Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1372168_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0002.png
1
2
3
PÅTEGNING AF DET SAMLEDE REGNSKAB ....................................................................................................... 3
OVERSIGT OVER TABELLER, NOTER OG BILAG ................................................................................................. 4
BERETNING ..................................................................................................................................................... 5
3.1
P
RÆSENTATION AF VIRKSOMHEDEN
........................................................................................................................ 5
3.1.1
Opgaver ................................................................................................................................................. 6
3.1.2
Hovedkonti............................................................................................................................................. 7
3.2
V
IRKSOMHEDENS OMFANG
................................................................................................................................... 7
3.3
Å
RETS FAGLIGE RESULTATER
.................................................................................................................................. 7
3.4
Å
RETS ØKONOMISKE RESULTAT
.............................................................................................................................. 8
3.5
O
PGAVER OG RESSOURCER
................................................................................................................................. 10
3.6
M
ÅLRAPPORTERING
.......................................................................................................................................... 11
3.6.1
Skematisk oversigt ............................................................................................................................... 11
3.6.2
Uddybende analyser og vurderinger.................................................................................................... 11
3.7
F
ORVENTNINGER TIL KOMMENDE ÅR
.................................................................................................................... 13
4
REGNSKAB .................................................................................................................................................... 14
4.1
A
NVENDT
R
EGNSKABSPRAKSIS
............................................................................................................................ 14
4.2
R
ESULTATOPGØRELSE MV
. .................................................................................................................................. 15
4.2.1
Resultatopgørelse ................................................................................................................................ 15
4.2.2
Resultatdisponering ............................................................................................................................. 16
4.3
B
ALANCEN
...................................................................................................................................................... 17
4.4
E
GENKAPITALFORKLARING
.................................................................................................................................. 18
4.5
L
IKVIDITET OG LÅNERAMME
................................................................................................................................ 18
4.6
O
PFØLGNING PÅ LØNSUMSLOFT
.......................................................................................................................... 19
5
BILAG TIL ÅRSRAPPORTEN ............................................................................................................................ 20
5.1
N
OTER TIL RESULTATOPGØRELSE OG BALANCE
........................................................................................................ 20
5.1.1
Noter til balancen ................................................................................................................................ 20
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .................................................................................................................... 20
5.2
G
EBYRFINANSIERET VIRKSOMHED
......................................................................................................................... 21
5.3
F
ORELAGTE INVESTERINGER
................................................................................................................................ 22
5.4
S
UPPLERENDE BILAG
.......................................................................................................................................... 23
5.4.1
Forbehold for data i perioden før 2013 ............................................................................................... 23
5.4.2
Opfølgning på driftsmål ....................................................................................................................... 24
5.4.3
Opfølgning på forandringsmål ............................................................................................................ 27
2
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0003.png
1 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden, CVR-nummer 34 73 04 15,
er ansvarlig for: § 09.21.02 Spillemyndigheden, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal til-
gå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2013.
Påtegning
Der tilkendegives hermed:
1. At årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende.
2. At de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med med-
delte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåelse af aftaler og sædvanlig praksis.
3. At der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de
midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
Sted, dato
Underskrift
Sted, dato
Underskrift
____________________________________
Direktør Birgitte Sand
_____________________________________
Departementschef Jens Brøchner
3
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0004.png
2 Oversigt over tabeller, noter og bilag
Beretning og Målrapportering
Tabel 1. Opgaver
Tabel 2. Virksomhedens samlede aktivitet
Tabel 3. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Tabel 4. Opgaver og Ressourcer
Tabel 5. Opgaveressourceforbrug i pct. af økonomisk råderum
Tabel 6. Opfølgning på Spillemyndighedens mål og resultater
Tabel 7. Skala for målopfyldelse i Spillemyndighedens resultatkontrakt
Tabel 8. Specifikation af ikke opfyldte resultatkrav og tabte point
Tabel 9. Reservation, § 09.21.02 Regulering af tilladelsesindehavernes gebyr for 2012
Tabel 20. Driftsmål
Tabel 21. Forandringsmål
Regnskabstabeller
Tabel 10. Resultatopgørelse
Tabel 11. Resultatdisponering
Tabel 12. Balancen
Tabel 13. Egenkapitalforklaring
Tabel 14. Udnyttelse af låneramme
Tabel 15. Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 16. Immaterielle anlægsaktiver
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger, der følger de generelle regler for omkostningsdækning (kr.)
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger, hvor gebyret er fastsat ved lov (kr.)
Tabel 19. Igangværende projekter
Obligatoriske noter
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Obligatoriske bilag
Forelagte investeringer
Gebyrfinansieret virksomhed
Supplerende bilag
Forbehold for data i perioden før 2013
Opfølgning på driftsmål
Opfølgning på forandringsmål
4
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0006.png
3.1.1
Opgaver
Spillemyndighedens hovedopgaver omfatter sagsbehandling, tilsyn og kontrol samt informationsvirksom-
hed i forhold til det danske spilmarked. I lyset af spilbranchens internationale karakter deltager Spillemyn-
digheden endvidere i en række internationale organisationer og netværk.
Viden om den aktuelle situation på spilmarkedet sammenholdt med et stadigt fokus på den internationale
udvikling på spilområdet er med til at understøtte og tilpasse eksisterende praksis og lovgivning på spil-
området.
Tabel 1. Opgaver
Opgaver
Mål
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil,
herunder tilladelse til udbud af væddemål, udbud af online-
kasino, opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater,
lokale puljevæddemål, Danske Spil A/S, Det Danske Klas-
selotteri A/S, almennyttige lotterier, landbaserede kasinoer
og offentlige pokerturneringer.
Sagsbehandling
Informationsvirksomhed og internationalt sam-
arbejde
Spillemyndigheden skal som ekspertmyndighed arbejde
med oplysning, kommunikation og rådgivning på flere pla-
ner samt sikre en effektiv beskyttelse af det lovlige spille-
marked gennem løbende overvågning og initiativer. Myn-
digheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spil-
lemarkedet. Samtidig skal Spillemyndigheden løbende oply-
se om det danske spillemarked. Spillemyndigheden skal
endvidere være orienteret om den internationale udvikling
på spillemarkedet således, at Spillemyndigheden bl.a. er på
forkant med udviklingen på området for ludomani, nye
spilformer mv. Spillemyndigheden deltager i det globale
myndighedsarbejde på spilleområdet, herunder i EU.
