Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1403380_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. september 2014
Kommissionens meddelelse om det årlige EU-arbejdsprogram for
europæisk standardisering for 2015, KOM(2014) 500
Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 30. juli 2014 offentliggjort en meddelelse om det år-
lige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2015. Kommis-
sionen er forpligtet til årligt at vedtage et arbejdsprogram for europæisk
standardisering, hvori de udstikker de strategiske prioriteter for udarbej-
delsen af europæiske standarder i det pågældende år. Standarder fast-
lægger tekniske specifikationer for nuværende eller fremtidige produkter
og tjenesteydelser og udarbejdes frivilligt af markedets parter og myn-
digheder med bred inddragelse af relevante interessenter.
Arbejdsprogrammet for 2015 indeholder en beskrivelse af de konkrete poli-
tikområder, hvor Kommissionen vil anmode de europæiske standardise-
ringsorganisationer (CEN, CENELEC og ETSI) om at udvikle nye stan-
darder i 2015. Det drejer sig om standarder for biobaserede produkter,
herunder biobrændstoffer (biodiesel og bioethanol), byggevarer og byg-
geri, miljøvenligt design (Eco-design), genanvendelse af affald, posttje-
nester, herunder e-handel, samt luftkvalitet og industrielle emissioner.
Arbejdsprogrammet skal bidrage til at skabe større kendskab til standar-
diseringsarbejdet samt øge effektiviteten og forbedre planlægningen af
arbejdet for 2015.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 30. juli 2014 offentliggjort en meddelelse om det år-
lige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering, KOM(2014) 500.
Kommissionen er forpligtet til årligt at vedtage et arbejdsprogram i henhold
til artikel 8 i forordning 1025/2012/EU om europæisk standardisering.
Arbejdsprogrammet opstiller de strategiske prioriteter for europæisk
standardisering for 2015. Prioriteterne vedrører bl.a. udarbejdelse af stan-
darder inden for biobaserede produkter, herunder biobrændstoffer, byg-
gevarer og byggeri, miljøvenligt design og posttjenester, herunder e-
handel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403380_0002.png
2/8
Forordningen om europæisk standardisering skal bidrage til øget gen-
nemsigtighed, fleksibilitet og effektivitet i standardiseringsaktiviteterne.
Kommissionen kan i medfør af forordningen anmode (ved mandat) de re-
levante europæiske standardiseringsorganisationer (CEN, CENELEC og
ETSI) om at udarbejde en europæisk standard. Kommissionen afgiver
nye mandater efter konsultation med standardiseringsorganisationerne,
medlemsstaternes sektoreksperter samt standardiseringskomitéen. Er-
hvervs- og Vækstministeriet deltager som repræsentant for Danmark i
standardiseringskomitéen og sørger for at inddrage relevante danske inte-
ressenter, når komitéen konsulteres i relation til, at der skal udstedes nye
standardiseringsmandater.
De europæiske standardiseringsorganisationer står for den praktiske ud-
arbejdelse af standarderne i samarbejde med erhvervslivet og andre rele-
vante interessenter. Dansk Standard varetager fx de danske interesser i
det europæiske standardiseringsarbejde.
Når ny EU-lovgivning gennemføres kan standarder bruges til at fastlægge
en fælles forståelse af tekniske specifikationer for det produkt eller den
tjenesteydelse, som reguleres i lovgivningen. Standarder er frivillige,
markedsdrevne og konsensusbaserede og tager hensyn til Kommissionens
fremsatte krav og politiske målsætninger. Brug af standarder giver en
formodning om, at de produkter og tjenesteydelser, der bringes i omsæt-
ning på det indre marked, opfylder kravene i den bagvedliggende EU-
retsakt (men ikke en garanti). Standarder er med til at forbedre virksom-
hedernes konkurrenceevne og sikre en høj grad af produktkvalitet og -
sikkerhed.
Kommissionen har vedtaget arbejdsprogrammet for europæisk standardi-
sering efter en bred høring af relevante interessenter, herunder de europæ-
iske standardiseringsorganisationer og interesseorganisationer samt med-
lemsstater. Danske interessenter blev hørt i foråret 2014.
3.
Formål og indhold
Arbejdsprogrammet for standardisering for 2015 har til hensigt at anvende
europæiske standarder som et redskab til at udmønte EU's eksisterende eller
nye politikker, som forventes gennemført i løbet af 2015.
Det europæiske standardiseringssystem bidrager til EU's strategiske mål
inden for industripolitik, tjenesteydelser, innovation og teknologisk ud-
vikling. Arbejdsprogrammet skal være med til at skabe gennemsigtighed i
standardiseringsarbejdet, øge effektivitet og forbedre planlægning af ar-
bejdet med standardisering.
