Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1404033_0001.png
Statsrevisorerne 2006-07
Beretning nr. 13 Rigsrevisionens notat af 24. september 2014
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om forvaltning af
kulturarven
Oktober
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404033_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om forvaltning af kulturarven (beretning nr. 13/06)
24. september 2014
RN 410/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om forvaltning af kulturarven, som blev
indledt med en beretning i 2007.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Beretningen om forvaltning af kulturarven viste, at der var problemer med bevaringen
af kulturgenstande på mange arkiver, biblioteker og museer. Desuden viste beretnin-
gen, at der var behov for at styrke indsamlings- og registreringsindsatsen på muse-
umsområdet.
Rigsrevisionens opfølgning på beretningen viser, at Kulturministeriet fortsat arbejder
med at finde en løsning på Nationalmuseets magasinproblemer, og at de statslige
museer stadig har et væsentligt efterslæb i indberetningen af deres samlinger til de 2
kulturarvsregistre.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at beretningssagen ikke kan afsluttes på
nuværende tidspunkt.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Kulturministeriets arbejde med at løse Nationalmuseets magasinproblemer. En
løsning af Nationalmuseets magasinproblemer er et af initiativerne i kulturbeva-
ringsplanen fra 2003.
Kulturstyrelsens arbejde med at sikre, at de statslige museer indhenter efterslæ-
bet med indberetningen af deres samlinger i de 2 kulturarvsregistre.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404033_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2007 en beretning om forvaltning af kulturarven. Beretningen
handlede om forvaltningen af den fysiske kulturarv i arkiver, biblioteker og museer på Kul-
turministeriets område – de såkaldte ABM-institutioner. Beretningen viste, at Kulturministe-
riet som følge af ”Bevaring med perspektiv – regeringens plan for en langsigtet bevaring af
kulturarven” (herefter kulturbevaringsplanen) havde iværksat en række initiativer i forhold
til forvaltningen af kulturarven. Rigsrevisionen kunne imidlertid også konstatere, at der var
problemer med bevaringen af kulturgenstande på mange af ABM-institutionerne. Desuden
viste beretningen, at der var behov for at styrke indsamlings- og registreringsindsatsen på
museumsområdet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at den danske kulturarv
generelt forvaltes hensigtsmæssigt. Statsrevisorerne fandt det dog også bekymrende, at
betydelige dele af kulturgenstandene er i fare for nedbrydning, og at magasinerne, hvor gen-
standene skal opbevares, er mangelfulde. Desuden fandt Statsrevisorerne det bekymrende,
at flere af de statslige museer har et omfattende registreringsefterslæb.
4. Som svar på beretningen afgav kulturministeren en redegørelse til Statsrevisorerne i
oktober 2007. Heri oplyste ministeren, at beretningens konklusioner og anbefalinger ville
indgå i Kulturministeriets løbende justeringer af initiativerne i kulturbevaringsplanen.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i december 2007 et notat i
henhold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølg-
ning på beretningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for
2011. Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
Kulturministeriets gennemførelse af kulturbevaringsplanen, herunder særligt sikring af
kulturgenstande og magasinforhold
museernes anvendelse af de 2 centrale registre
Kulturministeriets arbejde med at fastsætte mål for de kulturbevarende institutioners
virksomhed
Kulturministeriets udvikling af strategier for en forøgelse af effekten og antallet af tilsyn
ved de statsanerkendte museers indsats for forvaltningen af kulturarven.
6. Som led i den videre opfølgning på beretningen afgav Rigsrevisionen et notat i april 2012.
Notatet viste, at Kulturministeriet siden 2007 havde søgt at løse de problemer med bevarin-
gen af kulturgenstande, som beretningen omtalte, ligesom ministeriet havde arbejdet med
at styrke registreringsindsatsen på museumsområdet.
Kulturarvsregistrene
Museerne indberetter deres
museumsgenstande og -vær-
ker i 2 kulturarvsregistre: Mu-
seernes Samlinger og Kunstin-
deks Danmark.
Kulturarvsregistrene drives af
Kultursstyrelsen.
Registrene er væsentlige i sik-
ringen af kulturarven, da de
bl.a. skal give museerne et
landsdækkende overblik over
samlingerne og lette museer-
nes indsamling og udveksling
af museumsgenstande og
-værker.
Det registreringsefterslæb, der blev konstateret i beretningen i 2007 hos både statslige og
statsanerkendte museer, var imidlertid endnu ikke indhentet, selv om museerne havde øget
antallet af indberettede museumsgenstande og -værker i de 2 kulturarvsregistre betragteligt.
