Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
LANDSSKATTERETTEN
Sekretariatet
Den 4. marts 2014
/Årsrapport2013
Årsrapport 2013
for
§ 09.11.02. Landsskatteretten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
Årsrapporten
1. Påtegning
2. Beretning
2.1. Præsentation af Landsskatteretten
2.2. Virksomhedens omfang
2.3. Vurdering af de faglige resultater
2.4. Vurdering af årets økonomiske resultat
2.5. Opgaver og ressourceforbrug
2.6. Målrapportering
2.7. Redegørelse for reserveret bevilling
2.8. Vurdering og forventninger til 2014
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
3.2. Resultatopgørelse
3.3. Balance
3.4. Egenkapitalforklaring
3.5. Likviditet og låneramme
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
3.7. Bevillingsregnskabet
3.8. Udgiftsbaserede bevillinger
4. Bilag
Side 3
Side 3
Side 10
Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0003.png
3
1. Påtegning
Årsrapporten omfatter:
Årsrapporten omfatter den hovedkonto på finansloven, som Landsskatteretten, CVR. nr.
10 24 28 94, er ansvarlig for: § 09.11.02
Landsskatteretten samt § 09.11.21
Klageafgift, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i
forbindelse med kontrollen for 2013.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og
målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af den institution, der er omfattet af
årsrapporten.
Landsskatteretten, den
2014
Skatteministeriet, den
2014
Bodil Jested-Nielsen
Jens Brøchner
2. Beretning
Denne årsrapport er udarbejdet i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og
vejledningen om årsrapporter.
2.1. Præsentation af Landsskatteretten
Præsentationen af Landsskatteretten i dette afsnit er dækkende for regnskabsåret 2013.
Klagestrukturen på skatteområdet er ændret med virkning fra 1. januar 2014. Ændringerne
og betydningen for Landsskatteretten er omtalt i beretningens afsnit 2.8.
Landsskatteretten er en del af Skatteministeriets koncern, men træffer afgørelser uafhængigt
af departementet og SKAT. Landsskatteretten er en selvstændig institution med egen bevilling
på finansloven og dermed retten til at prioritere inden for de givne lovgivningsmæssige og
økonomiske rammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0004.png
4
Landsskatteretten er landets øverste administrative klageinstans på skatteområdet og
behandler klager over en lang række myndigheders afgørelser. Det gælder f.eks.
afgørelser fra SKAT, Skatterådet, skatteankenævn, vurderingsankenævn og
motorankenævn.
Skatteministeriets (koncernens) fælles mission:
Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor.
Visioner
Retssikkerhed
Service
Kvalitet
Effektivitet
Åbenhed
Attraktiv
arbejdsplads
Vi tænker retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vi behandler alle lige og fair - og det
opleves sådan.
Vi tager udgangspunkt i borgernes og virksomhedernes behov - det er både de og vi bedst
tjent med.
Vores arbejde er af høj kvalitet - det forventes af os.
Vi løser opgaverne på den mest hensigtsmæssige måde. Vi går foran i opbygningen af
fremtidens offentlige sektor.
Vi laver vores arbejde, så både skatteydere og offentligheden kan se, hvad vi gør - og
hvorfor.
Vi skaber fagligt inspirerende miljøer med gode udviklingsmuligheder - det giver
arbejdsglæde og resultater.
Landsskatterettens opgave som øverste administrative klageinstans er at træffe den
endelige administrative afgørelse i klagesager på skatteområdet og derved medvirke til at
fastlægge den administrative praksis. Landsskatteretten har herudover en formidlende
rolle, idet retten har til opgave at offentliggøre retningsgivende afgørelser.
Landsskatterettens målsætning er at træffe korrekte afgørelser, som formidles på en sådan
måde, at skatteydere, professionelle repræsentanter og myndigheder har forståelse for
afgørelserne.
Landsskatteretten ønsker at optræde effektivt og sagligt og ønsker at yde en god service til
rettens brugere. Retten lægger vægt på, at brugerne oplever, at de får en god behandling
også i de tilfælde, hvor rettens afgørelse går dem imod.
