Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 275
Offentligt
1405257_0001.png
6. oktober 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
(Ingen krav om prækvalifikation af nye uddannelser, som er fremkommet ved sammenlægning af
eksisterende uddannelser)
§1
I lov nr. 601 af 12. juni 2013 om akkreditering af videregående uddannelser foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 18
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Kravet om prækvalifikation af nye uddannelser, jf. stk. 1, finder ikke anvendelse, hvis
den nye uddannelse fremkommer ved en sammenlægning af eksisterende uddannelser. Hvis sam-
menlægningen medfører en udvidelse af de sammenlagte uddannelsers formål og erhvervssigte, må
udvidelsen ikke have væsentlige negative konsekvenser for arbejdsmarked og rekrutteringsgrund-
lag for eksisterende beslægtede uddannelser og uddannelsesudbud.
Stk. 4.
Ministeren fastsætter regler for sammenlægning af uddannelser, jf. stk. 3.«
2.
I
§ 21, stk. 1,
indsættes efter »uddannelsesudbud«: », jf. dog § 18, stk. 3«.
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405257_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og formål
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ingen krav om prækvalifikation af nye uddannelser, som er fremkommet ved sammenlægning
af eksisterende uddannelser
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Høring
10. Sammenfattende skema
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405257_0003.png
1. Indledning
Siden 2007 er mere end 300 nye videregående uddannelser og uddannelsesudbud blevet positivt
akkrediteret, således at der aktuelt er næsten 1.500 uddannelsesudbud i det ordinære videregående
uddannelsessystem. En del af disse nye uddannelsesudbud er fremkommet ved videreudvikling af
eksisterende uddannelser.
Der er på den baggrund et behov for at sikre, at der samlet set er et fagligt bæredygtigt og gen-
nemsigtigt antal uddannelser. Der vil derfor blive stillet krav til alle de videregående uddannelses-
institutioner om at øge kvaliteten og gennemsigtigheden i det samlede videregående uddannelses-
udbud.
Dette arbejde skal understøttes gennem tilvejebringelse af relevante lovgivningsmæssige rammer,
som giver de videregående uddannelsesinstitutioner optimale muligheder for at leve op til disse
krav, bl.a. ved at tilpasse deres uddannelser.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på aftalen af 2. juli 2014 mellem regeringen (Socialde-
mokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om en vækstpakke 2014, initiativ 80, pkt. (a), hvorefter institutionerne
gives mulighed for at sammenlægge eksisterende uddannelser uden prækvalifikation. Lovforslaget
understøtter kravet i initiativ 80 om, at alle de videregående uddannelsesinstitutioner skal øge kva-
liteten og gennemsigtigheden i de samlede antal af uddannelser.
Det forventes, at forslaget vil tilvejebringe øget fleksibilitet og administrativt incitament til at
sammenlægge eksisterende uddannelser for at begrænse det samlede antal uddannelser og samtidig
øge gennemsigtigheden i det samlede antal af videregående uddannelser.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ingen krav om prækvalifikation af nye uddannelser, som er fremkommet ved sammenlæg-
ning af eksisterende uddannelser
3.1.1. Gældende ret
I henhold til gældende ret skal alle nye videregående uddannelser prækvalificeres.
Hvis sammenlægning af to eller flere eksisterende uddannelser til én ny uddannelse ikke medfø-
rer ændringer i uddannelsens formål og erhvervssigte, er der ikke tale om en ny uddannelse, og der
kræves således ikke prækvalifikation.
Ved prækvalifikationen sikres, at nye uddannelser bidrager til dækning af påviste kompetencebe-
hov i det danske samfund, herunder kompetencebehov i eksisterende erhverv eller videnområder,
eller bidrager til udviklingen inden for nye viden- eller erhvervsområder. Sammenlægning af eksi-
sterende uddannelser skal endvidere godkendes af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Sam-
menlægninger af professionsbachelor-, erhvervsakademi-, diplom- og akademiuddannelser forud-
sætter endvidere ændring af uddannelsesreglerne, da disse uddannelser alle er landsdækkende og
reguleret af bekendtgørelser.
