Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 87 Bilag 9
Offentligt
1194702_0001.png
1194702_0002.png
1194702_0003.png
1194702_0004.png
1194702_0005.png
1194702_0006.png
1194702_0007.png
1194702_0008.png
1194702_0009.png
Til lovforslag nr.L 87
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 11. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov omværdipapirhandel m.v., lov om betalingstjenester og elektroniske penge ogforskellige andre love(Videregivelse af oplysninger til anklagemyndighed og politi, oprettelse af Det Systemiske Risikoråd, sammenlægning af DetFinansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet, shortselling, ny tilgang til håndhævelse af solvenskrav og etablering af tilsyn medreferencerenter m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 25 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2012 og vartil 1. behandling den 29. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,Vækst- og Eksportudvalget.Dispensation fra 30-dagesreglenErhvervs- og vækstministeren har i den skriftlige frem-sættelse anbefalet, at der af hensyn til overholdelse af inter-nationale forpligtelser sker en hastebehandling af lovforsla-get, således at det kan træde i kraft senest den 1. januar2013. Dette forudsætter en dispensation fra reglen i Folke-tingets forretningsorden § 13, stk. 1, om, at 3. behandling ik-ke må finde sted tidligere end 30 dage efter lovforslagetsfremsættelse. Etflertali udvalget (udvalget med undtagelseaf LA) indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behandlingtidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring ad 4 gange, og erhvervs- og vækstministerensendte den 6. juli 2012, den 13. juli 2012, den 23. august2012 og den 15. oktober 2012 disse udkast til udvalget, jf.folketingsåret 2011-12, ERU alm. del – bilag 328, 330 og339 samt ERU alm. del – bilag 24. Den 21. november 2012sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og Real-kreditforeningen.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de 2 skriftlige henvendelser til udvalget, og justits-ministeren har over for udvalget kommenteret den skriftligehenvendelse fra Realkreditforeningen.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren og 1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig be-svarelse, som er blevet besvaret.3. Udtalelse fra erhvervs- og vækstministerenErhvervs- og vækstministeren har fremsendt en udtalelsemed rettelser til en række faktuelle fejl i lovforslagets speci-elle bemærkninger.Denne udtalelse er optrykt som bilag 2 til betænkningen.4. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imodde stillede ændringsforslag.
AX014580
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(udval-get med undtagelse af LA):Til § 11)Nr. 21affattes således:»21.§ 209, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Følgende personer må ikke tilsammen eller hverfor sig udpege eller udgøre et flertal af bestyrelsen for den istk. 1 nævnte fond eller forening:1) Medlemmer af bestyrelsen, repræsentantskabet ellerlignende repræsentative organer og ansatte i sparekas-seaktieselskabet eller andelskasseaktieselskabet, jf. §207, stk. l.2) Medlemmer af bestyrelsen, repræsentantskabet ellerlignende repræsentative organer og ansatte i fondenseller foreningens datterselskaber eller associerede virk-somheder.3) Aktionærer i sparekasseaktieselskabet eller andelskas-seaktieselskabet, hvis stemmeret direkte eller indirekteudgør mindst 5 pct. af aktiekapitalens stemmerettighe-der, eller hvis pålydende værdi direkte eller indirekteudgør mindst 5 pct. af aktiekapitalen.««[Korrektion]Til § 22)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7, stk. 4,udgår »§ 84 b, stk. 2, nr. 2«.«[Konsekvensrettelse]3)Nr. 14affattes således:»14.I§ 83, stk. 2, 1. pkt.,to steder i2. pkt.,istk. 3, 2. pkt.,ogstk. 4,og ti steder i§ 83 bændres »Fondsrådet« til: »Fi-nanstilsynet«.«[Korrektion]4)Nr. 16affattes således:»16.I§ 83, stk. 2, 3. pkt.,ændres »Fondsrådet udøver« til:»Finanstilsynet udøver«, og »og § 77 i lov om investerings-foreninger m.v., og de beføjelser, der er tillagt Fondsrådet ihenhold til« til: », § 77 i lov om investeringsforeninger m.v.,og«.«
