Udenrigsudvalget 2012-13
S 837
Offentligt
1206112_0001.png
1206112_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETBesvarelse af §20-spørgsmålnr. S 837af14. januar 2013 tilskriftlig besvarelse stillet fraChristian Juhl (EL)§20-spørgsmål nr. S 837:”Vil ministeren kommentere den behandling, som en ung dansk kvinde, jf. oplysningerne ibegrundelsen for spørgsmålet, har fået af de israelske myndigheder?”Svar:Udenrigsministeriet har i forlængelse af den omtale, der har været i sagen, rettet henvendelse tilden israelske ambassade i København med henblik på en afklaring vedrørende de israelskemyndigheders agereni sagen. Ambassaden har tilkendegivet, at den ville fremkomme med enoffentlig udtalelse i sagen på baggrund af medieomtalen. Udtalelsen er offentliggjort den 17.januar, ogdet fremgår heraf, at hverken Israels ambassade i Danmark eller de israelskemyndigheder har modtaget en klage fra den danske statsborger over hændelsesforløbet.Med hensyn til den konsulære bistand der er ydet i sagen har UdenrigsministerietsBorgerservice oplyst følgende:”I sager om afvisning ved indrejse i andre lande og tilbageholdelse af danske statsborgere ydeskonsulær bistand i form af kontakt til den pågældende statsborger, rådgivning om lokaleregler,praktisk bistand, kontakt til pårørende, eventuel formidling af kontakt til lokal advokatsåfremt det skønnes hensigtsmæssigt i den konkrete situation.Selve afgørelsen om afvisning ogtilbageholdelse træffes af det pågældende lands egne myndigheder. Det betyder at danskeambassader kan bistå danske statsborgere som afvises ved indrejse i andre lande, menambassaderne kan ikke ændre de afgørelser som andre landes myndigheder har truffet. Dettegælder internationalt, dvs. at udenlandske ambassader i Danmark heller ikke kan ændrebeslutninger som danske myndigheder træffer om udenlandske statsborgeres indrejse iDanmark.Den konsulære bistand i denne sag er ydet inden for disse rammer.Udenrigsministeriets globale vagtcenter i København kontaktes første gangi sagen den 1. januar2013 ca. kl. 22 (dansk tid). Da det er sen aften i Tel Aviv (1 time foran dansk tid), erambassadenlukket, men ved hastende sager stilles man som nødstedt dansker om ønsket videretil vagthavende i det globale vagtcenter i København der er døgnbemandet.Vagthavende får kontakt kl. 22.49(dansk tid, dvs. 23.49 israelsk tid) til en ambassade-medarbejder, somumiddelbart efter får telefonisk kontakt til den danske statsborger i
detentionscentret ilufthavnenkl. 22.56 (dansk tid, dvs. 23.56 israelsk tid).Fra alarmen tilvagthavende i København indgår til det lykkedes en ambassademedarbejder at få kontakt til dendanske statsborger i Tel Aviv går der således knap 1 time, selvom det er uden for almindeligarbejdstid og midt om natten lokal tid. Det ligger inden for de responstider, som Borgerservicetilstræber i sager om tilbageholdte og fængslede danskere, som har højeste prioritet.Ambassaden yder sædvanlig konsulær bistand, herunder sikrer at pårørende er underrettet. Dendanske statsborger får den pågældende ambassademedarbejders mobilnummer således at der ermulighed for efterfølgende kontakt. Ambassaden kontaktes imidlertidikkeaf den danskestatsborger. Borgerservice må på det bestemteste afvise, at ambassaden eller den vagthavende idet globale vagtcenterved besvarelsen af et telefonopkald blot skulle have sagt ”no” og”smækket røret på” som det anføres i det læserbrev som spørgeren henviser til.En muligforklaring er, at den danske statsborger har ringet [eller trykket]forkert nummer.Næste gang ambassaden er i kontakt med detentionscenteret i lufthavnen og taler med dendanske statsborger er næste dag den 2. januar kl. 14.30. Ambassaden orienterer bl.a. om deforanstaltninger som de israelske myndigheder har truffet med hensyn til hjemrejse denfølgende dag den 3. januar, ligesom det aftales, at ambassaden via det globale vagtcenter iKøbenhavn informerer den danske statsborgers pårørende om hjemrejsen.Der fremkommer på intet tidspunkt under de telefoniske kontakter med den danske statsborgereller hendes pårørende tilkendegivelser overfor ambassaden eller UdenrigsministerietsBorgerservice om,at den danske statsborger skulle have været udsat for vold, således som detbeskrives i det læserbrev som spørgeren henviser til. Der udtrykkes heller ikke på nogettidspunkt under samtalerne utilfredshed over ambassadens bistand i sagen. Den danskestatsborger har heller ikke efterfølgende efter hjemkomsten til Danmark indgivet klage eller påanden vis rettet henvendelse til Udenrigsministeriets Borgerservice.På baggrund af omstændigheder i sagen, herunder at der er meget betydelige forskelle mellemdet som den danske statsborger har oplyst i medierne og de oplysninger som Borgerservice hari sagen, vil Udenrigsministeriets Borgerservicei første omgang indbyde den danske statsborgertil en samtale, så der kan ske en afklaring af de faktiske omstændigheder, herunder om dendanske statsborger ønsker at indgive en klage over den konsulære bistand der er ydet i sagen.Da der er tale om en personsag finder Borgerservice at afklaring bedst sker i en direkte dialogmed borgeren fremfor i det offentlige rum. Borgerservice vil endvidere ved et eventuelt mødekunne orientere om mulighederne for at indgive klage til en israelsk myndighed, hvilket efterden israelske ambassades oplysninger ikke er sket”.Jeg kan på det foreliggende grundlag henholde mig hertil.