Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 4. juni 2013
Forslag
til
Lov om offentlighed i forvaltningen
Kapitel 1
Lovens formål og
anvendelsesområde
Lovens
formål
§ 1. Loven har til formål at
sikre åbenhed hos myndigheder m.v. med henblik på
navnlig at understøtte
1) informations- og ytringsfriheden,
2) borgernes deltagelse i
demokratiet,
3) offentlighedens kontrol med den
offentlige forvaltning,
4) mediernes formidling af informationer
til offentligheden og
5) tilliden til den offentlige
forvaltning.
Stk. 2. Myndigheder m.v., der er
omfattet af loven, skal sørge for, at det i stk. 1
nævnte hensyn til åbenhed i videst muligt omfang
varetages ved valg, etablering og udvikling af nye
it-løsninger.
Lovens
organisatoriske anvendelsesområde
§ 2. Loven finder anvendelse
på al virksomhed, der udøves af myndigheder inden for
den offentlige forvaltning.
§ 3. Loven finder bortset fra
bestemmelserne i §§ 11 og 12 og
§§ 15-17 anvendelse på al virksomhed, der
udøves af
1) selvejende institutioner, foreninger,
fonde m.v., der er oprettet ved lov eller i henhold til lov,
2) selvejende institutioner, foreninger,
fonde m.v., der er oprettet på privatretligt grundlag, og som
udøver offentlig virksomhed af mere omfattende karakter og
er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentligt
tilsyn og intensiv offentlig kontrol, og
3) KL og Danske Regioner.
Stk. 2. Loven finder bortset fra
bestemmelserne i §§ 11 og 12 og
§§ 15-17 desuden anvendelse på al virksomhed,
der udøves af
1) elforsyningsvirksomheder, der
producerer, transmitterer eller distribuerer elektricitet ved
spænding på 500 V eller derover,
2) selskaber, institutioner, foreninger
m.v., der driver naturgasforsyningsvirksomhed, og
3) kollektive
varmeforsyningsanlæg, som er omfattet af varmeforsyningsloven
og har en kapacitet på mere end 10 MJ/s.
§ 4. Loven finder bortset fra
bestemmelserne i §§ 11 og 12 og
§§ 15-17 anvendelse på al virksomhed, der
udøves af selskaber, hvis mere end 75 pct. af ejerandelene
tilhører danske offentlige myndigheder. Det gælder dog
ikke børsnoterede selskaber og disses datterselskaber.
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at
loven ikke skal finde anvendelse på nærmere angivne
selskaber omfattet af stk. 1. I det omfang der er tale om
kommunalt eller regionalt ejede selskaber, skal de i 1. pkt.
nævnte regler endvidere fastsættes efter forhandling
med KL og Danske Regioner.
§ 5. Loven finder bortset fra
bestemmelserne i §§ 11 og 12 og
§§ 15-17 anvendelse på selskaber,
institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger m.v., i
det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt
beføjelse til at træffe afgørelser på
statens, en regions eller en kommunes vegne.
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at
loven ikke skal finde anvendelse på nærmere angivne
selskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger
m.v. omfattet af stk. 1.
Stk. 3. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at
loven helt eller delvis skal finde anvendelse på
nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger m.v.,
såfremt udgifterne ved deres virksomhed overvejende
dækkes af statslige, regionale eller kommunale midler.
Vedkommende minister kan herunder fastsætte nærmere
regler om opbevaring m.v. af dokumenter.
§ 6. Når det bliver overladt
en virksomhed m.v., der ikke er omfattet af §§ 3-5,
at udføre opgaver, som efter lovgivningen påhviler det
offentlige, skal vedkommende forvaltningsmyndighed sikre, at
virksomheden m.v. løbende giver oplysninger til myndigheden
om udførelsen af opgaverne. De pågældende
oplysninger er hos vedkommende forvaltningsmyndighed omfattet af
retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler.
Kapitel 2
Aktindsigt m.v.
Hovedreglen
om retten til aktindsigt
§ 7. Enhver kan forlange at blive
gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller
oprettet af en myndighed m.v. som led i administrativ
sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed.
Stk. 2. Retten til aktindsigt omfatter
med de i §§ 19-35 nævnte undtagelser
1) alle dokumenter, der vedrører
den pågældende sag, og
2) indførelser i journaler,
registre og andre fortegnelser vedrørende den
pågældende sags dokumenter.
