Retsudvalget 2012-13
L 141
Offentligt
1229632_0001.png
1229632_0002.png
1229632_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2013StrafferetskontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0037-0033707106
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 (L 141), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. februar 2013. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 (L 141) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder der er for atgå videre end de nuværende formuleringer omkring børnepor-nografi i L 141 (seksualforbrydelser) og kriminalisere tegnese-rier med børnepornografi?”

Svar:

Som det bl.a. fremgår af pkt. 8.2.2 og 8.2.6 i lovforslagets almindeligebemærkninger, foreslås der med lovforslaget ingen ændringer af den gæl-dende kriminalisering med hensyn til fiktiv børnepornografi.Straffelovens § 235 om udbredelse og besiddelse af børnepornografi om-fatter bl.a. ”andre utugtige visuelle gengivelser”, hvilket med lovforslagetforeslås sprogligt moderniseret til ”andre pornografiske visuelle gengivel-ser”, jf. lovforslagets § 1, nr. 24. Som det fremgår af bemærkningerne her-til, er der ikke med forslaget tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsensgerningsindhold. Udtrykket vil dermed uændret omfatte navnlig compu-tergenererede billeder, der ikke afbilder en virkelig person under 18 år,men bortset fra det fiktive har fuld lighed med et fotografi. Den fiktivefremstilling skal således fremtræde på tilnærmelsesvis samme måde somfotografier og lignende.Justitsministeriet har på denne baggrund forstået spørgsmålet således, atdet ønskes oplyst, om det er muligt at kriminalisere ”tegneserier med bør-nepornografi”, hvor den fiktive fremstilling ikke fremtræder på tilnærmel-sesvis samme måde som fotografier og lignende.Efter Justitsministeriets opfattelse ville det være muligt at kriminalisere”tegneserier med børnepornografi”, også hvor den fiktive fremstilling ikkefremtræder på tilnærmelsesvis samme måde som fotografier og lignende.Der ville i den forbindelse eventuelt kunne være behov for i bemærknin-gerne til et lovforslag herom at beskrive nærmere, hvad det er meningenskal være omfattet af kriminaliseringen. Der bemærkes herved, at det er etalmindeligt strafferetligt princip, som bl.a. følger af artikel 7 i Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention, at strafbare forhold skal være til-strækkeligt klart og præcist defineret i den relevante lovbestemmelse.Justitsministeriet tilføjer, at ministeriet ikke kan støtte en sådan kriminali-sering.2
Som det fremgår af pkt. 8.2.2 og 8.2.6 i lovforslagets almindelige be-mærkninger, er Justitsministeriet således enig med Straffelovrådet i, atkriminaliseringen af udbredelse og besiddelse af børnepornografi først ogfremmest har til formål at søge at begrænse efterspørgslen efter børnepor-nografisk materiale og dermed at søge at begrænse incitamentet til, at børnmisbruges seksuelt med henblik på fremstilling af børnepornografisk mate-riale. Der er ikke undersøgelser, der viser eller tyder på, at besiddelse affiktiv børnepornografi, der ikke har lighed med fotografiske fremstillingeraf virkelige børn, er en medvirkende årsag til, at børn misbruges seksuelt.Hvis fiktiv børnepornografi fremtræder som en tilskyndelse til at begå sek-suelle overgreb mod børn, vil offentlig udbredelse af materialet kunnestraffes efter straffelovens § 136, stk. 1, hvor strafferammen er bøde ellerfængsel indtil 4 år. Der er på denne baggrund ikke grundlag for at foreslåændringer af straffelovens bestemmelse om børnepornografi med henblikpå at udvide bestemmelsen til at omfatte fiktiv børnepornografi i videreomfang, end det allerede er tilfældet i dag.
3