Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 78 Bilag 1
Offentligt
1180002_0001.png
1180002_0002.png
1180002_0003.png
1180002_0004.png
1180002_0005.png
1180002_0006.png
1180002_0007.png
1180002_0008.png
1180002_0009.png
Lovforslag nr.L 78
Folketinget 2012-13
Fremsat den 16. november 2012 af Beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om seniorjob og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(Ret til seniorjob til medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december 1957)§1I lov om seniorjob, jf. lov nr. 1543 af 20. december 2006,som ændret ved § 4 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, § 4 i lovnr. 1540 af 21. december 2010 og § 4 i lov nr. 928 af 18.september 2012, foretages følgende ændring:1.I§ 1indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Uanset stk. 1, 1. pkt., har et medlem, der er født iperioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december 1957, hvisdagpengeperiode efter § 55, stk. 1, i lov om arbejdsløsheds-forsikring m.v., er udløbet eller vil udløbe i perioden fra 1.januar 2012 til og med 30. juni 2013, ret til ansættelse i etseniorjob. Medlemmet kan dog ikke få ret til seniorjob, så-fremt dagpengeretten er udløbet før det fyldte 55. år.«§2Ilovomarbejdsløshedsforsikringm.v.,jf.lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, som ændret ved§ 1 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 og § 1 i lov nr. 928af 18. september 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 74 lindsættes efter stk. 9 som nyt stykke:»Stk. 10.Et medlem, der har været berettiget til seniorjobi mere end 5 år efter lov om seniorjob, får beregnet efterlønefter stk. 3 med udgangspunkt i den senest udbetalte dag-pengesats, medmindre der i seniorjobperioden er beskæfti-gelse, der kan danne grundlag for en ny beregning.«Stk. 10-12 bliver herefter stk. 11-13.2.I§ 74 l, stk. 11,som bliver stk. 12, ændres », jf. lov om ensatsreguleringsprocent« til: »efter lov om en satsregulerings-procent og efter stk. 13 og 14«.3.I§ 74 lindsættes efter stk. 11, som bliver stk. 12, somstk.13 og 14:»Stk. 13.Ved den årlige regulering, jf. stk. 12, anvendessatsreguleringsprocenten for det pågældende finansår medfradrag af en procentsats, jf. stk. 14.Stk. 14.For finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. Forfinansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For finansårene2018-2023 udgør procentsatsen 0,75.«Stk. 12, som bliver stk. 13, bliver herefter stk. 15.4.I§ 74 l, stk. 12,der bliver stk. 15, ændres »stk. 5-9« til:»stk. 5-10«.§3I lov nr. 928 af 18. september 2012 om ændring af lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik,lov om social pension og andre love (Ændret regulering afforskellige indkomstoverførsler i årene 2016-2023 samtforhøjelse af den supplerende pensionsydelse ogpensionstillæg til folkepensionister), foretages følgendeændring:1.§ 1, nr. 3og4,ophæves.§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Arbejdsløshedskasserne skal inden udgangen af ja-nuar 2013 orientere medlemmer, hvis dagpengeperiode erudløbet i 2012, og som er omfattet af § 1, nr. 1, om mulighe-den for at anmode bopælskommunen om et seniorjob.Stk. 3.Medlemmer, der er omfattet af § 1, nr. 1, og hvisdagpengeperiode er udløbet i 2012, kan anmode bopæls-kommunen om et seniorjob senest inden udgangen af marts2013.
