Skatteudvalget 2012-13
L 81
Offentligt
1192654_0001.png
1192654_0002.png
J.nr. 12-0176939Dato:10. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift

af lønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophæ-

velse af andelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser,

nedsættelse af afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af

CO2-kvoter under CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kasko-

forsikringer for lystfartøjer m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 6. december 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V).
Holger K. Nielsen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål:

Hvor adskiller argumentationen fra branchen indenfor andelsbeskatningen sigfra argumentationen fra brancherne indenfor NOx-afgiften og reklameafgiften, jf. regerin-gen har valgt at lytte til branchen inden for andelsbeskatningen men ikke til brancherne in-den for de to andre områder?

Svar:

Regeringen har fokus på erhvervenes konkurrenceevne. Regeringen har også fokuspå, at det danske velfærdssamfund skal finansieres.Forslaget om at ophæve andelsbeskatningen er et begrænset forslag, som har en begrænsetprovenumæssig virkning. Ud fra en samlet konkret vurdering har regeringen valgt at trækkedette forslag.I forhold til NOx-afgiften og reklameafgiften har regeringen også foretaget en samlet kon-kret vurdering.Lovforslag sendes i ekstern høring, hvor de berørte brancher har mulighed for at indgive ethøringssvar. I forbindelse med forhøjelsen af NOx-afgiften indkom der ca. 35 høringssvar,mens der i forbindelse med reklameafgiften indkom ca. 50 høringssvar.Høringssvarene gav anledning til justeringer både i forhold til forhøjelsen af NOx-afgiftenog i forhold til reklameafgiften.Bl.a. blev forhøjelsen af NOx-afgiften som følge af branchernes argumentation udskudt ethalvt år for at give erhvervene bedre mulighed for at tilpasse deres NOx-udledninger ogdermed reducere deres afgiftsbelastning.På samme måde blev reklameafgiften justeret på baggrund af branchens argumentation.Bl.a. blev der gennemført flere administrative tilpasninger for at lette branchens administra-tion af afgiften, ligesom differentieringen mellem tryksager mærket med Blomsten og tryk-sager, der ikke er mærket med Blomsten, blev øget.Regeringen har således lyttet til erhvervene og tilpasset lovgivningen.Der kan dog ikke blive tale om at tilbagerulle NOx-afgiftsforhøjelsen eller reklameafgiften.Når finansiering af tiltag, der fremmer vækst og beskæftigelse, skal findes som led i en an-svarlig økonomisk politik, er det fornuftigt at finde pengene på et område, hvor der samti-dig opnås positive miljøeffekter. Det er tilfældet både med NOx-afgiften og med reklame-afgiften.
Side 2