Stk. 3. Retten til aktindsigt efter
stk. 2, nr. 1, i et dokument, der er afsendt af myndigheden
m.v., gælder først fra dagen efter afsendelsen af
dokumentet.
Egenacces
§ 8. Den, hvis personlige forhold
er omtalt i et dokument, kan med de undtagelser, der er nævnt
i §§ 19-29 og § 35, forlange at blive
gjort bekendt med oplysningerne herom. Det gælder dog ikke, i
det omfang de hensyn, der er nævnt i §§ 31-33,
eller hensynet til den pågældende selv eller andre med
afgørende vægt taler imod.
Identifikationskravet
§ 9. En anmodning om aktindsigt
efter §§ 7 og 8 skal
1) indeholde de oplysninger, som er
nødvendige, for at den sag eller de dokumenter, der
ønskes aktindsigt i, kan identificeres, og
2) angive det tema, sagen eller
dokumentet vedrører.
Stk. 2. Behandlingen af en anmodning om
aktindsigt efter § 7 kan, uanset at betingelserne i
stk. 1 er opfyldt, afslås, i det omfang
1) behandlingen af anmodningen vil
nødvendiggøre et uforholdsmæssigt
ressourceforbrug eller
2) anmodningen må antages at
skulle tjene et retsstridigt formål el.lign.
Indsigt i
databaser
§ 10. Retten til aktindsigt
omfatter ikke databaser, herunder registre eller andre
systematiserede fortegnelser, hvor der gøres brug af
elektronisk databehandling, dog bortset fra fortegnelser som
nævnt i § 7, stk. 2, nr. 2.
Stk. 2. Vedkommende minister kan
fastsætte regler om en juridisk persons adgang til at blive
gjort bekendt med oplysninger om den pågældende selv i
de databaser m.v., der er nævnt i stk. 1.
Ret til
sammenstilling af oplysninger i databaser
(dataudtræk)
§ 11. Enhver kan forlange, at en
forvaltningsmyndighed foretager og udleverer en sammenstilling af
foreliggende oplysninger i myndighedens databaser, hvis
sammenstillingen kan foretages ved få og enkle kommandoer.
Såfremt oplysningerne er omfattet af §§ 19-35,
gælder sammenstillingsretten kun, hvis de hensyn, der er
nævnt i disse bestemmelser, kan tilgodeses gennem
anonymisering el.lign. , der kan foretages ved få og enkle
kommandoer. Retten til at få foretaget en sammenstilling
gælder ikke, hvis oplysningerne allerede er offentliggjort i
egnet form eller format.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
finder ikke anvendelse med hensyn til personoplysninger omfattet af
§ 10 i lov om behandling af personoplysninger.
Ret til
indsigt i databeskrivelsen
§ 12. Enhver kan med de
undtagelser, der er nævnt i §§ 31-33, forlange
at få indsigt i en beskrivelse af de typer af oplysninger,
der indgår i en database, hvilket grundlag oplysningerne
bygger på, samt oplysninger om, hvilke formater en database
anvender (databeskrivelse). Denne ret gælder i forhold til
databaser, som en forvaltningsmyndighed anvender i forbindelse med
konkret sagsbehandling eller i forbindelse med udarbejdelse af
offentliggjorte analyser, beregninger og lign.
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter
forhandling med finansministeren bestemme, at ministerielle
departementer og nærmere angivne underliggende styrelser og
direktorater skal udfærdige databeskrivelser som omfattet af
stk. 1, i det omfang sådanne ikke allerede foreligger
hos myndigheden. Økonomi- og indenrigsministeren kan efter
forhandling med vedkommende kommune eller region træffe
bestemmelse om, at den centrale forvaltning i kommunen eller
regionen skal udfærdige databeskrivelser som omfattet af
stk. 1, i det omfang sådanne ikke allerede foreligger
hos myndigheden.
Stk. 3. Forvaltningsmyndighederne skal
i forhold til de typer af databaser, der er nævnt i
stk. 1, som etableres eller udvikles efter lovens
ikrafttræden, sikre sig, at der udarbejdes en
databeskrivelse, med henblik på at der i overensstemmelse med
stk. 1 kan meddeles indsigt heri. Dette gælder dog ikke,
hvis udarbejdelsen af en databeskrivelse vil indebære et
væsentligt ressourceforbrug.