Tilsyn og kontrol
Spillemyndighedens vigtigste opgave er at sikre, at spil bli-
ver udbudt på en måde, der er i overensstemmelse med de
overordnede formål i lov om spil. Der skal føres tilsyn
med udbydernes spil, så spillerne kan garanteres en høj sik-
kerhed ved alle former for spil. I den forbindelse skal Spil-
lemyndigheden blandt andet sikre, at det tekniske udstyr,
der bliver anvendt til spiludbuddet er kontrolleret og god-
kendt til formålet.
6
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0007.png
3.1.2
Hovedkonti
Spillemyndighedens årsrapport omfatter den omkostningsbaserede hovedkonto § 9.21.02. Årsrapporten
indeholder resultatopgørelse, balance og regnskabsmæssige forklaringer.
En række af Spillemyndighedens opgaver vedrørende regnskab, HR og øvrig administrativ service vare-
tages af SKAT. Spillemyndigheden betaler årligt til SKAT for de overførte opgaver. I 2013 er omkostnin-
gerne hertil opgjort til i alt 7,4 mio. kr.
3.2
Virksomhedens omfang
Spillemyndigheden har som angivet i tabel 2 et negativt resultat for de samlede aktiviteter på i alt 0,8 mio.
kr. Resultatet skyldes, at Spillemyndigheden har afholdt udgifter i 2013 for i alt 4,6 mio. kr. til tilbagebeta-
ling af gebyrer på spilområdet vedrørende regnskabsåret 2012. Spillemyndigheden har et dispenseret
nettoforbrug af videreførelser på i alt 4,6 mio. kr. fra 2012, der specifikt er overført til at indtægtsdække de
forventede udgifter til reguleringen. Se endvidere afsnit 3.4 for yderligere uddybning.
Tabel 2. Virksomhedens samlede aktivitet
(Mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
I alt
Bevilling 2013
70,3
70,3
-
Regnskab 2013
60,6
59,7
-0,8
Anm.: Forskellen mellem summen af kolonnen og rækken ”I alt” skyldes afrunding.
3.3
Årets faglige resultater
I 2013 har Spillemyndigheden understøttet Skatteministeriets mission om en retfærdig og effektiv finansie-
ring af fremtidens offentlige sektor. Det er sket ved at sikre et velreguleret spilmarked i Danmark med en
høj grad af retssikkerhed, hvor spillere er beskyttet mod unfair og ulovligt spil. Vores arbejde har haft bor-
gernes og virksomhedernes behov som omdrejningspunkt samt et grundlæggende ønske om at sikre en
høj kvalitet og effektivitet i vores løbende tilsyn og kontrol.
Dette arbejde har resulteret i en række konkrete tiltag, herunder f.eks. videreudvikling af vores eksiste-
rende spilkontrolsystem. Et tiltag, der betyder, at systemet nu også vil kunne håndtere data fra og under-
støtte kontrollen af Danske Lotteri Spil A/S fra og med 2. kvartal i 2014. Herved samles data og kontrollen
af væddemål og onlinekasino, Danske Lotteri Spil A/S og de landbaserede kasinoers gevinstgivende spil-
leautomater i ét system. Derved optimeres Spillemyndighedens kontrolvirksomhed.
2013 var endvidere et år med fokus på lovrevision, herunder ændringer i de eksisterende bekendtgørelser
inden for almennyttigt lotteri og landbaseret kasino. Et arbejde, der strækker sig ind i 2014.
Herudover bød året på en række organisatoriske udfordringer i forbindelse med, at Spillemyndigheden
overgik fra at være en særlig enhed under Skatteministeriets departement til at være en styrelse på linje
med SKAT og Skatteankestyrelsen. Som styrelse varetager vi de samme fagopgaver som hidtil, men har
herudover fået tildelt en række nye administrative opgaver, særligt i forhold til budgettering, regnskab og
HR.
Endelig har der i EU regi været særligt fokus på den administrative praksis på spilmarkedet samt beskyt-
telse af spillere og matchfixing. I samarbejde med Skatteministeriets departement og øvrige relevante mi-
nisterier har Spillemyndigheden deltaget aktivt i arbejdet for at understøtte EU-Kommissionens arbejde.
7
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0008.png
3.4
Årets økonomiske resultat
Intern statslig overførsel
Spillemyndigheden har i 2013 overført 7,4 mio. kr. til SKAT for betaling af overhead samt udførelse af op-
gaver vedr. løn, HR, administrative it-funktioner og driftsregnskab mv. Det skal bemærkes, at SKAT, som
følge af den nye organisering af Skatteministeriet og løbende tilpasninger af opgaveløsningen i 2013,
først havde mulighed for at beregne de endelige omkostninger i forbindelse med årsafslutningen.
Gebyrreguleringer
Mere end 90 pct. af Spillemyndighedens virksomhed er gebyrfinansieret. Den resterende del er dækket af
en nettoudgiftsbevilling, der i 2013 var på i alt 3,8 mio. kr.
Spilleloven anviser en praksis, hvor gebyrer på en række spilområder opkræves i starten af året. Det sker
enten på baggrund af tilladelsesindehavernes budgetterede Brutto Spille Indtægt (BSI) (se f.eks. kapitel 7,
§ 4, i lov om spil) eller ud fra Spillemyndighedens budgetterede kontroludgifter for året (se f.eks. kapitel 4,
§ 4, i bekendtgørelsen om tilbagebetalingsprocenter for visse spil).
De budgetterede gebyrer reguleres herefter i det efterfølgende år, når Spillemyndighedens regnskabstal
og tilladelsesindehavernes endelige BSI foreligger. Det endelige beregningsgrundlag for tilladelsesinde-
havernes BSI, er først tilgængeligt efter periode 13.1.
