Miljøudvalget 2012-13
L 98 Bilag 8
Offentligt
1205417_0001.png
1205417_0002.png
15. januar 2013

Miljøministerens udtalelse til betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.

og lov om vandløb

(Spildevandsforsyningsselskabers opkrævning af bidrag til selskabernes medfinansiering afkommunale og private projekter vedrørende tag- og overfladevand)
Lovforslagets sammenhæng med kommuneaftalen for 2013Regeringen og KL har aftalt et investeringsløft i klimatilpasning af spildevandsområdet på 2,5mia. kr. i kommuneaftalen for 2013. Kommunerne har således politisk forpligtiget sig hertil. Dettelovforslag skal alene give kommunerne mere effektive og samfundsøkonomisk billigere værktøjertil den allerede aftalte klimatilpasningsindsats.
Præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelsenVed ikrafttrædelsen af lovforslaget kan der være projekter, som allerede er besluttet og igangsat –eventuelt afsluttet – som kunne falde ind under de foreslåede regler, såfremt reglerne havdeeksisteret tidligere. Jeg vil derfor gerne præcisere, at med lovforslagets § 2 foreslås det, at detudelukkende er omkostninger, som afholdes efter ikrafttrædelsen af lovforslaget, som kanmedfinansieres af spildevandsforsyningsselskabet i henhold til de her foreslåede bestemmelser,under forudsætning af, at alle øvrige betingelser er opfyldt.Med dette menes, at omkostninger skal være afholdt efter ikrafttrædelsen af lovforslaget, hvorimodbeslutning kan være taget inden ikrafttrædelsen. Det vil ikke være muligt at medfinansiere alleredeigangsatte og afsluttede projekter. Dog kan projekter, hvortil der udelukkende er afholdtomkostninger til for eksempel forprojektering, udbud, beregninger til afgørelse af, om betingelsernefor medfinansieringsmodellen er opfyldt eller lignende udgifter, omfattes afmedfinansieringsmodellen, hvis alle betingelser er opfyldt. Men også her er det alene omkostninger,som afholdes efter ikrafttrædelsen, der kan medfinansieres af spildevandsforsyningsselskabet.Dette betyder, at projekter, som allerede før ikrafttrædelsen er beskrevet i fx en skybrudsplan,klimatilpasningsplan, spildevandsplan eller lignende ikke er afskåret fra at kunne omfattes afmedfinansieringsmodellen.Præcisering af udgiftsfordeling
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget punkt 2.2.4 samt til § 1 (§ 1, stk. 6) fremgårfølgende: ”Forprojekter vedrørende vandløb i byzone samt veje forventes det, at ministeren vilfastlægge en udgiftsfordeling. Udgangspunktet er, at spildevandsforsyningsselskabets andel afinvesteringsudgifterne fra 1. januar 2015 udgør højst 75 % af de samlede investeringsudgifter, derer nødvendige for håndtering af tag- og overfladvand.”Da dette har givet anledning til usikkerhed vedrørende de private projekter, vil jeg gernepræcisere, at for så vidt angår private projekter er det dog hensigten, atspildevandforsyningsselskabets andel også efter 2015 kan udgøre op til 100 % af de samledeudgifter, der er nødvendige for håndteringen af tag- og overfladevand.