Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 3
Offentligt
1181916_0001.png
1181916_0002.png
1181916_0003.png
Sekretariatet ¶ Odensevej 197 A ¶ 5600 FåborgTel: +45 7021 4242 ¶ [email protected]
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København KAtt.:[email protected];Mogens[email protected]; [email protected]20. november 2012.Høringssvar: L 81 – Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven herunder forhøjelse af afgiftenaf kaskoforsikringer for lystfartøjer.Danske Tursejlere skal hermed fremsætte følgende bemærkninger til punkt 3.C. Forhøjelse afkaskoforsikringsafgift på fritidsfartøjer.Afgift af lystfartøjsforsikring tager udgangspunkt i lovbekendtgørelse nr. 229 af 22. april 2002 medde ændringer, der følger af § 25 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og § 45 i lov nr. 428 af 6. juni 2005.

Nej tak til nye yderligere afgifter

Danske Tursejlere

er imod nye afgiftsforhøjelser,

der vil ramme fritidssejlerne yderligere.Fritidssejlads er allerede én af de mest afgiftsbelagte fritidsinteresser, hvorfor vi skal anbefale, at

forsikringsafgiften ikke forhøjes.

For få uger siden foreslog Søfartsstyrelsen en ny registreringsafgift til skibsregistret. I forvejen er derskat og afgifter på dieselolie, som anvendes til fritidsfartøjer. Samtidig ser vi, at havneafgifterne erstærkt stigende, som følge af kommunernes trængte økonomi.Lægger vi hertil den foreslåede forhøjelse af kaskoforsikringsafgiften, vil fritidssejlerne komme til atbære en unfair afgiftsbyrde, der som konsekvens kan medføre et markant fald i antallet af fritidsbådei Danmark. Dette vil selvfølgelig også påvirke beskæftigelsen inden for erhverv, som relateres til detmaritime område og igen med faldende statslige indtægter til følge.

En unfair afgift

Afgiften indbringer i dag et årligt provenu på ca. 115. mio. kr. Dette provenu er beregnet til at stigemed 30 mio. kr. med den foreslåede forøgelse af afgiften fra 1 % til 1,34 % af forsikringsværdien.Allerede ved lovens oprindelige ikrafttræden medførte lovteksten en unfair sondring mellemforskellige grupper af lystsejlere, idet afgiften alene bliver pålagt de ejere af lystfartøjer, som af egensund fornuft har valgt at tegne en kaskoforsikring for lystfartøjet.Mange sejlere undlader nu at kaskoforsikre deres lystfartøj, for at slippe for afgiften, ligesom derfortsat er mange ejere, som forsikrer deres skib i udlandet og dermed i stor stil fortsat unddrager sigafgift.
Sekretariatet ¶ Odensevej 197 A ¶ 5600 FåborgTel: +45 7021 4242 ¶ [email protected]
”Afgiftenindføres for at sikre, at brugerne af den forsikringsordning, som nødtjenesterne måbetegnes som, i størst muligt omfang er med til at finansiere udgifterne til driften af tjenesterne”Som begrundelse for afgiftsstigningen skriver Skatteministeriet, at provenuet skal være med til atdække udgifter til drift af de maritime nødtjenester i Danmark som jo anvendes af

alle sejlere

i dedanske farvande.Danske Tursejlere anerkender dette arbejde, og de udgifter der er forbundet med drift af de maritimenødtjenester i Danmark. Men når man argumenterer for, at den forøgede forsikringsafgift skal væremed til at dække disse udgifter, er det vel rimeligt at stille spørgsmålet:

”Hvilke udgifter dækker det nuværende provenu på kr. 115 mio. kr.?

Den danske stat har indgået en bindende international aftale, som sikrer, at der findes et radiobaseretsystem, som sikrer, at opkald fra sejlere, der kommer i nød, vil blive opfanget af én landstation. Dettesystem anvendes af såvel fritidssejlere, erhvervssejlere som af den internationale skibsfart.