Ligeledes er det fastsat i kapitel 4, § 4 i bekendtgørelsen om tilbagebetalingsprocenter for visse spil, at
reguleringen for Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet sker den første hverdag i april måned i forbindelse
med underskrivningen af en ny årlig rammeaftale. Det betyder i praksis, at det budgetterede indbetalte
gebyr for Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet først reguleres i det efterfølgende regnskabsår.
Spillemyndigheden har afholdt udgifter til reguleringer af de budgetterede gebyrer for regnskabsåret 2012
på i alt 4,6 mio. i regnskabsåret 2013. Udgifterne indgår i Spillemyndighedens årsresultat for 2013 som en
reduktion i de ordinære gebyrrelaterede driftsindtægter for året.
Spillemyndigheden har i 2013 et dispenseret nettoforbrug af videreførelser på i alt 4,6 mio. kr. fra regn-
skabsåret 2012, der specifikt er overført til at indtægtsdække de nævnte udgifter til gebyrreguleringer. Vi-
dereførelser indregnes ikke som en del af Spillemyndighedens indtægter for 2013 og indregnes således
ikke i Spillemyndighedens årsresultat for 2013.
Årets økonomiske resultat inklusive det dispenserede nettoforbrug af videreførelser er følgelig 3,8 mio. kr.
Årets resultat
Årets resultat for Spillemyndighedens hovedkonti § 09.21.02 er et underskud på 0,8 mio. kr.
Vurdering af resultatet
Det er på baggrund af redegørelsen vedrørende årets interne statslige overførsel og gebyrreguleringer
Spillemyndighedens vurdering, at årets økonomiske resultat er tilfredsstillende.
8
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0009.png
Tabel 3. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtotal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
- Heraf indtægtsført bevilling
- Heraf eksterne indtægter
- Heraf øvrige indtægter
Ordinære driftsomkostninger
- Heraf løn
- Heraf afskrivninger
- Heraf øvrige omkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Lånerammen
Træk på lånerammen
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Negativ udsvingsrate i pct.
Overskudsgrad i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Lønomkostningsandel
Lønsumsloft
Lønforbrug
2011
63,7
4,7
59,0
-
-42,4
-33,4
-
-9,0
21,3
21,3
21,3
2011
-
-
-
-
-
-
2011
-
-
33,5
7,4
2011
75,0
0,4
-0,5
33,4
33,4
2012
68,1
4,0
64,1
-
-55,7
-44,2
-
-11,5
12,4
15,8
15,8
2012
-
-
-
-
-
-
2012
-
-
23,2
5,9
2012
93,0
0,5
-0,6
44,2
44,2
2013
59,7
3,8
55,9
-
-52,8
-42,2
-2,0
-8,6
6,9
-0,4
-0,8
2013
16,8
13,3
5,5
16,5
9,2
18,0
16,8
2013
93,3
-57,5
-1,3
6,4
2013
96,0
0,4
-0,7
45,9
42,2
Anm.: Spillemyndigheden blev en styrelse i 2013. Data specifikt for Spillemyndigheden i perioden før 2013 findes derfor
kun i begrænset omfang (Se bilag 5.4.1:
”Forbehold for data i perioden før 2013” i bilag til årsrapporten).
9
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0010.png
3.5
Opgaver og ressourcer
Spillemyndighedens opgaver
som opført på Finansloven for 2013
og ressourceforbrug knyttet til disse
opgaver fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 4. Opgaver og Ressourcer
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Hjælpefunktioner samt generel le-
delse og administration
1. Sagsbehandling
2. Informationsvirksomhed og inter-
nationalt samarbejde
3. Tilsyn og kontrol
I alt
Indtægtsført
bevilling
1,0
0,7
0,2
1,9
3,8
Øvrige indtægter
14,9
10,0
2,6
28,5
55,9
Omkostninger
16,1
10,9
2,8
30,8
60,6
Andel af årets
overskud
-0,2
-0,1
-0,0
-0,4
-0,8
Anm.: Fordelingen er opdelt på de opgaver, der er opført § 09.21.02. Spillemyndigheden. Omkostningsfordelingen består
af lønsum og øvrig drift. Lønsumsforbruget herunder er fordelt på baggrund af årsværksforbruget inden for de enkelte
områder. Øvrige driftsomkostninger er fordelt med udgangspunkt i de konkret foretagne regnskabsmæssige konteringer
inden for hver af de nævnte hovedområder.
Som det fremgår af tabel 4, konteres en stor del af omkostningerne til øvrig drift under
”0. Hjælpefunktio-
ner samt generel ledelse og administration”. Det skyldes blandt andet,
at udgifter til løbende drift af it-
systemer, husleje mv., efter gældende regler konteres på denne opgave.
Spillemyndighedens opgaver blev i 2013 løst af ca. 86 årsværk og 98 medarbejdere, hvoraf ca. 60 pct.
var beskæftiget med tilsyn- og kontrolaktiviteter inden for landbaseret kasino og gevinstgivende spilleau-
tomater. Af de resterende medarbejderressourcer blev ca. 25 pct. anvendt til tilsyn og kontrol med væd-
demål og onlinekasino, og de sidste 15 pct. fordelte sig på kontrol og tilsyn med henholdsvis monopolspil-
lene, offentlige pokerturneringer, almennyttigt lotteri samt lokale puljevæddemål.
Den procentvise fordeling af de anvendte ressourcer i 2013 fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 5. Opgaveressourceforbrug i pct. af økonomisk råderum
Opgave
Informationsvirksomhed og internationalt samarbejde
Sagsbehandling
Hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration
Tilsyn og kontrol
Anm.: Forskellen mellem summen af kolonnen og rækken ”I alt” skyldes afrunding.
Ressourceforbrug i pct.
4,6 pct.
17,9 pct.
26,6 pct.
50,9 pct.
Der er redegjort for Spillemyndighedens økonomiske resultat og baggrunden herfor i afsnit 3.4. Der er ik-
ke anvendt flere ressourcer end budgetteret til opgaveløsningen, når der tages højde for årets dispense-
rede nettoforbrug af videreførelser.
10
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0011.png
3.6
3.6.1
Målrapportering
Skematisk oversigt
Spillemyndighedens mål for 2013 er fastsat i virksomhedens resultatkontrakt. Driftsmålene for tilsyn og
kontrol er ydermere forankret i Spillemyndighedens indsatsplan for 2013.
