Finansudvalget 2013-14
Aktstk. 37
Offentligt
1314463_0001.png
1314463_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. december 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (Aktstykke nr. 37 - § 7)af 10. december 2013 stillet efter ønske fra René Christensen(DF)

Spørgsmål

”Vil ministeren oplyse, hvordan det påvirker den danske statskasse, at New Ener-gy Investment er hjemmehørende i Luxembourg, og hvilke overvejelser har mini-steren gjort sig om dette?”

Svar

Den 27. februar i år offentliggjorde DONG Energy en finansiel handlingsplan,der bl.a. indeholdt en kapitaludvidelse på mindst 6-8 mia. kr., der ville blive søgtrejst fra nye og/eller eksisterende aktionæer.Herefter blev der iværksat en struktureret proces, hvor en lang række nationale oginternationale potentielle investorer blev kontaktet. Processen har været tilrettelagtmed henblik på at sikre mest mulig konkurrence og dermed den bedste aftale foraktionærerne, herunder også for de eksisterende mindretalsaktionærer.Ud fra ønsket om at få den bedst mulige aftale, almindelige forvaltningsmæssigeprincipper og EU-retlige forpligtelser har processen været tilrettelagt med henblikpå at sikre ligebehandling af alle interesserede investorer, idet ikke er muligt at dis-kriminere på baggrund af fx hjemstedet af en investor.I forhold til påvirkningen af den danske statskasse, New Energy Investment ogdets ejere vil blive beskattet i henhold til gældende skatteregler, herunder relevantedobbeltbeskatningsaftaler. I den forbindelse bemærkes, at udbytte som udgangs-punkt ikke medregnes til den skattepligtige indkomst, hvis modtageren af udbyttetejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i et selskab.I henhold til aktieavancebeskatningsloven, § 4 A, stk. 1, forstås ved dattersel-skabsaktier således som udgangspunkt aktier, som ejes af et selskab, der ejermindst 10 pct. af aktiekapitalen i datterselskabet.Det følger i forlængelse heraf af selskabsskatteloven, § 13, stk. 1, litra 2, at der tilden skattepligtige indkomst ikke medregnes:
Side 2 af 2
”Udbytte,som de i § 1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 i, 3 a-5 b, nævnte selskaber og foreninger m.v.modtager af aktier eller andele i selskaber omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 i og 3 a-5 b,eller selskaber hjemmehørende i udlandet. Dette gælder dog kun udbytter af datterselskabsaktierog koncernselskabsaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens §§ 4 A og 4 B. Bestemmelsen i 1.pkt. omfatter ikke udbytter, hvor det udbyttegivende selskab har fradrag for udbytteudlodningen,medmindre beskatningen i udlandet frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i direktiv2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskelligemedlemsstater. Bestemmelsen i 1. pkt. omfatter heller ikke udbytte, i det omfang et datterselskabpå et lavere ejerniveau har haft fradrag for udbytteudlodningen, uden at fradraget er modsvaret afbeskatning af udbytteudlodningen til et mellemliggende niveau, og kildebeskatningen af udbytte-udlodningerne i ingen af de mellemliggende niveauer har skullet frafaldes eller nedsættes efter di-rektiv 2011/96/EU. Bestemmelsen i 1. pkt. omfatter ikke udbytte vedrørende aktier somnævnt i aktieavancebeskatningslovens § 19. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse,hvis udbyttemodtageren er et tilsvarende selskab eller en forening m.v. som nævnt i § 2, stk. 1,litra a, og selskabet eller foreningen m.v. er hjemmehørende i en fremmed stat, der er medlem afEU eller EØS, på Færøerne eller i Grønland eller en stat, som har en dobbeltbeskatningsover-enskomst med Danmark. Ved bedømmelsen af, om et selskab eller en forening m.v. som nævnt i§ 2, stk. 1, litra a, opfylder betingelsen i 2. pkt., medregnes samtlige aktiebesiddelser, som sel-skabet eller foreningen m.v. har i det udbyttegivende selskab. Udbytte, som de i § 1, stk. 1, nr.1-2 a, 2 d-2 i, 3 a-5 b, nævnte selskaber og foreninger m.v. modtager af aktier eller andele i sel-skaber omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 i og 3 a-5 b, eller selskaber hjemmehørende iudlandet. Dette gælder dog kun udbytter af datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier, jf.aktieavancebeskatningslovens §§ 4 A og 4 B. Bestemmelsen i 1. pkt. omfatter ikke udbytter,hvor det udbyttegivende selskab har fradrag for udbytteudlodningen, medmindre beskatningen iudlandet frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i direktiv 2011/96/EU om en fælles be-skatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater. Bestemmelsen i 1.pkt. omfatter heller ikke udbytte, i det omfang et datterselskab på et lavere ejerniveau har haftfradrag for udbytteudlodningen, uden at fradraget er modsvaret af beskatning af udbytteudlod-ningen til et mellemliggende niveau, og kildebeskatningen af udbytteudlodningerne i ingen af demellemliggende niveauer har skullet frafaldes eller nedsættes efter direktiv 2011/96/EU. Be-stemmelsen i 1. pkt. omfatter ikke udbytte vedrørende aktier som nævnt i aktieavancebeskat-ningslovens § 19. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis udbyttemodtageren eret tilsvarende selskab eller en forening m.v. som nævnt i § 2, stk. 1, litra a, og selskabet ellerforeningen m.v. er hjemmehørende i en fremmed stat, der er medlem af EU eller EØS, på Færø-erne eller i Grønland eller en stat, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.Ved bedømmelsen af, om et selskab eller en forening m.v. som nævnt i § 2, stk. 1, litra a, opfyl-der betingelsen i 2. pkt., medregnes samtlige aktiebesiddelser, som selskabet eller foreningen m.v.har i det udbyttegivende selskab.”
Med venlig hilsenBjarne Corydon