Årsrapporten omfatter hovedkonto § 09.11.02. Landsskatteretten (driftsbevillingen),
CVR-nr. 10 24 28 94, og § 09.11.21 Klagegebyr. Klagebyret behandles i bilag 2 til
regnskabet.
2.2. Virksomhedens omfang
Tabel 1: Landsskatterettens samlede aktivitet
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Administrerede Udgifter
ordninger mv. Indtægter
Udgifter
Anlæg
Indtægter
Drift
Bevilling
69,3
69,3
-
-
-
-
Regnskab
73,4
68,8
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0005.png
5
2.3. Vurdering af de faglige resultater
Landsskatteretten har haft en meget stor sagsindgang i 2013, herunder en stor indgang af
sager på ejendomsvurderingsområdet. Ikke mindst sager vedrørende fradrag for
grundforbedringer (de såkaldte FFF-sager) er indkommet i stort antal. Den samlede
sagsindgang var på 5.652 sager, hvilket er en stigning på ca. 500 sager i forhold til 2012.
Sagsafgangen var på 3.553 sager, hvilket er et fald på ca. 250 sager i forhold til 2012.
Sagsindgangen og
–afgangen
fordelte sig således på hovedgrupper:
Sagstype
Sagsindgang Sagsafgang
Indkomstsager
1795
1256
Vurderingssager
1798
798
Moms-, afgifts- og toldsager
728
632
Inddrivelsessager
329
357
Øvrige sager
1002
510
I alt (alle sagstyper)
5652
3553
Sagsindgangen har været stigende i de senere år:
Samlet sagsindgang 2010 2011 2012 2013
3.682 4.440 5.122 5.652
Sagsbeholdningen er steget til 6.367 sager i 2013:
Samlet sagsbeholdning Ultimo Ultimo Ultimo Ultimo
2010
2011
2012
2013
2.550 2.987 4.297 6.367
De gennemsnitlige sagsbehandlingstider har været følgende:
Sagsbehandlingstid
2013
Alle sager under ét
9,5 mdr.
Indkomstskattesager
9,6 mdr.
Vurderingssager
16,2 mdr.
Moms-, afgifts- og toldsager
7,2 mdr.
Øvrige sager
4,8 mdr.
Inddrivelsessager
0,7 mdr.
Overspringssager fra skatteankenævn
7,5 mdr.
Bem.: Sager, som Landsskatteretten har været tvunget til at berostille i forbindelse med skattestraffesager, syn og
skøn eller forelæggelse for EU-kommissionen
eller EU’s toldkodeksudvalg, er ikke medregnet.
For
inddrivelsessager regnes sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.
Sagsområder
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle sager under ét var på 9,5 måneder i 2013.
Sagsbehandlingstiden er dermed stigende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for alle sager under ét (mdr.)
2010
7,2
2011
7,1
2012
7,9
2013
9,5
Bem.: Sager, som Landsskatteretten har været tvunget til at berostille i forbindelse med skattestraffesager, syn og
skøn eller forelæggelse for EU-kommissionen
eller EU’s toldkodeksudvalg, er ikke medregnet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0006.png
6
Sagsbehandlingstiden er steget som følge af en stærkt stigende sagsindgang og sagsbe-
holdning.
Landsskatteretten anser resultaterne for tilfredsstillende, jf. de uddybende analyser og
vurderinger i afsnit 2.6.
2.4. Vurdering af årets økonomiske resultat
Regnskabsresultatet for 2013 kan sammenfattes således (mio. kr.):
Tabel 2: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
2011
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
73,9
- Heraf indtægtsført bevilling
73,7
- Heraf eksterne indtægter
- Heraf øvrige driftsindtægter
0,2
Ordinære driftsomkostninger
-73,5
- Heraf løn
-60,1
- Heraf afskrivninger
-0,4
- Heraf øvrige omkostninger
-13,0
Resultat af ordinær drift
0,4
Resultat før finansielle poster
0,4
Årets resultat
0,4
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Lånerammen
Træk på lånerammen (FF4)
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad
Bevillingsandel
Personale oplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (1.000 kr.)
Lønomkostningsandel
Lønsumsloft (mio. kr.)
Lønforbrug (mio. kr.)