[Korrektion]5)Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 83 a, stk. 5,ændres »§ 84 b, stk. 1 og 2, nr. 5, 7 og8« til: »§ 84 b, stk. 1, og stk. 2, nr. 4, 6 og 7«.«[Konsekvensrettelse]6)Efter nr. 30 indsættes som nye numre:»03.I§ 84 a, stk. 10,ændres »nr. 8« til: »nr. 7«.04.I§ 84 a, stk. 11og12,ændres »nr. 19« til: »nr. 18«.«[Korrektion]7)Nr. 35affattes således:»35.I§ 84 c, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.«[Korrektion]8)Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:»05.§ 84 d, stk. 2, nr. 9,ophæves.Nr. 10-17 bliver herefter 9-16.«[Konsekvensrettelse]9)I den undernr. 38foreslåede ændring indsættes efter»nr. 16,«: »som bliver til nr. 15,«.[Konsekvensrettelse]10)I den undernr. 39foreslåede ændring indsættes efter»nr. 17,«: »som bliver til nr. 16,«.[Konsekvensrettelse]11)I den undernr. 40foreslåede ændring ændres »nr. 18«til: »nr. 17«, og »18)« til: »17)«.[Konsekvensrettelse]12)Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:»06.I§ 87, stk. 6,ændres »nr. 15 og 19« til: »nr. 14 og18«.«[Korrektion]Til § 313)Nr. 5affattes således:»5.I§ 93, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 514)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 199, stk. 6,ændres »nr. 14 og 18« til: »nr. 13 og17«.«[Korrektion]
3
15)Efter nr. 5 indsættes som nye numre:»02.I§ 210, stk. 8,ændres »nr. 17« til: »nr. 16«.03.I§ 210, stk. 10,ændres »nr. 8« til: »nr. 7«.04.I§ 210, stk. 11og12,ændres »nr. 18« til: »nr. 17«.«[Korrektion]Til § 7
Til § 1423)Nr. 5affattes således:»5.I§ 76 b, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 1524)Nr. 3affattes således:
16)Nr. 4affattes således:»4.I§ 159 a, stk. 2,ændres »Fondsrådet« til: »Kontrolmyn-digheden efter stk. 1«.«[Korrektion]17)Nr. 8affattes således:»8.I§ 159 a, stk. 6,ændres fire steder »Fondsrådet« til:»Kontrolmyndigheden, jf. stk. 1,«.«[Korrektion]Til § 818)Nr. 4affattes således:»4.I§ 27 g, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 919)I den undernr. 3foreslåede ændring af§ 27 a, stk. 1,2. pkt.,ændres »§ 33 d, stk. 1« til: »33 e.«[Korrektion]Til § 1120)Efter nr. 4 indsættes som nye numre:»01.I§ 66 a, stk. 8,ændres »nr. 18« til: »nr. 17«.02.I§ 66 a, stk. 10,ændres »nr. 8« til: »nr. 7«.03.I§ 66 a, stk. 11og12,ændres »nr. 19« til: »nr. 18«.«[Korrektion]21)Nr. 6affattes således:»6.I§ 66 c, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 1222)Nr. 3affattes således:»3.I§ 49 a, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.«[Korrektion]25)Somstk. 4indsættes:»Stk. 4.Indtil der formelt, jf. § 1, nr. 34, er indstillet ogudpeget medlemmer af og formandskab for Det FinansielleRåd, konstitueres den afgående formand for Det FinansielleVirksomhedsråd som formand for Det Finansielle Råd. Fi-nanstilsynet kan i perioden frem til udpegningen af medlem-merne i Det Finansielle Råd afgøre konkrete sager uden atforelægge dem for rådet, hvis øjemedet ellers ville forspil-des. Finanstilsynet drøfter dog så vidt muligt sagen med rå-dets konstituerede formand forud for Finanstilsynets afgø-relse. Finanstilsynet giver beretning om sådanne afgørelserpå det førstkommende møde i rådet.