Notatpligt
§ 13. I sager, hvor der vil blive
truffet afgørelse af en myndighed m.v., skal den
pågældende myndighed m.v., når den mundtligt
eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger om
en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der
er af betydning for sagens afgørelse, snarest muligt
gøre notat om indholdet af oplysningerne eller
vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne eller
vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter.
Stk. 2. En myndighed m.v. skal i sager,
hvor der vil blive truffet en afgørelse, endvidere snarest
muligt tage notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, der
ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Stk. 3. Notatpligten efter stk. 1
og 2 gælder ikke i forbindelse med behandlingen af sager
inden for strafferetsplejen.
Meroffentlighedsprincippet
§ 14. Det skal i forbindelse med
behandlingen af en anmodning om aktindsigt overvejes, om der kan
gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end
hvad der følger af §§ 23-35. Der kan gives
aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid
med anden lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og regler i
lov om behandling af personoplysninger.
Stk. 2. Stk. 1 gælder
også i forbindelse med behandlingen af en anmodning om
aktindsigt i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager,
der er undtaget fra aktindsigt efter §§ 19-21.
Kapitel 3
Journalisering, postlister og aktiv
information
Journalisering
§ 15. Dokumenter, der er modtaget
eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ
sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal
journaliseres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag
eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det samme gælder
interne dokumenter, der foreligger i endelig form.
Stk. 2. Et dokument omfattet af
stk. 1, som forvaltningsmyndigheden har modtaget eller
afsendt, skal journaliseres snarest muligt efter dokumentets
modtagelse eller afsendelse.
Stk. 3. Journalsystemet skal være
indrettet således, at det indeholder følgende
oplysninger om de dokumenter, der journaliseres:
1) Dato for dokumentets modtagelse
eller afsendelse.
2) Kort tematisk angivelse af
dokumentets indhold.
Stk. 4. Pligten til at journalisere
efter stk. 1-3 gælder for statslige
forvaltningsmyndigheder omfattet af § 2 og kommunale og
regionale enheder, der kan henregnes til den kommunale og regionale
centralforvaltning.
Stk. 5. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om helt
eller delvis at undtage forvaltningsmyndigheder m.v., der er
omfattet af stk. 4, fra pligten til at journalisere.
Stk. 6. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at
pligten til at journalisere efter stk. 1 og 2 også skal
gælde for kommunale og regionale enheder samt selskaber m.v.,
der ikke er omfattet af stk. 4.
Postlister
§ 16. Justitsministeren kan efter
forhandling med vedkommende minister bestemme, at ministerielle
departementer samt nærmere angivne underliggende styrelser og
direktorater skal udfærdige en fortegnelse over dokumenter,
der den pågældende dag er modtaget hos eller afsendt af
myndigheden (postliste). Økonomi- og indenrigsministeren kan
efter forhandling med vedkommende kommune eller region træffe
bestemmelse om, at den centrale forvaltning i kommunen eller
regionen skal udfærdige en fortegnelse over dokumenter, der
den pågældende dag er modtaget hos eller afsendt af den
centrale forvaltning (postliste).
Stk. 2. Bliver der truffet bestemmelse
efter stk. 1, skal postlisten offentliggøres på
myndighedens hjemmeside. Postlisten skal indeholde følgende
oplysninger om de dokumenter, der medtages:
1) Dato for dokumentets modtagelse
eller afsendelse.
2) Navnet på eller karakteren af
modtageren eller afsenderen af dokumentet.
3) Kort tematisk angivelse af
dokumentets indhold.
4) Journalnummer eller anden
identifikationsbetegnelse.
Aktiv
information
§ 17. En forvaltningsmyndighed
skal på myndighedens hjemmeside give borgerne information om
sin virksomhed.
Stk. 2. En forvaltningsmyndighed skal
fastsætte retningslinjer vedrørende den
informationspligt, der følger af stk. 1.
Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og
2 gælder for ministerielle departementer og underliggende
styrelser og direktorater og uafhængige nævn og
råd samt den centrale forvaltning i kommunerne og
regionerne.
Offentlighedsportal
§ 18. Der skal på
internettet føres en portal, der indeholder love,
administrative forskrifter og lovforslag og Folketingets
Ombudsmands udtalelser om aktindsigt.
Kapitel 4
Undtagelser fra retten til
aktindsigt
Sager
undtaget fra aktindsigt
§ 19. Retten til aktindsigt
omfatter ikke sager inden for strafferetsplejen, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Bødeforelæg, som
en juridisk person har vedtaget, er omfattet af retten til
aktindsigt efter lovens almindelige regler.