2012
2013
71,4
71,4
-72,2
-59,6
-0,5
-12,1
-0,8
-0,8
-0,8
68,8
68,8
-73,3
-60,4
-0,5
-12,4
-4,5
-4,5
-4,6
3,1
23,1
11,1
1,6
11,6
4,0
1,6
2,7
22,1
10,2
1,3
11,3
4,0
1,3
2,2
19,0
5,6
0,8
12,3
4,0
0,8
40,0
6,9
0,5
99,7
32,5
6,3
-1,1
100,0
20,0
3,0
-6,7
100,0
95
632
0,8
61,2
60,1
95
627
0,8
60,3
59,6
94
642
0,9
57,4
60,4
Landsskatteretten anser det finansielle resultat for mindre tilfredsstillende.
Der har i 2013 været et samlet merforbrug på ca. 4,6 mio. kr. (4.567.449 kr.), primært pga.
et højere personaleforbrug til behandlingen af de mange sager vedrørende fradrag for
grundforbedringer (FFF-sager). Der er i grundbudgetnotatet for 2013 budgetteret med et
dispenseret merforbrug på 3,4 mio. kr. med henblik på at styrke sagsbehandlingen på FFF-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0007.png
7
sagerne. Merforbruget på de 1,2 mio. kr. kan henføres til øgede uforudsete hensættelser
vedrørende åremåls-, feriepenge- og flextidsforpligtigelser.
2.5. Opgaver og ressourceforbrug
Landsskatteretten har to overordnede opgaver, nemlig at træffe administrative afgørelser
og at formidle den administrative praksis ved at offentliggøre retningsgivende afgørelser
(informationsvirksomhed).
Landsskatterettens ressourceforbrug på 94 årsværk vedrører altovervejende sagsbehand-
lingen (93 årsværk), herunder det direkte sagsrelaterede ressourceforbrug (ca. 76 årsværk)
og det indirekte sagsrelaterede ressourceforbrug i form af generel ledelse og diverse
hjælpefunktioner i Sekretariatet (ca. 17 årsværk). Ressourceforbruget til formidling/of-
fentliggørelse af afgørelser er begrænset (ca. 1 årsværk/0,5 mio. kr.).
Ressourceforbruget til opgaver og sagsbehandling på de enkelte sagsområder kan
skønsmæssigt fordeles således, hvis antallet af afsluttede sager anvendes som
fordelingsnøgle:
Tabel 3 Sammenfatning af økonomi for Landsskatterettens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
Indtægtsført Øvrige Omkost-
bevilling
indtægter ninger
14,1
19,1
12,1
9,6
13,2
0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
15,0
20,4
13,0
10,3
14,1
0,5
Generel ledelse og
administration
Sagsbehandling -
Indkomstsager
Sagsbehandling -
Vurderingssager
Sagsbehandling -
Moms-, afgifts- og
toldsager
Sagsbehandling -
Øvrige sager
Informationsvirksomhed
Andel af
årets
overskud
-0,9
-1,3
-0,9
-0,7
-0,9
0,2
I alt
68,8
0,0
73,3
-4,6
Note:
Tallene for ”Generel ledelse og administration” og ”Informationsvirksomhed” er opgjort skønsmæssigt
med udgangspunkt i oplysningerne på FL13. Indtægter og omkostninger er herefter fordelt forholdsmæssigt med
udgangspunkt i antallet af afsluttede sager på de enkelte sagsområder. Ressourceforbruget på vurderingsområdet
har reelt været større end det fremgår af tabellen. Differencer skyldes afrunding.
2.6. Målrapportering
Landsskatterettens overordnede resultatkrav for 2013 fremgår af et tillæg for 2013 til
resultatkontrakten for 2009-2012 og er udmøntet i direktørkontrakten for 2013. Disse
kontrakter indeholder i alt 6 resultatkrav for 2013 med retningslinjer for vægtning og
evaluering af målopfyldelsen. Målopfyldelsesgraden i 2013 kan opgøres således:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0008.png
8
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Opgave
Drift (vægt 40%)
Mål 1: Sagsbehandlingstid for alle
sager under ét (gennemsnit)
Mål 2: Sagsbehandlingstid for
inddrivelsessager (gennemsnit)
Mål 3: Sagsbehandlingstid for
overspringssager (gennemsnit)
Forandring (vægt 60%)
Målsætning 1: Behandling og
afvikling af FFF-sager
Målsætning 2: Forberedelse og
implementering af ny klagestruktur
Målsætning 3: Organisations- og
personaleudvikling
Resultatkrav
Opnåede
resultater
Grad af
mål-
opfyldelse
(pct.)
