Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1396027_0001.png
Hvidovre 28. august 2014
SikkerhedsBranchen har med glæde modtaget og læst beretning nr. 3, afgivet 3. juni 2014 af Kul-
turudvalget og Retsudvalget.
Det er svært at være uenig i de politiske bemærkninger om datasikkerhed, som skal være grundlag
for de to parlamentariske arbejdsgruppers arbejde. Oplægget kommer godt rundt, og det er ambi-
tiøst, ikke mindst med de tidsfrister, arbejdsgrupperne skal arbejde under.
En ændring af lovgivningen om datasikkerhed er en balance. Der skal være en høj sikkerhed, men
lovgivningen skal også indrettes, så borgernes og lovgivernes daglige liv med dem ikke bliver unø-
dig besværligt. Begge dele kalder på et styrket eksternt tilsyn og et styrket tilsyn med de, der har
adgang til oplysninger om borgerne.
Her kan SikkerhedsBranchen varmt støtte idéen om certificering og registrering af alle opsatte
overvågningskameraer. Forslaget var fremme allerede ved gennemførelsen af ændringen af Lov
om tv-overvågning i 2007 (L 162, fremsat 28. februar 2007), og har været oppe ved de efterføl-
gende mindre ændringer af loven i 2010 og 2011. Forslagsstillerne havde samme bekymring som
SikkerhedsBranchen havde og stadig har, at datasikkerheden ofte ignoreres, men at den kan for-
bedres betydeligt via en certificering.
Der eksisterer allerede en frivillig ISO 9001-certificering på området, som mange installationsfir-
maer er med i, men mange mindre firmaer og alle private er uden for. Det er en alvorlig trussel
mod datasikkerheden og retssikkerheden.
At der er et behov for opstramning, viser to sager, hvor Datatilsynet i 2011 inspicerede Greve og
Vallensbæk kommuners tv-overvågning. I Greves tilfælde fremgik det af dagspressen, at besøget
var varslet mere end en måned i forvejen. Det samme har formentlig været tilfældet med Vallens-
bæk. Datatilsynet fandt en del lovovertrædelser i begge kommuner. Når to så store organisationer
med en måneds varsel ikke præsterer bedre, er der al mulig grund til at tro, at situationen ikke er
bedre i en lille detailforretning eller i et boligområde.
Eksemplerne fra de to kommuner er beskrevet på Datatilsynets hjemmeside:
http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/arkiv-over-afgoerelser/artikel/greve-kommunes-brud-
paa-persondataloven-i-forbindelse-med-tv-overvaagning/
http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/arkiv-over-afgoerelser/artikel/vallensbaek-kommunes-
brud-paa-persondataloven-i-forbindelse-med-tv-overvaagning/
Registreringen af opsatte kameraer vil hjælpe Datatilsynet og politiet når det hurtigt skal finde
optagelser. Hvis der indføres en registrering hos Datatilsynet, bør lovgivningen samtidig ændres,
Sekretariat: Sikkerhedens Hus
Jernholmen 12
2650 Hvidovre
Tlf. 36 49 40 80
Fax 36 34 90 01
e-mail [email protected]
www.sikkerhedsbranchen.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396027_0002.png
så Datatilsynet har påtalemyndighed for både Lov om tv-overvågning og Persondataloven, idet
ekspertisen på området findes hos tilsynet. I dag har Datatilsynet kun påtalemyndighed for Per-
sondataloven.
En ændret lovgivning, som stiller flere krav til Datatilsynet, må naturligvis betyde en øget bevilling
til tilsynet. Det er vor opfattelse, at tilsynet allerede under den eksisterende lovgivning har behov
for en øget bevilling.
Med disse bemærkninger skal SikkerhedsBranchen ønske arbejdsgrupperne held og lykke med de
kommende travle måneder. Er der noget i dette brev, der kræver uddybning, eller har arbejds-
grupperne undervejs noget, de mener SikkerhedsBranchen kan hjælpe med, står vi naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Kasper Skov-Mikkelsen
SikkerhedsBranchen
Sekretariat: Sikkerhedens Hus
Jernholmen 12
2650 Hvidovre
Tlf. 36 49 40 80
Fax 36 34 90 01
e-mail [email protected]
www.sikkerhedsbranchen.dk