Finansudvalget 2013-14
Aktstk. 37
Offentligt
1314461_0001.png
1314461_0002.png
1314461_0003.png
1314461_0004.png
1314461_0005.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. december 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (Aktstykke nr. 37 - § 7)af 10. december 2013 stillet efter ønske fra René Christensen(DF)

Spørgsmål

”Vil ministeren redegøre for begrundelsen i forhold til mindretalsbeskyttelsenfordelt på de ni særlige punkter, hvor New Energy Investment får vetoret?”

Svar

De samlede aftaler, herunder investorernes rettigheder, er resultat af en forhand-ling med alle tre investorer. Det er efter Finansministeriets opfattelse ikke udsæd-vanligt, at større mindretalsaktionærer får den type rettigheder, der indgår i afta-lerne.For New Energy Investment er formålet med den aftalte mindretalsbeskyttelse atsikre mod, at staten i kraft af sin aktiemajoritet i princippet kan gennemtrumfe be-slutninger, der kan forringe værdien af deres investering væsentligt. Det bemærkesi den forbindelse, at det forhold, at der i forhold til visse beslutninger er krav omNew Energy Investments samtykke, formentlig også har værdi for de øvrige min-dretalsaktionærer, herunder ATP og PFA. Således har alle de nye investorer haftet ønske om en udvidet mindretalsbeskyttelse i forhold til selskabsloven, men idetNew Energy Investment vil blive klart den største mindretalsaktionær, har det væ-ret naturligt, at det generelle ønske om udvidet mindretalsbeskyttelse er blevetudmøntet som et krav om deres samtykke i forhold til en række væsentlige beslut-ninger.BestyrelsesbeslutningerSom det fremgår af aktstykke 37, kan en række bestyrelsesbeslutninger kun træffesmed New Energy Investments samtykke. Det drejer bl.a. om følgende:1. Væsentlige afvigelser fra den forretningsplan, der ligger til grund for aktionær-overenskomsten, herunder opstart af virksomhed inden for nye forretnings-områder og/eller i lande, hvor DONG Energy i dag ikke er til stede.2. Større opkøb og frasalg, som ikke indgår i forretningsplanen3. Større investeringer, som ikke indgår i forretningsplanen4. Væsentlige udstedelser af ny kapital og hybridkapital
Side 2 af 5
5. Fusion, spaltning og likvidation af DONG Energy og væsentlige datterselska-ber6. Udskiftning i direktionen (administrerende direktør og finansdirektør)7. Væsentlige ændringer i DONG Energys risikopolitik og mandater under den-ne8. Væsentlige transaktioner eller andre aftaler med selskabets aktionærer, medmindre disse indgås på armslængdevilkår9. Udlodninger, inkl. aktietilbagekøb, udover den aftalte udbyttepolitikSom også nævnt i aktstykket, gælder kravet om New Energy Investments samtyk-ke ikke i forhold til den af DONG Energy-ejede naturgasinfrastruktur, så længeog i det omfang staten er forpligtet i henhold til lov eller politisk aftale til at fast-holde kontrollen også disse aktiver.Indledningsvist bemærkes, at det sidste punkt også vedrører beslutninger truffetpå generalforsamlingen, da udlodninger, inkl. aktietilbagekøb, ultimativt besluttesaf generalforsamlingen. Derfor vedrører dette svar primært de øvrige punkter.Når der er indarbejdet denne type mindretalsbeskyttelse, er begrundelsen, at NewEnergy Investment har ønsket en beskyttelse mod, at staten i kraft af sit majori-tetsejerskab kan gennemtrumfe beslutninger, der ikke er forretningsmæssigt for-nuftige.I forhold til at vurdere konsekvenserne af denne mindretalsbeskyttelse er det forførst væsentligt, at den indgåede, betingede aktionæroverenskomst grundlæggendebygger på en enighed mellem parterne, dvs. New Energy Investment, ATP, PFAog Staten samt DONG Energy (der ikke formelt er part i aktionæroverenskom-sten) om selskabets fremtidige strategi og investeringsplan. Denne enighed er bl.a.baseret på en af selskabet udarbejdet forretningsplan frem til 2020, idet der dogmellem parterne, inkl. DONG Energy, er enighed om, at forretningsplanen påenkelte områder skal justeres i forhold til det af selskabet frem til aftalernes indgå-else forudsatte.Denne forretningsplan indeholder en række større, konkrete investeringsprojekter,som