Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1333080_0001.png
J.nr. 13-0113636Februar 2014
Resumé af Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet,lov om afgift af naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om frikommuner m.v. ogligningsloven (Afgiftsnedsættelse for elektricitet fra land til visseerhvervsskibe i havne, mulighed for kraft-varme-værker for atopgøre afgifter på timebasis, ændring af afgiftsregler for biogas m.v.af hensyn til energibeskatningsdirektivet, forsøgsordning medudvidet brug af afgiftsfri institutionsbusser m.v. og forlængelse afforhøjet befordringsfradrag for pendlere i yderkommuner)Med lovforslaget foreslås:En lempelse i elafgiften, så krydstogtskibe og andre større erhvervs-mæssige skibe i havne kan forbruge elektricitet direkte fra land (land-strøm), som er pålagt reduceret elafgift på 0,4 øre pr. kWh. Skibenesforbrug af landstrøm giver miljømæssige fordele. Lempelsen skal tilla-des af EU efter energibeskatningsdirektivet.At biogas, som i dag ikke er pålagt energiafgift, pålægges EU’s mini-mumsafgifter på gas. Afgiften udgør 1,3 kr. pr. GJ for biogastil procesog 2,5 kr. pr. GJ for biogas til rumvarme mv. Afgiften pålægges afhensyn til energibeskatningsdirektivet.Mulighed for at anvende timebaseret opgørelse ved fordeling af af-giftspligtige brændsler mellem elproduktion og varmeproduktion forkraft-varme-værker. Dette er i overensstemmelse medEnergiaftale2012.Indførelse af en objektiv regel til udvidet brug af registreringsafgiftsfriplejehjemsbusser i en forsøgsordning til erstatning for den gældendebemyndigelse i lov om frikommuner.At pendlere, der er bosat i visse yderkommuner, og som pendler over120 km dagligt mellem deres sædvanlige bopæl og arbejdsplads, kananvende det forhøjede befordringsfradrag frem til og med 2018. Detsvarer til intentionerne bag forlængelsen af ordningen vedForårspakke2.0,hvor der også blev afsat finansiering hertil.
1/1