20
100
80
Vægt
Vægtet
målopfyldelse
(point)
8,5 måneder
0,7 måneder
7,5 måneder
9,5 måneder
0,7 måneder
7,5 måneder
20 pct.
10 pct.
10 pct.
4
10
8
Se nedenfor
Se nedenfor
Se nedenfor
Se nedenfor
Se nedenfor
Se nedenfor
62,5
90
80
24 pct.
30 pct.
6 pct.
15
27
4,8
68,8
I alt
Bem.: De vægtede målopfyldelsesgrader (opgjort i point) er beregnet ved at gange graden af målopfyldelse med
vægten for det enkelte resultatkrav.
Der er redegjort nærmere for målopfyldelsen i det følgende.
Drift
Mål 1-3: Sagsbehandlingstider
Landsskatterettens resultatkrav og de gennemsnitlige sagsbehandlingstider har været
følgende i 2013:
Sagsbehandlingstid
(mdr.
gennemsnit)
Mål 1: Alle sager under ét
i Resultatkrav Sagsbehandlingstid
2013
2013
8,5
9,46
Point
Målopfyldelsesgrad
(pct.)
20
10 ud af 50
mulige
Mål 2: Inddrivelsessager
0,7
0,68
25 ud af 25
100
mulige
Mål 3: Overspringssager
7,5
7,53
20 ud af 25
80
mulige
Bem.: Sagsbehandlingstiderne opgøres i overensstemmelse med de retningslinjer, som er fastsat i
Landsskatterettens resultatkontrakt for 2009-2012. Der henvises til resultatkontrakten og direktørkontrakten for
2013 for en nærmere beskrivelse af beregningsmetoder og resultatskalaer.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle sager under ét er nu stigende som følge af
en stor sagsindgang i de seneste år og en stigende sagsbeholdning. Sagsbeholdningen er i
2013 steget fra 4.297 sager til 6.367 sager.
Forandring
Målsætning 1: Landsskatteretten skal fortsætte behandlingen og afviklingen af sager
vedrørende fradrag for grundforbedringer (FFF-sagerne)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Den samlede beholdning af FFF-sager var ultimo 2012 på 1158 sager. Målsætningen var at
nedbringe beholdningen af disse gamle FFF-sager fra 1158 til 650 ved udgangen af 2013.
Beholdningen er nedbragt til 732 sager ved udgangen af 2013.
Der er opnået 25 point ud af 40 mulige, svarende til en målopfyldelsesgrad på 62,5 pct.
Målsætning 2: Landsskatteretten skal bidrage ved forberedelsen og implemente-
ringen af en ny klagestruktur på Skatteministeriets område
Landsskatteretten har bidraget ved forberedelsen og implementeringen af en ny
klagestruktur på Skatteministeriets område. Lovforslaget (L212) blev vedtaget af
Folketinget den 4. juni 2013 med ikrafttræden pr. 1. januar 2014.
Den nye skatteforvaltningslov indebærer, at den hidtidige to-instans-behandling af en
række sagstyper i de regionale ankenævn og i Landsskatteretten med virkning fra 1. januar
2014 er afskaffet og erstattet af en én-instans-ordning, hvorefter en klage kun skal
behandles i én klageinstans
og med valgmulighed for klageren. Sekretariatsbetjeningen
af de regionale nævn og Landsskatteretten er samtidig samlet i en ny styrelse
Skatteankestyrelsen.
Skatteankestyrelsen er som en konsekvens heraf oprettet som en ny styrelse under
Skatteministeriet pr. 1. januar 2014. Skatteankestyrelsen er en fusion af Landsskatterettens
sekretariat og ankenævnenes sekretariater.
Arbejdet med den nye klagestruktur har været en meget væsentlig opgave for
Landsskatteretten i 2013.
