Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1334809_0001.png
Kære medlemmer af Folketingets KommunaludvalgPå vegne af mine mange kolleger i de kommunale Borgerservice- og Ydelsescentre sender jeghermed en række eksempler på, hvordan vi oplever borgerens situation og problemer i forhold tilUdbetaling Danmark efter opgaver med folkepension, boligstøtte, kontrol, førtidspension,familieydelser, barselsdagpenge mfl. er flyttet væk fra kommunen.Det handler om borgere, som ikke får de ydelser, de er berettiget til. Borgere, der bliverkastebolde mellem flere instanser. Frustrerede borgere og masser af ekstra arbejde i denkommunale Borgerservice & Ydelsesafdeling.Indsamlingen er sket over mail i december og januar og eksemplerne fra de ansatte fremstår i denform, som de er modtaget på mail.Det er altså eksempler taget fra vores daglige kontakt med borgerne. Sådan her er situationen setfra gulvet og fra de personer som til daglig og helt konkret mærker konsekvenserne.Vi ved ikke i hvilken grad, at de ressource- og digitalt svage borgeres problemer bliver hørt ellerfortalt videre, men problemerne er for os at se så mange og så væsentlige, at vi må sikre os, atdisse gruppers oplevelser kommer frem.Sagen er, at Digitaliseringsstyrelsen planlægger at flytte dele af op til 10 nye opgaver til UdbetalingDanmark.Det handler fx om sygedagpenge, kontanthjælp, personlige tillæg, helbredstillæg,efterlevelseshjælp, og det er opgaver, som bestemt ikke er mindre komplekse end de opgaver,som allerede er overg ået til Udbetaling Danmark.Så hvis borgerne og vi som sagsbehandlere allerede oplever disse problemer, frygter vi, at derbliver endnu flere og endnu større problemer for borgerne – netop fordi de opgaver, som nu erspil, vedrører de helt svage borgere.
Venlig hilsenMie Ladefogedformand for ”Netværket Ydelse & Borgerbetjening”Odense KommuneSocial- og ArbejdsmarkedsforvaltningenBorgerservicecenterMobil 40 16 14 95mailto:[email protected]