Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1358972_0001.png
1358972_0002.png
1358972_0003.png
1358972_0004.png
1358972_0005.png
1358972_0006.png
NotatJ.nr. 13-649529511. april 2014
Direktionssekretariatet
Status på Redegørelse om kontrolsagerBred medieomtale af en række af SKATs kontrolsager medførte, at den tidli-gere skatteminister, Holger K. Nielsen, den 4. april 2013 bad SKAT om enredegørelse for de retningslinjer, SKAT følger ved kontrolsager - hvordandisse tilgodeser den enkeltes retssikkerhed samt en vurdering af, om retnings-linjerne havde været i fulgt i en række sager, som på det tidspunkt blev refere-ret i en række medier.SKATs direktør bad Borger- og retssikkerhedschefen foretage denne vurde-ring. SKATs redegørelse til skatteministeren bygger på Borger- og retssikker-hedschefens undersøgelse og konklusioner.I Redegørelsen blev der rejst alvorlige kritikpunkter, og SKATs direktioniværksatte på den baggrund en række tiltag for at styrke kvaliteten i sagsbe-handlingen med særligt fokus på retssikkerheden.Den daværende skatteminister bad efterfølgende om en skriftlig opfølgning påRedegørelsen med fokus på de tiltag, som SKAT ville iværksætte. Tiltag, somiværksættes og implementeres i efteråret 2013, skulle afrapporteres til skatte-ministeren den 1. januar 2014. Mens tiltag, der iværksættes og implementeres ivinteren 2013/2014, skal afrapporteres til skatteministeren den 1. juni 2014.Dette er første statusrapport og behandler dermed tiltag, som er iværksat ogimplementeret i andet halvår 2013. Rapporten tager afsæt i fire fokuspunkterfra Borger- og retssikkerhedschefens undersøgelse.Kritikken af:SKATs organisationSKATs indsatsprojekterLedelse og personales ageren i kontrolsagerKvaliteten af sagsbehandlingen
1/6
1. SKATs organisationBorger- og retssikkerhedschefen pegede i sine undersøgelser på problemer iforhold til sager, der var håndteret i afdelingen for Økonomisk Kriminalitet.Borger- og retssikkerhedschefen rejste i sine undersøgelser desuden kritik af,at det ikke var tydeligt, hvilke betingelser en sag skal opfylde, for at sagen blevbehandlet i afdelingen for Økonomisk Kriminalitet.Samtidig blev der i Redegørelsen efterspurgt en evaluering af SKAT Juras or-ganisatoriske placering, opgaver og rolle.Afdelingen for Økonomisk Kriminalitet blev som en konsekvens af kritikkennedlagt. I stedet har SKAT fra 1. oktober 2013etableret afdelingen SærligKontrol. Der er udpeget en ny underdirektør for denne nye afdeling. Afdelin-gen Særlig Kontrol er etableret med seks enheder med i alt cirka 95 årsværk.Afdelingen Særlig Kontrol varetager som udgangspunkt udelukkende kom-plekse kontrolsager, hvor der er en tydelig indikation af overtrædelse af straffe-loven.De opgaver, der ikke løses i Særlig Kontrol, indgår nu i andre indsatsafdelingerinden for SKAT. Der er således ikke sket en nedprioritering af indsatsen i for-hold til økonomisk kriminalitet. Vedat have en mere fokuseret afdeling sikreset skarpere fokus på korrekt håndtering af de svære retssikkerhedsmæssigespørgsmål, der skal håndteres i sager, hvor der er tydelig indikation af overtræ-delse af straffeloven. Retssikkerheden er således styrket ved, at der er klare ogtydelige afgrænsninger i forhold til de sager, der visiteres til behandling i SærligKontrol.I Særlig Kontrol er der ledelsesmæssigt fokus på, at medarbejderne har de rettekompetencer. Chefer og medarbejdere til Særlig Kontrol er valgt efter grundi-ge samtaler i august 2013. Samtidig er der etableret en rokeringsordning, så deenkelte medarbejdere og ledere flytter til en anden afdeling, når de har været iSærlig Kontrol i maksimalt syv år. Derved sikrer man, at der jævnligt kommernye øjne på arbejdsrutiner, metoder og sager.Der er desuden udarbejdet nye retningslinjer omkring sager med mulig straf-bare lovovertrædelser: Retningslinjerne præciserer, hvem i SKAT der har an-svar for at vurdere, om et strafansvar skal gøres gældende.SKAT Jura blev ved organisationsændringen i april 2013 placeret som en delaf SKATs forretningsområde Kundeservice. I oktober 2013 fratrådte den da-værende direktør for Kundeservice, og ved den lejlighed blev den juridiskeafdeling omplaceret i SKATs organisation og dermed også med en ny over-ordnet fagansvarlig direktør.