«[Konstituering af formand i en overgangsperiode]BemærkningerTil nr. 1Med forslaget nyaffattes lovforslagets ændring af § 209,stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Formålet med ændrin-gen er at gøre det tydeligt, at bestyrelsen for den i stk. 1nævnte fond eller forening ikke kan udpeges eller udgøres afpersoner, som på den ene eller anden måde er tilknyttet spa-rekasseaktieselskabet/andelskasseaktieselskabet eller fon-den/foreningen. Det er derfor præciseret, at de personkredse,som er omfattet af bestemmelsen, hverken tilsammen ellerhver for sig kan udpege eller udgøre et flertal af bestyrelsenfor den i stk. 1 nævnte fond eller forening. Herved undgåsdet, at bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller foreningkan udpeges eller udgøres af et flertal, der eksempelvis be-står af ansatte i sparekasseaktieselskabet og ansatte i fonden.I det oprindelige ændringsforslag var alle aktionærer ispare- eller andelskasseaktieselskabet endvidere afskåret fraat udpege eller udgøre et flertal af bestyrelsen for den i stk.1 nævnte fond eller forening. Dette vil imidlertid afskære etstort antal personer, som alene ejer en mindre aktiepost i etsparekasseaktieselskab eller andelskasseaktieselskab, fra atudgøre eller udpege et flertal af bestyrelsen for den i stk. 1nævnte fond eller forening. Dette er ikke proportionalt i for-hold til formålet med bestemmelsen, som er at sikre uafhæn-gighed mellem på den ene side fond/forening og på den an-den side det i forbindelse med fondens/foreningens stiftelse»3.I§ 10 g, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 18
4
oprettede spare- eller andelskasseaktieselskab. Derfor fore-slås bestemmelsen nu ændret, således at bestemmelsen aleneafskærer store aktionærer fra at udpege eller udgøre et flertalaf bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller forening. Idenne bestemmelse forstås ved store aktionærer, aktionærerhvis stemmeret direkte eller indirekte udgør mindst 5 pct. afaktiekapitalens stemmerettigheder, eller hvis pålydende vær-di direkte eller indirekte udgør mindst 5 pct. af aktiekapita-len. Aktionærer kan både være fysiske og juridiske personer.Samtidig er det præciseret, at de skærpede krav om reeluafhængighed også gælder for medlemmer af repræsentant-skaber eller lignende repræsentative organer, eksempelvisbankråd, da disse organer ofte har en særlig rolle i forhold tildet til fonden/foreningen tilknyttede sparekasseaktieselskabeller andelskasseaktieselskab. En række sparekasseaktiesel-skaber har sådanne repræsentative organer tilknyttet. De be-nævnes ofte repræsentantskab eller bankråd, men uanset be-nævnelsen vil de være omfattet, da bestemmelsen også om-fatter lignende organer. Disse repræsentantskabers og bank-råds funktion, opgaver, valg og lign. er ofte fastlagt i spare-kasseaktieselskabets vedtægter. Medlemmerne af disse orga-ner har en række angivne opgaver, som eksempelvis inde-bærer, at de er en slags »ambassadører« for sparekasseaktie-selskabet og dermed skal støtte op om dette pengeinstitut ogdets formål. Medlemmerne af repræsentantskaber, bankrådel.lign. er tillige ofte aktionærer i sparekasseaktieselskabet.For medlemmer af repræsentantskaber, bankråd el.lign. gæl-der bestemmelsen uanset en eventuel andel af aktier i spare-kasseaktieselskabet, og det er endvidere blevet tydeliggjort,at personer, som både er medlemmer af eksempelvis spare-kasseaktieselskabets repræsentantskab, bankråd el.lign. re-præsentativt organ og aktionærer ikke tilsammen må udpegeeller udgøre et flertal af bestyrelsen for den i stk. 1, nævntefond eller forening.Til nr. 2Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge af,at § 84 b, stk. 2, nr. 2, i lov om værdipapirhandel m.v. ophæ-ves.Til nr. 3Der er tale om en teknisk ændring. Det er i lovforslagets§ 2, nr. 14, anført, at ordet »Fondsrådet« skal rettes til »Fi-nanstilsynet« seks steder i § 83, stk. 2-4, i lov om værdipa-pirhandel m.v. Ordet »Fondsrådet« er nævnt otte gange iden nugældende § 83, stk. 2-4, hvorfor det ikke er korrekt atanføre, at ordet kun skal rettes seks steder.Med ændringsforslaget præciseres det, hvor ordet»Fondsrådet« skal rettes til »Finanstilsynet«.Det skal i den sammenhæng bemærkes, at det kun er sekssteder i § 83, stk. 2-4, at rettelsen skal ske, da lovforslagets §2, nr. 16 og 17, ændrer i formuleringen af de nugældende §83, stk. 2-4, hvorved ordet »Fondsrådet« i den forbindelseudgår de sidste to steder.
