Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 195
Offentligt
Nibe d. 20/5 2014
Til Transportministeren og Folketingets Transportudvalg.
Spørgsmål vedr. dagsbeviser for varebiler.
Iflg. juridisk vejledning E.A.8.4.6 er det muligt, at købe dagsbeviser, der giver tilladelse til at køre privat i en
vare- og lastbil med en totalvægt på op til 4 tons, selvom bilen er registreret til ’erhvervsmæssig
godstransport’.
Der kan, iflg. vejledningen
ikke
udstedes tilladelse til køretøjer, der er fritaget for afgift efter
vægtafgiftsloven.
Mit spørgsmål er; hvad er begrundelsen for denne udeladelse?
Jeg er indehaver af et firma, hvor vi har en varebil indregistreret til mandskab/materielkørsel. Denne er
fritaget for afgift, og som følge deraf, kan vi ikke benytte den til privatkørsel ved køb af dagsbevis. Varebiler
med specialopbygning (f.eks. håndværkerbiler med reoler el.l.) må godt benyttes, skønt de næppe er
indregistreret med godstransport for øje.
Både mine ansatte og jeg selv har i flere tilfælde, kunnet have brugt køretøjet til privat formål, som f.eks.
flytning, men har måtte finde andre løsninger. Dette ser jeg som en unødvendig brug af andre resurser, og
en besværlighed, som vi kunne have været fri for, hvis vi måtte købe dagsbevis til vores eget køretøj, og
dermed ikke skulle ud og leje et andet i stedet. Man fristes til at tænke, at det er en fejl i lovgivningen,
noget som nogen har glemt da loven/den juridiske vejledning blev udformet. Det er ikke logisk, at man ikke
har den mulighed, hvis man er indehaver af et køretøj som mit.
Jeg håber, at man i Transportudvalget/ministeriet, vil se på min henvendelse, og overveje en ændring af
vejledningen, således at man også kan anvende manskabsvogne/minibusser til privat kørsel ved køb af
dagsbevis. Om så prisen på dette dagsbevis skal reguleres, i forhold til at køretøjet er købt afgiftsfrit, er
måske rimeligt.
Venlig hilsen
Susanne Jensen
Huulmøllevej 9
9240 Nibe
tlf. 98353503
mail:[email protected]