Kulturstyrelsen forventede i april 2012, at den fulde indberetning ville være tilendebragt i
2015.
Kulturministeriet havde desuden gennemført eller var ved at gennemføre 9 af de 11 initiati-
ver fra kulturbevaringsplanen. Det ene af de sidste 2 initiativer var indstillet, da det ikke var
hverken fagligt eller økonomisk bæredygtigt. Initiativet omhandlede masseafsyring af papir,
men viste sig at være uhensigtsmæssigt, både ud fra en bevaringsfaglig og en økonomisk
betragtning. Kulturministeriet vurderede på den baggrund, at masseafsyring ikke var bære-
dygtigt, og det videre arbejde med initiativet blev derfor indstillet. Det andet af de sidste 2
initiativer, der handlede om at løse Nationalmuseets magasinproblemer, havde Kulturmini-
steriet ikke gennemført.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404033_0004.png
3
7. Rigsrevisionen afgav i marts 2014 en beretning om statsanerkendte museers sikring af
kulturarven. Beretningen fulgte op på de statsanerkendte museers arbejde med kulturarven,
herunder indsamling, registrering og bevaring.
Beretningen viste, at de statsanerkendte museer generelt fortsat har væsentlige udfordrin-
ger inden for indsamling, registrering og bevaring. Udfordringerne gør sig særligt gældende
for de kulturhistoriske museer. Beretningen viste også, at Kulturministeriets og Kulturstyrel-
sens tilsyn med de statsanerkendte museer ikke er effektivt, idet Kulturstyrelsens tilsyn med
museerne mangler et strategisk og operationelt grundlag, der tydeliggør styrelsens overve-
jelser om og prioritering af tilsynet.
8. Der er på baggrund af ovenstående stadig 2 udestående punkter fra beretningen om for-
valtning af kulturarven fra 2007:
Kulturministeriets gennemførelse af initiativet fra kulturbevaringsplanen om løsningen af
Nationalmuseets magasinproblemer
Kulturstyrelsens arbejde med at sikre, at de statslige museer indhenter efterslæbet på
indberetning af museumsgenstande og -værker.
9. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Kulturministeriets initiativer
10. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Kulturministeriets initiativer i forhold til de ude-
stående punkter. Gennemgangen er baseret på møder og øvrig dialog med Kulturministeriet
og Kulturstyrelsen samt gennemgang af skriftligt materiale.
Nationalmuseets magasinforhold
11. Beretningen fra 2007 viste, at Nationalmuseet havde væsentlige udfordringer med deres
magasinforhold. Nationalmuseet oplyste i beretningen, at mere end ⅓ af museets magasiner
er uegnede til magasinformål, da de ikke opfylder de basale klimakrav. Herudover har Natio-
nalmuseet forskellige sikringsproblemer i forhold til dele af museets ejendomme.
12. Der var som led i aftale om finansloven for 2004 nedsat en arbejdsgruppe, som i septem-
ber 2005 fremlagde et forslag for Folketingets Økonomiudvalg om at opføre magasiner på
Nationalmuseets grund på Kongevejen.
Det blev efter drøftelser med Lyngby-Taarbæk Kommune imidlertid afklaret i slutningen af
2006, at planen ikke kunne realiseres på grund af bestemmelser i kommuneplanrammerne.
Efterfølgende forsøgte Nationalmuseet sig med et andet forslag til placering af magasinerne
på Frilandsmuseets grund, men museet kunne heller ikke få tilladelse fra Lyngby-Taarbæk
Kommune til dette projekt. Museet besluttede sig derfor i 2009 for at opgive planerne om et
magasinbyggeri i Lyngby-Taarbæk Kommune og i stedet finde en anden egnet grund til for-
målet. Nationalmuseet og Kulturministeriet arbejdede i 2012 med en plan om at opføre nye
magasinbygninger i Hillerød Kommune.
13. Kulturministeriet oplyser, at der har været behov for en noget længere proces end for-
ventet i april 2012, hvor forhåbningen var, at beslutningen kunne træffes inden udgangen af
2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404033_0005.png
4
Den længere proces skyldes, at ministeriet nu planlægger at etablere ét fælles magasin til
Det Kongelige Bibliotek, Nationalmuseet, Statens Naturhistoriske Museum og Medicinsk
Museum for at sikre den mest optimale udnyttelse af resurserne. Det har været tidskræven-
de at analysere mulighederne for et sådan byggeri og opstille en brugbar finansieringsmo-
del, men det er ministeriets opfattelse, at det i sidste ende vil give et bedre resultat.
14. Kulturministeriet sendte medio januar 2014 et udkast til aktstykke og en finansierings-
plan til godkendelse i Finansministeriet forud for forelæggelse for Folketingets Finansudvalg.
