Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 87 Bilag 6
Offentligt
1192972_0001.png
1192972_0002.png
1192972_0003.png
1192972_0004.png
1192972_0005.png
1192972_0006.png
1192972_0007.png
1192972_0008.png
1192972_0009.png
1192972_0010.png
1192972_0011.png
1192972_0012.png
1192972_0013.png
1192972_0014.png
Ændringsforslagtil

Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapir-

handel m.v., lov om betalingstjenester og elektroniske penge og for-

skellige andre love

(Videregivelse af oplysninger til anklagemyndighed og politi, oprettelse af DetSystemiske Risikoråd, sammenlægning af Det Finansielle Virksomhedsråd ogFondsrådet, shortselling, ny tilgang til håndhævelse af solvenskrav og etableringaf tilsyn med referencerenter m.v.)
Aferhvervs- og vækstministerentiltrådt af XXX:Til § 1

1)

Nr. 21affattes således:

»21.

§ 209, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Følgende personer må ikke tilsammen eller hver for sig udpegeeller udgøre et flertal af bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller for-ening:1) Medlemmer af bestyrelsen, repræsentantskabet eller lignende re-præsentative organer samt ansatte i sparekasseaktieselskabet ellerandelskasseaktieselskabet, jf. § 207, stk. l.2) Medlemmer af bestyrelsen, repræsentantskabet eller lignende re-præsentative organer samt ansatte i fondens eller foreningens datter-selskaber eller associerede virksomheder.3) Aktionærer i sparekasseaktieselskabet eller andelskasseaktieselska-bet, hvis stemmeret direkte eller indirekte udgør mindst 5 pct. af ak-tiekapitalens stemmerettigheder, eller hvis pålydende værdi direkteeller indirekte udgør mindst 5 pct. af aktiekapitalen.«.«[Korrektion]Til § 2

1)

Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 7, stk. 4,udgår »§ 84 b, stk. 2, nr. 2«.«[Konsekvensrettelse]

2)

Nr. 14affattes således:
2/14

»14.

I§ 83, stk. 2, 1. pkt.,to steder i2. pkt., i stk. 3, 2. pkt.,ogstk. 4,og10 steder i§ 83 bændres »Fondsrådet« til: »Finanstilsynet«.«[Korrektion]

3)

Nr. 16affattes således:

»16.

I§ 83, stk. 2, 3. pkt.,ændres »Fondsrådet udøver« til: »Finanstilsy-net udøver« og »og § 77 i lov om investeringsforeninger m.v., og de be-føjelser, der er tillagt Fondsrådet i henhold til« til: », § 77 i lov om inve-steringsforeninger m.v., og«.«[Korrektion]

4)

Efter nr. 18 indsættes som nye numre:

»02.

I§ 83 a, stk. 5,ændres »§ 84 b, stk. 1 og 2, nr. 5, 7 og 8« til »§ 84 b,stk. 1 og 2, nr. 4, 6 og 7«.«[Konsekvensrettelse]

5)

Efter nr. 30 indsættes som nye numre:

»03.

I§ 84 a, stk. 10,ændres »nr. 8« til: »nr. 7«.[Korrektion]

04.

I§ 84 a, stk. 11 og stk. 12,ændres »nr. 19« til: »nr. 18«.«[Korrektion]

6)

Nr. 35affattes således:

»35.

I§ 84 c, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 1« til:»stk. 1 og 2«.«[Korrektion]

7)

Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:

»05.

§ 84 d, stk. 2, nr. 9,ophæves.Nr. 10-17 bliver herefter 9-16.«[Konsekvensrettelse]

8)

I den undernr. 38foreslåede ændring, indsættes efter »nr. 16, «: »sombliver til nr. 15,«.[Konsekvensrettelse]

9)

I den undernr. 39foreslåede ændring, indsættes efter »nr. 17,«: »sombliver til nr. 16,«.[Konsekvensrettelse]

10)

I den undernr. 40foreslåede ændring, ændres »nr. 18« til: »nr. 17«,og »18)« til: »17)«.[Konsekvensrettelse]

11)

Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:

»06.