Spillemyndigheden har i 2013 opnået en målopfyldelse på i alt 85 pct. Dette dækker over en målopfyldel-
se på 75 pct. fsva. resultatmålene for drift og 100 pct. fsva. resultatmålene for forandring. Graden af
målopfyldelse er specificeret i tabel 6.
Tabel 6. Opfølgning på Spillemyndighedens mål og resultater
Opfølgning på Spillemyndighedens mål og resultater i 2013
I alt
Drift i alt
Forandring i alt
Opgave
Drift
Nr.
1
2
3
4
5
6
3.6.2
Resultatkrav
Sagsbehandling
Tilsyn og kontrol
Personale politiske mål - Sygefravær
Udvikling af ny hjemmeside
Gevinstgivende spilleautomater
LEAN af sags-
behandlingen
Certificeringer på onlineområdet
Max
Point
point Resultat
200
191
100
91
100
100
Max
Point
point Resultat
35
35
60
56
5
0
25
25
25
50
25
50
Grad af målop-
fyldelse i pct.
85 pct.
75 pct.
100 pct.
Grad af målop-
fyldelse i pct.
100 pct.
93 pct.
0 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
Forandring
Uddybende analyser og vurderinger
Spillemyndigheden har opnået 191/200 point i resultatkontrakten for 2013, heraf 91/100 inden for drift og
100/100 i forhold til de gældende forandringsmål. Heraf vægtes driftsmål 60 pct. og forandringsmål 40 pct.
Samlet set giver det en vægtet målopfyldelse for 2013 på 85 pct. på baggrund af følgende skala:
Tabel 7. Skala for målopfyldelse i Spillemyndighedens resultatkontrakt
Målopfyldelse
-25 pct.
0 pct.
25 pct.
50 pct.
Point
0-9
10-29
30-69
70-89
75 pct.
90-99
100 pct.
100
Spillemyndigheden mangler i alt 9/200 point for at opnå 100 pct. målopfyldelse. Baggrunden for den
manglende målopfyldelse er specificeret i tabel 8 nedenfor.
Overordnet set vurderes resultatet at være tilfredsstillende.
11
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0012.png
Tabel 8. Specifikation af ikke opfyldte resultatkrav og tabte point
Tabte
Procentvis
Opgave
Resultatkrav
point målopfyldelse
Alle skrabespil gennemgås, og der
tages stikprøver af eksisterende
skrabespil
Inden udgangen af 2. kvartal skal
der være taget initiativ til at samar-
bejde med branchen og SKAT, og
der skal være udarbejdet en kom-
munikationsplan med fokus på
branchen.
Spillemyndigheden følger op på al-
le automatiske og manuelle kon-
troller, og der gennemføres speci-
fikke kontroller efter behov. Inden
udgangen af februar 2013 udarbej-
des en plan for gennemførsel og
opfølgning på kontrol.
Hvorfor er resultatet ikke nået?
Opgaven blev nedprioriteret i 1.
halvår baseret på Spillemyndighe-
dens løbende risikoanalyse af spil-
området. I 2. halvår var der fuld
kontrol. Den samlede målopfyldel-
se for året er dermed 75 pct.
Initiativet er igangsat, men ud-
skudt pga. igangværende lovarbej-
de, der har ændret rammerne for
målet.
Danske
Lotteri Spil
0,5
75 pct.
Offentligt
hasardspil
0,1
75 pct.
1,6
98 pct.
Enkelte tilladelsesindehavere har
ikke leveret de anmodede data til
tiden. Derfor blev målopfyldelse
for hele året 98 pct.
Enkelte tilladelsesindehavere har
haft svært ved at nå succesraten på
indlæsning af spildata (95 pct.) i
Spillemyndighedens kontrolsy-
stem. Problemerne løses løbende,
og data indlæses bagudrettet. Ud-
svingene i forhold til målsætningen
er marginal.
Nettosygefraværet pr. medarbejder
pr. måned var på gennemsnitlig
0,85 i januar-marts. I de resterende
9 måneder af året var det på gen-
nemsnitlig 0,37 dage pr. medar-
bejder pr. måned. Det gav et sam-
let årligt nettosygefravær på 5,9
dage pr. medarbejder.
Onlinekasi-
no og Væd-
demål
Succesraten på datalevering er på
minimum 98 pct. samlet og mini-
mum 95 pct. pr. tilladelsesindeha-
ver.
2,0
99 pct.
Nettosygefraværet i Spillemyndig-
Personale-
heden for 2013 holdes under 4,8
politisk mål
dage pr. medarbejder
5,0
0 pct.
Anm.: Tabte point = Tabte point ud af det totale antal opnåelige point i Spillemyndighedens resultatkontrakt for 2013. I
alt 9,2/200. Procentvis målopfyldelse = Målopfyldelse i pct. for de resultatmål, der ikke har 100 % målopfyldelse.
12
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0013.png
3.7
Forventninger til kommende år
Spillemyndighedens forventninger til 2014 og de kommende år er præget af udviklingen på det danske
spilmarked samt de overordnede bevægelser på det internationale spilmarked. Det er karakteristisk for
spilmarkedet, at der på en række spilområder er en høj grad af innovation, som betyder introduktionen af
mange nye spil på markedet og løbende ændringer af eksisterende spil
ofte inden for en kort tidshori-
sont.
Baseret på udviklingen i 2013 forventer vi, at de kommende år vil vise et voksende marked for online spil
om penge
både for eksisterende online spil, nye spil samt spil, der i dag udbydes fysisk, men fremover
også vil kunne udbydes online.
Spiludbuddet søger konstant nye veje, og spil på mobile løsninger er et godt eksempel på den teknologi-
ske fremdrift, som markedet også rummer samt den tilgængelighed, som markedet i stigende omfang til-
byder spillerne.
EU’s fokus på harmonisering af områder som beskyttelse af spillere, markedsføring og administrativt
samarbejde understreger spilmarkedets indflydelse og ønsket fra EU om at imødegå konsekvenserne
heraf.