allerede er bestyrelsesgodkendt, eller der forventes forelagt bestyrelsen i dekommende år, ligesom den også indeholder en række mulige, konkrete frasalg, fi-nansieringsplaner mv. Graden af konkretisering er i sagens natur større i de kom-mende år, mens forretningsplanen på visse punkter bliver mere generisk, jo tætte-re på 2020, man kommer.Idet kravet om New Energy Investments samtykke som udgangspunkt gælder vedvæsentlige afvigelser fra den aftalte forretningsplan, inkl. aftalte justeringer er afdenne, forventes der som udgangspunkt ikke at være væsentlige konsekvenser afpunkterne 1-5 ovenfor. I den forbindelse bemærkes, at der for disse punkter gæl-der et væsentlighedskriterium, hvorfor selskabets ledelse kan tilrettelægge driften
Side 3 af 5
af selskabet, gennemføre mindre investeringer, frasalg mv., uden at det forudsæt-ter samtykke fra New Energy Investment.Der er to situationer, hvor kravet om New Energy Investments samtykke potenti-elt kan få betydning. Den ene er, hvis visse af de investeringer, der indgår i forret-ningsplanen, på tidspunktet, hvor der skal træffes endelig investeringsbeslutning,viser sig at give et lavere forventet afkast end de benchmark, selskabet selv anven-der. I tilfælde, hvor det forventede afkast er lavere end selskabets egne bench-mark, vil meget imidlertid tale for, at bestyrelsen under alle omstændigheder villestoppe investeringen, med mindre andre forhold talte for at fortsætte. Men hvisargumenterne for at fortsætte hviler på forretningsmæssige overvejelser, må detformodes, at New Energy Investment også ville se en interesse i at gennemføreinvesteringen.Den anden situation er i tilfælde, hvor DONG Energy kunne se fordele i at gen-nemføre fx frasalg, opkøb og/eller investeringer, der ikke i dag er planer om ogderfor ikke indgår i forretningsplanen. Da der netop er tale om dispositioner, somikke kendes i dag, er det i sagens natur ikke muligt at vurdere konsekvenser i for-hold til disse. Finansministeriet finder dog, at New Energy Investment med rime-lighed må formodes at ville være indstillet på at give sit samtykke, hvis dispositio-nerne er til gavn for selskabet og dermed sine aktionærer, herunder staten.I forhold til punkt 6, udskiftning af direktion (adm. direktør og finansdirektør),finder Finansministeriet, at det som udgangspunkt må forventes, at der navnlig iforhold til afskedigelse/ansættelse af den adm. direktør og dennes ansættelsesvil-kår altid bør sikres enighed i bestyrelsen. I praksis vil en situation, hvor der ikke erfuld tillid mellem en bestyrelse og direktionen, i ethvert selskab være uholdbar.Dette betyder på den ene side, at afskedigelse af et direktionsmedlem må værekonsekvensen, hvis størstedelen af bestyrelsen har mistet tilliden til den pågælden-de, og på den anden side, at alle bestyrelsesmedlemmer bør støtte ansættelsen af etnyt direktionsmedlem.I forhold til punkt 7, væsentlige ændringer i DONG Energys risikopolitik ogmandater under denne, bemærkes, at den af bestyrelsen besluttede risikopolitik iDONG Energy er et centralt styringsinstrument, givet selskabets forretningsom-råder. Da New Energy Investment må antages at have sammenfaldende interessermed de øvrige aktionærer, herunder staten, i forhold til at styre de risici, selskabetkan påtage sig, vurderer Finansministeriet ikke, at kravet om samtykke på dettepunkt vil få nævneværdige konsekvenser.Endelig bemærkes i forhold til punkt 8, transaktioner med selskabets aktionærer,at kravet om New Energy Investments samtykke skal ses i lyset af risikoen for, atnavnlig staten i princippet kunne indgå en aftale med DONG Energy, der var lu-krativ for staten, men til ugunst for selskabets øvrige aktionærer. I praksis vurde-res konsekvenserne at være beskedne, da staten i henhold til selskabsloven ikke
Side 4 af 5