Til nr. 4Ændringen af forslaget til ændring af § 83, stk. 2, 3. pkt.,er en konsekvens af, at der med dette ændringsforslags § 2,nr. 1, indsættes et nyt nummer.Til nr. 5Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge af,at § 84 b, stk. 2, nr. 2, i lov om værdipapirhandel m.v. ophæ-ves.Til nr. 6Med lovforslagets § 2, nr. 24, ophæves § 84 a, stk. 6, nr.1. Bestemmelsens nr. 2-22 bliver herefter nr. 1-21.I § 84 a, stk. 10, henvises til stk. 6, nr. 8, som med lovfor-slagets § 2, nr. 24, bliver til stk. 6, nr. 7.I § 84 a, stk. 11 og 12, henvises til stk. 6, nr. 19, som medlovforslagets § 2, nr. 24, bliver til stk. 6, nr. 18.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 7Med lovforslagets § 2, nr. 34, ophæves det nugældende §84 c, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v., idet der indsæt-tes et nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 84 c, stk. 1, i lov om værdipapirhandelm.v. indeholder hjemmel til at offentliggøre visse afgørelser.Efter den nugældende § 84 c, stk. 2, følger bl.a., at der i vis-se tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter det nugælden-de § 84 c, stk. 1. Der er i alt tre stykker i den nugældende §84 c.Som konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 34, bliver de nu-gældende stk. 2 og 3 i § 84 c til stk. 3 og 4.De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets§ 2, nr. 34, indeholder begge hjemmel til at offentliggørevisse tilsynsreaktioner m.v., herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggø-relse, der i dag følger af § 84 c, stk. 2, som med forslagetbliver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold tilden offentliggørelsesadgang, som med forslaget er indeholdti såvel stk. 1 som stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 2, nr. 35, at det nu-gældende § 84 c, stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3,skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den adgang tiloffentliggørelse, som med lovforslagets § 2, nr. 34, følger afsåvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 2, nr. 35, athenvisningen til »stk. 1« i § 84 c, stk. 2, der bliver stk. 3,skal ændres til »stk. 1 og 2«.Da der står »stk. 1« to steder i den nugældende udform-ning af § 84 c, stk. 2, i lov om værdipapirhandel m.v., er dettydeliggjort, hvilket »stk. 1« der henvises til.Til nr. 8Med ændringen foreslås, at § 84 d, stk. 2, nr. 9, ophæves.Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge af, at §39 b ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 7.