BE005257Beskæftigelsesmin.,Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, j.nr. 2012-1435
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Ret til seniorjob til medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december 19572.1.1. Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Efterlønssatsen for medlemmer, der har været berettiget til seniorjob i mere end 5 år2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget udmønter en del af aftalen af finansloven for2013, som regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstreog Socialistisk Folkeparti) har indgået med Enhedslisten.Lovforslaget indeholder en udvidelse af retten til seniorjobfor medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til ogmed 31. december 1957, som har opbrugt retten til dagpen-ge mellem 1. januar 2012 og 30. juni 2013, uanset forhøjel-sen af efterlønsalderen. Baggrunden herfor er, at denne per-songruppe inden fremrykningen af forhøjelsen af efterløns-alderen pr. 1. januar 2012 havde indrettet sig på ret til an-sættelse i seniorjob i 2012.Følgende fremgår af aftalen:"Seniorjobordningen er målrettet personer med ret til efter-løn, der opbruger dagpengeretten, og som maksimalt harfem år til efterlønsalderen. Ordningen udgør et vigtigt sik-kerhedsnet, hvis man som senior opbruger retten til dagpen-ge.Tilbagetrækningsreformens forhøjelse af efterlønsalderen,herunder fremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderenpr. 1. januar 2012, har medført, at en række personer ikkelængere kan få et seniorjob i kommunen som forventet, fordideres dagpengeret er udløbet mere end 5 år før efterlønsal-deren. Herudover kan de aktuelt svage konjunkturer gøre detsærligt vanskeligt for ældre ledige at finde beskæftigelse.Regeringen og Enhedslisten er på den baggrund enige om atindføre en overgangsordning for de målgrupper, der umid-delbart får udskudt retten til seniorjob på grund af den grad-vise forhøjelse af efterlønsalderen.Der afsættes 55 mio. kr. i 2013 og 65 mio. kr. årligt fra 2014til udvidelsen af seniorjobordningen. "2. Lovforslagets indhold2.1. Ret til seniorjob til medlemmer, der er født i periodenfra 1. juli 1955 til og med 31. december 19572.1.1. Gældende retEfter den gældende lovs § 1 har medlemmer, der har op-brugt dagpengeretten tidligst 5 år før efterlønsalderen, ogsom opfylder anciennitetskravet for at kunne modtage efter-løn ved efterlønsalderen, ret til ansættelse i et seniorjob i bo-pælskommunen med henblik på overgang til efterløn, når ef-terlønsalderen indtræder.Efter lov nr. 1365 af 28. december 2011, som udmønter Af-tale om senere tilbagetrækning fra 13. maj 2011, forhøjes ef-terlønsalderen gradvist til 62 år for medlemmer, der er født i1954 og 1955. Endvidere forkortes efterlønsperioden grad-Ved uændret efterlønsalder ville målgruppen have haft ret tilet seniorjob i 2. halvår 2012.Overgangsordningen indebærer, at retten til seniorjob beva-res for personer, der fylder 55 år eller mere i 2012, uansetforhøjelsen af efterlønsalderen. Målgruppen omfatter perso-ner, der er født i perioden fra og med 2. halvår 1955 til ogmed 2. halvår 1957, og som pr. 1. januar 2012 havde modta-get arbejdsløshedsdagpenge i 3 år eller mere.Med overgangsordningen bevares retten til seniorjob - uan-set forhøjelsen af efterlønsalderen - endvidere for personer,som er født i perioden fra 1. halvår 1956 til og med 2. halvår1957, og som mister retten til dagpenge inden udgangen af1. halvår 2013.
3
vist for medlemmer, der er født i 1956 eller senere ved, atefterlønsalderen for disse medlemmer gradvist forhøjes til64 år samtidig med, at folkepensionsalderen bevares på 67år.Det betyder bl.a., at medlemmer, der er født i perioden fra 1.januar 1956 til og med 30. juni 1956 har en efterlønsalder på62½ år og at medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli1956 til og med 31. december 1958, har en efterlønsalder på63 år.Det fremgår ikke af aftalen om senere tilbagetrækning, atder skal gennemføres en overgangsordning i seniorjobord-ningen for disse medlemmer. Det vil sige, at et medlem tid-ligst kan få ret til seniorjob fem år før efterlønsalderen, ogtidspunktet for, hvornår der tidligst kan opnås ret til senior-job, er således flyttet parallelt med forhøjelsen af efterløns-alderen.2.1.2.Den foreslåede ordningForhøjelsen af efterlønsalderen betyder, at medlemmer født iperioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december 1957, somefter de regler, der var gældende før den 1. januar 2012, vil-le have ret til seniorjob ved dagpengerettens udløb i 2012,ikke længere er berettiget til seniorjob. Disse medlemmerhar inden ikrafttrædelsen af forhøjelsen af efterlønsalderenden 