Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 96
Offentligt
1207975_0001.png
1207975_0002.png
1207975_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
24-01-2013I forbindelse med behandlingen af (L 96) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Bemyndigelse til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsesstederm.v.) har udvalget i brev af 16. januar 2013 stillet mig følgende spørgs-mål:Spørgsmål 9:”Hvordan vil ministeren efter gennemførelsen af kravet om minimums-størrelse på 10 elever for interne skoler fremadrettet sikre fagligheden ogkvaliteten af undervisning for elever, der har behov for et lille undervis-ningsmiljø?”Svar:Henvisning af børn til specialundervisning i private eller selvejende dag-behandlingstilbud forudsætter, at der mellem kommunalbestyrelsen i denkommune, hvor dagbehandlingstilbuddet ligger (beliggenhedskommu-nen), og dagbehandlingstilbuddet på forhånd er indgået en overenskomstom dagbehandlingstilbuddets generelle egnethed til at varetage special-undervisning af børn.Det samme gælder for henvisning af børn til specialundervisning i priva-te, selvejende eller regionale anbringelsessteder, der er oprettet eller god-kendt efter lov om social service.De nærmere regler om indgåelsen og indholdet af en sådan overens-komst er fastsat i bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om specialun-dervisning og anden specialpædagogisk bistand i dagbehandlingstilbud oganbringelsessteder.Overenskomsten skal mindst omfatte time- og læseplaner, personaletskvalifikationer, tilsynsfunktionen og dens indhold, den pædagogisk-psykologiske betjening, budgettet for undervisningen, aflæggelse af regn-skab samt registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af magt-anvendelse over for elever.
2Det fremgår desuden af bekendtgørelsen, at time- og læseplanerne skalomfatte folkeskolens fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 1-4, § 19 c,stk. 2, og § 19, stk. 2 og 4. Undervisningen kan dog gives eleverne påandre klassetrin end nævnt i de anførte bestemmelser.Timeplanerne skal mindst opfylde minimumstimetallene, der er fastsat ibekendtgørelse nr. 1131 af 15. november 2006 om undervisningstimetal ifolkeskolen for skoleårene 2006/07-2010/11 samt efterfølgende skoleår.Det fremgår således klart af de gældende regler, at undervisning i interneskoler skal omfatte hele folkeskolens fagrække, samt at folkeskolens reg-ler om minimumstimetal skal overholdes.Henvisning til specialundervisning i interne skoler sker efter pædagogisk-psykologisk rådgivning og efter samråd med barnet og forældrene. Bar-nets synspunkter skal tillægges passende vægt under hensyntagen til bar-nets alder og modenhed.Hvis de sociale myndigheder beslutter at anbringe et barn i et anbringel-sessted, der ligger i en anden kommune, skal kommunalbestyrelsen i denanbringende kommune underrette beliggenhedskommunen forud foranbringelsen med henblik på, at der kan etableres en faglig dialog ombarnets undervisningstilbud.Hvis anbringelsen sker akut, uden at der forud for anbringelsen er etable-ret en faglig dialog om barnets undervisningstilbud, skal kommunalbesty-relsen i den anbringende kommune senest ved anbringelsen give belig-genhedskommunen meddelelse herom med henblik på at få etableret denfaglige dialog om barnets undervisningstilbud.Ønsker kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen at henvise bar-net til specialundervisning i anbringelsesstedet, skal kommunalbestyrel-sen i den anbringende kommune have meddelelse herom. Meddelelsenskal indeholde en begrundelse for, hvorfor barnet ikke kan henvises til etundervisningstilbud i folkeskolen.Hvis der ikke kan opnås enighed mellem kommunalbestyrelserne om athenvise barnet til specialundervisning i anbringelsesstedet, skal barnethenvises til et undervisningstilbud i folkeskolen, herunder til et undervis-ningstilbud i en specialklasse eller en kommunal specialskole.De foranstående regler gælder tilsvarende for henvisning af børn til spe-cialundervisning i dagbehandlingstilbud.Der er således i bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 en klar procedurefor kommunalbestyrelsens henvisning af børn til interne skoler, herunder
3inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning, som sikrer, at barnetbliver henvist til et relevant undervisningstilbud.Som det fremgår af mit svar af 11. januar 2013 på spørgsmål 2 er detregeringens målsætning, at interne skoler i dagbehandlingstilbud og an-bringelsessteder skal anvendes i mindre omfang, og at eleverne i højeregrad skal inkluderes i folkeskolen.Som jeg redegjorde for i mit svar på spørgsmål 2, har folkeskolen enbred vifte af muligheder for at give alle elever i folkeskolen et relevantundervisningstilbud, herunder også elever der af de sociale myndighederhenvises til et dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, og som harbehov for et lille undervisningsmiljø.Det må derfor også indgå i kommunalbestyrelsens overvejelser, om enelev med behov for et lille undervisningsmiljø ikke i stedet kan henvisestil et undervisningstilbud i folkeskolen, herunder til et undervisningstil-bud i en specialklasse eller en kommunal specialskole.Efter de gældende regler er det kommunalbestyrelsen i den kommune,hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger, der skal føretilsyn med, at den interne skole overholder folkeskolelovgivningen.Som det fremgår af mit svar af 17. januar 2013 på spørgsmål 5, er der påfinansloven for 2013 afsat i alt 8 mio. kr. fra satspuljen til etablering ogdrift af et 3-årigt initiativ, der har til formål at sikre, at flere anbragtebørn og unge på interne skoler på anbringelsessteder får en videre ud-dannelse end grundskolen. Initiativet skal understøtte skolernes efterle-velse af reglerne for undervisningen ved udarbejdelse af vejledninger,inspirationsmateriale og ved rådgivning.Initiativet skal formidle eksempler på god undervisningspraksis og godtilsynspraksis.
Med venlig hilsen
Christine Antorini