dansk SE- nr./CVR-nr.
forældet gæld på 49 mio. kr.
Selv om en del af virksomhederne pr. 31.12.2013 havde en restance på ca. 360 mio.
kr. (inkl. den forældede gæld), svarende til et gennemsnit på 117.006 kr. vurderes det,
at der har været reelle inddrivelsesmuligheder for en større andel end gældende for
cpr.-kunderne. Selv om der er andele, som aldrig ville være kommet i de offentlige
kasser, vurderes det, at det offentliges reelle tab på denne kundegruppe forholds-
mæssigt er større end for ovennævnte.
Side 13 af 13