Miljøudvalget 2012-13
L 98 Bilag 1
Offentligt
1194323_0001.png
1194323_0002.png
Side 1 af 2
Notat
Klimatilpasning og spildevandLandbrug & Fødevarer erkender til fulde det store behov for klimatilpasning i Danmark.Dog er det afgørende, at finansieringen af klimatilpasningen ikke kanaliseres til enkeltebrancher, men fordeles ud fra et omkostningsægte princip.Store vandforbrugere betaler milliarder for borgernes kloakregningSom reglerne er nu, betaler store vandforbrugere en væsentlig overpris for håndteringenaf deres spildevand. Sammenlagt betaler det danske erhvervsliv en overpris på op til 1,4mia. kr. for behandling af deres spildevand i forhold til hvilke udgifter, de reelt giveranledning til. Dette kan for et enkelt slagteri konkretiseres til en overpris på 13 mio. kr. udaf den nuværende regning på 15. mio. kr.Dette skyldes den måde, man har valgt at konstruere betalingsreglerne, hvor alle udgifterforbundet med spildevandsselskabets aktiviteter opkræves i forhold til forbruget afkubikmeter. Reelt er kun en meget lille del af udgifterne dog forbundet medvandmængden og rensningen (ca. 16 %) – langt den største del kommer fra udgifterforbundet med kloak, klimatilpasning mv. – alligevel betaler man pr. kubikmeter.Det betyder samtidigt, at når store vandforbrugere er med til at betale borgerneskloakregning, slipper private forbrugere i de kommuner, hvor der ligger storefødevarevirksomheder, langt billigere end de reelt burde.Det er meget problematisk for et konkurrenceudsat erhverv som fødevareerhvervet, at depå den måde bliver pålagt unødvendige omkostninger og det koster både vækst ogdanske arbejdspladser. Beregninger i den økonomiske model ADAM viser, at Danmarkkunne vinde 700 arbejdspladser, hvis man overgik til en mere omkostningsægtebetalingsmodel.Yderligere skævvridning forudeDen overbetaling der finder sted, vil blive forværret fremadrettet i kraft af den storeopgave, der ligger i at klimatilpasse kloaksystemet. Den finansieringsmodel der findes nu,flytter hele udgiften over på kubikmetertaksten, hvilket betyder, atfødevarevirksomhederne kommer til at betale en urimelig stor del af udgiften tilklimatilpasningen.Landbrug & Fødevarer har vurderet, at der er virksomheder, som kommer til at betale 15% af en hel forsynings klimatilpasning. Landbrug & Fødevarer anerkender, at der er etstort behov for at løfte denne opgave og skal rose regeringen for at tage denne opgavealvorligt, men mener, det er helt urimeligt, at en enkelt branche skal finansiere en så stordel af en ellers bred samfundsmæssig opgave.Nye betalingsregler er nødvendigeDet er derfor presserende, at man fra landspolitisk hold ændrer på de regler, der ligger tilgrund for spildvandsbetalingen. Spildevandsudvalget har analyseret en række modeller,der kan sikre en mere kostægte model, hvor den såkaldte trappemodel lever op til enrække kriterier, der gør den gangbar på flere planer, idet den bl.a. er relativ enkel at
NotatSide 2 af 2
administrere for både myndigheder og virksomheder, samt bibeholder incitamenter tilvandbesparelser for alle forbrugere. Trappemodellen nedsætter prisen forspildevandet gradvist jo mere vand, der udledes med den begrundelse, at forbrugeremed højt vandforbrug, når der nås en vis vandmængde, allerede har betalt deres bidragtil kloaknettet – og mere til.Samtidig mener Landbrug & Fødevarer, at der er behov for at adskille betalingen forregnvand og spildevand, så der kan gives incitamenter til at holde regnvandet ude afkloakkerne for på den måde at sikre sig i mod oversvømmelser.Skader ikke statskassen – kun at lade være…Landbrug & Fødevarer skal derfor afslutningsvist opfordre den danske regering tilhandling på dette område. Ændrede betalingsregler vil ikke influere på de offentligeindtægter, idet der alene er tale om en omfordeling af omkostningerne ud fra princippet’forureneren betaler’ og kostægte fordeling af omkostningerne. Omvendt vil indførelse afen trappemodel få positive statsfinansielle konsekvenser som følge af øget aktivitet iøkonomien, ligesom manglende handling vil betyde tabt konkurrenceevne.