Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 78 Bilag 3
Offentligt
1184540_0001.png
1184540_0002.png
1184540_0003.png
1184540_0004.png
1184540_0005.png
1184540_0006.png
NOTAT
24. november 2012
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørendeforslag til lov om ændring af lov om seniorjob og lovom arbejdsløshedsforsikring m.v.
J.nr. 2012-14355. kontor fastholdel-se/GBH/HES/FLF

Indledning

Udkast til forslag til lov om ændring af lov om seniorjob og lov arbejdsløshedsfor-sikring m.v. (Ret til seniorjob til medlemmer, der er født i perioden 1. juli 1955 tilog med 31. december 1957) blev sendt i høring til organisationer mv., jf. bilag 1,fredag d. 16. november 2012 med frist til fredag den 23. november 2012.Fra de organisationer mv., lovforslaget er sendt i høring til, er der modtaget hø-ringssvar fra AC, AK-Samvirke, Frie Funktionærer, FTF, KL, Krifa, Lederne,PROSA, Ældresagen.De modtagne høringssvar vedlægges.Følgende har ikke haft bemærkninger eller har reageret positivt på lovforslaget:AC, ASE, FTF.Bemærkningerne fra AK-Samvirke har givet anledning til, at der vil blive fremsatændringsforslag, som indeholder en dispensationsbestemmelse.Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar opdelt på organisationer med ho-vedsynspunkter i et kort referat af høringssvarene og kommentar hertil.

Bemærkninger

AK-Samvirke:
AK-Samvirke bemærker, at fristen i lovforslagets § 4 er relativ kort, og at erfarin-gen viser, at der med så korte frister vil opstå en række situationer, hvor vejledningom mulighederne for at søge om et seniorjob i tide ikke når frem til modtageren, fxfordi modtageren er bortrejst.AK-Samvirke foreslår, at der indsættes en dispensationsmulighed på baggrund afderes erfaringer med at finde og orientere personer inden for en kort frist.Kommentar:Efter lovforslaget skal a-kasserne inden udgangen af januar 2013 orientere perso-ner, der er omfattet af målgruppen, og som har opbrugt retten til dagpenge i 2012.Disse personer skal herefter anmode bopælskommunen om seniorjob senest indenudgangen af marts 2013 for at få ret til seniorjob.Det vil sige, at der er tre måneder fra lovforslagets ikrafttræden indtil fristen for atanmode om seniorjob udløber.
Der vil blive fremsat ændringsforslag til L 78, som indeholder en dispensationsbe-stemmelse. Dispensationsbestemmelsen vil blive afgrænset tidsmæssigt og ind-holdsmæssigt. Det vil efter bestemmelsen blive muligt at søge om dispensation iindtil 3 måneder regnet fra fristen i L 78, som er udgangen af marts 2013.Derudover vil muligheden for at give dispensation være begrænset til de tilfælde,hvor arbejdsløshedskassen kan erklære, at det skyldes forhold i arbejdsløshedskas-sen, at personen ikke har haft mulighed for at søge i rette tid, fx fordi arbejdsløs-hedskassen ikke har kunnet finde personen.Der skal altså være tale om undskyldelige forhold, der ikke beror på personen.Frie Funktionærer:
Frie Funktionærer er positive i forhold til lovforslaget, men finder, at det bør udvi-des, så det også omfatter medlemmer i aldersgruppen, der har opbrugt eller opbru-ger retten til dagpenge i perioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni 2013, ogsom har fået efterlønsbidraget tilbagebetalt på grund af det pludselige bortfald afmuligheden for seniorjob. Denne gruppe bør gives mulighed for at genindtræde iefterlønsordningen og opnå ret til seniorjob.Lovforslaget bør tage højde for, at overgangsordningen burde have været en del aflovændringen pr. 1. januar 2012.Kommentar:Forslaget om at give personer, der har fået efterlønsbidraget tilbagebetalt, mulig-hed for at genindtræde i efterlønsordningen og opnå ret til efterløn, er ikke i over-ensstemmelse med aftalen om senere tilbagetrækning.Som en præcisering i forhold til aftalen om finansloven for 2013, vil der blivefremsat ændringsforslag til L 78 om, at personer, som er omfattet af målgruppen,men som har meldt sig ud af a-kassen eller har fået deres efterlønsbidrag tilbage-betalt i perioden fra 1. januar 2012 til og med 16. november 2012, fordi de vedfremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderen ikke længere havde ret til senior-job, også får mulighed for at anmode om et seniorjob på samme vilkår, som perso-ner omfattet af L 78.KL:
KL anerkender, at kommunerne skal bidrage til løsningen af de udfordringer, somdet danske arbejdsmarked og den danske model står overfor. KL gør opmærksompå, at pligten til at ansætte seniorjobbere rejser nogle væsentlige problemstillinger.Det er et uheldigt signal, at kommuner fyrer med den ene hånd og ansætter senior-jobbere med den anden. KL er ikke tilhænger af en udvidelse af seniorjobordnin-gen.Antallet af ansatte i seniorjob er steget støt siden årsskiftet med en stigning på 62pct. Regeringen skønner, at antallet af personer på ordningen vil stige med 360fuldtidspersoner i 2013. KL mener, at regeringen undervurderer antallet af senior-jobbere i de kommende år. Den midlertidige udvidelse betyder, at aldersgruppen,der har ret til seniorjob i første halvdel af 2013, fordobles fra 57½ år-60-årige til
2