For Spillemyndigheden betyder udviklingen på spilmarkedet, at vi skal holde os ajour med den internatio-
nale udvikling både på udbydersiden og myndighedssiden. Vi vil fortsat blive udfordret juridisk, men også
teknologisk i forhold til vedligeholdelse og udvikling af de kontrolsystemer og værktøjer, som sikrer os
overblik, indblik og et faktuelt grundlag for vores kontrol med udbyderne på markedet.
13
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0014.png
4 Regnskab
4.1
Anvendt Regnskabspraksis
Spillemyndighedens regnskabspraksis tager udgangspunkt i de regnskabsregler og principper, som frem-
går af Regnskabsbekendtgørelsen og Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning.
Der er givet dispensation fra aktivering af interne løn og produktionsomkostninger i forbindelse med gen-
nemførelse af et internt it-projekt,
jf. kapitel 3.2 i Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning
om den regn-
skabsmæssige håndtering af it-udviklingsprojekter
og anlægsløn”. Dispensationen er givet af Modernise-
ringsstyrelsen og vedrører finansåret 2013. Den manglende aktivering af interne løn og produktionsom-
kostninger vurderes til en værdi på ca. 1,3 mio. kr., der i givet fald skulle havde været tilført balancen.
14
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0015.png
4.2
4.2.1
Resultatopgørelse mv.
Resultatopgørelse
Det skal bemærkes, at resultatopgørelsen for finansåret 2014 er baseret på budgettal, hvorimod resultat-
opgørelsen for 2012 og 2013 er baseret på regnskabstal.
Tabel 10. Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
2012
2013
2014
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
- Bevilling
- Reserveret af indeværende års bevillinger
- Anvendt af tidligere års reserverede bevillinger
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
- Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
- Lønninger
- Pension
- Lønrefusion
- Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
4,0
-
-
4,0
-
-
64,1
68,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-44,2
-
-11,5
-55,7
12,4
-
-3,4
8,9
-
-
8,9
-
-
8,9
3,8
-
-
3,8
-
-
55,9
59,7
-
0,0
0,0
0,0
-37,5
-5,7
-1,0
-0,1
-42,2
-2,0
-8,6
-52,8
6,9
-
-7,4
-0,4
-
-0,4
-0,8
-
-
-0,8
3,7
-
-
3,7
-
-
64,0
67,7
-
0,0
0,0
0,0
-37,9
-7,0
-1,3
-0,1
-46,2
-4,5
-9,3
-60,0
7,7
-
-7,4
0,4
-
-0,4
-
-
-
-
Anm.: Spillemyndigheden blev en styrelse i 2013. Data specifikt for Spillemyndigheden i perioden før 2013 findes derfor
kun i begrænset omfang (Se bilag 5.4.1:
”Forbehold for data i perioden før 2013” i bilag til årsrapporten).
Spillemyndigheden har et dispenseret nettoforbrug af videreførelser på i alt 4,6 mio. kr. i 2013, der vedrører reguleringer
af tilladelsesindehaveres gebyr for finansåret 2012 (Se endvidere teksten i kapitel 3.2 Virksomhedens omfang).
15
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0016.png
4.2.2
Resultatdisponering
Tabel 11. Resultatdisponering
Resultatdisponering (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til reserveret egenkapital (båndlagt)
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
I alt
-
-
-
-0,8
-0,8
Anm.: Spillemyndigheden har et dispenseret nettoforbrug af videreførelser på i alt 4,6 mio. kr. i 2013, der vedrører regu-
leringer af tilladelsesindehaveres gebyr for finansåret 2012 (Se endvidere teksten i kapitel 3.2 Virksomhedens omfang).
16
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0017.png
4.3
Balancen
Tabel 12. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
-
1.
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
erhvervede koncessioner, paten-
ter mv.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejde for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
-
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2012 2013
Note
Aktiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtigelser
2012 2013
-
13,0
-
3,8
-
16,8
-
-
-
-
-
-
-
-
1,4
-
1,4
18,2
-
5,7
16,1
1,4
-
-
-
-
4,1
5,5
0,2
2.
-
-
-
Langfristede gældsposter
3.
-
-
FF4 langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjeneste-
ydelser
Mellemregninger og afstemningskon-
ti
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Reserveret bevilling
Igangværende arbejde for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
-
16,5
-
-
-
16,5
-
1,5
-1,2
1,9
6,2
-
-
-
-
-
0,8
9,2
25,7
31,4
-
-8,5
-
-
-
-
-8,5
13,3
31,4
Anm.: Spillemyndigheden blev en styrelse i 2013. Data specifikt for Spillemyndigheden i perioden før 2013 findes derfor kun
i begrænset omfang (Se bilag 5.4.1:
”Forbehold for data i perioden før 2013” i bilag til årsrapporten).
Forskellen mellem summen af kolonnen og rækken ”I alt” skyldes afrunding.
Den negative balance på FF7 skyldes primært overførelser fra mellemregningskonto i forbindelse med overflytningen af ge-
byrindtægter og anlæg fra SKAT til Spillemyndigheden. Overførelsen er sket som led i organisationsændringer i 2013.
17
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0018.png
4.4
Egenkapitalforklaring
Tabel 13. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo året (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændringer i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald af årets resultat
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
2012
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2013
-
1,4
1,4
-
-
-
-
-
-
-
-
4,9
-0,8
-
-
4,1
5,5
Anm.: Spillemyndigheden blev en styrelse i 2013. Data specifikt for Spillemyndigheden i perioden før 2013 findes derfor
kun i begrænset omfang (Se bilag 5.4.1:
”Forbehold for data i perioden før 2013” i bilag til årsrapporten).
4.5
Likviditet og låneramme
Tabel 14. Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2013
16,8
18,0
93,3 pct.
18
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0019.png
4.6
Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 15. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. Opsparing primo 2013
Akk. Opsparing ultimo 2013
09.21.02 , (mio. kr.)
45,9
45,8
42,2
3,6
3,4
7,0
Anm.: Den akkumulerede opsparing opgøres som primo 2013. Spillemyndigheden blev en styrelse i 2013. Data specifikt
for Spillemyndigheden i perioden før 2013 findes derfor kun i begrænset omfang (Se bilag 5.4.3: ”Forbehold for data i
perioden før 2013” i bilag til årsrapporten).
