Skatteudvalget 2012-13
L 81
Offentligt
1190785_0001.png
1190785_0002.png
J.nr. 12-0238587Dato: 05.12.12
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift

af lønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophæ-

velse af andelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser,

nedsættelse af afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af

CO2-kvoter under CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kasko-

forsikringer for lystfartøjer m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 29. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål:

Ministeren bedes forholde sig til branchens oplysninger om, at kun 13-17 pct.af redningsaktionerne vedrører fartøjer, som pålægges afgift. Hvilke rimelighedsbetragt-ninger ligger i givet fald bag en finansieringsløsning, der i sit indhold betyder, at så lille engruppe af brugere skal bidrage med 100 pct. til finansieringen af udgifterne til driften afnødtjenesterne, hvorimod den store gruppe på 83-88 pct. af brugerne af redningstjenestenikke skal bidrage?

Svar:

Det har ikke været muligt at fastslå, hvordan branchen er nået frem til de nævnte tal.Isvaret på L 81 – spørgsmål 2, hvortil der kan henvises, er der redegjort for forsvarets opgø-relser, hvoraf det kan udledes, at over 60 pct. af redningsoperationerne erfritidsrelaterede.Det fremgår endvidere, at 60 pct. af opkaldene til Lyngby Radio er fra fritidsfartøjer, heraf 35pct. danske fritidsfartøjer.Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser, at der er tale om en afgift og ikke en brugerbetaling.Når fritidsfartøjsejere pålægges at bidrage til de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester, skyl-des det, at fritidsfartøjer er den største brugergruppe af de maritime nødsystemer. Som detfremgår af lovforslaget, har regeringen valgt at sikre et provenu gennem en forhøjelse af en ek-sisterende afgift - her afgift på fritidsfartøjsforsikringer.
Side 2