Stk. 3. Stk. 2 omfatter ikke
bødeforelæg hos politiet eller anklagemyndigheden.
§ 20. Retten til aktindsigt
omfatter ikke sager om lovgivning, herunder bevillingslove,
før lovforslag er fremsat for Folketinget.
§ 21. Retten til aktindsigt
omfatter ikke sager om ansættelse eller forfremmelse i det
offentliges tjeneste.
Stk. 2. Retten til aktindsigt omfatter
bortset fra bestemmelsen i § 8 heller ikke andre sager om
enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges
tjeneste, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3. I sager som nævnt i
stk. 2 skal der i overensstemmelse med lovens almindelige
regler meddeles indsigt i oplysninger om den ansattes navn,
stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige
forhold og tjenesterejser. For så vidt angår ansatte i
chefstillinger, gælder lovens almindelige regler endvidere
for oplysninger om disciplinære reaktioner i form af advarsel
eller derover. Det gælder dog kun for et tidsrum af 2
år efter, at den endelige afgørelse er truffet.
Stk. 4. I sager som nævnt i
stk. 2 skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i
stk. 3, i overensstemmelse med lovens almindelige regler
meddeles indsigt i oplysninger i den øverste
ledelseskontrakt om de overordnede prioriteringer for den
pågældende myndighed m.v.
Stk. 5. Justitsministeren kan bestemme,
at retten til aktindsigt i sager, der er omfattet af stk. 2,
tillige skal gælde for andre oplysninger end dem, der er
nævnt i stk. 3 og 4.
Stk. 6. Stk. 1-5 gælder
også for institutioner m.v., der i medfør af
§§ 3 og 4 er omfattet af loven.
§ 22. Retten til aktindsigt
omfatter ikke sager om førelse af en kalender.
Undtagelse
af interne dokumenter
§ 23. Retten til aktindsigt
omfatter ikke interne dokumenter. Som interne dokumenter anses
1) dokumenter, der ikke er afgivet til
udenforstående,
2) dokumenter, der efter
§ 24, stk. 1, udveksles på et tidspunkt, hvor
der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil
få behov for embedsværkets rådgivning og bistand,
og
3) dokumenter, der efter § 25
udveksles i forbindelse med økonomiske eller politiske
forhandlinger eller i forbindelse med drøftelser om
fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
Stk. 2. Dokumenter omfattet af
stk. 1, der afgives til udenforstående, mister deres
interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til
forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde.
Stk. 3. Økonomi- og
indenrigsministeren kan efter forhandling med KL og Danske Regioner
fastsætte regler om, i hvilket omfang interne dokumenter i
kommunernes eller regionernes besiddelse skal være omfattet
af retten til aktindsigt, når de foreligger i endelig
form.
§ 24. Retten til aktindsigt
omfatter ikke interne dokumenter og oplysninger, der udveksles
på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at
en minister har eller vil få behov for embedsværkets
rådgivning og bistand, mellem:
1) Et ministeriums departement og dets
underordnede myndigheder.
2) Forskellige ministerier.
Stk. 2. Oplysninger om sagens faktiske
grundlag m.v. er efter reglerne i §§ 28 og 29 omfattet af
retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler uanset stk.
1.
Stk. 3.
Selv om det må antages, at en minister har eller vil få
behov for embedsværkets rådgivning og bistand i
forbindelse med den pågældende sag m.v., gælder
stk. 1 ikke
1) i sager, hvori der er eller vil
blive truffet en konkret afgørelse af en
forvaltningsmyndighed,
2) i sager om indgåelse af
kontraktforhold og
3) i forbindelse med et ministeriums
udførelse af kontrol- eller tilsynsopgaver.
§ 25. Retten til aktindsigt
omfatter ikke interne dokumenter og oplysninger, der udveksles
mellem KL, Danske Regioner samt disses medlemmer i forbindelse med
økonomiske eller politiske forhandlinger med staten eller i
forbindelse med drøftelser om fælles kommunale og
regionale politiske initiativer.