19
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0020.png
5 Bilag til årsrapporten
5.1
5.1.1
Noter til resultatopgørelse og balance
Noter til balancen
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Tabel 16. Immaterielle anlægsaktiver
(1.000 kr.)
Primobeholdning
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2013
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31. december 2013
Regnskabsmæssig værdi pr.
31. december 2013
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
(1.000 kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2013
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2013
Færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
16.763
16.763
-
16.763
-3.788
-
-3.788
12.975
-3.788
-
-3.788
Erhvervede koncessio-
ner, patenter, licenser
mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
16.763
16.763
-
16.763
-3.788
-
-3.788
12.975
-3.788
-
-3.788
Udviklingsprojekter under udførelse
3.810
3.810
-
-
3.810
20
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0021.png
5.2
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger, der følger de generelle regler for omkostningsdækning (kr.)
Årets resultat
Akk.
Omkostningsdækkende ge-
byrordninger (kr.)
2010
2011
2012
2013
Seneste
Gevinstgivende spilleautomater
-
-
157.000
1.290.000
1.447.000
Landbaseret kasino
-
-
87.000
-87.000
-
Danske Lotteri Spil
-2.334.000
2.501.000
-2.134.000
-710.000
-2.677.000
Klasselotteriet
49.000
24.000
-37.000
-10.000
26.000
Offentligt hasardspil
-
-
-
-
-
I alt
-2.285.000
2.525.000
-1.927.000
483.000
-1.204.000
Anm.: Det skal bemærkes, at det akkumulerede resultat i tabellen ikke anviser det faktiske aktuelle overskud/underskud
for de omkostningsdækkede gebyrer. Det skyldes, at gebyret for Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet blev reguleret
hvert andet år i perioden før 2013. Således er det akkumulerede resultat for Danske Lotteri Spil i 2013 i alt -218.000 kr.
hvis det beregnes på baggrund af perioden 2003-2013.
De landbaserede kasinoer var kontrolleret af kommunerne i perioden før 2011, og der findes derfor ikke data for finans-
året 2010.
Gebyret for Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet forudbetales for en etårig periode og reguleres året efter i 2. kvartal,
inden for rammerne af en etårig rammeaftale. Det skal bemærkes, at gebyret blev opkrævet og reguleret på baggrund af
toårige rammeaftaler i perioden før 2013.
Det omkostningsdækkende gebyr vedr. gevinstgivende spilleautomater er indført i 2012. Det omkostningsdækkende ge-
byr afløser et gebyr fastsat ved lov, der tidligere konteredes under § 09.21.03.30.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger, hvor gebyret er fastsat ved lov (kr.)
Årets resultat
Fiskale gebyrordninger (kr.)
2010
2011
2012
Væddemål og onlinekasino
-
4.666.000
6.758.000
I alt
-
4.666.000
6.758.000
2013
-1.824.800
-1.824.800
Akk.
Seneste
9.599.200
9.599.200
Anm.: Gebyrerne vedrørende væddemål og onlinekasino er indført i 2011, hvorfor der ikke foreligger regnskabstal for
tidligere år.
Der er et dispenseret nettoforbrug af videreførelser fra 2012 til 2013 inden for spilområdet væddemål og onlinekasino på
i alt 4,0 mio. kr. Årsresultatet for spilområdet væddemål og onlinekasino for 2013 er derfor et overskud på i alt 2,2 mio.
kr. inklusive det overførte overskud.
21
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0022.png
5.3
Forelagte investeringer
Afholdte
Forventet af- Afholdte
udgifter, in- Godkendt
Byggestart slutning v.
udgifter
deværende totaludgift
byggestart
i alt
år
jan.2013
mar.2014
3,9
3,9
3,9
3,9
12,0
12,0
Tabel 19. Igangværende projekter
Igangværende projek- Senest fore-
ter (mio. kr.)
lagt
Videreudvikling af Spil
Kontrol Systemet - Op-
kobling af Danske Lot-
teri Spil
I alt
jan.2014
22
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0023.png
5.4
5.4.1
Supplerende bilag
Forbehold for data i perioden før 2013
Den 1. januar 2013 blev Skatteministeriets koncerncenter opdelt i en styrelse, SKAT og et departement.
Herudover blev Spillemyndigheden udskilt som en selvstændig styrelse.
Spillemyndigheden var i perioden før 2013 en særlig enhed i Skatteministeriet. Det betyder, at Spillemyn-
digheden før 2013 indgik som en af flere afdelinger i SKATs årsrapport, regnskab mv.
En række data for perioden før 2013 er som følge heraf ikke tilgængelige specifikt for Spillemyndigheden.
I tabeller, der indeholder data for finansårene før 2013, er der så vidt muligt anvendt historiske tal fra Fi-
nansloven. Der er tilføjet anmærkninger til de tabeller, hvor det ikke er muligt at levere historiske tal speci-
fikt for Spillemyndigheden.
23
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0024.png
5.4.2
Opfølgning på driftsmål
Tabel 20. Driftsmål
Opgave
Drift
Drift
Drift
Kontrol af Lotto, Onsdags Lot-
to, Eurojackpot, Joker, Boxen,
Netskrab & Bingo
Dan-Toto
Deltagelse i lottotrækning
Kontrol på trav og galop og
hundevæddeløbsbaner
Kontrol af fysiske skrabelodder
Drift
Kontrolbesøg - Lokalegodken-
delse
Kontrolbesøg - Kontrol af fo-
kus på mindreårige
Kontrolbesøg - Kontrol af
synsmærkaterne
Kontrolbesøg - Kontrol af data-
leverancer
Kontrolbesøg - Spillere bliver
snydt
Kontrolbesøg - Kontrol af
plombering
Gebyrkontrol - Store tilladelses-
indehavere
Gebyrkontrol - Mellemstore til-
ladelsesindehavere
Gebyrkontrol - Små tilladelses-
indehavere
Gebyrkontrol - Tilladelsesinde-
havere, der er efter-reguleret
Sagsbehandling - Forebyggende
indsats
Sagsbehandling - Forebyggende
indsats
Kontrolbesøg - Tilladelsens vil-
kår
Drift
Synlighed
24
Nr.