3.1.2. Den foreslåede ordning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405257_0004.png
Med lovforslaget foreslås det, at de videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses-
og Forskningsministeriet kan sammenlægge eksisterende uddannelser uden at skulle søge om præ-
kvalifikation af den nye uddannelse.
Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne samt diplom- og akademiuddannelserne
udbydes landsdækkende i henhold til fælles uddannelsesregler, der regulerer samtlige udbud. Det
betyder, at sammenlægninger på uddannelsesniveau for disse uddannelser alene kan ske på bag-
grund af en fælles, central proces, der omfatter ændringer af bekendtgørelse og involverer de god-
kendte udbydere.
Der vil med forslaget blive skabt mulighed for, at også uddannelser, der efter sammenlægningen
får et udvidet erhvervssigte, ikke skal prækvalificeres. Det er dog en forudsætning, at uddannelser,
der indgår i sammenlægningen, samtidig afvikles som selvstændige uddannelser. Afvikling af en
uddannelse indebærer, at der ikke optages nye studerende på uddannelser, men at allerede optagne
studerende får mulighed for at gøre deres uddannelse færdig.
Muligheden for sammenlægning af uddannelser uden prækvalifikation omfatter ikke de tilfælde,
hvor en institution udbyder ellers identiske uddannelser på to eller flere forskellige lokaliteter.
Hvis sammenlægningen af uddannelserne resulterer i et udvidet formål og erhvervssigte for den
sammenlagte uddannelse, er det en forudsætning, at udvidelsen ikke får væsentlige negative konse-
kvenser for arbejdsmarked eller rekrutteringsgrundlag for eksisterende beslægtede uddannelser og
uddannelsesudbud.
Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser (RUVU) skal således
fortsat foretage vurderinger og rådgive uddannelses- og forskningsministeren, når sammenlagte
uddannelsers erhvervssigte udvides i retning af erhvervssigtet for eksisterende uddannelser. Med
overgangen til institutionsakkreditering blev der iværksat en udvikling i retning af en overordnet
balance i den samlede udvikling af videregående uddannelser. RUVU's funktioner skal sikre, at
dette opretholdes, og at der ikke inden for visse uddannelsestyper eller fagområder udvikles flere
uddannelser, end der samfundsmæssigt er brug for, eller at der opstår en skæv geografisk spredning
af uddannelsesudbuddene.
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal af hensyn til bl.a. takstindplaceringen af den nye ud-
dannelse fortsat godkende den nye uddannelse, jf. lovens § 21, når den nye uddannelse er frem-
kommet ved sammenlægning af eksisterende uddannelser. Da der er tale om sammenlægning af
allerede eksisterende uddannelser, vil der ved godkendelsen ikke blive stillet krav om efterfølgende
uddannelsesakkreditering, uanset om institutionen endnu ikke har opnået en positiv institutionsak-
kreditering. Da det er eksisterende uddannelser, som er sammenlagt, er det vurderingen, at der ikke
er behov for en uddannelsesakkreditering for at sikre det faglige indhold i den nye uddannelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre administrative lettelser for videregående uddannelsesinstituti-
oner, der ønsker at sammenlægge eksisterende uddannelser, idet sådanne sammenlægninger – in-
den for de ovenfor skitserede betingelser – kan ske, uden at der skal søges om prækvalifikation af
den nye uddannelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405257_0005.png
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. oktober 2014 til den 3. november 2014 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademiraadet, Akade-
misk Arkitektforening, Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, C3, Copenhagen Business
School
Handelshøjskolen, Danish Institute for Study Abroad, Danish Society for Education and
Business, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Forsk-
nings- og Innovationspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond,
Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Skolelederforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vejlederforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Kunstnerråd, Dansk Magisterforening, Dansk Sø-Restaurations Forening, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Designere, Danske Erhvervsakademi-
er, Danske Erhvervsskoler, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisa-
tioner, Danske Kunsthåndværkere, Danske Landbrugsskoler, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer – FSR, Danske Studerendes Fællesråd,
Danske Universiteter, Datatilsynet, DDA (Danish Design Association), De Studerendes Landsråd
(DSL), Den Nationale Videnskabsetiske Komite, Designskolen Kolding, Det Centrale Handicap-