§ 26. Retten til aktindsigt
omfatter uanset § 23, stk. 1, interne dokumenter,
som foreligger i endelig form, når
1) dokumenterne alene gengiver
indholdet af den endelige beslutning vedrørende en sags
afgørelse,
2) dokumenterne alene indeholder en
gengivelse af oplysninger, som der har været pligt til at
notere efter § 13,
3) dokumenterne er selvstændige
dokumenter, der er udarbejdet for at tilvejebringe
bevismæssig eller anden tilsvarende klarhed med hensyn til en
sags faktiske omstændigheder,
4) dokumenterne indeholder generelle
retningslinjer for behandlingen af bestemte sagstyper eller
5) dokumenterne indeholder en
systematiseret gengivelse af praksis på bestemte
sagsområder.
Undtagelse
af andre dokumenter
§ 27. Retten til aktindsigt
omfatter ikke:
1) Statsrådsprotokoller.
2) Dokumenter, der udarbejdes og
udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med
sager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces.
3) Dokumenter, der udveksles, i
forbindelse med at en myndighed udfører sekretariatsopgaver
for en anden myndighed.
4) Brevveksling med sagkyndige til brug
i retssager eller ved overvejelse af, om retssag bør
føres.
5) Materiale, der tilvejebringes som
grundlag for udarbejdelse af offentlig statistik eller
videnskabelige undersøgelser.
Meddelelse
af faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger
§ 28. Retten til aktindsigt i
dokumenter omfattet af § 23, § 24, stk. 1,
§ 25 og § 27, nr. 1-4, omfatter uanset disse
bestemmelser oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang
oplysningerne er relevante for sagen. Det samme gælder
oplysninger om eksterne faglige vurderinger, som findes i
dokumenter, der er omfattet af § 23, § 24,
stk. 1, § 25 og § 27, nr. 1-3.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke,
i det omfang
1) det vil nødvendiggøre
et uforholdsmæssigt ressourceforbrug,
2) de pågældende
oplysninger fremgår af andre dokumenter, som udleveres i
forbindelse med aktindsigten, eller
3) oplysningerne er offentligt
tilgængelige.
Meddelelse
af interne faglige vurderinger
§ 29. Retten til aktindsigt i
dokumenter omfattet af § 23, § 24, stk. 1,
§ 25 og § 27, nr. 1-3, omfatter uanset disse
bestemmelser oplysninger om interne faglige vurderinger i endelig
form, i det omfang oplysningerne indgår i en sag om et
fremsat lovforslag eller en offentliggjort redegørelse,
handlingsplan el.lign. Det gælder dog ikke oplysninger om
interne faglige vurderinger, som findes i dokumenter, der er
udarbejdet til brug for ministerrådgivning eller
rådgivning af formandskabet for KL og for Danske
Regioner.
Stk. 2. § 28, stk. 2,
finder tilsvarende anvendelse.
Undtagelse
af oplysninger om private forhold og drifts- eller
forretningsforhold m.v.
§ 30. Retten til aktindsigt
omfatter ikke oplysninger om
1) enkeltpersoners private, herunder
økonomiske, forhold og
2) tekniske indretninger eller
fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold
el.lign. , for så vidt det er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller virksomhed,
oplysningerne angår, at anmodningen ikke
imødekommes.
Undtagelse
af oplysninger af hensyn til statens sikkerhed eller rigets
forsvar
§ 31. Retten til aktindsigt kan
begrænses, i det omfang det er af væsentlig betydning
for statens sikkerhed eller rigets forsvar.
Undtagelse
af oplysninger af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser
m.v.
§ 32. Retten til aktindsigt kan af
hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder
forholdet til andre lande eller internationale organisationer,
begrænses, i det omfang fortrolighed følger af
EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser el.lign.
Stk. 2. Retten til aktindsigt kan
herudover begrænses, i det omfang det er nødvendigt
til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets
udenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet til andre
lande eller internationale organisationer.
Undtagelse
af visse andre oplysninger
§ 33. Retten til aktindsigt kan
begrænses, i det omfang det er nødvendigt til
beskyttelse af væsentlige hensyn til:
1) Forebyggelse, efterforskning og
forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og
lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om
strafferetlig eller disciplinær forfølgning.
2) Gennemførelse af offentlig
kontrol, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af
påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og
afgiftslovgivningen.
3) Det offentliges økonomiske
interesser, herunder udførelsen af det offentliges
forretningsvirksomhed.
4) Forskeres og kunstneres originale
ideer samt foreløbige forskningsresultater og
manuskripter.
5) Private og offentlige interesser,
hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er
påkrævet.