5
Til nr. 9-11Der er tale om konsekvensrettelser i det fremsatte lovfor-slag som følge af ændringsforslag nr. 8.Til nr. 12Med lovforslagets § 2, nr. 24, ophæves § 84 a, stk. 6, nr.1. Bestemmelsens nr. 2-22 bliver herefter nr. 1-21.I § 87, stk. 6, henvises til § 84 a, stk. 6, nr. 15 og 19, sommed lovforslagets § 2, nr. 24, bliver til stk. 6, nr. 14 og 18.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 13Med lovforslagets § 3, nr. 4, ophæves det nugældende §93, stk. 1, i lov om betalingstjenester og elektroniske penge,idet der indsættes et nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 93, stk. 1, i lov om betalingstjenesterog elektroniske penge indeholder hjemmel til at offentliggø-re visse afgørelser. Efter det nugældende § 93, stk. 2, følgerbl.a., at der i visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelse ef-ter det nugældende § 93, stk. 1. Der er i alt tre stykker i dennugældende § 93.Som konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 4, bliver de nu-gældende stk. 2 og 3 i § 93 til stk. 3 og 4.De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets§ 2, nr. 34, indeholder begge hjemmel til at offentliggørevisse tilsynsreaktioner m.v., herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggø-relse, der i dag følger af § 93, stk. 2, som med forslaget bli-ver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til denoffentliggørelsesadgang, som med forslaget er indeholdt isåvel stk. 1 som stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 3, nr. 5, at det nugæl-dende § 93, stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3, skalkunne bringes i anvendelse i forhold til den adgang til of-fentliggørelse, som med lovforslagets § 3, nr. 4, følger af så-vel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 3, nr. 5, athenvisningen til »stk. 1« i § 93, stk. 2, der bliver stk. 3, skalændres til »stk. 1 og 2«.Da der står »stk. 1« to steder i den nugældende udform-ning af § 93, stk. 2, er det tydeliggjort, hvilket »stk. 1«, derhenvises til.Til nr. 14Med lovforslagets § 5, nr. 4, ophæves § 210, stk. 6, nr. 1.Bestemmelsens nr. 2-19 bliver herefter nr. 1-18.I § 199, stk. 6, henvises til § 210, stk. 6, nr. 14 og 18,som med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr. 13 og17.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget.Ændringsforslaget retter op på dette.Til nr. 15Med lovforslagets § 5, nr. 4, ophæves § 210, stk. 6, nr. 1.Bestemmelsens nr. 2-19 bliver herefter nr. 1-18.I § 210, stk. 8, henvises til § 210, stk. 6, nr. 17, som medlovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr. 16.
I § 210, stk. 10, henvises til § 210, stk. 6, nr. 8, som medlovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr. 7.I § 210, stk. 11 og 12, henvises til § 210, stk. 6, nr. 18,som med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr. 17.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 16Lovforslagets § 7, nr. 4, er behæftet med en fejl, da orde-ne »Fondsrådets kontrol« ikke indgår § 159 a, stk. 2 og stk.6, 3. pkt.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 17Der er tale om en teknisk ændring. Det er i lovforslagets§ 7, nr. 8, anført, at ordet »Fondsrådet« skal rettes til »kon-trolmyndigheden, jf. stk. 1« tre steder i § 159 a, stk. 6. Ordet»Fondsrådet« er dog nævnt fire gange i den nugældende §159 a, stk. 6, hvorfor det ikke er korrekt at anføre, at ordetkun skal rettes tre steder.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 18Med lovforslagets § 8, nr. 3, ophæves det nugældende §27 g, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, idetder indsættes et nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 27 g, stk. 1, i lov om Arbejdsmarke-dets Tillægspension indeholder hjemmel til at offentliggørevisse afgørelser. Efter den nugældende § 27 g, stk. 2, følgerbl.a., at der i visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelse ef-ter det nugældende § 27 g, stk. 1. Der er i alt fire stykker iden nugældende § 27 g.Som konsekvens af lovforslagets § 8, nr. 3, bliver de nu-gældende stk. 2-4 i § 27 g til stk. 3-5.De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets§ 8, nr. 3, indeholder begge hjemmel til at offentliggøre vis-se tilsynsreaktioner m.v., herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggø-relse, der i dag følger af § 27 g, stk. 2, som med forslagetbliver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold tilden offentliggørelsesadgang, som med forslaget er indeholdti såvel stk. 1 som stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 8, nr. 4, at det nugæl-dende § 27 g. stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3, skalkunne bringes i anvendelse i forhold til den adgang til of-fentliggørelse, som med lovforslagets § 8, nr. 3, følger af så-vel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 8, nr. 4, athenvisningen til »stk. 1« i § 27 g, stk. 2, der bliver stk. 3,skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« tre steder i den nugældende udformningaf § 27 g, stk. 2, og det tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1«,der henvises til.Til nr. 19Der er i forslaget til § 27 a, stk. 1, 2. pkt., indsat en hen-visning til § 33 d, stk. 1. Denne henvisning skulle rettelighave været til § 33 e. Med ændringsforslaget foreslås fejlenkorrigeret.