råd, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelig Danske Videnskabernes Selskab, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Erhvervsakademi Kolding, Er-
hvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi MidtVest, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakade-
mi SydVest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy, Er-
hvervsakademiet Dania, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Fiskeriskolen, Foreningen af private, selv-
ejende gymnasier, studenter- og hf-kurser, Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum – Socialde-
mokratiske Studerende, FTF, GTS - Godkendt Teknologisk Service, Gymnasiernes Bestyrelsesfor-
ening, Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Handelsskolernes
Lærerforening, HK/kommunal, HK/Stat, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i Køben-
havn, KL, Konservative Studerende Landsorganisationen, Kulturministeriets Rektorer (KUR), Kø-
benhavns Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole, Københavns Universitet, Landbrug
og Fødevarer, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen (VUC), Lederne,
LO, Lægemiddelforeningen, Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Mariti-
me Studerende Danmark, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Maskinmestrenes
forening, Metal Søfart, Nordisk Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole, Professionshøjskolen
Metropol, Professionshøjskolen UCC, Psykolognævnet, Pædagogstuderendes Landssammenslut-
ning, Rederiforeningen af 2010, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser,
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Repræsentanter for de studerende på de maritime
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405257_0006.png
uddannelsesinstitutioner, Repræsentanter for forstanderne for de maritime institutioner, Repræsen-
tanter for underviserne på de maritime institutioner, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet
for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet
for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Sammenslutningen af Dan-
ske Socialrådgiverstuderende, Sektorforskningens Direktørkollegium, SIMAC, Svendborg, Skagen
Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Studievalg Fyn, Studievalg København, Studievalg Midt-
og Vestjylland, Studievalg Nordjylland, Studievalg Sjælland, Studievalg Sydjylland, Studievalg
Østjylland, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes Landssammen-
slutning, Søfartens Ledere, Søværnet, Tekniq, Teknisk Landsforbund, Uddannelsesforbundet, Ud-
dannelsesrådet for de maritime uddannelser, University College Lillebælt, University College
Nordjylland, University College Sjælland, University College Syddanmark, VIA University Col-
lege, Aalborg Universitet, Århus Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Ingen
Lovforslaget forventes at med-
føre administrative lettelser for
videregående uddannelsesinsti-
tutioner, der ønsker at sam-
menlægge eksisterende uddan-
nelser.
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 18, stk. 1, i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, at al-
le nye uddannelser og uddannelsesudbud skal prækvalificeres af uddannelses- og forskningsmini-
steren. Der er ikke mulighed for dispensation herfra.
Med bestemmelsen i
stk. 3
foreslås det, at uddannelsesinstitutionerne får en udvidet fleksibilitet
til at tilpasse deres samlede uddannelsesudbud til arbejdsmarkedets behov med det formål at sikre,
at der er et bæredygtigt antal videregående uddannelser.
Med forslaget om fritagelse for prækvalifikation kan institutionerne selv beslutte at sammenlæg-
ge uddannelser. Dertil kommer, at formål og erhvervssigte for de sammenlagte uddannelser kan
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405257_0007.png
udvides i overensstemmelse med udviklingen i de erhverv, hvor uddannelsernes dimittender typisk
finder beskæftigelse. Fritagelsen gælder dog kun de tilfælde, hvor institutionen over for uddannel-
ses- og forskningsministeren kan godtgøre, at den nye uddannelses udvidede formål og erhvervs-
sigte ikke medfører væsentlige negative konsekvenser for eksisterende beslægtede uddannelsers og
uddannelsesudbuds arbejdsmarked eller rekrutteringsgrundlag, herunder særligt de dimensionerede
eller autorisationsgivende uddannelser. Sådanne væsentlige negative konsekvenser kan f.eks. være
en overrepræsentation af bestemte uddannelser i afgrænsede geografiske områder, hvilket kan ska-
de bæredygtigheden af de eksisterende uddannelser eller vil være samfundsøkonomisk hensigts-
mæssigt med flere udbud af uddannelser med et identisk eller beslægtet erhvervssigte.