Meddelelse
af aktindsigt i en del af et dokument
§ 34. Hvis de hensyn, der er
nævnt i §§ 30-33, kun gør sig
gældende for en del af et dokument, skal der meddeles
aktindsigt i dokumentets øvrige indhold. Det gælder
dog ikke, hvis
1) det vil medføre en
prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt i
§§ 30-33,
2) det vil indebære, at der gives
en klart vildledende information, eller
3) det resterende indhold i dokumentet
ikke har et forståeligt eller sammenhængende
meningsindhold.
Forholdet
til tavshedspligt
§ 35. Pligten til at meddele
oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om
tavshedspligt fastsat ved lov eller med hjemmel i lov for personer,
der virker i offentlig tjeneste eller hverv.
Kapitel 5
Behandlingen og afgørelsen af
anmodninger om aktindsigt m.v.
Behandlingen
af anmodninger om aktindsigt m.v.
§ 36. Bliver der fremsat anmodning
om aktindsigt vedrørende dokumenter, der indgår i en
sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en
myndighed m.v., afgør denne myndighed m.v., om
ansøgningen kan imødekommes. I andre tilfælde
afgøres sager om aktindsigt af den myndighed m.v., der har
dokumentet i sin besiddelse.
Stk. 2. Vedkommende myndighed m.v.
afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan
imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal
færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen,
medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller
kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Den, der har anmodet om
aktindsigt, skal i givet fald underrettes om grunden til
fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes
færdigbehandlet.
Stk. 3. Stk. 2 finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger om
sammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i
databeskrivelser, jf. § 12.
Stk. 4. Vedkommende minister kan
fastsætte bestemmelser, der fraviger reglen i
stk. 1.
Klage over
afgørelser om aktindsigt m.v.
§ 37. Afgørelser om
aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den
myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til
afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag,
anmodningen om aktindsigt vedrører.
Stk. 2. Klagen fremsendes til den
myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over. Myndigheden
skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, snarest og som
udgangspunkt senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen af klagen
videresende sagen og dens dokumenter til klageinstansen.
Stk. 3. Klageinstansen skal inden 20
arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over en afgørelse
om aktindsigt have færdigbehandlet klagen, medmindre dette
på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet ikke er
muligt. Klageren skal i givet fald underrettes om grunden til
fristoverskridelsen og om, hvornår en afgørelse kan
forventes at foreligge.
Stk. 4. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte, at en anden
myndighed end den i stk. 1 nævnte skal være
klageinstans.
Stk. 5. Stk. 2-4 finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med klager over
afgørelser om sammenstilling af oplysninger, jf.
§ 11, og om indsigt i databeskrivelser, jf.
§ 12.
Stk. 6. Vedkommende minister kan
fastsætte regler om, at afgørelser om aktindsigt, der
træffes af institutioner m.v., der er omfattet af
§§ 3-5, kan påklages.
§ 38. En afgørelse om
afslag på aktindsigt, der er truffet af en kommune, en region
eller et kommunalt fællesskab i sager, hvor der ikke er nogen
administrativ klageinstans, skal være ledsaget af vejledning
om muligheden for at indbringe sagen for den kommunale og regionale
tilsynsmyndighed og om den fremgangsmåde, der er nævnt
i 2. pkt. En henvendelse om at indbringe sagen for den kommunale og
regionale tilsynsmyndighed skal rettes til den
pågældende kommune eller region m.v. i overensstemmelse
med ordningen i § 37, stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med afgørelser om sammenstilling af
oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i databeskrivelser,
jf. § 12.
Klage over
sagsbehandlingstiden
§ 39. Hvis en myndighed ikke har
færdigbehandlet en anmodning om aktindsigt inden 14
arbejdsdage efter modtagelsen, kan sagsbehandlingstiden
påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er
øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller
behandlingen i øvrigt af den pågældende sag.
Stk. 2. Klagen fremsendes til den
myndighed, hvis sagsbehandlingstid der klages over. Myndigheden
skal, hvis den ikke har færdigbehandlet
aktindsigtsanmodningen senest 7 arbejdsdage efter klagens
modtagelse, videresende klagen til klageinstansen med en
begrundelse for sagsbehandlingstiden. Ved forsinkelser uden
fyldestgørende grund kan klageinstansen undtagelsesvis
træffe afgørelse om aktindsigt.