1
2
2.1
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.1.4
2.1.5
2.1.6
2.2
2.2.1
2.2.2
2.2.3
2.2.4
2.2.5
2.2.6
2.2.7
2.2.8
2.2.9
Resultatkrav
Sagsbehandlingstid, som ikke overstiger 90 da-
ge for 98 procent eller flere af alle sager.
Tilsyn og kontrol
Danske Spils monopolspil
Alle afsluttede spil i et kvartal er blevet kon-
trolleret inden kvartalets afslutning
Alle differencer i de automatiske kontroller er
vurderet og afklaret
Alle væsentlige differencer er gennemgået og
betænkelige forhold er vurderet
Spillemyndigheden overvåger og godkender al-
le lottotrækninger ved fysisk tilstedeværelse
Der gennemføres minimum 3 kontrolbesøg i
2013
Alle skrabespil gennemgås og der tages stik-
prøver af eksisterende skrabespil
Gevinstgivende spilleautomater
5 pct. af tilladelserne gennemgås med fokus på
denne risiko
Vægtet
Max Point Re-
resultat i
point
sultat
pct.
35
60
3,0
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
8,0
0,6
0,6
0,6
35,0
55,8
2,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,0
8,0
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,9
0,1
100 pct.
93 pct.
83 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
0 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
89 pct.
100 pct.
Kontrolpunkter angivet i målsætningen er tjek-
ket i 100 pct. af tilladelserne udtaget til stik-
prøvekontrol
0,6
0,6
8 pct. udtaget til kontrolbesøg for plombering
5 pct. af tilladelserne gennemgås med fokus på
denne risiko
20 pct. af de mellemstore tilladelsesindehavere
kontrolleres inden 1. maj 2013.
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
1,0
0,1
2.2.10 100 pct. kontrol ultimo 2013
Der er lavet lokalegodkendelse i samtlige spil-
2.2.11 lehalssager med overholdelse af sagsbehand-
lingstiden
Tilladelsen for alle der har været modspillere i
2.2.12
mere end 12 måneder er tilbagekaldt?
Alle nye spilsteder har haft et ikke varslet be-
2.2.13
søg inden for 6 måneder efter opstart?
2.3
Offentlig hasard (poker)
2.3.1 Der er gennemført kontrolbesøg i alle poker-
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0025.png
Overvågning
Kontrolbesøg
Kontrolbesøg og gennemgang
af tilmeldingsfrister/regnskab
Stikprøvekontrol af regnskaber
Kontrol af reklamer/formidling
Kontrolbesøg ved dispensati-
onsturneringer
Kommunikation, vejledning og
indsats
Servicebesøg
Drift
Automatiske og manuelle kon-
troller
2.3.2
2.3.3
2.3.4
2.3.5
2.3.6
2.3.7
2.3.8
2.3.9
2.4
2.4.1
Opfølgning på betaling af gebyr
2.4.2
Markedsovervågning
2.4.3
Markedsovervågning
2.4.4
Markedsovervågning
2.4.5
Drift
Almennyttige lotterier
Gevinstgivende spilleautomater
25
2.5
2.5.1
2.5.2
klubber, der afholder mere end 5 turneringer i
2013. Der gennemføres to kontrolbesøg i alle
pokerklubber, hvis der afholdes mere end 10
turneringer i 2013.
Udarbejdelse af notat med anbefalinger halvår-
ligt
Der gennemføres minimum 1 kontrolbesøg i
2013 v ed mistanke om ulovligt spil i en po-
kerklub med bevilling
Kontrol af mindreåriges tilstedeværelse foreta-
get ved alle kontrolbesøg?
Det sikres, at alle regnskaber fra dispensations-
turneringer er modtaget, og 20 pct. udvælges til
kontrol. 10 pct. af regnskaberne fra de øvrige
turne ringer indkaldes og kontrolleres.
Samme indsats som under synlighed
Der skal foretages kontrolbesøg mindst en af
dagene i mindst 75 pct. af dispensationsturne-
ringerne.
Inden udgangen af 2. kvartal skal der være ta-
get initiativ til at samarbejde med branchen og
SKAT, og der skal være udarbejdet en kom-
munikations plan med fokus på branchen.
Alle klubber har fået et anmeldt servicebesøg
senest 6 mdr. efter udstedt tilladelse.
Online kasino og væddemål
Spillemyndigheden følger op på alle automati-
ske og manuelle kontroller, og der gennemfø-
res specifikke kontroller efter behov. Inden
udgangen af februar 2013 udarbejdes en plan
for gennemførsel og opfølgning på kontroller.
Efter opkrævning af det årlige gebyr hos tilla-
delsesindehaverne foretages der opfølgning på
om gebyret er betalt. I 2013 sker der opfølg-
ning vedr. alle tilladelsesindehavere.
Ved modtagelse af anmeldelser, hvor den an-
meldte overtrædelse, efter nærmere undersø-
gelse, vurderes at være reel, sendes der henstil-
ling til spiludbyderen i 90 pct. af tilfældene in-
den 30 dage, efter at vi har modtaget anmeldel-
sen.
- Der må maksimalt gå 6 måneder fra en hen-
stilling sendes til spiludbyderen, til hjemmesi-
den enten er blokeret eller henstillingen er ef-
terkommet
- Vores samarbejdsmyndigheder underrettes
inden for 1 uge, efter en henstilling er
sendt/blokering er foretaget.
Spillemyndigheden udarbejder kvalificerede
projektbeskrivelser på følgende 10 indsatspro-
jekter:
Gennemgang af regnskaber
Kontrolaktioner
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
100 pct.
100 pct.
100 pct.
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
100 pct.
100 pct.
100 pct.
0,1
0,0
0 pct.
0,1
8,0
0,1
6,4
100 pct.
80 pct.
1,6
0,0
0 pct.
1,6
1,6
100 pct.
1,6
1,6
100 pct.
1,6
1,6
100 pct.
1,6
1,6
100 pct.
10,0
1,0
1,0
10,0
1,0
1,0
100 pct.
100 pct.