I§ 87, stk. 6,ændres »nr. 15 og 19« til: »nr. 14 og 18«.«[Korrektion]
3/14
Til § 3

1)

Nr. 5affattes således:

»5.

I§ 93, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1, pkt. ændres »stk. 1« til: »stk.1 og 2«.«[Korrektion]Til § 5

1)

Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01.

I§ 199, stk. 6,ændres »nr. 14 og 18« til: »nr. 13 og 17«.«[Korrektion]

2)

Efter nr. 5 indsættes som nye numre:

»02.

I§ 210, stk. 8,ændres »nr. 17« til: »nr. 16«.

03.

I§ 210, stk. 10,ændres »nr. 8« til: »nr. 7«.

04.

I§ 210, stk. 11og12,ændres »nr. 18« til: »nr. 17«.«[Korrektion]Til § 7

1)

Nr. 4affattes således:

»4.

I§ 159 a, stk. 2,ændres »Fondsrådet« til: »Kontrolmyndigheden efterstk. 1«.«[Korrektion]

2)

Nr. 8affattes således:

»8.

I§ 159 a, stk. 6,ændres fire steder »Fondsrådet« til: »Kontrolmyn-digheden, jf. stk. 1,«.«[Korrektion]Til § 8

1)

Nr. 4affattes således:

»4.

I§ 27 g, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1, pkt., ændres »stk. 1« til:»stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 9

1)

I den undernr. 3foreslåede ændring af§ 27 a, stk. 1, 2. pkt.,ændres »§33 d, stk. 1« til: »33 e«.[Korrektion]Til § 11

1)

Før nr. 1 indsættes som nye numre:
4/14

»01.

I§ 66 a, stk. 8,ændres »nr. 18« til: »nr. 17«.

02.

I§ 66 a, stk. 10,ændres »nr. 8« til: »nr. 7«.

03.

I§ 66 a, stk. 11 og 12,ændres »nr. 19« til: »nr. 18«.«[Korrektion]

2)

Nr. 6affattes således:

»6.

I§ 66 c, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 1« til:»stk. 1 og 2«.«Til § 12

1)

Nr. 3affattes således:

»3.

I§ 49 a, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1, pkt., ændres »stk. 1« til:»stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 14

1)

Nr. 5affattes således:

»5.

I§ 76 b, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1, pkt., ændres »stk. 1« til:»stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 15

1)

Nr. 3affattes således:

»3.

I§ 10 g, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1, pkt., ændres »stk. 1« til:»stk. 1 og 2«.«[Korrektion]Til § 18

1)