6
Til nr. 20Med lovforslagets § 11, nr. 3, ophæves § 66 a, stk. 6, nr.1. Bestemmelsens nr. 2-20 bliver herefter nr. 1-19.I § 66 a, stk. 8, henvises til § 66 a, stk. 6, nr. 18, som medlovforslagets § 11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr. 17.I § 66 a, stk. 10, henvises til § 66 a, stk. 6, nr. 8, som medlovforslagets § 11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr. 7.I § 66 a, stk. 11 og 12, henvises til § 66 a, stk. 6, nr. 19,som med lovforslagets § 11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr. 18.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 21Med lovforslagets § 11, nr. 5, ophæves den nugældende §66 c, stk. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, idetder indsættes et nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 66 c, stk. 1, i lov om tilsyn med firma-pensionskasser indeholder hjemmel til at offentliggøre visseafgørelser. Efter den nugældende § 66 c, stk. 2, følger blandtandet, at der i visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelseefter det nugældende § 66 c, stk. 1. Der er i alt tre stykker iden nugældende § 66 c.Som konsekvens af lovforslagets § 11, nr. 5, bliver de nu-gældende stk. 2 og 3 i § 66 c til stk. 3 og 4.De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets§ 11, nr. 5, indeholder begge hjemmel til at offentliggørevisse tilsynsreaktioner m.v., herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggø-relse, der i dag følger af § 66 c, stk. 2, som med forslagetbliver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold tilden offentliggørelsesadgang, som med forslaget er indeholdti såvel stk. 1 som stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 11, nr. 6, at det nu-gældende § 66 c, stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3,skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den adgang tiloffentliggørelse, som med lovforslagets § 11, nr. 5, følger afsåvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 11, nr. 6, athenvisningen til »stk. 1« i § 66 c, stk. 2, der bliver stk. 3,skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformningaf § 66 c, stk. 2, der bliver stk. 3. Med ændringsforslaget ty-deliggøres, hvilket »stk. 1« der henvises til.Til nr. 22Med lovforslagets § 12, nr. 2, ophæves det nugældende §49 a, stk. 1, i lov om forsikringsformidling, idet der indsæt-tes nye stk. 1 og 2.Det nugældende § 49 a, stk. 1, i lov om forsikringsfor-midling indeholder hjemmel til at offentliggøre visse afgø-relser. Efter den nugældende § 49 a, stk. 2, følger bl.a., atder i visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter detnugældende § 49 a, stk. 1. Der er i alt tre stykker i den nu-gældende § 49 a.Som konsekvens af lovforslagets § 12, nr. 2, bliver de nu-gældende stk. 2 og 3 i § 49 a til stk. 3 og 4.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets§ 12, nr. 2, indeholder begge hjemmel til at offentliggørevisse tilsynsreaktioner m.v., herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggø-relse, der i dag følger af § 49 a, stk. 2, som med forslagetbliver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold tilden offentliggørelsesadgang, som med forslaget er indeholdti såvel stk. 1 som stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 12, nr. 3, at det nu-gældende § 49 a, stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3,skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den adgang tiloffentliggørelse, som med lovforslagets § 12, nr. 2, følger afsåvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 12, nr. 3, athenvisningen til »stk. 1« i § 49 a, stk. 2, der bliver stk. 3,skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformningaf § 49 a, stk. 2, og det bør derfor tydeliggøres, hvilket »stk.1« der henvises til.Til nr. 23Med lovforslagets § 14, nr. 4, ophæves det nugældende §76 b, stk. 1, i lov om arbejdsskadesikring, idet der indsættesnye stk. 1 og 2.Det nugældende § 76 b, stk. 1, i lov om arbejdsskadesik-ring indeholder hjemmel til at offentliggøre visse afgørelser.Efter den nugældende § 76 b, stk. 2, følger