Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1396006_0001.png
Folketinget
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Sendt til: [email protected]
29. august 2014
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2014-19-0041
Sagsbehandler
Maiken Christensen
Direkte 3319 3224
Vedrørende høring over beretning nr. 3
1.
I e-mails af 26. juni 2014 har arbejdsgruppen vedrørende medieetik og me-
dieansvar under Folketingets Kulturudvalg samt arbejdsgruppen om datasik-
kerhed under Folketingets Retsudvalg anmodet om bemærkninger til beret-
ning nr. 3 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal ”un-
dersøge mulighederne for en bedre beskyttelse af personfølsomme oplysnin-
ger og et effektivt tilsyn med offentlige institutioner såvel som private virk-
somheders behandling af disse”.
2.
I den anledning kan Datatilsynet oplyse følgende:
2.1.
Det fremgår af beretningen, at arbejdsgruppen vedrørende datasikkerhed
under Folketingets Retsudvalg konkret forventes at se på bl.a. eksternt tilsyn
med overholdelse af gældende lovgivning, herunder Datatilsynets kompeten-
cer og ressourcer, samt andre tilsynsorganer af relevans for området og beho-
vet for eventuel oprettelse af nye organer.
Datatilsynet skal bemærke, at tilsynets opgavevaretagelse og medarbejder-
sammensætning i høj grad afspejler den lovgivning, der findes på området for
persondatabeskyttelse. Således er langt størstedelen af tilsynets opgaver i dag
lovbundne.
Datatilsynet har bl.a. følgende opgaver og funktioner:
Generel vejledning og rådgivning af offentlige myndigheder og priva-
te vedrørende behandling af oplysninger
Behandling af klagesager og sager, der tages op af egen drift
Behandling af anmeldelser fra offentlige myndigheder, der behandler
fortrolige oplysninger
Behandling af ansøgninger om tilladelse fra private virksomheder mv.,
der behandler følsomme oplysninger
Behandling af ansøgninger fra private virksomheder mv. om tilladelse
til behandling af oplysninger i forbindelse med stillingsbesættende
virksomhed, kreditoplysningsvirksomhed, advarselsregistre og retsin-
formationssystemer
Behandling af ansøgninger om tilladelse til overførsel af oplysninger
til tredjelande
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396006_0002.png
2
Udførelse af inspektioner hos offentlige myndigheder, private virk-
somheder, forskere mv.
Afgivelse af udtalelse ved udarbejdelsen af bekendtgørelser, cirkulæ-
rer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for be-
skyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplys-
ninger
Nationalt tilsyn med internationale informationssystemer, f.eks. den
nationale del af Schengen Informationssystemet (SIS)
Deltagelse i internationalt samarbejde, f.eks. i de fælles tilsynsmyn-
digheder nedsat i henhold til Schengen- og Europolkonventionerne og
i EU-regi
Herudover har Datatilsynet opgaver i henhold til anden lovgivning. F.eks.
modtager tilsynet anmeldelser i henhold til lov om massemediers informati-
onsdatabaser. Endvidere er Datatilsynet Registertilsyn for Grønland og i for-
hold til rigsmyndighederne på Færøerne i medfør af de dér gældende register-
love.
Datatilsynet skal pege på, at overvejelser om en styrkelse af Datatilsynet ikke
alene bør fokusere på omfanget af ressourcer, men også på indholdet af de
opgaver, som Datatilsynet forventes at varetage.
Det kan f.eks. overvejes, om tilsynet fortsat i samme udstrækning som i dag
skal udstede tilladelser til virksomheder, der behandler oplysninger, samt be-
handle anmeldelser fra offentlige myndigheder, der behandler fortrolige op-
lysninger som naturlig følge af deres myndighedsudøvelse.
Datatilsynet skal i øvrigt bemærke, at tilsynet udøver sine funktioner i fuld
uafhængighed, jf. persondatalovens
1
§ 56. Bestemmelsen har sin baggrund i
databeskyttelsesdirektivets
2
artikel 28, stk. 1, 2. afsnit.
2.2.
