Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 17
Offentligt
1188342_0001.png
1188342_0002.png
Sekretariatet ¶ Odensevej 197 A ¶ 5600 FåborgTel: +45 7021 4242 ¶ [email protected]
TilSkatteministerenogOdense den 2. december 2012.
TilFolketingets skatteudvalgVedrørende L 81 – forhøjelse af afgift på lystbådeforsikringerDanske Tursejlere henvender sig til Skatteministeren og til Folketingets skatteudvalg på vegne afvore 9.000 medlemmer samt vore 180 medlems- / sejlklubber.Vi finder fortsat, at argumentationen for forslaget om forhøjelse af afgiften på lystbådeforsikring fra1 % til 1,34 % bygger på et forkert grundlag ligesom afgiften generelt rammer meget skævt –samfundsmæssigt set.Målgruppen – Hvem skal betale?Skatteministerens forslag rammer de ca. 20.000 bådejere, der af egen fri vilje har tegnet enkaskoforsikring for deres båd.Fakta er, at der er ca. 100.000 bådejere i Danmark hvortil kommer en række andre brugere af demaritime nødtjenester og hele redningsberedskabet nemlig, surfere, badende på luftmadrasser,havkajakker, roere, fritidsfiskere samt erhvervstrafikken. En meget større brugergruppe som gennemskatteministerens forslag ikke er med til at betale disse ydelser for redningsberedskabet.TDC/Lyngby radioSkatteministerens forslag skal finansiere driften af de maritime nødtjenester = Lyngby radio ogskatteministeren oplyser, at fritidssejlerne står for 60 % af de redningsoperationer der udføres årligt.Fakta er, at redningsoperationer rette mod danske fritidssejlere maksimalt udgør 14 %. Resten afoperationerne er målrettet mod andre grupper: surfere, mindre joller, fritidsfiskere, kajakker, roere,dykkere etc. samt naturligvis erhvervsskibe som ikke bidrager økonomisk til driften af Lyngby radio.Ifølge JRCC der holder til hos SOK registrerede man i 2011 i alt 359 operationer. Heraf var 185relateret til fritidssegmentet men kun 48 operationer vedrørte danske lystbåde, hvilket udgør14 %afde registrerede operationer.Dette står iskærende kontrasttil skatteministerens oplysninger.Samtidig er det interessant at konstatere, at 21 % af nødoperationerne var rettet mod erhvervsskibesom ikke bidrager til driften af de maritime nødtjenester.Skat på idrætSkatteministerens forslag rammer også idrætsudøvere, børn og unge.Fakta er, at mange af vore medlemsklubber har ungdomsafdelinger som råder over et antaluddannelsesbåde for hvilke klubben har tegnet en kaskoforsikring. Afgiftsforhøjelsen vil ramme
Sekretariatet ¶ Odensevej 197 A ¶ 5600 FåborgTel: +45 7021 4242 ¶ [email protected]
disse klubber hårdt idet de fleste klubber i forvejen har en yderst anstrengt økonomi. DanskeTursejlere kender ikke andre idrætsformer end sejlsport, der er pålagt lignende afgifter.De ældreSkatteministerens forslag rammer mange ældreFakta er, at en stor del af vore individuelle medlemmer er pensionister som har brugt deres båd somen slags pensionsopsparing. Som økonomisk sikkerhedsnet har de tegnet en kaskoforsikring for deresbåd (= pensionsopsparing). Mange i den gruppe har en yderst stram daglig økonomi som medskatteministerens forslag bliver endnu mere anstrengt.Det nuværende provenu på 115 mio. kr.Danske Tursejlere og andre sejlerorganisationer har gentagne gange spurgt til, hvad det hidtidigeprovenu af afgiften på 115 mio. kr. årligt bliver brugt til – men uden noget svar.Det finder vi ikke er rimeligt.Provenuet udebliverDanske Tursejlere er bekendt med, at mange fritidssejlere allerede har opsagt deres kaskoforsikringinden at lovforslaget er færdigbehandlet.Det ønske provenu vil derfor ikke blive realiseret.AnbefalingDanske Tursejlere anbefaler derfor skatteministeren og Folketingets skatteudvalg at annullereforslaget om afgiftsforhøjelsen.Naturligvis er der en regning der skal betales og Danske Tursejlere er helt indstillet på at vifritidssejlere skal betale vores andel af de udgifter, der er forbundet med fritidslivet til søs. Vi erparate til at tage vort samfundsmæssige medansvar. Men vi forstår ikke, hvorfor vi (som en lillegruppe) skal betale hele regningen for den store brugergruppe som benytter de maritime nødtjenester.Danske Tursejlere indgår gerne i en dialog med politikere, embedsmænd og andre brugergrupper omalternative løsninger, der ville være mere retfærdige end det nuværende lovforslag.Dialog fremmer forståelsen og vi har mange gode ideer.
Med sejlerhilsenPoul Erik Jakobsen / Leif NielsenFormandForretningsfører