Arbejdsprogrammet angiver de politikområder, hvor Kommissionen for-
venter at anmode de europæiske standardiseringsorganisationer (CEN,
CENELEC og ETSI) om at udvikle nye standarder i 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/8
Arbejdsprogrammet har ikke andre budgetmæssige konsekvenser end de,
der allerede var forudsat for 2015. Der er sket en reduktion af Kommissi-
onens budget for 2014-20, og det reducerede budget skal dermed fordeles
mellem de strategiske mål for EU’s standardiseringspolitik.
A. Strategiske prioriteter for europæisk standardisering
Arbejdsprogrammet for europæisk standardisering for 2015 angiver føl-
gende seks strategisk vigtige områder, hvor Kommissionen har til hensigt
at anmode de europæiske standardiseringsorganisationer (CEN,
CENELEC og ETSI) om at udvikle nye standarder i 2015:
Biobaserede produkter, herunder biobrændstoffer
Kommissionen finder, at der er behov for at udvikle nye standarder til test
og måling af biobaserede produkters indhold, funktioner, miljømæssige
egenskaber og profiler. Dette gælder særligt inden for bioenergi, herunder
bioethanol og biodiesel, alger og produkter fremstillet af alger, fx foder.
Byggevarer og byggeri
Kommissionen vil fuldføre udviklingen af visse nye produktstandarder
for fx innovative produkter (energieffektive og miljørigtige byggevarer)
og ændringer af eksisterende standarder, som er nødvendige for gennem-
førelsen af byggevareforordningen (305/2011/EU).
Kommissionen vil desuden afslutte udviklingen af vurderingsmetoder for
farlige stoffer og strålingsemissioner samt sikre, at målemetoderne indfø-
res gradvist i produktstandarderne, så produktstandarderne fremover også
angiver målemetoder for fx farlige stoffer.
Kommissionen vil fremme brugen af de såkaldte Eurokodeksstandarder i
byggesektoren med henblik på at øge byggevirksomhedernes konkurren-
ceevne. Kommissionen vil undersøge behovet for standarder inden for
geotermisk energi og radonmålinger i boliger for indendørs luftkvalitet.
Miljøvenligt design (Eco-design)
Kommissionen vil udvikle nye standarder for ressourceeffektivitet, her-
under for genanvendelse, genudnyttelse og indekser for genindvinding el-
ler varighed af produkter eller deres vigtigste bestanddele såvel som an-
dre miljømæssige parametre. Standarderne skal gøre det muligt at beskri-
ve krav til produkternes egenskaber i forhold til genanvendelse mv.
Kommissionen vil udstede særskilte mandater til nye standarder for im-
plementeringen af direktiv om miljøvenligt design (vedrørende ventilati-
onssystemer, rum- og vandvarmere, netværksforbundet standby til udstyr
og netværksudstyr).
Genanvendelse af affald
Kommissionen forventer at anmode de europæiske standardiseringsorga-
nisationer om at udvikle nye standarder for genanvendelse af affald i før-
ste kvartal af 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
Posttjenester
Standarder skal støtte udviklingen af e-handel ved at forbedre pakkeleve-
ringen på det indre marked. Kommissionen vil anmode de europæiske
standardiseringsorganisationer om at udvikle en standard for pakkeleve-
ring og eventuelt revidere eksisterende standarder for posttjenester.
Luftkvalitet og industrielle emissioner
Kommissionen vil igangsætte, at der udvikles en standard for en særlig
type kulbrinter (polycykliske aromatiske kulbrinter), som skal sikre mere
sammenlignelige data, så mængden af stoffet i luften bedre kan overvå-
ges. Det samme gør sig gældende for måling af emissioner fra affaldsfor-
brændingsanlæg, om end en brugbar måleteknik endnu ikke er blevet ud-
viklet.
B. Behov for standardisering på andre områder
Udover de nævnte områder viderefører Kommissionen de fire strategiske
prioriteter for arbejdsprogrammet for 2014:
-
-
-
-
Innovation og nye teknologier, fx avancerede fremstillingsteknologi-
er, bæredygtig industripolitik og rene køretøjer
Styrkelse af det indre marked for varer og tjenesteydelser
Digital dagsorden for Europa
Klimaforandringer og et ressourceeffektivt Europa
Kommissionen tilføjer dog samtidig til de fire strategiske prioriteter en
række nye områder, hvor Kommissionen i samarbejde med de europæi-
ske standardiseringsorganisationer forventer at gøre nye tiltag til standar-
disering i løbet af 2015.