Det er således væsentligt at sikre, at udviklingen inden for de videregående uddannelser fortsat er
hensigtsmæssig set i et samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk perspektiv.
Af hensyn til at sikre de bagvedliggende forsknings- og udviklingsmiljøer og til de studerende på
uddannelserne, omfatter muligheden for sammenlægning af uddannelser uden prækvalifikation
ikke udbud af identiske uddannelser, der udbydes på to eller flere forskellige lokaliteter.
Med bestemmelsen i
stk. 4
foreslås det, at der skabes hjemmel til, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren fastætter nærmere regler for sammenlægning af uddannelser. Der vil i den forbin-
delse blive fastsat nærmere betingelser for, hvornår der kan ske sammenlægning af uddannelser
uden forudgående prækvalifikation, og betingelser for lukning af uddannelser, der indgår i sam-
menlægning med andre uddannelser. Der vil blive fastsat regler om, hvilke kriterier uddannelsesin-
stitutionen skal lægge til grund for vurderingen af, hvorvidt en sammenlægning medfører væsentli-
ge negative konsekvenser for arbejdsmarked og rekrutteringsgrundlag for beslægtede uddannelser
og uddannelsesudbud. Er kriterierne ikke opfyldt, kan ministeren afvise at godkende den nye ud-
dannelse, som er fremkommet ved sammenlægningen, og henvise uddannelsen til den almindelige
proces for prækvalifikation.
Sådanne nærmere regler tænkes fastsat i den eksisterende bekendtgørelse om akkreditering af vi-
deregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af nye videregående uddannelser, jf. bekendt-
gørelse nr. 745 af 24. juni 2013.
Til nr. 2
Det fremgår af § 21, stk. 1, i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, at
uddannelses- og forskningsministeren træffer afgørelse om godkendelse af nye uddannelser og ud-
dannelsesudbud på baggrund af prækvalifikation.
Med forslaget vil uddannelses- og forskningsministerens godkendelse af den nye uddannelse,
som er fremkommet ved sammenlægningen, kunne ske uden prækvalifikation. Uddannelses- og
forskningsministeren skal fortsat godkende den nye uddannelse, som fremkommer ved sammen-
lægningen, efter loven § 21. Ved godkendelsen fastlægges den nye, sammenlagte uddannelses titel,
taxameterindplacering, adgangskrav m.v. på samme måde som ved godkendelsen af nye uddannel-
ser i øvrigt.
Godkendelse af den nye, sammenlagte uddannelse vil desuden ske uden krav om efterfølgende
uddannelsesakkreditering, også i de tilfælde hvor institutionen endnu ikke har en institutionsakkre-
ditering.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. april 2015.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405257_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 601 af 12. juni 2013 om akkredite-
ring af videregående uddannelser foretages føl-
gende ændringer:
§ 18.
Nye uddannelser og uddannelsesudbud
skal prækvalificeres af ministeren for forsk-
ning, innovation og videregående uddannelser
før oprettelsen. Prækvalifikationen er en vurde-
ring af, om den nye uddannelse eller det nye
uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt
opfylder lovgivningsmæssige krav.
Stk. 2.
Ministeren kan indhente supplerende
faglig rådgivning til brug for prækvalifikatio-
nen.
1.
I
§ 18
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Kravet om prækvalifikation af nye
uddannelser, jf. stk. 1, finder ikke anvendelse,
hvis den nye uddannelse fremkommer ved en
sammenlægning af eksisterende uddannelser.
Hvis sammenlægningen medfører en udvidelse
af de sammenlagte uddannelsers formål og er-
hvervssigte, må udvidelsen ikke have væsentli-
ge negative konsekvenser for arbejdsmarked og
rekrutteringsgrundlag for eksisterende beslæg-
tede uddannelser og uddannelsesudbud.
Stk. 4.
Ministeren fastsætter regler for sam-
menlægning af uddannelser, jf. stk. 3.«
§ 21.
Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser træffer på baggrund
af prækvalifikationen afgørelse om godkendel-
se af en ny uddannelse eller et nyt uddannelses-
udbud.
2.
I
§ 21, stk. 1,
indsættes efter »uddannelses-
udbud«: », jf. dog § 18, stk. 3«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
8