Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 20
Offentligt
1190675_0001.png
1190675_0002.png
1190675_0003.png
J.nr. 12-0176939Dato: 05.12.2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgiftaf lønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love (Ophævel-se af andelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser,nedsættelse af afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse afCO2-kvoter under CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kasko-forsikringer for lystfartøjer m.v.).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 30. november 2012 fraDanmarks Vindmølleforening (bilag 14).
Holger K. Nielsen/ Lise Bo Nielsen
Danmarks Vindmølleforening henviser til afskrivningslovens § 3, hvorefter et driftsmiddelanses for anskaffet, når driftsmidlet erleveret og færdiggjort i et sådant omfang, at det kanindgå i driften. Foreningen gør i den forbindelse opmærksom på, at investering i et vindmølle-projekt er en langstrakt proces, hvor man i op til 1 år før, en vindmølle bliver net-tilsluttet ogidriftsat, underskriver bindende kontrakter med en vindmøllefabrikant, net-selskab og andreunderentreprenører. Lovforslaget vil således efter foreningens opfattelse berøre vindmøller, derer købt men endnu ikke opstillet og færdiggjort i et omfang, så der kan produceres el fra møl-len. Lovforslaget vil således berøre vindmølleejere, der har erhvervet vindmøllen under tilsva-rende forudsætninger om skattemæssige afskrivninger, som de vindmølleejere, der har nået atfå deres vindmøller opstillet og tilsluttet senest den 31. december 2012. På den baggrund an-moder foreningen om, at lovforslaget ændres, således at man ikke er omfattet af lovændringen,når der foreligger underskrevne bindende kontrakter senest den 31. december 2012.Foreningen anerkender, at vindmøller blev friholdt for den nedsættelse af afskrivningssat-sen, som blev gennemført i 2007 for driftsmidler med lang levetid. Som udviklingen er gåetsiden da, er levetiden og sikkerheden for en vindmølle forøget så man i dag i højere grad vilkunne betragte en vindmølle som et driftsmiddel med lang levetid på linje med de anlæg,der blev omfattet af lovændringen i 2007. Foreningen vil derfor foreslå, at vindmøller bli-ver en del af den overgangsordning, som blev indført i 2007, hvorefter afskrivningssatsen iindkomståret for driftsmidler med lang levetid i 2012 og 2013 er 19 pct., og i indkomståre-ne 2014 og 2015 17 pct. Fra og med indkomståret 2016 vil satsen være 15 pct.
Kommentar:De foreslåede regler om stramning af afskrivningssatsen for store vindmøller får efter lov-forslaget virkning for indkomstår, der begynder den 1. januar 2013 eller senere. Efter for-slaget vil vindmøller uanset størrelse dog fortsat være omfattet af investeringsvinduet. Detbetyder, at investeringer i vindmøller, der er anskaffet i perioden fra den 30. maj 2012 ogindtil udgangen af kalenderåret 2013, og som udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, kanafskrives på et grundlag svarende til 115 pct. af anskaffelsessummen. Det favorable inve-steringsvindue kan imidlertid ikke anvendes for andre driftsmidler med lang levetid, som eromfattet af den gældende overgangsordning med en gradvis nedsættelse af afskrivningssat-sen.Desuden griber forslaget om stramning af afskrivningssatsen for store vindmøller i princip-pet ikke ind i igangværende afskrivningsprofiler. Begrundelsen for den gældende over-gangsordning er netop, at igangværende afskrivningsprofiler blev berørt i 2007 ved stram-ningen af afskrivningsreglerne for driftsmidler med lang levetid bortset fra store vindmøl-ler.Det kan dog ikke afvises, at den foreslåede nedsættelse af afskrivningssatsen for storevindmøller – som det fremgår af henvendelsen fra Danmarks Vindmølleforening – i et vistomfang kan ændre forudsætningerne for allerede indgåede kontrakter om levering af storevindmøller.Side 2
På den anden side er vindmølleinvesteringer udover de fremtidige skatteregler forbundetmed en lang række usikkerhedsmomenter som blandt andet udviklingen i energipriserne,den fremtidige pris på vindmøller og mulighederne for at få de påkrævede tilladelser til op-sættelse mv. På den måde adskiller den aktuelle situation sig ikke fra så mange andre inve-steringssituationer. Jeg kan derfor ikke tilslutte mig foreningens forslag.
Side 3