Kommissionen gør sig bl.a. overvejelser om at udarbejde tekniske stan-
darder for tobaksvarer, herunder for e-cigaretter. Kommissionen gør sig
også overvejelser om at udarbejde en standard for kortlægning af bred-
båndsinfrastruktur, herunder foranstaltninger, der skal gøre det nemmere
og billigere at udrulle højhastighedsbredbånd. En centralisering af kort-
lægningen vil ved at sammenstille data kunne skabe et fælles sprog for
medlemsstaterne. På den måde vil både den private og offentlige sektor
kunne drage nytte af dataene til planlægning og forvaltning. Danmark er i
gang med at udarbejde en ny detaljeret bredbånds- og mobilkortlægning
på lokalt niveau, som udkommer primo 2015.
Herudover indeholder arbejdsprogrammet også andre nye områder, som
ikke var med i arbejdsprogrammet for 2014. Kommissionen forventer
bl.a. at fremme nye tiltag inden for landtransport, e-fragt, transport til søs,
medicinsk udstyr, måleinstrumenter, forsvar og maritime anliggender til
styrkelse af det indre marked for varer og tjenesteydelser. Kommissionen
forventer endvidere at fremme nye tiltag inden for online spiltjenester til
gennemførelse af den digitale dagsorden for Europa samt inden for fluor-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/8
holdige drivhusgasser, grøn infrastruktur og bæredygtigt brug af fosfor
med henblik på at nå målsætningen for et ressourceeffektivt Europa.
Mange eksisterende europæiske standarder er allerede en afgørende del af
rammelovgivningen for varer. For at europæiske standarder og navnlig
harmoniserede standarder kan bevare deres værdi – ikke kun for varer,
men også for tjenesteydelser – vil Kommissionen revidere retningslinjer-
ne for udarbejdelse, vedtagelse og gennemførelse af standardiseringsan-
modninger med særligt fokus på SMV'er, gennemsigtighed, kvalitet og
klarhed i harmoniserede standarder.
C. Den internationale dimension af europæisk standardiseringsar-
bejde
Det overordnede mål med den internationale dimension i arbejdspro-
grammet er at styrke europæisk industris globale rækkevidde og konkur-
renceevne ved at mindske tekniske handelshindringer. Brugen af fælles
eller teknisk ensrettede standarder støtter udvekslingen af varer og tjene-
steydelser, idet den øger interoperabiliteten på globalt plan. Kommissio-
nen vil bl.a. iværksætte følgende tiltag:
-
-
Fremme overensstemmelse mellem internationale og europæiske
standarder
Udnytte det internationale samarbejde inden for forskning og innova-
tion til at fremme overensstemmelse mellem tekniske specifikationer
og krav på internationalt plan
Oplyse om og promovere fordelene ved et sammenhængende europæ-
isk standardiseringssystem inkorporeret i international standardisering
og multilateral regulering
Udvide det indre marked, herunder gennem EU's udvidelsesproces og
den europæiske naboskabspolitik.
-
-
D. Specifikke strategiske tiltag
Arbejdsprogrammet fokuserer desuden på, at Kommissionen vil tage føl-
gende specifikke strategiske tiltag det kommende år:
Finansiel støtte til europæiske interessentorganisationer
Kommissionen vil efterspørge løsninger til at lette deltagelse i det euro-
pæiske standardiseringsarbejde for små- og mellemstore virksomheder
(SMV’er), forbrugere og de miljømæssige og sociale interesseorganisati-
oner. Der vil i relation hertil være finansiel støtte til SMV’ernes adgang
til og deltagelse i standardiseringsarbejdet.
Intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) i standarder
Kommissionen vil fortsætte sit arbejde med at klarlægge reglerne om
brugen af intellektuelle ejendomsrettigheder i standarder.
De europæiske standardiseringsorganisationer planlægger fx at udvikle en
platform, der skal fremme brugen af patenter og ny teknologi i forbindel-
se med udarbejdelse af nye standarder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403380_0006.png
6/8
Multiinteressentplatform til IKT-standardisering
Kommissionen vil fortsætte arbejdet med IKT-standardisering (Informa-
tions- og Kommunikationsteknologi) via multiinteressentplatformen.
Platformen er oprettet som et forum for høring af de europæiske og nati-
onale interessenter, europæiske standardiseringsorganisationer og med-
lemsstater med henblik på at sikre standardiseringsprocessens legitimitet.
Kommissionen beslutter efter konsultation af multiinteressentplatformen,
om en eksisterende IKT-standard skal gøres til en officiel europæisk
standard. Platformen udarbejder en teknisk evaluering af den nye identi-
ficerede standard bl.a. til brug for Kommissionens behandling af standar-
den. Multiinteressentplatformens involvering i IKT-standardisering sik-
rer, at standardiseringsprocessen følger med den hastige udvikling i mar-
kedet af nye it-løsninger samtidig med, at standardiseringsprocessens
formelle krav til fx høring overholdes. Danmark deltager i multiinteres-
sentplatformen.