Stk. 3. Klageinstansen skal inden 20
arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over sagsbehandlingstiden
have færdigbehandlet klagen, medmindre dette på grund
af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet ikke er muligt. Klageren
skal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen og
om, hvornår klagen kan forventes færdigbehandlet.
Stk. 4. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte, at en anden
myndighed end den i stk. 1 nævnte skal være
klageinstans.
Stk. 5. Hvis en myndighed ikke har
færdigbehandlet en anmodning om sammenstilling af
oplysninger, jf. § 11, eller om indsigt i
databeskrivelser, jf. § 12, inden 14 arbejdsdage efter
modtagelsen, kan sagsbehandlingstiden påklages
særskilt. I sådanne tilfælde finder stk. 2-4
tilsvarende anvendelse.
Gennemførelse af aktindsigten m.v.
§ 40. Dokumenterne skal udleveres
i den form, som den, der har fremsat anmodningen, ønsker.
Dette gælder dog ikke,
1) hvis det er umuligt eller meget
vanskeligt eller der foreligger andre tungtvejende modhensyn,
eller
2) hvis materialet er offentligt
tilgængeligt.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger om
sammenstilling af oplysninger eller indsigt i en
databeskrivelse.
Stk. 3. Justitsministeren
fastsætter regler om betaling for udlevering af dokumenter
samt for udlevering af en sammenstilling af oplysninger eller en
databeskrivelse.
Underretningspligt
§ 41. Bliver der fremsat anmodning
om aktindsigt i sager som nævnt i § 21,
stk. 2, underretter myndigheden den ansatte herom med
angivelse af, hvem der har fremsat anmodningen. Når der er
truffet afgørelse om aktindsigt, underretter myndigheden den
ansatte om, hvilke oplysninger i sagen der er udleveret.
Kapitel 6
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 42. Loven træder i kraft
den 1. januar 2014.
Stk. 2. Anmodninger om aktindsigt, som
er indgivet før lovens ikrafttræden, afgøres
efter denne lov.
Stk. 3. Lov nr. 572 af 19. december
1985 om offentlighed i forvaltningen ophæves.
Stk. 4.
Stk. 3 finder ikke anvendelse på sager, der behandles efter
lov om aktindsigt i miljøoplysninger.
Stk. 5. Anordning nr. 1145 af 22.
december 1993 om ikrafttræden af lov om offentlighed i
forvaltningen på Færøerne som ændret
ved anordning nr. 120 af 2. marts 1999 samt anordning nr. 1187 af
27. december 1994 om ikrafttræden af lov om offentlighed i
forvaltningen i Grønland forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af
denne lov.
Stk. 6. Adgangen til aktindsigt efter
§ 3, stk. 1, nr. 3, § 4, stk. 1, og
§ 5, stk. 1, gælder ikke for dokumenter, der
er indgået til eller oprettet af de af bestemmelserne
omfattede selskaber, institutioner, foreninger m.v. før
lovens ikrafttræden. Adgangen til aktindsigt efter
§ 3, stk. 2, gælder ikke for dokumenter, der
er indgået til eller oprettet af de i bestemmelsen
nævnte selskaber, institutioner, foreninger m.v. før
den 1. januar 1987.
Stk. 7. Pligten til efter § 6
at sikre sig oplysninger om udførelsen af opgaver overladt
til en virksomhed m.v. gælder i forhold til opgaver, der er
overladt efter lovens ikrafttræden.
Stk. 8. Pligten til at journalisere
efter § 15 gælder for dokumenter, der er
indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed efter
lovens ikrafttræden.
Stk. 9. Adgangen til aktindsigt efter
§ 21, stk. 4, gælder ikke for
ledelseskontrakter, der er udfærdiget før lovens
ikrafttræden. Adgangen til aktindsigt efter § 29
gælder ikke for dokumenter, der er udfærdiget
før lovens ikrafttræden.
Stk. 10. Bestemmelser om adgang til at
blive gjort bekendt med dokumenter hos den offentlige forvaltning
fastsat i eller med hjemmel i andre love opretholdes, uanset om de
giver ret til aktindsigt i snævrere omfang end denne lov.
§ 43. Loven gælder ikke for
sager om færøske og grønlandske anliggender.
Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
sådanne sager med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger. Dette
gælder dog kun sager, der er eller har været under
behandling af rigsmyndigheder.
§ 44. Justitsministeren
fremsætter forslag om revision af § 16 i
folketingsåret 2016-17.