Landsskatteretten har forud for lovforslagets fremlæggelse bl.a. deltaget i en lovgruppe og
en tværgående referencegruppe, som har bidraget ved forberedelsen af den nye
klagestruktur. Landsskatteretten har efter lovens vedtagelse bidraget til forberedelsen og
implementeringen af den nye klagestruktur gennem deltagelse i en styregruppe, en række
projektgrupper og et fusionssekretariat, som har forberedt fusionen af ankenævnssekre-
tariaterne og Landsskatterettens sekretariat.
Landsskatteretten har i den forbindelse bidraget aktivt ved udarbejdelsen af nye
bekendtgørelser og forretningsordener for nævnene og den nye Skatteankestyrelse,
herunder en bekendtgørelse om sager, der behandles uden medvirken af
nævnsmedlemmer. Landsskatteretten har herudover bidraget med konkrete input til en ny
struktur, nye arbejdsgange, en ny økonomiforvaltning, IT-tilpasninger osv. Der er
endvidere foretaget en organisatorisk indplacering af medarbejdere og ledere inden 1.
januar 2014.
En række nødvendige IT-tilpasninger er iværksat og implementeret i samarbejde med
Skatteministeriets departement og SKAT, herunder konvertering af databaser, opdatering
af fællesdokumenter, etablering af en ny hjemmeside, tilpasning af den eksisterende
klageportal, etablering af en sharepoint-løsning osv. Der arbejdes fortsat på opdateringen
af ledelsesrapporterings- og statistikfaciliteterne, der endnu ikke er på plads, hvorfor der
kun er opnået 5 ud af 10 mulige point på IT-tilpasningsområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0010.png
10
Der er opnået 45 point ud af 50 mulige, svarende til en målopfyldelsesgrad på 90 pct.
Målsætning 3: Landsskatterettens skal fortsætte organisations- og
personaleudviklingen
Landsskatteretten har fortsat organisations- og personaleudviklingen, herunder
- gennemført en APV i februar 2013 og udarbejdet en handlingsplan for indsatsområder.
APV og handlingsplan er udsendt til Landsskatterettens medarbejdere i juni 2013.
- afholdt et ledelsesseminar om ledelse under forandringsprocesser. Seminaret blev
afholdt i maj 2013.
- gennemført en MTU i april og maj. Der er udarbejdet en rapport, som er drøftet mellem
tillidsrepræsentanter og ledelse og godkendt på SU i august 2013. Tilfredshedsgraden var
på 5,37 (på en skala fra 1 til 7), hvilket var en forbedring i forhold til en tilsvarende
undersøgelse i 2010.
Landsskatterettens sygefravær inkl. langtidssyge var i 2012 på 6,9 dage i gennemsnit pr.
medarbejder. Målsætningen var at nedbringe sygefraværet i 2013 i forhold til 2012. De
officielle tal for 2013 foreligger endnu ikke. Skatteministeriets Koncernservice har
beregnet sygefraværet til 7,0 dage, hvilket betyder, at målet ikke er opfyldt.
Der er opnået 8 point ud af 10 mulige, svarende til en målopfyldelsesgrad på 80 pct.
2.7. Redegørelse for reserveret bevilling
Landsskatteretten har ikke foretaget reservationer i 2013.
2.8. Vurdering og forventninger til 2014
Klagestrukturen på Skatteministeriets område er som nævnt ændret med Folketingets
vedtagelse af L212 den 4. juni 2013.
Skatteankestyrelsen er som en konsekvens heraf oprettet som en ny styrelse under
Skatteministeriet pr. 1. januar 2014. Skatteankestyrelsen er en fusion af Landsskatterettens
sekretariat og ankenævnenes sekretariater.
Landsskatteretten
eksisterer således ikke længere
som en selvstændig institution.
Skatteankestyrelsens resultatkrav og ressourcemæssige rammer for 2014 er fastlagt i en
resultatkontrakt for 2014. Kontrakten kan ses på Skatteankestyrelsens hjemmeside
www.skatteankestyrelsen.dk.