Af beretningen fremgår endvidere, at arbejdsgruppen vedrørende datasik-
kerhed under Folketingets Retsudvalg konkret forventes at se på bl.a.
internt tilsyn, herunder sikkerhedsgodkendelse af personer med ad-
gang til personfølsomme data, samt opdeling af medarbejdere i flere
sikkerhedsniveauer, der regulerer adgangen til oplysninger
muligheden for at stille yderligere krav til både offentlige og private
dataansvarlige, herunder anvendelse af privacy by design, logning af
opslag i registre, forbud mod unødvendig sammenkøring af oplysnin-
ger og lign.
Datatilsynet skal i den forbindelse bemærke, at for
offentlige myndigheder
er
persondatalovens sikkerhedskrav nærmere udmøntet i sikkerhedsbekendtgø-
relsen
3
og sikkerhedsvejledningen
4
.
1
2
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396006_0003.png
3
Sikkerhedskravene for offentlige myndigheder omfatter – afhængigt af den
konkrete behandling af personoplysninger – navnlig følgende:
forpligtelsen til at fastsætte nærmere retningslinjer, der beskriver,
hvordan de fornødne sikkerhedsforanstaltninger konkret er etableret i
organisationen,
kravet om instruktion af medarbejderne,
kravet om skriftlige aftaler med eventuelle databehandlere til sikring
af, at datasikkerheden lever op til persondataloven og sikkerhedsbe-
kendtgørelsen, samt at den dataansvarlige påser dette,
kravet om særlige retningslinjer ved adgang til personoplysninger ved
brug af it-udstyr uden for den dataansvarliges lokaliteter (hjemmear-
bejdspladser og lign.),
kravet om fysisk sikkerhed
kravet om iagttagelse af de fornødne sikkerhedsforanstaltninger i for-
bindelse med reparation og service samt ved salg og kassation af an-
vendte datamedier,
kravet om formel autorisationsprocedure, der sikrer, at kun personer,
som autoriseres hertil, har adgang til personoplysninger, og at der kun
autoriseres personer, for hvem adgangen er nødvendig som led i deres
jobfunktion, at disse tildeles et individuelt personligt login, samt at
den udstedte autorisation ændres eller lukkes ved medarbejderens fra-
træden eller flytning inden for organisationen,
kravene om, at der ved transmission via internettet (eller andre åbne
net) foretages en risikovurdering omfattende alle elementer i løsnin-
gen, at der implementeres de fornødne sikkerhedsforanstaltninger til
imødegåelse af de foreliggende risici, herunder brug af kryptering,
hvis fortrolige eller følsomme personoplysninger overføres via inter-
nettet (eller andre åbne net), og om sikring af sikkerhed for autenticitet
(afsenders og modtagers identitet) og integritet (de transmitterede op-
lysningers ægthed) i fornødent omfang ved anvendelse af passende
sikkerhedsforanstaltninger,
kravet om kontrol med afviste adgangsforsøg, herunder blokering for
yderligere forsøg efter et antal afviste adgangsforsøg samt
kravet om registrering (logning) af alle anvendelser af personoplys-
ninger.
I den
private sektor
er der ikke på samme måde fastsat mere præcise regler
om behandlingssikkerheden. For den private sektor gælder derfor rammebe-
stemmelsen i persondatalovens § 41, stk. 3.
Af denne bestemmelse fremgår, at den dataansvarlige skal træffe de fornødne
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger
3
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 201 af 22. marts 2001, om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning
4
Datatilsynets vejledning nr. 37 af 2. april 2001 til bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000
om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den
offentlige forvaltning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes samt mod, at de
kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i
strid med loven. Tilsvarende gælder for databehandlere.
Datatilsynet kan dog i forbindelse med udstedelse af tilladelser til behandling
af personoplysninger hos private virksomheder mv. stille krav om, at der træf-
fes konkrete sikkerhedsforanstaltninger. Det kan f.eks. være krav om autorisa-
tion og adgangskontrol og i enkelte tilfælde om registrering (logning) af alle
anvendelser af personoplysninger.
Datatilsynet har endvidere på visse områder fastsat egentlige krav til datasik-
kerheden i den private sektor. Det gælder bl.a. ved overførsel af følsomme
oplysninger via hjemmesider, hvor tilsynet stiller krav om kryptering.