100 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0026.png
Onlinekasino og Væddemål
Drift
Almennyttige lotterier
Gevinstgivende spilleautomater
Onlinekasino og Væddemål
Evaluering
Drift
Sygefravær
Undersøgelse af efterretteligheden
Tilladelsesindehaverne
Kontrol af tilladelsesindehavernes forvaltning
2.5.5
af spillermidler
2.5.6 Hvidvask
Mistænkelige transaktioner
2.5.7 Vejledning om markedsføring af bonus
2.5.8 Validering af data
2.5.9 Sammenskrivning af teknisk dokumentation
2.5.10 Rettelse af datafejl
Spillemyndigheden gennemfører følgende 10
2.6
indsatsprojekter i 2013:
2.6.1 Gennemgang af regnskaber
2.6.2 Kontrolaktioner
2.6.3 Undersøgelse af efterretteligheden
2.6.4 Tilladelsesindehaverne
Kontrol af tilladelsesindehavernes forvaltning
2.6.5
af spillermidler
2.6.6 Hvidvask
Mistænkelige transaktioner
2.6.7 Vejledning om markedsføring af bonus
2.6.8 Validering af data
2.6.9 Sammenskrivning af teknisk dokumentation
2.6.10 Rettelse af datafejl
Spillemyndigheden leverer en samlet evaluering
2.7
af de 10 indsatsprojekter ultimo 2013.
3
Personale politiske mål
Nettosygefraværet i Spillemyndigheden for
3.1
2013 holdes under 4,8 dage pr. medarbejder
2.5.3
2.5.4
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
20,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
10,0
5,0
5,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
18,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
0,0
10,0
0
0,0
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
90 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
0 pct.
100 pct.
0 pct.
0 pct.
Anm.: Afvigelser mellem
Vægtet resultat i pct.”
og Point
Resultat/Max point skyldes afrundinger.
Max point:
Summen af mulige point ved 100 pct. kontraktopfyldelse
Point resultat:
Pointscoren inden for henholdsvis forandring- og driftsmål (kun 100 pct. målopfyldelse pr. delmål resul-
terer i point).
Vægtet resultat i pct.:
Der kan maximalt opnås 100 point for henholdsvis driftsmål og forandringsmål. Dvs. 200 point i
alt. Der gives kun point til delmål med 100 pct. målopfyldelse. Den faktiske pointscore for driftsmål og forandringsmål
konverteres efter optælling til to procentvise resultater for målopfyldelse. Det sker efter følgende skala: [0-9 point = -25
pct. målopfyldelse], [10-29 point = 0 pct. målopfyldelse], [30-69 point = 25 pct. målopfyldelse], [70-89 point = 50 pct.
målopfyldelse], [90-99 point = 75 pct. målopfyldelse], [100 point = 100 pct. målopfyldelse]. Den procentvise målopfyl-
delse for henholdsvis drift og forandring vægtes herefter som følgende: Drift = 60 pct. og forandring = 40 pct..
26
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0027.png
5.4.3
Opfølgning på forandringsmål
Tabel 21. Forandringsmål
Opgave
Forandring
Hjemmeside - udvikling
Evaluering
Hjemmeside - udvikling
Forandring
Arbejdsgange
Nr.
1
1.1
1.2
1.3
2
2.1
Resultatkrav
Udvikling af ny hjemmeside
Ultimo 2013 har Spillemyndigheden udarbejdet
en ny hjemmeside, som er tilgængelig for myn-
dighedens brugere
Ultimo 2013 har Spillemyndigheden gennemført
en tilfredshedsmåling for den nye hjemmeside
Opfyldes begge succeskriterierne opnås 25 po-
int.
Gevinstgivende spilleautomater
LEAN af
sagsbehandlingen
Opdaterede arbejdsgangsbeskrivelser foreligger
og er implementeret inden udgangen af 2. kvartal
Processen er evalueret inden udgangen af 3.
kvartal og Spillemyndighedens interne kontroller
på området har inden udgangen af 4. kvartal be-
kræftet at arbejdet udføres ensartet og i henhold
til de udarbejdede procesbeskrivelser
Certificeringer på onlineområde
Inden udgangen af 2013 har Spillemyndigheden
forelagt et nyt certificeringsprogram for fagom-
råderne online kasino og online væddemål
Processer og procedurer omkring certificering-
sprogrammet er beskrevet, og der foreligger
godkendte arbejdsgangsbeskrivelser og en klar
ansvarsfordeling mellem kontorerne
Der er udarbejdet en kommunikationsplan, som
løbende er fulgt i forbindelse med udarbejdelsen
af programmet.
Max
point
25,0
10,0
10,0
5,0
25,0
10,0
Vægtet
Point Re-
resultat i
sultat
pct.
25,0
100 pct.
10,0
10,0
5,0
25,0
10,0
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
Evaluering
2.2
15,0
15,0
100 pct.
Forandring
Forelæggelser
3
3.1
50,0
20,0
50,0
20,0
100 pct.
100 pct.
Dokumentation
3.2
20,0
20,0
100 pct.
Kommunikation, vejledning og
indsats
3.3
20,0
20,0
100 pct.
Anm.:
Max point:
Summen af mulige point ved 100 pct. kontraktopfyldelse
Point resultat:
Pointscoren inden for henholdsvis forandring- og driftsmål (kun 100 pct. målopfyldelse pr. delmål resul-
terer i point).
Vægtet resultat i pct.:
Der kan maximalt opnås 100 point for henholdsvis driftsmål og forandringsmål. Dvs. 200 point i
alt. Der gives kun point til delmål med 100 pct. målopfyldelse. Den faktiske pointscore for driftsmål og forandringsmål
konverteres efter optælling til to procentvise resultater for målopfyldelse. Det sker efter følgende skala: [0-9 point = -25
pct. målopfyldelse], [10-29 point = 0 pct. målopfyldelse], [30-69 point = 25 pct. målopfyldelse], [70-89 point = 50 pct.
målopfyldelse], [90-99 point = 75 pct. målopfyldelse], [100 point = 100 pct. målopfyldelse]. Den procentvise målopfyl-
delse for henholdsvis drift og forandring vægtes herefter som følgende: Drift = 60 pct. og forandring = 40 pct..
27
Årsrapport 2013
Spillemyndigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372168_0028.png