bl.a., at der i vis-se tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter det nugælden-de § 76 b, stk. 1. Der er i alt fire stykker i den nugældende §76 b.Som konsekvens af lovforslagets § 14, nr. 4, bliver de nu-gældende stk. 2-4 i § 76 b til stk. 3-5.De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets§ 14, nr. 4, indeholder begge hjemmel til at offentliggørevisse tilsynsreaktioner m.v., herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggø-relse, der i dag følger af § 76 b, stk. 2, som med forslagetbliver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold tilden offentliggørelsesadgang, som med forslaget er indeholdti såvel stk. 1 som stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 14, nr. 5, at det nu-gældende § 76 b, stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3,skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den adgang tiloffentliggørelse, som med lovforslagets § 14, nr. 4, følger afsåvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 14, nr. 5, athenvisningen til »stk. 1« i § 76 b, stk. 2, der bliver stk. 3,skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformningaf § 76 b, stk. 2 og, det tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1«der henvises til.Til nr. 24Med lovforslagets § 15, nr. 2, ophæves det nugældende §10 g, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, idet derindsættes nye stk. 1 og 2.Det nugældende § 10 g, stk. 1, i lov om arbejdsskadesik-ring indeholder hjemmel til at offentliggøre visse afgørelser.
7
Efter den nugældende § 10 g, stk. 2, følger bl.a., at der i vis-se tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter det nugælden-de § 10 g, stk. 1. Der er i alt fire stykker i den nugældende §10 g.Som konsekvens af lovforslagets § 15, nr. 2 bliver de nu-gældende stk. 2-4 i § 10 g til stk. 3-5.De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets§ 15, nr. 2, indeholder begge hjemmel til at offentliggørevisse tilsynsreaktioner m.v., herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggø-relse, der i dag følger af § 10 g, stk. 2, som med forslagetbliver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold tilden offentliggørelsesadgang, som med forslaget er indeholdti såvel stk. 1 som stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 15, nr. 3, at det nu-gældende § 10 g, stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3,skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den adgang tiloffentliggørelse, som med lovforslagets § 15, nr. 3, følger afsåvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 15, nr. 3, athenvisningen til »stk. 1« i § 10 g, stk. 2, der bliver stk. 3,skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformningaf § 10 g, stk. 2, og det tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1«der henvises til.
Til nr. 25Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 4 i lovforslagetsovergangsbestemmelse.Med forslaget bestemmes, at den afgående formand forDet Finansielle Virksomhedsråd konstitueres som formandfor Det Finansielle Råd fra lovforslagets ikrafttrædelse den1. januar 2013. Konstitueringen skal gælde, indtil erhvervs-og vækstministeren formelt, i henhold til lovforslagets § 1,nr. 34, har udpeget medlemmer og formandsskab for Det Fi-nansielle Råd.Bestemmelsen medfører, at Finanstilsynet i periodenfrem til ministerens udpegning af medlemmerne og for-mandskabet i Det Finansielle Råd kan træffe afgørelser isager, hvor øjemedet ellers ville forspildes, som henhørerunder rådets kompetence. Finanstilsynet drøfter dog så vidtmuligt disse sager med rådets konstituerede formand forudfor Finanstilsynet afgørelse. Finanstilsynet giver beretningom sådanne afgørelser på det førstkommende møde i rådet.Hvis der i perioden, hvor der alene er en konstitueret for-mand, måtte opstå andre sager, som ikke er omfattet afovennævnte hasteprocedure, og som efter forslaget til § 345vil skulle forelægges for Det Finansielle Råd, skal disseforelægges rådet på det førstkommende ordinære møde.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL)Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA)Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