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Landsskatterettens regnskabspraksis er i overensstemmelse med de principper, som
fremgår af regnskabsbekendtgørelsen, og de nærmere retningslinjer i Økonomisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0011.png
11
Administrativ Vejledning. Årsrapporten for 2013 er udarbejdet i overensstemmelse med
de regnskabsprincipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens vejledning af 21.
januar 2014 om udarbejdelse af årsrapporter.
3.2. Resultatopgørelse
Landsskatterettens omkostningsbaserede resultatopgørelse i 2013:
Tabel 6: Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Reserveret af indeværende års bevilling
Anvendt reserveret bevilling
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle udgifter
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære udgifter:
Årets resultat/underskud
Tabel 7: Resultatdisponering
Disponeret til bortfald (mio. kr.)
Disponeret til reserveret egenkapital
(båndlagt)
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
2012
71,4
71,4
2013
68,8
68,8
2014
71,4
-6,1
-6,0
-12,1
-53,0
-7,5
0,9
-59,6
-0,5
-72,2
-0,8
68,8
-6,2
-6,2
-12,4
-53,6
-7,6
0,8
-60,4
-0,5
-73,3
-4,5
-0,8
0,1
-0,1
-0,8
-4,5
-0,1
-4,6
-0,8
-4,6
-0,8
-4,6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0012.png
12
Der er ikke som normalt medtaget budgettal for 2014, idet Landsskatterettens bevillinger i
finansloven for 2014 er overført til Skatteankestyrelsen tillige med Ankesøjlens andel af
SKATs bevilling. Skatteankestyrelsen har pr. 1. januar 2014 overtaget Landsskatterettens
og SKAT Ankesøjlens arbejdsopgaver.
3.3. Balance
Tabel 8: Balancen
Note
1
AKTIVER (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter,
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Systemteknisk mellemregning
Værdipapirer
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Bem.: Differencer skyldes afrunding.
12,9
8,3
21,2
22,1
24,8
12,4
5,9
18,3
19,0
21,2
Reserveret bevilling
0,8
0,7
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
11,3
12,5
24,8
12,3
13,1
21,2
0,8
0,6
0,1
Skyldige feriepenge
7,6
8,2
Anden kortfristet gæld
1,7
2,0
1,4
1,4
2,7
1,4
1,4
2,2
1,2
0,8
1,0
0,7
0,1
0,0
2012
2013
Note
PASSIVER (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
1,9
2,1
1,3
0,8
1,3
0,8
8,8
10,2
2,0
4,2
5,6
2,5
1,4
1,4
2012
2013
0,1
0,0
0,2
0,1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0013.png
13
3.4. Egenkapitalforklaring
Tabel 9: Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo R-året (i mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem
bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald af årets resultat
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
Bem.: Differencer skyldes afrunding
2012
1,4
1,4
2013
1,4
1,4
9,7
8,8
-0,8
-4,6
8,8
10,2
4,2
5,6
3.5. Likviditet og låneramme
Der er i overensstemmelse med retningslinjerne for administration af likviditetsordningen
udarbejdet interne regler herfor. Fra 1. juni 2008 har Skatteministeriets Administrative
Fællesskab (Koncernservice) haft ansvaret for hovedparten af de regnskabsmæssige
registreringer i bogholderiet, herunder afstemninger og overførsler i henhold til
likviditetsordningen, jf. Service Leverance Aftalen.
Landsskatteretten har på intet tidspunkt i 2013 overskredet disponeringsreglerne
vedrørende finansieringskontoen (FF7), den uforrentede konto (FF5) eller kontoen for
langfristet gæld (FF4).
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
2013
mio. kr.
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
0,8
4,0
20,0
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
Landsskatteretten har haft et merforbrug af lønsum på 3,0 mio. kr. i 2013 i forhold til
lønsumsloftet, hvorfor der skal foretages inddækning via det akkumulerede mindreforbrug
af lønsum. Merforbruget skyldes primært et højere personaleforbrug til behandlingen af de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0014.png
14
mange sager vedrørende fradrag for grundforbedringer (FFF-sager) samt øgede
udforudsete hensættelser vedrørende åremåls-, feriepenge- og flextidsforpligtelser.
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. 2012
Akk. opsparing ult. 2013
09.11.02
mio. kr.