2.3.
Vedrørende den konkrete sag, der har givet anledning til nedsættelsen af
arbejdsgrupperne, kan det oplyses, at Datatilsynet af egen drift har iværksat
flere undersøgelser.
Datatilsynet blev via presseomtale den 28. april 2014 bekendt med, at Se og
Hør angiveligt systematisk skulle have indsamlet og brugt oplysninger fra
Nets (tidligere PBS) om kendte danskeres brug af kreditkort. Datatilsynet an-
modede samme dag Se og Hør om en redegørelse til brug for tilsynets overve-
jelser om, i hvilket omfang der kan have været tale om behandling af person-
oplysninger i strid med persondataloven. Datatilsynet gjorde samtidig op-
mærksom på, at Se og Hør ikke var forpligtet til at afgive oplysninger, idet
der kunne være risiko for, at der blev afgivet oplysninger om, at der var begå-
et noget strafbart.
Aller Media A/S besvarede ved brev af 15. juli 2014 Datatilsynets henvendel-
se. Aller Media A/S oplyste, at Aller Media A/S er sigtet af politiet og derfor
ikke ønsker at udtale sig til tilsynet.
På den baggrund har Datatilsynet oversendt sagen til Københavns Vestegns
Politi med anmodning om, at spørgsmålet om eventuel overtrædelse af per-
sondataloven i stedet inddraget i politiets sag mod Aller Media A/S.
Tilsynet har ligeledes af egen drift iværksat undersøgelser af SAS og Rigs-
hospitalet (Region Hovedstaden), idet det af medieomtale er fremgået, at Se
og Hør fra medarbejdere hos SAS og Rigshospitalet skal have modtaget op-
lysninger om kendte personer.
Sagerne vedrørende Rigshospitalet og SAS er på nuværende tidspunkt endnu
ikke afsluttede hos Datatilsynet.
Det bemærkes, at Datatilsynet er bekendt med, at Finanstilsynet undersøger
forholdene hos Nets og i den forbindelse har indhentet en redegørelse fra
Nets. På den baggrund har Datatilsynet på nuværende tidspunkt ikke iværksat
en selvstændig undersøgelse af Nets.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Se og Hør-sagen har i øvrigt affødt en henvendelse til Datatilsynet fra Danske
Medier om mediernes anmeldelse til tilsynet af redaktionelle informationsda-
tabaser, ligesom tilsynet har modtaget et stort antal af sådanne anmeldelser fra
danske massemedier.
2.4.
Datatilsynet skal afslutningsvis bemærke, at der i beretningen flere gange
anvendes begrebet ”personfølsomme oplysninger”.
Datatilsynet kan i den forbindelse oplyse, at begrebet ”personfølsomme op-
lysninger” ikke anvendes i persondataloven eller i tilsynets praksis.
I persondataloven findes begrebet ”personoplysninger”. Det dækker alle typer
af oplysninger om personer, både følsomme og ikke-følsomme oplysninger.
Følsomme oplysninger er de oplysninger, som er nævnt i persondatalovens §§
7-8, herunder f.eks. helbredsoplysninger og oplysninger om strafbare forhold.
En betalingsoplysning vil normalt ikke være en følsom oplysning, men vil
som udgangspunkt være omfattet af reglerne i lovens § 6 om almindelige ik-
ke-følsomme oplysninger.
Personnummer er heller ikke en følsom oplysning efter persondataloven, men
det er en oplysning, der nyder en særlig beskyttelse efter persondatalovens §
11.
Datatilsynet skal på den baggrund foreslå, at der i arbejdsgruppernes videre
arbejde – bl.a. for at undgå tvivlsspørgsmål i relation til persondataloven –
anvendes en terminologi svarende til persondatalovens, herunder at der som
overordnet begreb anvendes betegnelsen ”personoplysninger”.
3.
Datatilsynet står naturligvis til rådighed, hvis det videre arbejde skulle give
anledning til konkrete spørgsmål af persondataretlig karakter eller spørgsmål
om tilsynets virksomhed.
Med venlig hilsen
Birgit Kleis
Kst. direktør