Skatteudvalget 2012-13
L 81
Offentligt
1190781_0001.png
1190781_0002.png
J.nr. 12-0176939Dato: 05.12.12
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift

af lønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophæ-

velse af andelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser,

nedsættelse af afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af

CO2-kvoter under CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kasko-

forsikringer for lystfartøjer m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 30. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål:

Vi ministeren sikre, at den kollektive trafik ikke belastes økonomisk, når lønsumsafgiftenforhøjes fra 3,08 pct. til 4,12 pct.

Svar:

Transportoperatørerne kompenseres for forhøjelsen af lønsumsafgiften for ydelser, der le-veres på kontrakt med staten. Operatørerne, der leverer kollektiv trafik på kontrakt med sta-ten, er DSB, DSB Øresund, Arriva og Danske færger A/S.Kommuner og regioner kompenseres som udgangspunkt ikke for generelle skatte- og af-giftsændringer, der berører såvel den private som den offentlige sektor, via en særlig mål-rettet justering af bloktilskuddet (DUT-kompensation), jf. DUT-vejledningens afsnit 1.2.1.Det skal ses i lyset af, at generelle afgiftsstigninger påvirker forbrugerpriserne. Det indebæ-rer forøget pris- og lønregulering af de kommunale og regionale bevillinger og dermed enforøgelse af bloktilskuddet fra staten. Hvis der både gives DUT-kompensation, og bloktil-skuddet forøges som følge af øget pris- og lønregulering, vil kommunerne og regionerneblive kompenseret dobbelt. Kommuner og regioner kompenseres således ikke via en DUT-kompensation i forbindelse med den generelle forhøjelse af lønsumsafgiften i 2013, hvorstørstedelen af merprovenuet betales af den private sektor. I det konkrete tilfælde, hvor detkun er en relativt lille andel af afgiftsstigningen, der berører kommunerne og regionerne, erdet således sandsynligt, at kommunerne og regionerne bliver overkompenseret i takt med atafgiftsstigningen påvirker forbrugerpriserne og dermed bloktilskuddet.Det er op til kommunerne og regionerne at afgøre om og hvordan afgiftsændringen kommertil at påvirke trafikselskabernes økonomi. Det ville også være tilfældet, hvis kommunerneog regionerne i stedet modtog en DUT-kompensation fra staten.Det bemærkes, at takststigningsloftet ikke muliggør at omkostningsstigninger som følge afforhøjelsen af lønsumsafgiften vil kunne overvæltes på passagererne gennem højere takster.
Side 2