EU’s forskningsprogram Horizon 2020
Horizon 2020 vil i høj grad fremme innovation på markedet, bl.a. som
støtte til standardisering gennem forskning og ved at indarbejde forskning
i standarder.
Mandat til arbejdsprogrammer i henhold til gamle mandater
Mandater til at udarbejde nye europæiske standarder har i årenes løb æn-
dret juridisk form, således at flere sker via gennemførelsesretsakter.
Kommissionen vil sammen med de europæiske standardiseringsorganisa-
tioner klarlægge situationen med henblik på at opnå et fælles grundlag og
principper for al standardisering, der udarbejdes efter mandat.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-
delelse fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403380_0007.png
7/8
Meddelelsen skønnes ikke i sig selv at have væsentlige samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
10.
Høring
Meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for Vækst, Konkur-
renceevne og Forbrugerspørgsmål med frist den 5. september 2014. Der er
modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk og Dansk Erhverv.
HORESTA og Dansk Aktionærforening har meddelt, at de ikke har be-
mærkninger til meddelelsen.
Forbrugerrådet Tænk henviser til den europæiske forbrugerorganisation for
standardisering, ANEC’s, høringssvar, som blev afgivet i forbindelse med
høringen af det foreløbige udkast til arbejdsprogrammet, der blev gennem-
ført af Kommissionen i foråret 2014. Forbrugerrådet tilslutter sig fuldt ud
ANEC’s høringssvar. I sit høringssvar understreger ANEC betydningen af
forbrugernes deltagelse i det europæiske standardiseringsarbejde. Særligt
ved udarbejdelse af nye standarder påpeger ANEC, at der bør være øget fo-
kus på forbrugersikkerhed, -sundhed og -velfærd. Samtidig opfordrer
ANEC til, at der kommer større fokus på tilgængelighed for ældre og per-
soner med handicap, privatlivet og personbeskyttelse.
Dansk Erhverv hilser Kommissionens fokus på standardisering velkom-
men, da det er en vigtig faktor for at fremme det indre marked. Deres
medlemmer oplever dagligt, at det indre marked for varer og serviceydel-
ser langt fra fungerer optimalt. Dansk Erhverv understreger vigtigheden
af, at standardiseringer så vidt muligt foregår på globalt niveau.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er generelt regeringens holdning, at standardisering er vigtig som poli-
tisk redskab til at sikre et velfungerende indre marked. Udvikling af euro-
pæiske standarder sikrer produkter af høj kvalitet, skærper innovation og
den teknologiske udvikling samt produktivitet. Samtidig øger brugen af
standarder konkurrencen ved både at udvide adgangen til det danske mar-
ked og danske virksomheders adgang til det europæiske marked.
Regeringen finder, at Kommissionens arbejdsprogram for standardisering
flugter godt med regeringens kommende strategi for øget anvendelse af in-
ternationale standarder. Med strategien ønsker regeringen at styrke danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403380_0008.png
8/8
virksomheders konkurrenceevne, produktivitet og eksport ved at øge såvel
virksomhedernes som myndighedernes anvendelse af internationale stan-
darder.
Regeringen støtter derfor Kommissionens årlige arbejdsprogram for euro-
pæisk standardisering, som opstiller de strategiske prioriteter for europæisk
standardisering under hensyntagen til Unionens langesigtede mål for vækst.
En af de strategiske prioriteter er fx byggevarer og byggeri. Kommissionens
planer om at udvikle nye produktstandarder for innovative produkter (ener-
gieffektive og miljørigtige byggevarer) vil således være et vigtigt redskab til
at sikre den frie bevægelighed af byggevarer på det indre marked og dermed
være til fordel for danske virksomheders samhandel og konkurrenceevne i
EU. Fra dansk side har man bl.a. fået ind i arbejdsprogrammet, at det fælles
bæredygtighedskrav for stål skal udvides til at omfatte byggevarer. Dermed
skabes fælles europæiske rammer for sammenligneligheden af bæredygtig-
hed i byggeriet.
Regeringen støtter også Kommissionens øgede fokus på inddragelse af små
og mellemstore virksomheder.
Regeringen lægger vægt på, at interessenter inddrages på både nationalt og
europæisk niveau.
Danmark er i gang med at udarbejde en ny detaljeret bredbånds- og mo-
bilkortlægning på lokalt niveau, som udkommer primo 2015. Regeringen
arbejder derfor for, at en kommende europæisk standard for kortlægning
af bredbåndsinfrastruktur følger den metodiske tilgang, som Danmark
anvender.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.