Somstk. 4indsættes:»Stk. 4.Indtil der formelt, i henhold til forslagets § 1, nr. 34, er indstilletog udpeget medlemmer og formandsskab for Det Finansielle Råd, konsti-tueres den afgående formand for Det Finansielle Virksomhedsråd somformand for Det Finansielle Råd. Finanstilsynet kan i perioden frem tiludpegningen af medlemmerne i Det Finansielle Råd afgøre konkrete sa-ger uden at forelægge dem for rådet, fordi øjemedet ellers ville forspildes.Finanstilsynet drøfter dog så vidt muligt sagen med rådets konstitueredeformand forud for Finanstilsynet afgørelse. Finanstilsynet giver beretningom sådanne afgørelser på det førstkommende møde i rådet.«
5/14
BemærkningerTil § 1Til nr. 1Med forslaget nyaffattes lovforslagets ændring af § 209, stk. 2, i lov omfinansiel virksomhed. Formålet med ændringen er at gøre det tydeligt, atbestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller forening ikke kan udpegeseller udgøres af personer, som på den ene eller anden måde er tilknyttetsparekasseaktieselskabet/andelskasseaktieselskabet eller fonden/forening-en. Det er derfor præciseret, at de personkredse, som er omfattet af be-stemmelsen, hverken tilsammen eller hver for sig kan udpege eller udgøreet flertal af bestyrelsen for den i stk. 1, nævnte fond eller forening. Her-ved undgås det, at bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller foreningkan udpeges eller udgøres af et flertal, der eksempelvis består af ansatte isparekasseaktieselskabet og ansatte i fonden.I det oprindelige ændringsforslag var alle aktionærer i spare- eller andels-kasseaktieselskabet endvidere afskåret fra at udpege eller udgøre et flertalaf bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller forening. Dette vil imid-lertid afskære et stort antal personer, som alene ejer en mindre aktiepost iet sparekasseaktieselskab eller andelskasseaktieselskab, fra at udgøre el-ler udpege et flertal af bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller for-ening. Dette er ikke proportionalt i forhold til formålet med bestemmel-sen, som er at sikre uafhængighed mellem på den ene side fond/foreningog på den anden side det i forbindelse med fondens/foreningens stiftelseoprettede spare- eller andelskasseaktieselskab. Derfor foreslås bestem-melsen nu ændret, således at bestemmelsen alene afskærer store aktionæ-rer fra at udpege eller udgøre et flertal af bestyrelsen for den i stk. 1nævnte fond eller forening. I denne bestemmelse forstås ved store aktio-nærer, aktionærer hvis stemmeret direkte eller indirekte udgør mindst 5pct. af aktiekapitalens stemmerettigheder, eller hvis pålydende værdi di-rekte eller indirekte udgør mindst 5 pct. af aktiekapitalen. Aktionærer kanbåde være fysiske og juridiske personer.Samtidig er det præciseret, at de skærpede krav om reel uafhængighedogså gælder for medlemmer af repræsentantskaber eller lignende repræ-sentative organer eksempelvis bankråd, da disse organer ofte har en sær-lig rolle i forhold til det til fonden/foreningen tilknyttede sparekasseaktie-selskab eller andelskasseaktieselskab. En række sparekasseaktieselskaberhar sådanne repræsentative organer tilknyttet. De benævnes ofte repræ-sentantskab eller bankråd, men uanset benævnelsen vil de være omfattet,da bestemmelsen også omfatter lignende organer. Disse repræsentantska-bers og bankråds funktion, opgaver, valg og lignende er ofte fastlagt isparekasseaktieselskabets vedtægter. Medlemmerne af disse organer haren række angivne opgaver, som eksempelvis indebærer, at de er en slags”ambassadører” for sparekasseaktieselskabet og dermed skal støtte op omdette pengeinstitut og dets formål. Medlemmerne af repræsentantskaber,bankråd eller lignende er tillige ofte aktionærer i sparekasseaktieselska-
6/14
