Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1396016_0001.png
Folketingets arbejdsgruppe
vedrørende datasikkerhed
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 3269 8805
[email protected]
MENNESKERET.DK
J. NR. 540.10/30991/RFJ/MAF
HØRING OVER BERETNING NR. 3
Folketingets arbejdsgruppe om datasikkerhed har ved e-mail af 26. juni
2014 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til beretning nr. 3 afgivet af Kulturudvalget og
Retsudvalget den 3. juni 2014 om nedsættelse af en parlamentarisk
arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for en bedre
beskyttelse af personfølsomme oplysninger og et effektivt tilsyn med
offentlige institutioner såvel som private virksomheders behandling af
disse.
Instituttet har følgende bemærkninger:
Institut for Menneskerettigheder hilser den parlamentariske
arbejdsgruppe vedr. databeskyttelse velkommen. I takt med den
stigende digitalisering er der et øget behov for at sikre et højt niveau af
databeskyttelse og informationssikkerhed i Danmark. Som illustreret i
beretningen dækker området over en bred række af problemstillinger,
der knytter sig til såvel det retlige grundlag, det interne og eksterne
tilsyn med området, områdets internationale karakter, borgerens
retssikkerhed, mv.
Behovet for øget fokus på databeskyttelse har været fremhævet i
instituttets årlige statusrapport i såvel 2012 som 2013.
Statusrapportens kapitel om databeskyttelse omhandler blandt andet
de danske logningsregler, kontrol med sociale ydelser, sociale medier,
cloud computing, samt reguleringen af, og kontrollen med, politiets
efterretningstjeneste. For hvert område er angivet en række
anbefalinger til regeringen.
Som supplement til statusrapporten vil instituttet fremhæve følgende
tre indsatsområder, som instituttet anser som væsentlige i forbindelse
med arbejdsgruppens arbejde.
29. AUGUST 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EN STYRKET INDSATS F OR INFORMATIONSSIKKE RHED OG
DATABESKYTTELSE
Databeskyttelse og informationssikkerhed behandles ofte som enten
juridiske eller tekniske emner, frakoblet hinanden. Hvis
informationssikkerhed og databeskyttelse skal gennemsyre praksis i
institutioner og virksomheder, kræver det et tæt samspil mellem retlige
standarder, organisation og teknologisk løsning. Området bør
opprioriteres politisk, og det bør forankres med både teknisk,
organisatorisk og juridisk kompetence for eksempel i form af et
ressortministerium, en ombudsmand på området eller en offentlig
institution. Danmark mangler en stærk tværfaglig instans som kan
rådgive, monitorere og tilse det brede område som databeskyttelse og
informationssikkerhed dækker over i både offentlige institutioner og
private virksomheder.
EN SAMLET STRATEGI F OR INFORMATIONSSIKKE RHED OG
DATABESKYTTELSE I DE N OFFENTLIGE SEKTOR
Der er igangsat en kortlægning af sikkerheden ved betalingskort. Dette
arbejde kan imidlertid ikke stå alene og der er behov for en bredere
undersøgelse af, hvordan man kan forbedre sikkerheden ved
behandling af personoplysninger i den offentlige sektor. Som led heri
bør indgå en kritisk gennemgang af gældende regelsæt, en analyse af
interne og eksterne kontrolmekanismer og eventuelt behov for at
styrke disse, samt forslag til privatlivsfremmende løsninger, der kan
anvendes i den offentlige sektor. Arbejdet bør munde ud i en
sammenhængende og tidssvarende strategi for området med
pilotforsøg på centrale områder.
PRIVACY KONSEKVENSAN ALYSE OG BRUG AF
PRIVATLIVSFREMMENDE TEKNOLOGIER I OFFENT LIGE IT
PROJEKTER
Retlige standarder og tekniske løsninger skal i højere grad
sammentænkes. Dette kan blandt andet ske gennem privacy
konsekvensanalyser (PIA), der foretages i forbindelse med opstart af
nye offentlige IT projekter og lovforslag, der behandler persondata.
Konsekvensanalyser indebærer blandt andet en
proportionalitetsvurdering, risikovurdering, angivelse af tekniske og
organisatoriske forholdsregler, og sikkerhedsforanstaltninger ved
påtænkte overførsler til tredjeland, mv.
Privacy konsekvensanalyser er ikke obligatoriske i Danmark, mens de
har i flere år været fast praksis for eksempel i Canada. Udgangspunktet i
Canada er, at der foretages en risikovurdering med udgangspunkt i
borgerens ret til beskyttelse. Det indebærer blandt andet, at borgeren
ikke skal identificeres med mindre det er strengt nødvendigt i den
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
konkrete situation. Der er ligeledes udarbejdet detaljerede krav til,
hvorledes disse analyser skal gennemføres og godkendes i samspil med
den canadiske privacy kommissær. Den canadiske model kan tjene som
inspiration for en dansk skabelon, idet der allerede er udarbejdet et
omfattende materiale baseret på flere års erfaringer.
Ligeledes bør privacy som en naturlig og obligatorisk komponent
tænkes ind i forbindelse med design af nye IT systemer (såkaldt ”privacy
by design”). Offentlige IT projekter bør i langt højere grad gøre brug af
privatlivsfremmende teknologier, både ved nye IT løsninger men også
når man skal gentænke for eksempel CPR løsning eller Nem-id.
For at sikre en reel styrkelse af databeskyttelsen i Danmark er det
vigtigt, at arbejdsgruppens indsats munder ud i konkrete tiltag, der kan
medvirke til at højne beskyttelsen af personoplysninger i både den
offentlige sektor og blandt private virksomheder.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder og imødekomme internationale
anbefalinger:
at der udarbejdes en samlet strategi for databeskyttelse og
informationssikkerhed i Danmark.
at tværfaglig rådgivning og tilsyn med databeskyttelse og
informationssikkerhed styrkes, inklusiv rådgivning om brug af nye
privatlivsfremmende teknologier.
at privacy konsekvensanalyser indarbejdes som fast obligatorisk
praksis i tilknytning til de ISO standarder (ISO27001) og den
projektskabelon, som offentlige IT projekter skal følge;
en styrket kontrol med offentlige IT projekter og leverandørers
efterlevelse af de standarder for informationssikkerhed og
databeskyttelse, der er foreskrevet i sikkerhedsbekendtgørelsen og
ISO27001 standarden; og
at privacy vurderinger udarbejdes i forbindelse med nye lovforslag
på linje med analyse af miljømæssige eller økonomiske
konsekvenser af lovforslaget.
Instituttet finder det positivt, at arbejdsgruppen vedr. databeskyttelse
aktivt vil inddrage eksterne eksperter. I beretningen nævnes særligt
Institut for Menneskerettigheder, Teknologirådet, Forbrugerrådet
Tænk, Rådet for Digital Sikkerhed og Forbrugerombudsmanden. Da de
nævnte problemstillinger spænder over både jura, tekniske løsninger,
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og IT sikkerhed i bred forstand anbefaler instituttet, at der i den
kommende proces foretages en bredere inddragelse af interessenter
end disse fem organisationer, for eksempel gennem en række åbne,
tematiske høringer.
Rikke Frank Jørgensen
FORSKER, PH.D
4/4