Fritidssejlere i nødsituationer

I begrundelsen for afgiftsforhøjelsen skriver man, at fritidsfartøjer står for 60 % af nødsituationer idanske farvande.Danske Tursejlere er repræsenteret i forretningsudvalget i Søsportens Sikkerhedsråd underSøfartsstyrelsen, og her er det helt andre tal, vi bliver præsenteret for. Vi genkender slet ikkeSkatteministeriets påstand om, at fritidssejlerne tegner sig for 60 % af brugen af de maritimenødtjenester!Af ulykkesstatistikkerne i Søsportens Sikkerhedsråd fremgår det, at det primært er fritidsfiskere,dykkere og havkajakker, der optræder på ulykkesstatistikken. Altså sejlere, der typisk ikke har tegneten kaskoforsikring for deres fritidsfartøj, og som

derfor ikke er med til at betale

forsikringsafgiften og den foreslåede forhøjelse af afgiften – og driften af nødtjenesterne!

Det er derfor relevant at spørge,

hvorledes disse fritidsgrupper kan bidrage til finansieringen af

de maritime nødtjenester?

Ligeledes er det relevant at spørge, hvorledes den af skatteministeriet påståede gruppe på 40

% der er til rest, skal være med til at finansiere udgifterne?

Danske Tursejlere

kan ikke acceptere, at det igen er de sejlere, der af egen sund fornuft har

tegnet en kaskoforsikring, der skal betale for driften af de maritime nødtjenester, hvorimod de

sejlere, der har undladt at tegne en kaskoforsikring eller er forsikret via udenlandske

forsikringsselskaber slipper for at være en del af fællesskabet.

Der er i dag ca. 60.000 lystfartøjer i Danmark med en længde på over 7 meter. Hertil kommer et stortantal mindre joller etc., således at det faktiske antal fritidsbåde vurderes at ligge på omkring 100.000.
Sekretariatet ¶ Odensevej 197 A ¶ 5600 FåborgTel: +45 7021 4242 ¶ [email protected]
Af forsikringsselskabernes statistikker fremgår det, at der er tegnet kaskoforsikring for ca. 37.000fritidsfartøjer. Dvs. der er en eksisterende mængde på ca. 63.000 fritidsbåde, som ikke har tegnet enkaskoforsikring, og som dermed

ikke er med til at betale

for nødberedskabet.En meget stor del af de nød- og redningssituationer der udføres, er faktisk målrettet mod dennegruppe af mindre fritidsfartøjer som af den ene eller den anden grund kommer i havsnød. En gruppesom qua bådens ringe værdi ikke har tegnet en kaskoforsikring og derfor heller ikke vil være med tilat inddække de beskrevne omkostninger med det foreliggende lovforslag.Der findes ingen anden friluftsaktivitet i Danmark, der i den grad er beskattet som fritidssejlere.Denne politik rammer mange ældre, der har brugt fritidsbåden – ikke blot som en rekreativ hobby –men også som pensionsopsparing og som nu ikke ser sig i stand til at realisere deres seniortilværelseog dyrke det sociale liv på vandet via deres fritidsbåd. Omkostningerne til den løbende drift bliversimpelthen for store.Det er derfor relevant at stille spørgsmålet.

Skal det at dyrke fritidssejlads være forbeholdt en lille

gruppe af økonomisk velstillede danskere?

Havnene tømmes og branchen er trængt

I forvejen er hele erhvervet omkring fritidssejlads hårdt ramt af finanskrisen. En yderligerebelastning af økonomien ved fritidssejlads vil ramme branchen hårdt, og vi må forudse, at der vilforsvinde danske arbejdspladser i disse tilknyttede erhverv.For få år siden var der ventelister til en bådplads i langt de fleste lystbådehavne. Disse ventelister er idag ikke eksisterende, hvilket er et realistisk og skræmmende eksempel på de økonomiskeproblemer, som har ramt mange fritidssejlere.Danske Tursejlere vil gerne drøfte ideer og perspektiver med skatteministeriet i forbindelse medændring af skattelovgivningen og står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning af voresynspunkter.
Med sejlerhilsenLeif Nielsen
Danske Tursejlere