bet. For medlemmer af repræsentantskaber, bankråd eller lignende gælderbestemmelsen uanset en eventuel andel af aktier i sparekasseaktieselska-bet, og det er endvidere blevet tydeliggjort, at personer, som både er med-lemmer af eksempelvis sparekasseaktieselskabets repræsentantskab,bankråd eller lignende repræsentativt organ og aktionærer ikke tilsammenmå udpege eller udgøre et flertal af bestyrelsen for den i stk. 1, nævntefond eller forening.Til § 2Til nr. 1Der foreslås indsat et nyt nr. i lovforslaget. Der er alene tale om en kon-sekvensrettelse som følge af, at § 84 b, stk. 2, nr. 2, i lov om værdipapir-handel m.v. ophæves.Til nr. 2Der er tale om en teknisk ændring. Det er i lovforslagets § 2, nr. 14, an-ført, at ordet »Fondsrådet« skal rettes til »Finanstilsynet« seks steder i §83, stk. 2-4, i lov om værdipapirhandel m.v. Ordet »Fondsrådet« er nævntotte gange i den nugældende § 83, stk. 2-4, hvorfor det ikke er korrekt atanføre, at ordet kun skal rettes seks steder.Med ændringsforslaget præciseres det, hvor ordet »Fondsrådet« skal ret-tes til »Finanstilsynet«.Det skal i den sammenhæng bemærkes, at det kun er seks steder i § 83,stk. 2-4, at rettelsen skal ske, da lovforslagets § 2 nr. 16 og 17, ændrer iformuleringen af de nugældende § 83, stk. 2-4, hvorved ordet »Fondsrå-det« i den forbindelse udgår de sidste to steder.Til nr. 3Ændringen af forslaget til ændring af § 83, stk. 2, 3. pkt., er en konse-kvens af, at der med dette ændringsforslags § 2, nr. 1, indsættes et nytnummer.Til nr. 4Der foreslås indsat et nyt nr. i lovforslaget. Der er alene tale om en kon-sekvensrettelse som følge af, at § 84 b, stk. 2, nr. 2, i lov om værdipapir-handel m.v. ophæves.Til nr. 5Med lovforslagets § 2, nr. 24, ophæves § 84 a, stk. 6, nr. 1. Bestemmel-sens nr. 2-22 bliver herefter nr. 1-21.I § 84 a, stk. 10, henvises til stk. 6, nr. 8, som med lovforslagets § 2, nr.24, bliver til stk. 6, nr. 7.I § 84 a, stk. 11 og 12 henvises til stk. 6, nr. 19, som med lovforslagets §2, nr. 24 bliver til stk. 6, nr. 18.
7/14
Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget. Med ændrings-forslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 6Med lovforslagets § 2, nr. 34, ophæves det nugældende § 84 c, stk. 1, ilov om værdipapirhandel m.v., idet der indsættes et nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 84 c, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v. indeholderhjemmel til at offentliggøre visse afgørelser. Efter den nugældende § 84c, stk. 2, følger blandt andet, at der i visse tilfælde ikke skal ske offentlig-gørelse efter det nugældende § 84 c, stk. 1. Der er i alt tre stykker i dennugældende § 84 c.Som konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 34, bliver de nugældende stk. 2og 3 i § 84 c til stk. 3 og 4.Det nye stk. 1 og 2 der foreslås indsat med lovforslagets § 2, nr. 34, inde-holder begge hjemmel til at offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v.,herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggørelse, der i dagfølger af § 84 c, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne brin-ges i anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med for-slaget er indeholdt i såvel stk. 1 og stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 2, nr. 35, at det nugældende § 84 c,stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelsei forhold til den adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 2,nr. 34, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 2, nr. 35, at henvisningen til»stk. 1« i § 84 c, stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og 2«.Da der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformning af § 84 c, stk.2, i lov om værdipapirhandel m.v., er det tydeliggjort, hvilket »stk. 1«,der henvises til.Til nr. 7Med ændringen foreslås, at § 84 d, stk. 2, nr. 9, ophæves. Der er alene ta-le om en konsekvens rettelse som følge af, at § 39 b ophæves.Til nr. 8 – 10Der er tale om konsekvensrettelser i det fremsatte lovforslag som følge afden foreslåede ændring i nr. 1.
8/14
Til nr. 11Med lovforslagets § 2, nr. 24, ophæves § 84 a, stk. 6, nr. 1. Bestemmel-sens nr. 2-22 bliver herefter nr. 1-21.I § 87, stk. 6, henvises til § 84 a, stk. 6, nr. 15 og 19, som med lovforsla-gets § 2, nr. 24, bliver til stk. 6, nr. 14 og 18.