Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
S 127
Offentligt
1166455_0001.png
1166455_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
12. oktober 2012
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål S 127 stillet af JanE. Jørgensen (V) den 4. oktober 2012.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Ole Sohn
[email protected]www.evm.dk
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
12. oktober 2012

Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål S 127 stillet af

Jan E. Jørgensen (V) den 4. oktober 2012

Spørgsmål:

Hvordan vil ministeren sikre, at foreninger, som ikke er underlagt mar-kedsføringsloven, markedsfører sig på klar og gennemsigtig måde?

Svar:

Markedsføringsloven finder anvendelse på ”privat erhvervsvirksomhed ogoffentlig virksomhed, der kan sidestilles hermed”.Handlinger, der foretages i humanitær, politisk eller religiøs sammen-hæng, er kun omfattet, såfremt de kan siges at være udslag af erhvervs-virksomhed. Dette indebærer bl.a., at almennyttige foreningers hvervningaf medlemmer og politiske aktiviteter ikke er omfattet af lovens anvendel-sesområde, mens mere erhvervsmæssige aktiviteter, som foreningen udfø-rer, falder ind under lovens anvendelsesområde. Det kan fx være tilfældet,hvis en forening driver forlagsvirksomhed, arrangerer medlemsrejser, dri-ver butikker etc.Foreninger, der markedsfører sig med aktiviteter, der ikke er erhvervs-mæssige, og derfor falder uden for markedsføringslovens anvendelsesom-råde, er underlagt dansk rets øvrige regler.Efter aftaleloven kan en aftale således ændres eller tilsidesættes helt ellerdelvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde atgøre den gældende.Derudover indeholder aftaleloven bestemmelser om ugyldige viljeserklæ-ringer, hvorefter fx viljeserklæringer, der er fremkaldt ved svig, trusler,tvang, udnyttelser af manglende indsigt, letsind mv. ikke er bindende forafgiveren.Hvis der er tale om aggressiv markedsføring, herunder markedsføring sombenytter tvang eller fysisk vold, vil det blive behandlet efter reglerne istraffeloven. Dette gælder ligeledes de former for markedsføring, der kanbetegnes som bedrageri.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk