Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1396011_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
Folketingets Retsudvalg
Sendt pr. e-mail til Birgitte Toft-Petersen
29-08-2014
Dok. 143340/ah
Beretning 3: Bedre beskyttelse af personoplysninger og et effektivt tilsyn med
offentlige og private virksomheder.
Med henvisning til Folketingets e-mail af 26. juni 2014 vedrørende høring om beretning 3
og dialogmødet i Folketinget den 26. august 2014, skal Forbrugerrådet Tænk hermed
fremkomme med sine bemærkninger til Kulturudvalget og Retsudvalget.
Indledningsvis vil vi gerne rose udvalgene for at have sat fokus på emnet. Vi er enige i, at der
er et presserende behov for at sikre de danske forbrugere en bedre beskyttelse af deres
personlige oplysninger i et digitaliseret samfund og vi støtter de problematikker, som
udvalgene er blevet enige om at prioritere.
Generelle bemærkninger
Overordnet set vil et højere it-sikkerhedsniveau og en styrkelse af retten til et digitalt
privatliv kræve et kursskifte herhjemme – både politisk, i offentligt og privat
virksomhedsregi og i forhold til forbrugerne.
For det første er der behov for, at regeringen vægter hensynet til retten til privatliv endnu
højere under udviklingen af det digitale samfund. Dette gælder både indenfor digitalisering
af den offentlige administration, ved etablering og centralisering af registre eller indførelse
af systemkontrolfunktioner. Sådanne tiltag øger risikoen for store data-læk som i
Nets/Se&Hør sagen, ligesom det netop fremsatte forslag om Arbejdstilsynets adgang til
knap 3 millioner borgeres løn-oplysninger af hensyn til risikoen for social dumpning er et
initiativ, der kan undergrave nærværende udvalgsarbejde.
For det andet er der behov for, at it-sikkerhed og databeskyttelse bliver et centralt
anliggende og ansvar for direktionen i både offentlige og private virksomheder og ikke blot
for it-chefen alene. Foruden en general opdatering af persondataloven gennem nye EU-
regler, er der desuden et specifikt behov for klare regler for indsamling og anvendelse af Big
data.
For det tredje er der behov for, at samspillet imellem persondatalovens juridiske
beskyttelsesregler og brugen af tekniske sikkerhedsløsninger integreres, så det bliver
naturligt at øge beskyttelsen gennem moderne teknologi. Samtidig er der behov for
rådgivning til både private og offentlige virksomheder om brugen af privatlivs-fremmende
teknologier.
For det fjerde er der behov for at styrke forbrugeren gennem øget viden og kompetencer
indenfor it-sikkerhed og databeskyttelse.
Konkrete bemærkninger - 5 løsningsforslag til de aktuelle problemstillinger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396011_0002.png
1.
Støt EU’s nye databeskyttelsesforordning og sørg for sikre rammer indtil vedtagelse
Som Forbrugerrådet Tænk tidligere har fremført på linje med bl.a. DI, støtter vi
EU's persondataforordning, som indeholder mere detaljerede sikkerhedsregler og
øger forbrugerens kontrol over egne oplysninger. Den nuværende knap 20 år gamle
persondatalov er ikke længere tidssvarende. Det er derfor afgørende, at der kommer
et klart mandat fra den danske regering, hvis forordningen skal vedtages i Rådet. I
den mellemliggende periode bør de strukturelle rammer for øget digital sikkerhed
sikres ved at stille lovmæssige krav i tråd med forordningen til både det offentlige og
privates brug af privatlivsfremmede teknologier – se nærmere under 3.
2. Styrk tilsynsområdet og rådgivning af den offentlige og private sektor
Forbrugerrådet Tænk savner et stærkt og proaktivt tilsyn, som har fokus på
forbrugerbeskyttelse. Dette bør ske ved at tilsynet lægger vægt på at integrere
persondataregler (jura) med private og offentlige virksomheders brug af
privatlivsfremmende it-løsninger (teknologi).
Datatilsynets tilgang til databeskyttelse er i dag stringent juridisk. En eventuel
ekstrabevilling til et stærkere tilsyn bør derfor betinges af en forudgående analyse af
organiseringen og uafhængigheden, større fokus på forbrugerbeskyttelse,
integration af persondataregler og brug af privatlivsfremmende teknologier samt
rådgivning til offentlige og private virksomheder.
En måde at styrke et tilsyn på er desuden at indføre en pligt for virksomheder til at
anmelde databrud. Det kan både få en præventiv effektivt, øge sikkerheden hos de
enkelte virksomheder og lette tilsynsarbejdet.
Endelig skal vi foreslå, at tilsynets sanktionsmuligheder øges betragteligt, da det
nuværende bødeniveau ikke har en tilstrækkelig effekt.
3. Implementér erfaringer med anonymisering af data
Brug af privatlivsfremmende teknologier kan mindske datamisbrug, fordi data ved
hjælp af kryptering anonymiseres eller pseudonymiseres for uvedkommende. Det
kræver imidlertid et opgør med den nuværende tendens, hvor flest mulige
identificerbare data er tilgængelige for flest mulige personer - fx på
sundhedsområdet. Med privatlivsfremmende teknologier, kan man fx erstatte den
brede adgang til alle data med rollebaseret adgang til relevant data.