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget. Med ændrings-forslaget foreslås fejlen korrigeret.Til § 3Til nr. 1Med lovforslagets § 3, nr. 4, ophæves det nugældende § 93, stk. 1, i lovom betalingstjenester og elektroniske penge, idet der indsættes et nyt stk.1 og 2.Det nugældende § 93, stk. 1, i lov om betalingstjenester og elektroniskepenge indeholder hjemmel til at offentliggøre visse afgørelser. Efter dennugældende § 93, stk. 2 følger blandt andet, at der i visse tilfælde ikkeskal ske offentliggørelse efter det nugældende § 93, stk. 1. Der er i alt trestykker i den nugældende § 93.Som konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 4 bliver de nugældende stk. 2 og3 i § 93 til stk. 3 og 4.Det nye stk. 1 og 2 der foreslås indsat med lovforslagets § 2, nr. 34, inde-holder begge hjemmel til at offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v.,herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggørelse, der i dagfølger af § 93, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes ianvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med forslageter indeholdt i såvel stk. 1 og stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 3, nr. 5, at det nugældende § 93. stk.2, som med forslaget bliver til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse iforhold til den adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 3, nr.4 følger af såvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 3, nr. 5, at henvisningen til»stk. 1« i § 93, stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og 2«.Da der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformning af § 93, stk. 2er det tydeliggjort, hvilket »stk. 1«, der henvises til.
9/14
Til § 5Til nr. 1Med lovforslagets § 5, nr. 4, ophæves § 210, stk. 6, nr. 1. Bestemmelsensnr. 2-19 bliver herefter nr. 1-18.I § 199, stk. 6 henvises til § 210, stk. 6, nr. 14 og 18, som med lovforsla-gets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr. 13 og 17.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget. Ændringsfor-slaget retter op på dette.Til nr. 2Med lovforslagets § 5, nr. 4, ophæves § 210, stk. 6, nr. 1. Bestemmelsensnr. 2-19 bliver herefter nr. 1-18.I § 210, stk. 8, henvises til § 210, stk. 6, nr. 17, som med lovforslagets §5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr. 16.I § 210, stk. 10, henvises til § 210, stk. 6, nr. 8, som med lovforslagets §5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr. 7.I § 210, stk. 11 og 12 henvises til § 210, stk. 6, nr. 18, som med lovfors-lagets § 5, nr. 4 bliver til stk. 6, nr. 17.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget. Med ændrings-forslaget foreslås fejlen korrigeret.Til § 7Til nr. 1Lovforslagets § 7, nr. 4, er behæftet med en fejl, da ordene »Fondsrådetskontrol« ikke indgår § 159 a, stk. 2 og stk. 6, 3. pkt.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 2Der er tale om en teknisk ændring. Det er i lovforslagets § 7, nr. 8, anført,at ordet »Fondsrådet« skal rettes til »kontrolmyndigheden, jf. stk. 1« tresteder i § 159 a, stk. 6. Ordet »Fondsrådet« er dog nævnt fire gange i dennugældende § 159 a, stk. 6, hvorfor det ikke er korrekt at anføre, at ordetkun skal rettes tre steder.Med ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.
10/14
Til § 8Til nr. 1Med lovforslagets § 8, nr. 3, ophæves det nugældende § 27 g, stk. 1, i lovom Arbejdsmarkedets Tillægspension, idet der indsættes et nyt stk. 1 og2.Det nugældende § 27 g, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspensi-on indeholder hjemmel til at offentliggøre visse afgørelser. Efter den nu-gældende § 27 g, stk. 2, følger blandt andet, at der i visse tilfælde ikkeskal ske offentliggørelse efter det nugældende § 27 g, stk. 1. Der er i altfire stykker i den nugældende § 27 g.Som konsekvens af lovforslagets § 8, nr. 3, bliver de nugældende stk. 2-4i § 27 g til stk. 3-5.Det nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets § 8, nr. 3, inde-holder begge hjemmel til at offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v.,herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggørelse, der i dagfølger af § 27 g, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne brin-ges i anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med for-slaget er indeholdt i såvel stk. 1 og stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 8, nr. 4, at det nugældende § 27 g. stk.2, som med forslaget bliver til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse iforhold til den adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 8, nr.3, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 8, nr. 4, at henvisningen til»stk. 1« i § 27 g, stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« tre steder i den nugældende udformning af § 27 g, stk. 2,og det tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1«, der henvises til.Til § 9Til nr. 1Der er i forslaget til § 27 a, stk. 1, 2. pkt., indsat en henvisning til § 33 d,stk. 1. Denne henvisning skulle rettelig have været til § 33 e. Med æn-dringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.Til § 11Til nr. 1Med lovforslagets § 11, nr. 3, ophæves § 66 a, stk. 6, nr. 1. Bestemmel-sens nr. 2-20 bliver herefter nr. 1-19.