57,6
57,4
60,4
-3,0
10,0
7,0
3.7. Bevillingsregnskabet
Tabel 12: Bevillingsregnskab (§ 09.11.02. Landsskatteretten)
Mio. kr.
Regnskab 2012
Budget 2013
FL +TB
Regnskab 2013
Budget 2014
Nettoudgiftsbevilling
Nettoforbrug reservation
Indtægter
Udgifter
Årets resultat
71,4
68,8
68,8
72,2
-0,8
72,2
-3,4
73,4
-4,6
Der er ikke som normalt medtaget budgettal for 2014, idet Landsskatterettens bevillinger i
finansloven for 2014 er overført til Skatteankestyrelsen tillige med Ankesøjlens andel af
SKATs bevilling.
Landsskatteretten anser det finansielle resultat for mindre tilfredsstillende.
Der har i 2013 været et samlet merforbrug på ca. 4,6 mio. kr. (4.567.449 kr.), primært pga.
et højere personaleforbrug til behandlingen af de mange sager vedrørende fradrag for
grundforbedringer (FFF-sager). Der er i grundbudgetnotatet for 2013 budgetteret med et
dispenseret merforbrug på 3,4 mio. kr. med henblik på at styrke sagsbehandlingen på FFF-
sagerne. Merforbruget på de 1,2 mio. kr. kan henføres til øgede uforudsete hensættelser
vedrørende åremåls-, feriepenge- og flextidsforpligtigelser.
De stigende hensættelser til feriepenge- og flextidsforpligtelser hænger sammen med, at
der er indført nye beregningsregler for feriepengeforpligtelsen og at flextidssaldoen er
forøget, formentlig som følge af fusionsprocessen i 2. halvår af 2013. Udviklingen i
forpligtelserne vedrørende åremåls-, feriepenge- og flextidsforpligtelser vil blive fulgt
nøje i 2014.
Bevillingsregnskabet for 2013 for § 09.11.21. Klagegebyr fremgår af bilag 2 til
regnskabet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0015.png
15
Bilag 1 til regnskabet
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
1,7
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser
m.v.
0,5
I alt
Kostpris pr. 1. januar 2013
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2013
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2013
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
2,2
1,7
1,7
1,7
0,0
0,1
0,1
8
0,5
0,5
0,5
0,0
2,2
2,2
2,2
0.0
0,1
0,0
3
0,0
Note 2: Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris pr. 1. januar 2013
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2013
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2013
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
Grunde, arealer
og bygninger
2,8
Inventar og IT-
udstyr
1,5
I alt
4,3
2,8
2,1
2,1
0,7
0,3
0,3
10
1,5
1,4
1,4
0,1
0,1
0,1
3 / 50 pct.
4,3
3,5
3,5
0,8
0,4
0,4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372167_0016.png
16
Bilag 2 til regnskabet
Ad § 9.11.21. Klagegebyr
Indtægtskontoen vedrører klagegebyret ved Landsskatteretten.
Indtægtskontoen er vanskelig at budgettere, fordi nettoprovenuet fra klageafgiften
afhænger af flere forhold:
- Antallet af indgåede sager (og dermed indbetalingen af klagegebyr)
- Antallet af afsluttede sager og
- Sagsudfaldet i de afsluttede sager, idet klageafgiften tilbagebetales, hvis klageren
får helt eller delvis medhold.
Usikkerheden mht. klageafgiftsprovenuet har været ekstraordinært stor i 2013 pga.
væsentlig øget sagsindgang, herunder på ejendomsvurderingsområdet (FFF-sagerne).
Den realiserede indtægt var på 2,2 mio. kr., hvilket overstiger den budgetterede indtægt på
1,2 mio. kr. på FL12 med 1,0 mio. kr.
Indtægten fra klagegebyret har udviklet sig således i perioden 2010-2013:
Klagegebyrindtægter
(mio. kr.)
Resultat
Bevilling
2010
1,0
1,0
2011
1,4
1,0
2012
1,7
1,0
2013
2,2
1,2
Udviklingen skal ses i sammenhæng med den stigende sagsindgang og sagsbeholdning i
Landsskatteretten i samme periode.