Finansudvalget 2013-14
Aktstk. 37
Offentligt
1321675_0001.png
1321675_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. januar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 16 (Aktstykke nr. 37 - § 7)af 10. januar 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)

Spørgsmål

”Vil ministeren oplyse, om ministeren er enig i, at Goldman Sachs/New EnergyInvestment med aftalen får ret til at stoppe en efter øvrige aktionærers opfattelsefornuftig investering? Der henvises til side 3 i ministerens svar på spørgsmål 1,hvor det anføres, at hvis en allerede aftalt investering forventes at give et lidt min-dre afkast end forventet, så vil investeringen ikke blive gennemført ”med mindreandre forhold talte for at fortsætte. Men hvis argumenterne for at fortsætte hvilerpå forretningsmæssige overvejelser, må det formodes, at New Energy Investmentogså ville se en interesse i at gennemføre investeringen.””

Svar

Som beskrevet i aktstykke 37, kan en række bestyrelsesbeslutninger kun træffesmed New Energy Investments samtykke. Det gælder bl.a. i visse tilfælde, hvis destørre investeringer, der indgår i forretningsplanen, på tidspunktet for den endeli-ge investeringsbeslutning, viser sig at give et lavere forventet afkast end debenchmark, selskabet selv anvender, jf. svar på spørgsmål nr. 1 (Aktstykke nr. 37 -§ 7) af 10. december 2013.I princippet kan dette føre til situationer, hvor en investering, der indgår i forret-ningsplanen, ikke gennemføres som følge af New Energy Investment manglendesamtykke, selv om der ellers ville være flertal i bestyrelsen for at gennemføre.I praksis vurderes sandsynligheden for, at sådanne situationer opstår begrænset.Udgangspunktet for kravet om New Energy Investments samtykke er således debenchmark, som DONG Energy selv har fastsat, og som bl.a. skal ses i lyset afselskabets strategiske mål om at opnå et afkast af den anvendte kapital (ROCE) påmindst 10 pct. i 2016 og mindst 12 pct. i 2020 – målsætninger som Finansministe-riet er enigt i. Såfremt et investeringsprojekt ikke lever op til selskabets egnebenchmarks for afkast, taler meget for, at bestyrelsen under alle omstændighedervil være skeptisk over for projektet, med mindre andre forhold – fx strategiske ge-vinster – kan begrunde dets gennemførelse. Det forekommer dog rimeligt at for-mode, at New Energy Investment også vil tillægge sådanne strategiske gevinstervægt og dermed kunne støtte projektets gennemførelse.
Side 2 af 2
Finansministeriet finder i forlængelse heraf, at alle aktionærer i DONG Energy,herunder staten, grundlæggende har sammenfaldende interesser i forhold til at sik-re, at DONG Energy drives ud fra forretningsmæssige kriterier og giver et mar-kedsmæssigt afkast til sine aktionærer. Finansministeriet anser det således som enaf fordelene ved den påtænkte inddragelse af private investorer, at de kan bidragetil at sikre en sådan forretningsmæssig drift af DONG Energy.
Med venlig hilsenBjarne Corydon