55-60-årige. Ordningen udvides også, således at alle, der var fyldt 55 år og mistederetten til dagpenge i 2012, også får ret til et seniorjob i kommunen efter årsskiftet.Samtidig er dagpengeperioden halveret. Disse aldersgrupper vil få en seniorjobpe-riode, der er mere end 5 år.Kommentar:Det bemærkes, at der ikke er nogen i målgruppen for L 78, der har en efterlønsal-der, der er højere end 63 år. Der er ligeledes ikke nogen, der vil få en seniorjobpe-riode på 8½ år.Vurdering af de økonomiske konsekvenser samt udviklingen i antallet af ansatte iseniorjob er foretaget på baggrund af tal for ledigheden i de relevante grupper ogDet Fælles Kommunale Løndatakontor (FLD). Der er tale om usikre skøn.Vedrørende de økonomiske konsekvenser og udviklingen i antallet af ansatte i se-niorjob, vil de kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget blive forhandletmed de kommunale parter.Ved ordningens indførelse i 2006 blev det forudsat, at når ordningen var fuldt ind-faset, ville der være 1.500 helårspersoner i seniorjob. Kommunerne er i forbindel-se med lov om seniorjob blevet økonomisk kompenseret for dette (DUT).Krifa:
Krifa ser positivt på lovforslaget, særligt fordi § 4 i lovforslaget også samler op påde personer, hvis dagpengeret allerede er udløbet i 2012.Krifra bemærker, at overgangsordningen bliver administrativ tung og påpeger i denforbindelse, at det ville være mere hensigtsmæssigt, hvis overgangsordningen om-fatter alle personer, der efter det fyldte 55. år opbruger dagpengeretten, da aftalenom senere tilbagetrækning dermed ikke vil medføre afledte konsekvenser for rettentil seniorjob.Kommentar:Lovforslaget omfatter personer, der før tilbagetrækningsreformen havde udsigt tilat blive omfattet af seniorjobordningen ved udløbet af dagpengeretten i 2012, mensom på grund af tilbagetrækningsreformens forhøjelse af efterlønsalderen mistededenne mulighed.Hensigten med lovforslaget er at sikre, at disse personer, der ikke havde mulighedfor at indrette sig på de ændrede dagpenge- og efterlønsregler, alligevel får mulig-hed for seniorjob.Personer, der er født efter 31. december 1957, havde inden forhøjelsen af efter-lønsalderen tidligst ret til seniorjob pr. 1. januar 2013, og har således haft et år el-ler mere til at indrette sig på de ændrede omstændigheder efter tilbagetrækningsre-formen. Denne gruppe er derfor ikke med i overgangsordningen.Der er ikke lagt op til en generel udvidelse af målgruppen i aftalen, der ligger tilgrund for lovforslaget.
3
Lederne:
Lederne støtter, at der med lovforslaget sikres mulighed for seniorjob til den per-songruppe, der som følge af fremrykning af forhøjelse af efterlønsalderen pr. 1. ja-nuar 2012, havde en forventning om at kunne benytte retten til et seniorjob.Lederne bemærker, at der i persongruppen omfattet af lovforslaget, er nogle, somumiddelbart ville have været omfattet, men som nu falder udenfor. Det drejer sigom de personer, der valgte at få udbetalt deres efterlønsbidrag i perioden 2. april2012 til og med 1. oktober 2012, netop fordi de ikke længere havde ret til et senior-job.Lederne bemærker endvidere, at det fremgår af aftalen om udvidelsen af seniorjo-bordningen, at det er en betingelse, at man pr. 1. januar 2012 havde modtaget dag-penge i 3 år eller mere. Lederne påpeger i den sammenhæng, at dette imidlertid ik-ke fremgår af den foreslåede § 1, stk. 2 i lov om ændring af seniorjob og lov omarbejdsløshedsforsikring m.v.Kommentar:Forslaget om at give personer, der har fået efterlønsbidraget tilbagebetalt, mulig-hed for at genindtræde i efterlønsordningen og opnå ret til efterløn, er ikke omfat-tet af finanslovsaftalen om udvidelse af målgruppen for seniorjob, og vil være istrid med aftalen om senere tilbagetrækning. Det fremgår af loven, som udmønteraftalen om senere tilbagetrækning, at det er en betingelse for kontant og skattefriudbetaling af bidragene, at man endeligt fravælger efterlønsordningen.Det bemærkes også, at overgangsordningen omfatter to målgrupper. Den ene mål-gruppe er personer, der er født i perioden 2. halvår 1955 til og med 2. halvår1957, som pr. 1. januar 2012 havde modtaget dagpenge i 3 år eller mere. Retten tildagpenge udløber for disse personer i løbet af 2012.Den anden målgruppe er personer, som er født i perioden fra 1. halvår 1956 til ogmed 2. halvår 1957, og som opbruger dagpengeretten senest ved udgangen af 1.halvår 2013. Denne gruppe ville have haft ret til seniorjob i senest i 2. halvår af2012 ved uændret efterlønsalder.Bestemmelsen i lovforslagets § 1 skal omfatte begge grupper. Ledernes forslag om,at overgangsordningen omfatter personer, der har fået dagpenge i 3 år pr.1. janu-ar 2012, vil derfor være en indsnævring af målgruppen og kan derfor ikke imøde-kommes.Det bemærkes, at der vil blive fremsat ændringsforslag til L 78 om, at personer,som er omfattet af målgruppen, men som har meldt sig ud af a-kassen eller har fåetderes efterlønsbidrag tilbagebetalt i perioden fra 1. januar 2012 til og med 16. no-vember 2012, fordi de ved fremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderen ikkelængere havde ret til seniorjob, også får mulighed for at anmode om et seniorjobpå samme vilkår, som personer omfattet af L 78. Ændringsforslaget giver dissemedlemmer mulighed for at anmode om et seniorjob, men ændrer ikke ved fraval-get af efterlønnen.
