Finansudvalget 2012-13
L 231
Offentligt
1284810_0001.png
1284810_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 1. oktober 2013Enhed: SundhedsøkonomiSagsbeh.: SUMMHASags nr.: 1304403Dok nr.: 1292271
Folketingets Finansudvalg har den 4. september stillet følgende spørgsmål nr.1 (L231 §16) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besva-res.Spørgsmål nr. 1:’’ Ad § 16.51.72: Vil ministeren oversende en uddybende redegørelse om ud-viklingen i aktivitetsstrukturen?”Svar:I lyset af de kommende års udfordringer for dansk økonomi er det centralt, atden fremadrettede styring på sundhedsområdet sikrer en afdæmpet aktivitets-vækst på sygehusene samtidig med en fortsat øget produktivitet og ressour-ceudnyttelse i hele sektoren.Regeringen har med den seneste økonomiaftale med Danske Regioner derforaftalt en modernisering af aktivitetsfinansieringen.Den statslige aktivitetspulje er mindsket fra 2,7 mia.kr. til 1,3 mia.kr. Reduktio-nen på 1,4 mia. kr. er ført tilbage til regionerne via en tilsvarende forhøjelse afbloktilskuddet. Den marginale afregning reduceres samtidig, fra hidtil 100 pct.for de første 1,2 mia.kr. og 70 pct. for de resterende 1,5 mia. kr., til fremadret-tet 40 pct. for hele puljen. Endelig gives øget fleksibilitet i forhold til at korrigerefor ikke DRG-baseret aktivitet som for eksempel øget samarbejde med almentpraksis og kommunerne. Samlet skal tilpasningerne understøtte en afdæmpetaktivitetsvækst på sygehusene samtidig med fokus på en fortsat øget produk-tivitet og ressourceudnyttelse i hele sektoren.Økonomiske incitamenter kan ikke stå alene incitamenter skal ses i sammen-hæng med øvrige styringstiltag og den generelle ledelsesopgave i regioner ogkommuner. Den fremadrettede styring på sundhedsområdet skal derfor base-res på en flerstrenget indsats.De første skridt hertil er allerede taget. Folketinget har indført en budgetlov,der skal sikre overholdelse af de overordnede økonomiske rammer i kommu-ner og regioner.Samtidig er der givet bedre styringsmuligheder i sundhedsvæsenet, blandt an-det gennem en differentieret behandlingsgaranti og prioritering på medicinom-rådet. Utilsigtede skred i patientbehandlingen er også adresseret gennem visi-tationsretningslinjer og effektive behandlingsforløb gennem nationale kliniskeretningslinjer.
Side 2
Regeringen har derudover sat et øget fokus på kvalitet og sammenhæng i be-handlingen.Der er konkret aftalt med Danske Regioner at skal være mere synlighed om-kring resultater. Internationale erfaringer viser, at synlighed om resultater er encentral drivkraftfor forbedringer af sundhedsvæsenet. Derfor gennemføres ensynlighedsreform baseret på principper om relevant dokumentation af helesundhedsvæsenet, åbenhed om resultater og forbedring af indsatser.Der er endvidere skabt bedre muligheder for at sikre sammenhæng på tværs.Kommunerne og regionerne prioriterer hhv. 300 mio.kr og 250 mio.kr. i 2014 tilmålrettede tværgående indsatser, og der udvikles en metode, der kan under-støtte omkostningseffektive løsninger.Vi skal dermed fremadrettet ikke kun fokusere på at øge aktivitet på sygehu-sene, men i højere grad understøtte kommuner og sygehuse i et tæt samar-bejde. For i fremtiden vil vi opleve, at flere patienter vil blive behandlet uden forsygehuseneDen hidtidige styring har betydet øget aktivitet, men har også betydet, at manfor entydigt har fokuseret på, at sundhedsvæsenet skulle behandle mere –uanset om det var den behandling, der gav mest sundhed for pengene. Dethar fjernet fokus på kvaliteten og været en barriere for at styrke samarbejdetom sammenhængende patientforløb.Og fremadrettet skal fokus flyttes fra at honorere den enkelte kontakt til i høje-re grad at fokusere på patienternes samlede behandlingsforløb. Ændringerneskal bidrage til korte og effektive behandlingsforløb.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Hansen