Det var på daværende tidspunkt Kulturministeriets forventning, at beslutningsprocessen vil-
le blive afsluttet inden for få måneder.
Aktstykket var i juni 2014 endnu ikke forelagt for Finansudvalget. Kulturministeriet oplyser,
at Finansministeriet har anbefalet, at der gennemføres en analyse af mulighederne for at op-
føre magasinet som et OPP-projekt. Derudover ønsker Finansministeriet en vurdering af,
om Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme skal være bygherre på projektet.
Kulturministeriet oplyser, at analysen gennemføres af Bygningsstyrelsen efter anmodning
fra Finansministeriet. Ifølge Kulturministeriet har Bygningsstyrelsen oplyst, at analysen for-
ventes færdiggjort ultimo september/primo oktober 2014.
Den videre proces afhænger af, om projektet skal gennemføres som hidtil forudsat eller i
stedet konverteres til et OPP-projekt. Kulturministeriet ønsker på den baggrund ikke at give
en specifik dato for, hvornår ministeriet forventer, at det nye magasin vil stå klart.
15. Rigsrevisionen kan konstatere, at der – 7 år efter, at beretningen blev afgivet – endnu ik-
ke er fundet en løsning på Nationalmuseets magasinproblemer. Rigsrevisionen forventer, at
Kulturministeriet sikrer, at der snarest findes en tilfredsstillende løsning på Nationalmuseets
magasinproblemer.
Rigsrevisionen vil fortsat følge etableringen af et nyt magasin til Nationalmuseet.
De statslige museers indberetninger i de 2 kulturarvsregistre
16. Beretningen fra 2007 viste, at de statslige museer kun i ringe omfang indberettede til
registrene. Beretningen viste desuden, at Nationalmuseet, Statens Forsvarshistoriske Mu-
seum og Dansk Landbrugsmuseum ikke anvendte de 2 registre, og at 3 andre statslige mu-
seer kun havde registreret op til 5 % af deres samlinger. Et enkelt af de statslige museer
(Ordrupgaard) havde registreret en større del af samlingen (85 %) i registrene.
Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det bekymrende, at flere af de statslige museer
har et omfattende registreringsefterslæb, og at såvel statslige som statsanerkendte museer
ikke overholder museumslovens krav om at indberette museumsgenstande og -værker i de
centrale registre. Det bekymrede endvidere Statsrevisorerne, at Kulturarvsstyrelsen (nu Kul-
turstyrelsen) og Kulturministeriet ikke i tilstrækkelig grad havde sikret, at de centrale registre
er opdaterede og tilgængelige for museerne.
17. Kulturstyrelsen bad i 2008 alle museer om at indsende en plan med milepæle for, hvor-
når de forventede at have en fuldstændig registrering og indberetning af deres samlinger.
På baggrund af museernes planer har styrelsen indgået individuelle aftaler med museerne
om at færdiggøre deres indberetning inden for perioden 2010-2015.
Kulturstyrelsen fulgte i maj 2014 op på de statslige museers indberetninger til kulturarvs-
registrene Museernes Samlinger og Kunstindeks Danmark. Tabel 1 viser, hvor langt de
statslige kultur- og kunsthistoriske museer er med at indberette deres samlinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404033_0006.png
5
Tabel 1. De statslige museers indberetninger til kulturarvsregistrene Musernes Samlin-
ger (MS) og Kunstindeks Danmark (KID), opgjort i maj 2014
Antal
inventarnumre
Kulturhistorisk museum (MS)
Kunsthistorisk museum (KID)
I alt
1.804.968
253.762
2.058.730
Antal
indberetninger
221.884
47.777
269.661
Andel
indberettet
12 %
19 %
13 %
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Kulturstyrelsen.
Tabel 1 viser, at de statslige museer i alt har indberettet 13 % af deres samlinger i Museer-
nes Samlinger og Kunstindeks Danmark. Tabellen viser videre, at 12 % af samlingerne på
de kulturhistoriske museer er indberettet, mens 19 % af samlingerne på de kunsthistoriske
museer er indberettet.
Ordrupgaard og Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum har indberettet hele deres samling til de
centrale registre.
Den Hirschsprungske Samling har fået en forlængelse af fristen for indberetning af deres
samling, indtil Projekt SARA er færdigudviklet i 2016. Kulturstyrelsen oplyser, at Den Hirsch-
sprungske Samling har fået forlænget fristen, fordi de benytter en ældre version af The Mu-
seum System, som ikke umiddelbart kan eksportere data til Reginsystemet og dermed til
Kunstindeks Danmark. Ifølge styrelsen vil det kræve ny programmering og belaste museets
økonomi, hvis museet skal indberette samlingen, inden Projekt SARA er færdigudviklet.