8
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 87Bilagsnr.12345678TitelHøringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 3/12-12 fra RealkreditforeningenFejloprettelseHenvendelse af 5/12-12 fra Forsikring & PensionÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenUdtalelse til betænkningen, fra erhvervs- og vækstministerenUdkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 87Spm.nr.1TitelSpm., om det er rigtigt, at der i henhold til lovforslaget kan ske offent-liggørelse af politianmeldelser, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad der menes med, at et flertal af fondens bestyrelse ikkemå »udgøres af generalforsamlingen« i det underliggende sparekasse-aktieselskab, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 3/12-12 fra Realkreditfor-eningen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 3/12-12 fra Realkreditforenin-gen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 5/12-12 fra Forsikring & Pen-sion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
345
9
Bilag 2Udtalelse fra erhvervs- og vækstministerenErhvervs- og vækstministeren har over for udvalget oplyst følgende:Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed m.v. (L 87) blev fremsat den 21. november2012. De specielle bemærkninger i lovforslaget indeholder desværre en række faktuelle fejl. For at undgåtvivl om forståelsen af de relevante bestemmelser, foretages derfor følgende ændringer af de specielle be-mærkninger:§ 1, nr. 5 (side 42):Dette afsnit udgår, idet T/N-referencerenten også underlægges Finanstilsynets tilsyn:»Det bemærkes dog, at T/N-referencerenten, som er en omsætningsvægtet gennemsnitsrente beregnet afDanmarks Nationalbank, ikke med lovforslaget bliver underlagt Finanstilsynets tilsyn, jf. forslaget til §343 s, stk. 5.«§ 1, nr. 9 (side 44):Ændres »Anden ansvarlig kapital med tilstrækkelig tabsabsorberende evne, herunderkapital som automatisk konverteres til egenkapital ved brud på solvensbehovet, vil også kunne komme ibetragtning.« til: »Anden ansvarlig kapital, som enten automatisk konverteres til egenkapital eller ned-skrives (permanent eller midlertidigt) ved brud på solvensbehovet eller ved brud på et passende niveau afegentlig kernekapital, vil også kunne komme i betragtning.«Der er alene tale om en uddybning af eksemplificeringen af, i hvilke tilfælde Finanstilsynet vil kunne fra-vige udgangspunktet om, at Finanstilsynet vil stille krav om, at tillægget (»bufferen«) skal opfyldes vedegentlig kernekapital.§ 1, nr. 34 (side 57):Efter »Det foreslås med stk. 12 at videreføre den nuværende retstilstand fra DetFinansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet, hvorefter rådene kan delegere deres kompetence til Finanstil-synet.« indsættes: »Delegationer, der allerede er foretaget fra Det Finansielle Virksomhedsråd og Fonds-rådet til Finanstilsynet, opretholdes med oprettelsen af Det Finansielle Råd. Det Finansielle Råd vil dogefterfølgende kunne træffe beslutning om, at en eller flere delegationer skal ændres eller helt trækkes til-bage.«Der er alene tale om en præcisering.§ 1, nr. 44 (side 62), § 2, nr. 36 (side 72), § 3, nr. 6 (side 79), § 5, nr. 8 (side 88), § 8, nr. 5 (side 94), §11, nr. 7 (side 99), § 12, nr. 4 (side 102), § 13, nr. 4 (side 104), § 14, nr. 6 (side 107), § 15, nr. 4 (side110):Ændres »dom, bødevedtagelse, tiltalefrafald eller påtaleopgivelse« til: »dom eller bødevedtagelse«og »dommen, bødevedtagelsen, tiltalefrafaldet eller påtaleopgivelsen« til: »dommen eller bødevedtagel-sen«.Der er alene tale om manglende konsekvensrettelser.§ 5, nr. 6 (side 88) og § 15, nr. 2 (side 110):Ændres »dommen eller bødevedtagelsen, tiltalefrafaldet ellerpåtaleopgivelsen« til: »dommen eller bødevedtagelsen«.Der er alene tale om manglende konsekvensrettelser.Endelig er§ 343 s, stk. 6,i lov om finansiel virksomhed, som denne fremgår af § 1, nr. 30, ved en fejlikke medtaget i parallelteksterne på side 123. Dette foreslås indsat.