2/6
SKAT Jura er nu placeret i et tværgående forretningsområde, der også inde-holder afdelingen Juridisk Administration, HR og øvrige stabsfunktioner.Den ændrede organisatoriske placering understreger, at den juridiske afdelingskal understøtte tværgående opgaveløsninger i hele SKAT og ikke kun i etenkelt forretningsområde.Boks 1. SKATs organisationstiltag--Afdelingen Økokrim er nedlagt.Der er etableret en ny afdeling, Særlig Kontrol, som tager sig af særlige, kompleksekontrolsager, og dermed opnås en mere specialiseret håndtering af retssikkerheds-mæssige spørgsmål.---Kun udvalgte medarbejdere med specifikke kompetencer indgår i Særlig Kontrol.Klarere retningslinjer for sager med mulige strafbare lovovertrædelser.SKAT Jura er nu placeret i et tværgående forretningsområde.
2. SKATs indsatsprojekterBorger- og retssikkerhedschefen pegede i sine undersøgelser på behovet for enstyrkelse af retssikkerhedsmæssige hensyn ved indsatsprojekter.SKATs direktion har efter Redegørelsen iværksat en gennemgang af alle ind-satsprojekters ”drejebøger”. Målet var at sikre, at der i samtlige projekter, somer omfattet af SKATs aktuelle produktionsplan for 2013, sker en ensartet ogkorrekt håndtering af retssikkerhedsmæssige og forvaltningsretlige problem-stillinger. Arbejdet blev afsluttet ved udgangen af august 2013.På grundlag af denne gennemgang har SKAT besluttet at udarbejde en fastskabelon for indsatsprojekternes drejebøger. Derved sikres, at væsentlige pro-blemstillinger, herunder retssikkerhedsmæssige problemstillinger, afklares ogbehandles.I de kommende måneder implementeres yderligere tiltag i henhold til Redegø-relsen.Disse afrapporteres i juni 2014. Tiltagendeomfatter:1)Klare retningslinjer for SKATs samarbejde med andre myndigheder, herunder Poli-tiet.Retningslinjerne skal gøre, at indsatsmedarbejderne agerer mere ensar-tet. Blandt andet skal rollefordelingen, når SKAT og poli-ti/anklagemyndighed samarbejder, klarlægges: Det skal stå klart, hvadformålet med kontrolaktionen er,hvilke kontrolbeføjelser kontrollenudøves på baggrund af, samt hvilke lovbestemmelser der anvendes.
3/6
2)Formulering af nye kontrol- og revisionsmanualerVed varslet virksomhedskontrol af skat og afgifter skal der beskrivesgenerelle regler for kontroludøvelsen, herunder relevante regler i rets-sikkerhedsloven.3)Gennemgang af SKATs gældende mailpolitik, retningslinjer for informationssik-kerhed samt journaliseringsprocedurerBlandt andet udsendes information til medarbejderne om, hvordanman skriver og håndterer interne e-mails, hvordan man skriver sikre e-mails til borgere, ligesom reglerne om informationssikkerhed oplyses.Endvidere er SKAT ved at udarbejde en såkaldt gennemsigtighedsrapport,hvori der blandt andet redegøres for lovhjemler for kontrolarbejdet og kvali-tetsstyringen i indsatsarbejdet. Denne rapport oversendes til skatteministeren iapril 2014.Boks 2. SKATs indsatstiltag-Fast skabelon for alle indsatsprojekters drejebøger, hvor også retssikkerhedsspørgsmålbehandles.--Yderligere indsatsprojekt-tiltag implementeres i foråret 2014.Udarbejdelse af gennemsigtighedsrapport, der viser kvalitetssikringen i indsatsarbejdet
3. Ledelse og personales ageren i kontrolsagerBorger- og retssikkerhedschefen pegede i sine undersøgelser på en række kriti-sable forhold i konkrete kontrolsager. Grundet SKATs udvidede tavshedspligtoplyses ikke hvilke kontrolsager.SKATs direktør bad på baggrund af Redegørelsen Kammeradvokaten i sam-arbejde med SKATs personalejuridiske kontor om at afdække, om der vargrundlag for at iværksætte disciplinære sanktioner overfor de ansatte.SKAT har efter indstilling fra Kammeradvokaten iværksat tjenstligt forhør afen række medarbejdere og chefer. Det tjenstlige forhør ledes af en tidligerehøjesteretsdommer.Der er afsat en række dage til forhør i perioden frem til sommeren 2014. Her-efter er der en proces med udarbejdelse af forhørsprotokollat, som skal tilhøring hos alle parter. Først derefter afgivesen forhørsrapport til SKATs di-rektør, som skal tage beslutning om eventuelle ansættelsesretlige sanktionerfor de involverede.