Nationalmuseet, Statens Museum for Kunst, Dansk Landbrugsmuseum og Statens Forsvars-
historiske Museum har aftalt en deadline med Kulturstyrelsen for fuld indberetning til den
31. december 2015, men 3 af museerne mangler stadig at få indberettet en væsentlig del af
deres samlinger.
Kulturstyrelsen har i juni 2014 henvendt sig til de 4 museer og bedt om deres vurdering af,
om de kan have indberettet deres samlinger ved udgangen af 2015.
Kulturstyrelsen oplyser, at Nationalmuseets samlinger (med undtagelse af Den Kgl. Mønt-
og Medaillesamling og samlingen modtaget fra Statens Forsvarshistoriske Museum) er re-
gistreret digitalt, og at det er teknisk muligt og resursemæssigt overkommeligt at indberette
samlingerne inden udgangen af 2015. Styrelsen oplyser dog, at Nationalmuseet vurderer,
at kvaliteten af indberetninger vil være bedre, hvis museet venter med at indberette data, til
Projekt SARA er færdigudviklet. Kulturstyrelsen oplyser, at styrelsen er indstillet på at gen-
overveje fristen.
Kulturstyrelsen oplyser, at Statens Forsvarshistoriske Museum, der fra 2014 er en afdeling
under Nationalmuseet, for tiden er ved at danne sig et overblik over de forsvarshistoriske
samlingers omfang. Styrelsen oplyser, at Statens Forsvarshistoriske Museum umiddelbart
vurderer, at det ikke vil være muligt at overholde fristen.
Kulturstyrelsen oplyser, at Statens Museum for Kunst forventer, at Den Kgl. Malerisamling
og Den Kgl. Afstøbningssamling samt dele af Grafiksamlingen vil kunne være fuldt indbe-
rettet inden udgangen af 2015. Kulturstyrelsen oplyser dog, at museets samling af værker
på papir er så omfattende, at ca. 200.000 værker på papir fortsat kun vil være analogt regi-
streret og dermed ikke indberettet til Kunstindeks Danmark ved udgangen af 2015.
Projekt SARA
har som mål at
udvikle en infrastruktur bestå-
ende af en national museums-
database med tilhørende appli-
kationer til samlingsregistrering,
magasinstyring og digital asset
management.
SARA skal være med til at sikre
et nationalt overblik over de
danske museers samlinger, øge
kvaliteten af data og ikke mindst
sikre, at data bliver tilgængelige
og genanvendelige for museer-
ne selv, for forskere, virksom-
heder, skoletjenester, turistor-
ganisationer m.fl.
Det kommende system har fået
navnet SARA, som er en forkor-
telse for Samlingsregistrering
og -administration. Projektet er
tidligere kendt som Projekt Fæl-
les Museums-it. Det nye system
skal tages i brug i løbet af 2016.
Projekt SARA er forankret i Kul-
turstyrelsen, og repræsentanter
for museerne er inddraget i ar-
bejdet på alle niveauer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404033_0007.png
6
Kulturstyrelsen oplyser, at Dansk Landbrugsmuseum forventer, at samlingen vil være ind-
berettet inden udgangen af 2015.
18. Rigsrevisionen kan på baggrund af ovenstående konstatere, at de statslige museer sta-
dig er væsentligt bagud med indberetninger i de centrale registre, og at det ikke kan forven-
tes, at samlingerne vil være indberettet ved udgangen af 2015. Dermed er der fortsat en stor
del af de statslige museers genstande og værker, som ikke er indberettet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i de statslige museers indberetninger til de 2 kul-
turarvsregistre.
19. Rigsrevisionen finder samlet set, at Kulturministeriet bør have et aktivt og målrettet fokus
på Nationalmuseets magasinproblemer og museernes indberetninger, fordi forholdene nu
har været under behandling i en årrække, uden at målene herfor er indfriet. Kulturstyrelsen
bør sikre, at Projekt SARA bliver implementeret til tiden, da fremdriften i indberetningerne
delvist er afhængig heraf.
III.
Næste skridt i sagen
20. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
Kulturministeriets arbejde med at løse Nationalmuseets magasinproblemer. En løsning af
Nationalmuseets magasinproblemer er et af initiativerne i kulturbevaringsplanen fra 2003.
Kulturstyrelsens arbejde med at sikre, at de statslige museer indhenter efterslæbet med
indberetningen af deres samlinger i de 2 kulturarvsregistre.
Lone Strøm