11/14
I § 66 a, stk. 8, henvises til § 66 a, stk. 6, nr. 18, som med lovforslagets §11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr. 17.I § 66 a, stk. 10, henvises til § 66 a, stk. 6, nr. 8, som med lovforslagets §11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr. 7.I § 66 a, stk. 11 og 12 henvises til § 66 a, stk. 6, nr. 19, som med lovfors-lagets § 11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr. 18.Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i lovforslaget. Med ændrings-forslaget foreslås fejlen korrigeret.Til nr. 2Med lovforslagets § 11, nr. 5, ophæves den nugældende § 66 c, stk. 1 ilov om tilsyn med firmapensionskasser, idet der indsættes et nyt stk. 1 og2.Det nugældende § 66 c, stk. 1 i lov om tilsyn med firmapensionskasserindeholder hjemmel til at offentliggøre visse afgørelser. Efter den nugæl-dende § 66 c, stk. 2, følger blandt andet, at der i visse tilfælde ikke skalske offentliggørelse efter det nugældende § 66 c, stk. 1. Der er i alt trestykker i den nugældende § 66 c.Som konsekvens af lovforslagets § 11, nr. 5, bliver de nugældende stk. 2-3 i § 66 c til stk. 3-4.Det nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets § 11, nr. 5, in-deholder begge hjemmel til at offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v.,herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggørelse, der i dagfølger af § 66 c, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne brin-ges i anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med for-slaget er indeholdt i såvel stk. 1 og stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 11, nr. 6, at det nugældende § 66 c.stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelsei forhold til den adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 11,nr. 5, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 11, nr. 6, at henvisningen til»stk. 1« i § 66 c, stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformning af § 66 c, stk. 2der bliver stk. 3. Med ændringsforslaget tydeliggøres, hvilket »stk. 1«,der henvises til.
12/14
Til § 12Til nr. 1Med lovforslagets § 12, nr. 2, ophæves det nugældende § 49 a, stk. 1, ilov om forsikringsformidling, idet der indsættes et nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 49 a, stk. 1, i lov om forsikringsformidling indeholderhjemmel til at offentliggøre visse afgørelser. Efter den nugældende § 49a, stk. 2, følger blandt andet, at der i visse tilfælde ikke skal ske offentlig-gørelse efter det nugældende § 49 a, stk. 1. Der er i alt tre stykker i dennugældende § 49 a.Som konsekvens af lovforslagets § 12, nr. 2, bliver de nugældende stk. 2og 3 i § 49 a til stk. 3 og 4.Det nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets § 12, nr. 2, in-deholder begge hjemmel til at offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v.,herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggørelse, der i dagfølger af § 49 a, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne brin-ges i anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med for-slaget er indeholdt i såvel stk. 1 og stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 12, nr. 3, at det nugældende § 49 a,stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelsei forhold til den adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 12,nr. 2, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 12, nr. 3, at henvisningen til»stk. 1« i § 49 a, stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformning af § 49 a, stk. 2og, at det derfor bød tydeliggøres, hvilket »stk. 1«, der henvises til.Til § 14Til nr. 1Med lovforslagets § 14, nr. 4 ophæves det nugældende § 76 b, stk. 1, i lovom arbejdsskadesikring, idet der indsættes nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 76 b, stk. 1, i lov om arbejdsskadesikring indeholderhjemmel til at offentliggøre visse afgørelser. Efter den nugældende § 76b, stk. 2, følger blandt andet, at der i visse tilfælde ikke skal ske offent-liggørelse efter det nugældende § 76 b, stk. 1. Der er i alt fire stykker iden nugældende § 76 b.Som konsekvens af lovforslagets § 14, nr. 4, bliver de nugældende stk. 2-4 i § 76 b til stk. 3-5.