4
PROSA:
PROSA finder det grundlæggende positivt, at der med lovforslaget sikres mulighedfor seniorjob til den persongruppe, der havde en forventning om at kunne benytteretten til et seniorjob, men som på grund af fremrykning af forhøjelsen af efterløns-alderen pr. 1. januar 2012 alligevel ikke havde den mulighed.PROSA påpeger, at det er vigtigt, at personer, der er omfattet af lovforslaget, sikresmulighed for et seniorjob, uanset om de kortvarigt opnår ordinær beskæftigelse.PROSA mener endvidere, at hele persongruppen, født i perioden 1. juli 1955 til ogmed 31. december 1957, skal omfattes af overgangsordningen, også hvis de misterdagpengeretten 1. ju1i 2013 eller senere.Kommentar:Lovforslaget omfatter personer, der før tilbagetrækningsreformen havde udsigt tilat blive omfattet af seniorjobordningen ved udløbet af dagpengeretten i 2012, mensom på grund af tilbagetrækningsreformens forhøjelse af efterlønsalderen mistededenne mulighed.Hensigten med lovforslaget er at sikre, at disse personer, der ikke havde mulighedfor at indrette sig på de ændrede dagpenge- og efterlønsregler, alligevel får mulig-hed for seniorjob.Der er ikke lagt op til en generel udvidelse af målgruppen i aftalen, der ligger tilgrund for lovforslaget,I lovforslaget er der derfor ikke lagt op til, at der kan dispenseres fra den afgræn-sede målgruppe. Udløber dagpengeretten af en eller anden grund senere end 30.juni 2013, fx på grund af ordinær beskæftigelse, er man ikke omfattet af målgrup-pen.Det bemærkes, at der vil blive fremsat ændringsforslag til L 78 om, at personer,som er omfattet af målgruppen, men som har meldt sig ud af a-kassen eller har fåetderes efterlønsbidrag tilbagebetalt i perioden fra 1. januar 2012 til og med 16. no-vember 2012, fordi de ved fremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderen ikkelængere havde ret til seniorjob, også får mulighed for at anmode om et seniorjobpå samme vilkår, som personer omfattet af L 78.Ældresagen:
Ældresagen støtter lovforslaget, som tager højde for ældre langtidsledige. Den be-grænsede rækkevidde af lovforslaget betyder, at seniorjobalderen stiger til 58 ården 1. juli 2013, og der kan være behov for yderligere justering af adgangen til se-niorjob på grund af udviklingen i ledighed.Ældresagen finder, at formuleringen om efterlønssatsens størrelse i § 1, stk. 2, eruklar, og at den derfor bør udformes mere klart.
5
Det er positivt, at arbejdsløshedskasserne skal orientere medlemmer i målgruppenom muligheden for at søge seniorjob.Kommentar:Lovforslaget omfatter personer, der før tilbagetrækningsreformen havde udsigt tilat blive omfattet af seniorjobordningen ved udløbet af dagpengeretten i 2012, mensom på grund af tilbagetrækningsreformens forhøjelse af efterlønsalderen mistededenne mulighed.Hensigten med lovforslaget er at sikre, at disse personer, der ikke havde mulighedfor at indrette sig på de ændrede dagpenge- og efterlønsregler, alligevel får mulig-hed for seniorjob.Der er i aftalen, der ligger til grund for lovforslaget, ikke lagt op til en generel ud-videlse af målgruppen.Det bemærkes derudover, at det ikke er hensigten med forslaget, at personer i mål-gruppen skal stilles ringere i forhold til efterlønssatsen end personer i seniorjob ef-ter de ordinære regler. Formålet med bestemmelsen er at undgå, at personer meden seniorjobperiode på mere end 5 år får udbetalt efterløn med udgangspunkt i enfast sats på 82 pct. af højeste dagpenge. I § 74 l, stk. 3, henvises til § 47 hvoraf detfremgår, at dagpengesatsen satsreguleres.
6