kan udnytte sit majoritetsejerskab til at opnå særlige fordele på bekostning af min-dretalsaktionærerne..Mindretalsbeskyttelse i forhold til generalforsamlingsbeslutninger mv.Udover de bestyrelsesbeslutninger, der forudsætter New Energy Investments sam-tykke, er der som beskrevet i aktstykket givet en udvidet mindretalsbeskyttelse iforhold til visse beslutninger truffet af generalforsamlingen, idet vedtagelse forud-sætter samtykke fra New Energy Investment.Det gælder for det første vedtægtsændringer, der i henhold til selskabslovens skalvedtages med 2/3’s flertal. Begrundelsen er den samme som den, der gælder i for-hold til ovennævnte bestyrelsesbeslutninger, nemlig at New Energy Investmenthar ønsket at beskytte sig mod, at staten på generalforsamlingen kan træffe be-slutninger, der væsentlige forringer værdien af deres investering.For det andet gælder kravet om New Energy Investments samtykke også i forholdtil situationer, hvor en bestyrelsesbeslutning, der forudsætter New Energy Invest-ments samtykke, løftes til beslutning på en generalforsamling. Uden denne beskyt-telse ville staten kunne omgå samtykkekravet i forhold til bestyrelsesbeslutningerved at løfte beslutningerne til generalforsamlingen.For det tredje gælder som nævnt ovenfor, at generalforsamlingen ikke uden NewEnergy Investments samtykke kan beslutte udlodninger til aktionærerne, inkl. ak-tietilbagekøbsprogrammer, ud over den aftalte udbyttepolitik. Begrundelsen fordette er, at beslutninger om udlodninger til aktionærer er af væsentlig betydningfor et selskabs kapitalstruktur og dermed bl.a. dets fremtidige investeringskapacitetog eventuelt også ratings og lånevilkår.Desuden gælder for det fjerde som beskrevet i aktstykke nr. 37, at New EnergyInvestment får ret til at udpege ét bestyrelsesmedlem samt to observatører. De toobservatører kan deltage i bestyrelsens drøftelser, men har ikke stemmeret. ATPfår ret til at indstille ét medlem, som vælges af staten. Såfremt staten ikke følgerATP’s indstilling, har ATP ret til én observatør. New Energy Investment vil der-udover få ret til repræsentation ved enten et medlem eller en observatør i komité-er nedsat af bestyrelsen. Dvs. aktuelt Vederlagskomitéen samt Revisions- og Risi-kokomitéen.Heri ligger også en udvidet mindretalsbeskyttelse, da bestyrelsesmedlemmer ihenhold til aktieselskabsloven vælges af generalforsamlingen med simpelt flertal,hvilket som udgangspunkt betyder, at en majoritetsaktionær ensidigt kan vælgesamtlige generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer (men i sagen natur ikkede bestyrelsesmedlemmer, der vælges af medarbejderne).Afslutningsvis skal nævnes, at de indgåede, betingede aftaler giver mindretalsakti-onærerne indsigt i og/eller indflydelse på gennemførelsen af den planlagte børsno-tering.
Side 5 af 5
Således skal der i forbindelse med gennemførelsen af en børsnotering nedsættesen børsnoteringskomité bestående af fem medlemmer, hvoraf New Energy In-vestment, ATP, SEAS-NVE og staten udpeger hvert ét medlem, mens det femtemedlem er formanden for DONG Energys bestyrelse.I forhold til parternes indflydelse på gennemførelsen af en børsnotering, sondresder mellem to perioder. Den første periode (Periode 1) løber frem til og med den45. dag efter offentliggørelsen af årsregnskabet for 2017, mens den anden periode(Periode 2) efterfølgende løber frem til og med 31. december 2020.I Periode 1 skal der være enighed mellem New Energy Investment og staten omgennemførelsen af en børsnotering. Endvidere skal ATP give deres samtykke, så-fremt den forventede værdi af DONG Energy ligger under et givent niveau, der erfastlagt som værdien af DONG Energy straks efter kapitaludvidelsen på 42,5 mia.kr. (før de eksisterende mindretalsaktionærers eventuelle tegning af nye aktier, ogreguleret op ved efterfølgende kapitaludvidelser og ned ved efterfølgende udbyt-tebetalinger mv.). I Periode 2 kan staten ensidigt beslutte at gennemføre en børs-notering.Begrundelsen for den beskyttelse af New Energy Investment og ATP er, at de harønsket beskyttelse mod, at staten i Periode 1 gennemfører en børsnotering tiluforholdsmæssig lav kurs. Dette skal ses i lyset af, at mindretalsaktionærernes rettil at sælge deres aktier til staten som hovedregel først opstår fra starten af Periode2, og at den bortfalder ved en gennemført børsnotering.
Med venlig hilsenBjarne Corydon