4/6
For at styrke fokus på ordentlighed og korrekthed i sagsbehandlingen erSKATs adfærdskodeks for ledere og medarbejdere endvidere blevet opdateret.Adfærdskodekset indeholder rammer for medarbejdernes adfærd. Eksempelvisomkring overholdelse af den ubetingede tavshedspligt samt medarbejdernesbrug af SKATs IT-systemer.SKAT har som led i opdateringen af adfærdskodekset ligeledes præciseret, atder i visse tilfælde kan være et ansættelsesretligt ansvar, der kan gøres gælden-de overfor ansatte. Og der har på SKATs intranet været en uddybende beskri-velse af konsekvenser, hvis en ansat træder udenfor rammerne af adfærdsko-deks.Det nye adfærdskodeks er gjort tilgængeligt på SKATs intranet og er drøftetdels på ledelsesniveau, dels i de enkelte driftsenheder/kontorer.Der har desuden været holdt temamøde om retssikkerhed i ledelseskredsen, ogBorger- og retssikkerhedschefen afrapporterer jævnligt til direktøren forSKAT om retssikkerhedsmæssige problemstillinger. Det bærende for at sikreordentlighed og korrekthed i SKAT er den ledelsesmæssige indsats. I 2014iværksættes ledelsesudviklingsforløb, der skal styrke god ledelse i SKAT.Boks 3. SKATs ledelses- og personaletiltag-Kammeradvokaten og SKATs personalejuridiske kontor har afdækket behovet for disci-plinære personalesager.---SKAT har indledt tjenstlige forhør af medarbejdere og chefer.SKATs adfærdskodeks er opdateret, og budskaberne er tydeliggjort i organisationen.Det er gjort klart, at der kan være ansættelsesretligt ansvar, hvis man overtræder ad-færdskodeks.-Borger- og retssikkerhedschefen afrapporterer løbende om retssikkerhedsmæssigeproblemstillinger.-Ledelsesudviklingsforløb skal styrke god ledelse i SKAT.
4. Kvaliteten af sagsbehandlingenBorger- og retssikkerhedschefen pegede på, at der var behov for at sikre, atder er øget kendskab til regler og retningslinjer hos de medarbejdere, der be-handler konkrete sager.I henhold til Redegørelsen skulle alle afdelinger i SKAT inden udgangen afoktober 2013 nedskrive retningslinjer med fokus på borgeres og virksomhe-ders retssikkerhed, ordentlig og korrekt kommunikation samt en klar internansvarsfordeling.
5/6
Disse retningslinjer er blevet udarbejdet for de udadvendte forretningsområ-der, og de er godkendt af direktionen. Under udarbejdelsen af retningslinjerneblev det også klart, at kendskabet til retningslinjerne og overholdelsen derafskal forbedres markant.For yderligere at højne vidensniveauet i organisationen om retssikkerhed ogforvaltningsmæssige problemstillinger er der udarbejdet en oversigt over kravtil ”grundlæggende kompetence og viden” hos medarbejdere og ledere. Dettegrundlag har også indgået i vurderingen af medarbejdernes kompetencer imedarbejderudviklingssamtalerne, der blev foretaget i august 2013.SKATs direktion har iværksat en række andre initiativer for at sikre, at allemedarbejdere og chefer har tilstrækkelig viden om retssikkerhed og forvalt-ningsret. Og alle ledere og medarbejdere inddeles i målgrupper på baggrund afden opgaveløsning, de varetager, og deltager i målrettede læringsaktiviteter.Tiltag om øget uddannelsesindsats strækker sig over en længere periode, hvor-for det vil indgå i afrapporteringen til skatteministeren juni 2014.
Boks 4. SKATs kvalitetstiltag-De udadvendte afdelinger i SKAT har nedskrevet retningslinjer med særlig fokus påborgernes og virksomhedernesretssikkerhed, ordentlig kommunikation og en klar internansvarsfordeling.-Øget ledelsesmæssig fokus på korrekthed, retssikkerhed og god kommunikation i sags-behandlingen.-Der er udformet krav til ”Grundlæggende kompetencer og viden” hos ledere og medar-bejdere, og kravene indgår i MUS-samtaler.-Medarbejdere og ledere deltager i målrettede læringsaktiviteter om korrekt sagsbehand-ling.-Øget uddannelsesindsats.
6/6