Finansudvalget 2013-14
Aktstk. 37
Offentligt
1314481_0001.png
1314481_0002.png
1314481_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. december 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 (Aktstykke nr. 37 - § 7)af 12. december 2013 stillet efter ønske fra René Christensen(DF)

Spørgsmål

”Vil ministeren oplyse, hvad baggrunden er for, at man laver et incitamentspro-gram for ledelsen og øvrige medarbejdere?”

Svar

Baggrunden for udarbejdelsen af de aktiebaserede incitamentsprogrammer forhenholdsvis ledelsen/nøglemedarbejdere og øvrige medarbejdere er, at såvel denye investorer, DONG Energy og staten har vurderet, at de kan være forbundetmed betydelige fordele.Rigtigt udformet kan et aktiebaseret incitamentsprogram således bidrage positivttil værdiskabelsen i et selskab ved at samordne medarbejdernes og aktionærernesinteresser. Det er i den forbindelse centralt, at deltagelse i de foreslåede program-mer og dermed opnåelsen af de gevinster, der kan blive tale om, forudsætter, at deenkelte medarbejdere initialt er villige til at investere i deres arbejdsplads.Det er endvidere Finansministeriets opfattelse, at de aktiebaserede incitaments-programmer, som er udarbejdet i dialog mellem staten og DONG Energy medinddragelse af de nye investorer, er fornuftigt. Det har et rimeligt omfang, og ge-vinstmuligheden for medarbejderne er baseret på selskabets langsigtede værdiska-belse, da det er udviklingen frem til starten af 2018, der vil være afgørende for ge-vinsten ved deltagelse i programmet.Samtidigt indebærer programmerne efter Finansministeriets opfattelse en passen-de balance mellem risiko og gevinst for ledelse og medarbejdere, og den potentiel-le gevinst er tæt knyttet til den økonomiske udvikling i DONG Energy relativt tilen række sammenlignelige europæiske energiselskaber.Aktiebaserede incitamentsprogrammer er et anerkendt og fornuftigt ledelsesværk-tøj i store moderne virksomheder, og derfor er det også naturligt, at det bruges iDONG Energy, hvilket de nye investorer også har lagt vægt på.
Side 2 af 3
Finansministeriet skal derudover også pege på, at staten som aktionær generelt serpositivt på incitamentsprogrammer, hvad enten der som i den konkrete sag er taleom aktiebaserede programmer eller programmer baseret på kontante bonusbeta-linger. I den forbindelse bemærkes, at DONG Energy som alternativ til de fore-slåede aktiebaserede incitamentsprogrammer har mulighed for at etablere bonus-ordninger og lignende, så længe det ikke fører til, at selskabet bliver lønførende,eller at den variable aflønning af medarbejderne bliver for dominerende. Set fra etaktionærsynspunkt – og dermed statskassen – er det ikke afgørende, om de gevin-ster medarbejderne kan opnå afregnes kontant af selskabet eller ved tildeling afgratisaktier, som enten kan sælges på børsen eller til selskabet, såfremt DONGEnergy ikke børsnoteres.Fordelen ved aktiebaserede incitament er, at medarbejderne vil blive medejere afderes arbejdsplads og som nævnt er nødt til initialt at foretage en investering for atfå ret til en mulig gevinst, hvis størrelse afhænger af, hvordan DONG Energy kla-rer sig i de kommende godt 4 år i forhold til sammenlignelige europæiske energi-selskaber.Det bemærkes, at der også blev etableret et incitamentsprogram, da CVC købtegodt 20 pct. af aktier i Post Danmark i 2005. Der var ligeledes udformet et incita-mentsprogram i forbindelse med den planlagte børsnotering af DONG Energy istarten af 2008. Finansministeriet vurderer i den forbindelse, at gevinstmulighe-derne i dette 2008-program er sammenligneligt med de gevinstmuligheder, derfølger af de nu foreslåede aktiebaserede incitamentsprogrammer.Med henvisning til omtalen i pressen af de aktiebaserede incitamentsprogrammersomfang skal Finansministeriet pege på, at omfanget i sagens natur må ses i forholdtil selskabets størrelse. Som det fremgår af aktstykket, kan medarbejderne tegneaktier på nærmere angivne vilkår, således at værdien – opgjort til samme tegnings-kurs, som de nye investorer erhverver de nye aktier til – vil kunne udgøre op til450 mio. kr. Dette svarer til, at medarbejderne tilsammen højest vil komme til ateje lige godt 1 pct. af samtlige aktier efter kapitaludvidelsen. Dette forudsætterdog, at alle berettigede medarbejdere udnytter deres ret til at tegne aktier fuldt ud.Hvis det herefter forudsættes, at værdien af DONG Energy er uændret, men atselskabet på trods heraf opnår en større værdiskabelse end de fleste af de sam-menlignelige energiselskaber, vil medarbejderne i starten af 2018 kunne opnå gra-tisaktier maksimalt svarende til 125 pct. af deres initialt erhvervede antal aktier,dvs. svarende til en værdi på godt 560 mio. kr. Idet denne gevinst opnås over enperiode på 4 år, og da DONG Energys samlede personaleomkostninger i 2012 varca. 4.500 mio. kr. i henhold til selskabets årsrapport, svarer den årlige udgift tilprogrammerne i dette regneeksempel til ca. 3,1 pct. af selskabets samlede persona-leomkostninger. Efter Finansministeriets opfattelse kan denne udgift fuldt ud for-svares, idet præmissen som nævnt er, at udviklingen i værdien af DONG Energy iden mellemliggende periode har været bedre end eller på niveau med de bedste igruppen af sammenlignelige europæiske energiselskaber.
Side 3 af 3
Finansministeriet skal for en god ordens skyld bemærke, at værdien af de tildeltegratisaktier i 2018 vil være større, hvis værdien af DONG Energy stiger i den mel-lemliggende periode – hvad der med rimelighed må forventes – men i modsat ret-ning trækker, at det næppe er samtlige medarbejdere, der vil benytte deres ret til attegne aktier i fuldt omfang. Endvidere bemærkes, at den mulige gevinst for denenkelte medarbejder afhænger af, hvor mange aktier den pågældende har ret tiltegne initialt, jf. i øvrigt aktstykkets beskrivelse heraf.
Med venlig hilsenBjarne Corydon