13/14
Det nye stk. 1 og 2 der foreslås indsat med lovforslagets § 14, nr. 4 inde-holder begge hjemmel til at offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v.,herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggørelse, der i dagfølger af § 76 b, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne brin-ges i anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med for-slaget er indeholdt i såvel stk. 1 og stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 14, nr. 5, at det nugældende § 76 b,stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelsei forhold til den adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 14,nr. 4, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.Af denne årsag følger det af lovforslagets § 14, nr. 5, at henvisningen til»stk. 1« i § 76 b, stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformning af § 76 b, stk. 2og, det tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1«, der henvises til.Til § 15Til nr. 1Med lovforslagets § 15, nr. 2, ophæves det nugældende § 10 g, stk. 1, ilov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, idet der indsættes et nyt stk. 1 og 2.Det nugældende § 10 g, stk. 1, i lov om arbejdsskadesikring indeholderhjemmel til at offentliggøre visse afgørelser. Efter den nugældende § 10g, stk. 2, følger blandt andet, at der i visse tilfælde ikke skal ske offent-liggørelse efter det nugældende § 10 g, stk. 1. Der er i alt fire stykker iden nugældende § 10 g.Som konsekvens af lovforslagets § 15, nr. 2 bliver de nugældende stk. 2-4i § 10 g til stk. 3-5.Det nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med lovforslagets § 15, nr. 2, in-deholder begge hjemmel til at offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v.,herunder afgørelser.Den nugældende begrænsning i adgangen til offentliggørelse, der i dagfølger af § 10 g, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne brin-ges i anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med for-slaget er indeholdt i såvel stk. 1 og stk. 2.Derfor følger det af lovforslagets § 15, nr. 3, at det nugældende § 10 g,stk. 2, som med forslaget bliver til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelsei forhold til den adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 15,nr. 3 følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
14/14
Af denne årsag følger det af lovforslagets § 15, nr. 3, at henvisningen til»stk. 1« i § 10 g, stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og 2«.Der står »stk. 1« to steder i den nugældende udformning af § 10 g, stk. 2,og det tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1«, der henvises til.Til § 18Til nr. 1Det foreslås, at der indsættes et nytstk. 4i lovforslagets overgangsbe-stemmelse.Med forslaget bestemmes, at den afgående formand for Det FinansielleVirksomhedsråd konstitueres som formand for Det Finansielle Råd fralovforslagets ikrafttrædelse den 1. januar 2013. Konstitueringen skal gæl-de indtil erhvervs- og vækstministeren formelt, i henhold til forslagets §1, nr. 34, har udpeget medlemmer og formandsskab for Det FinansielleRåd.Bestemmelsen medfører, at Finanstilsynet i perioden frem til ministerensudpegning af medlemmerne og formandsskabet i Det Finansielle Råd,kan træffe afgørelser i sager, hvor øjemedet ellers ville forspildes, somhenhører under rådets kompetence. Finanstilsynet drøfter dog så vidt mu-ligt disse sager med rådets konstituerede formand forud for Finanstilsynetafgørelse. Finanstilsynet giver beretning om sådanne afgørelser på detførstkommende møde i rådet.Hvis der i perioden, hvor der alene er en konstitueret formand, måtte op-stå andre sager, som ikke er omfattet af ovennævnte hasteprocedure, somefter forslaget til § 345 vil skulle forelægges for Det Finansielle Råd, skaldisse forelægges rådet på det førstkommende ordinære møde.