Vi foreslår, at regeringen gør det obligatorisk for offentlige og private virksomheder
at foretage privatlivskonsekvensanalyser og indarbejde privatlivsfremmende
teknologier i it-løsninger – både i nuværende it-løsninger som for eksempel NemID
og i kommende digitaliseringsprojekter. Værktøjerne ligger der allerede, idet
Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Datatilsynet har udviklet en såkaldt PIA-
håndbog (Privacy Impact Assessment) til netop dette formål. Ligeledes indeholder
ISO27001 en risikovurdering og det er nu op til regeringen at sikre dens udbredelse.
Endelig vil vi anbefale, at regeringen indhenter erfaring med dansk og udenlandsk
brug af privatlivsfremmende teknologier med henblik på at sikre øget fokus og
udbredelse i Danmark.
4. Stil krav til private aktørers brug af personoplysninger bl.a. via sociale medier
Den nuværende kommercialisering og udnyttelse af Big data sker i dag i et hidtil
uset omfang på nettet. Det er imidlertid uklart for de fleste, hvilke oplysninger der
præcis indsamles, hvad de bliver brugt til nu og på sigt herunder eventuelt
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396011_0003.png
videresalg. Det drejer sig både om oplysninger, vi selv afgiver, men også om de
oplysninger, der indsamles via tracking-teknologier på tværs af nettet.
Brugen af Big data er ikke klart reguleret i persondataloven, hvilket skaber
usikkerhed blandt virksomheder, begrænser den positive udnyttelse af data og øger
risikoen for misbrug. Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at der fastsættes regler om
brugen af Big data fx i forbindelse med en revision af den såkaldte cookie-
lovgivning, som dels kan skabe gennemsigtighed på området og dels kan sikre en
rimelig balance mellem virksomhedernes kommercielle interesse og forbrugerens
ret til privatliv.
5.
Giv forbrugernes styrke og kompetencer
Forbrugerrådet Tænk mener, at der er et presserende behov for at styrke
forbrugernes viden og kompetencer og yde hjælp, så den enkelte forbruger - i det
omfang det er muligt - selv kan værne om egne data og it-sikkerhed og takle
udfordringerne i det digitale liv. Forbrugerrådet Tænk skal derfor opfordre til, at der
gennem en finanslovsbevilling sikres tilstrækkelig og uvildig information, rådgivning
og støtte til forbrugerne samt til uddannelse af børn og unge.
Såfremt I har spørgsmål til ovenstående, er I velkommen til at kontakte
Forbrugerrådet Tænk for en uddybning af vores anbefalinger.
Med venlig hilsen
Formand Anja Philip
Forbrugerrådet Tænk
Seniorjurist Anette Høyrup
Forbrugerrådet Tænk
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396011_0004.png
5 løsningsforslag til de aktuelle problemstillinger fra Forbrugerrådet Tænk
1.
Støt EU’s kommende databeskyttelsesforordning og sørg for sikre rammer indtil
vedtagelse
Klart mandat og støtte fra regeringen til EU's databeskyttelsesforordning
KOM(2012)0011.
Lovmæssige krav til offentlige og private virksomheder om at foretage
privatlivskonsekvensanalyser og indarbejde privatlivsfremmende teknologier i it-
løsninger med udgangspunkt i den kommende forordning.
2. Styrk tilsyn og rådgivning af den offentlige og private sektor
Der mangler et stærkt og proaktivt tilsyn med fokus på forbrugerbeskyttelse. Et
tilsyn der lægger vægt på at integrere persondataregler (jura) med brug af
privatlivsfremmende it-løsninger (teknologi), og som kan rådgive private – og
offentlige virksomheder herom.
Obligatorisk pligt til anmeldelse af databrud
Øgede sanktionsmuligheder.
3. Implementér anonymisering af data
Obligatoriske privatlivskonsekvensanalyser og indarbejdelse af
privatlivsfremmende it-løsninger i eksisterende og kommende offentlige og
private digitaliserings projekter. Sikre udbredelse af konsekvensanalyser (Privacy
Impact Assessment) og it-sikkerhedsstandarden ISO27001 med fx kryptering og
rollebaseret adgang til relevant data. Forankring heraf på direktionsniveau.
Indhentning af erfaringer i ind- og udland med brug af privatlivsfremmende
teknologier til at sikre fokus og anvendelse i Danmark.
4. Krav til private aktørers brug af personoplysninger bl.a. via sociale medier
Fastsættelse af regler for brug af Big data både i offentlig og privat regi. Dette kan
fx ske i forbindelse med en revision af den såkaldte cookie-lovgivning.
5.
Giv forbrugerne styrke og kompetencer
Fastsættelse af en finanslovbevilling til at styrke forbrugerne og sikre uvildig
information og rådgivning til forbrugere samt undervisning af børn og unge.
4