1. januar 2012 ikke haft mulighed for at indrette sig påde ændrede regler.Det foreslås derfor, at retten til seniorjob bevares uanset for-højelsen af efterlønsalderen. Forslaget omfatter medlemmer,der er født i perioden fra 1. juli 1955 til og med 31. decem-ber 1957, hvis dagpengeperiode er udløbet eller vil udløbe iperioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni 2013. Med-lemmet kan dog ikke få ret til seniorjob, såfremt dagpenge-retten er udløbet før det fyldte 55. år.2.2 Efterlønssatsen for medlemmer, der har været berettigettil seniorjob i mere end 5 år2.2.1 Gældende retEt medlem, der overgår til efterløn fra seniorjob, får efterlønmed et beløb, der svarer til den dagpengesats, som medlem-met ville være berettiget til i tilfælde af ledighed efter § 47eller § 70, dog højest 91 pct. af højeste dagpengesats.Hvis der ikke inden for de seneste 5 år forud for tidspunktetfor anmodning om dagpenge, enten er en periode, der kandanne grundlag for en beregning, eller er udbetalt dagpengemed en tidligere beregnet sats, skal medlemmet have dag-penge med et fast beløb, der udgør 82 pct. af højeste dag-pengesats.Perioden med seniorjob kan ikke bruges til beregning.Ved lov nr. 1365 af 28. december 2011, som udmønter afta-len om senere tilbagetrækning fra 13. maj 2011, blev efter-lønsalderen forhøjet for et antal aldersgrupper. Nogle af dis-se aldersgrupper havde før ikrafttrædelsen en efterlønsalder
på 60 år. Disse medlemmer havde en forventning om at kun-ne opnå ret til seniorjob fra det fyldte 55. år. Som følge afforhøjelsen af efterlønsalderen kan de ikke opfylde betingel-serne for ret til seniorjob.De medlemmer, som med tilbagetrækningsreformen fik for-højet efterlønsalderen, og som allerede var ansat i seniorjob,bevarer retten til seniorjob. Det betyder, at et antal af dissemedlemmer vil kunne få seniorjob i mere end 5 år. Som føl-ge heraf vil de efter de gældende regler alene kunne få efter-løn med en fast sats på 82 pct. af dagpengenes højeste beløb.Det fremgik ikke af aftalen om senere tilbagetrækning, atder skulle gennemføres en overgangsordning for disse med-lemmer.2.2.2. Den foreslåede ordning§ 1, nr. 1, indeholder bestemmelse om, at medlemmer, derer født i perioden 1. juli 1955 til og med 31. december 1957,og hvis dagpengeret er udløbet eller udløber i perioden fra 1.januar 2012 til og med 30. juni 2013, bevarer retten til se-niorjob, selv om perioden med seniorjob derved bliver læn-gere end 5 år som følge af forhøjelsen af efterlønsalderen.Denne gruppe ville efter de regler, der var gældende før 1.januar 2012 have ret til seniorjob. Konsekvensen af forhø-jelsen af efterlønsalderen er, at disse medlemmer ikke læn-gere har ret til seniorjob, fordi forhøjelsen af efterlønsalde-ren betyder, at medlemmerne har mere end 5 år til efterløns-alderen.I forhold til fastsættelse af efterlønnens størrelse vil der ikkevære et beregningsgrundlag for de medlemmer, hvor perio-den med ret til seniorjob er mere end 5 år, og hvor der ogsåer gået mere end 5 år fra den seneste udbetaling af dagpen-ge.Uden denne ændring ville disse medlemmer have ret til ef-terløn med 82 pct. af højeste dagpenge.Det gælder også for medlemmer, der forud for ikrafttrædel-sen af tilbagetrækningsreformen er overgået til seniorjob, ogsom på grund af forhøjelsen af efterlønsalderen har en perio-de på mere end 5 år i seniorjob.For at ligestille disse medlemmer med andre medlemmer,der overgår til efterløn fra en seniorjobperiode foreslås, atefterlønnen ydes med udgangspunkt i den senest udbetaltedagpengesats forud for overgangen til efterløn. Efterløn kanhøjst udbetales med et beløb, der svarer til 91 pct. af dag-pengenes højeste beløb.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-fentligeForslaget medfører, at en række personer bevarer retten tilseniorjob uanset forhøjelsen af efterlønsalderen.Det skønnes med betydelig usikkerhed, at forslaget medfø-rer en stigning i antallet af fuldtidspersoner i seniorjob på
4
ca. 360 fuldtidspersoner i 2013 og ca. 420 fuldtidspersoner iårene 2014, 2015 og 2016.Det skønnes på den baggrund, at forslaget medfører direktemerudgifter til seniorjob på 127 mio. kr. i 2013 og 148 mio.kr. i årene 2014, 2015 og 2016. De statslige udgifter udgørca.133.000 kr. pr. helårsperson og de kommunale udgifterudgør ca. 220.000 kr. pr. helårsperson.En del af de personer, der som følge af forslaget vil påbe-gynde et seniorjob, ville alternativt have genoptjent en nydagpengeret eller modtaget kontanthjælp. Det skønnes, at
dette medfører mindreudgifter til dagpenge og kontanthjælppå 33 mio. kr. i 2013 og 39 mio. kr. i årene 2014, 2015 og2016.Som følge heraf forventes forslaget samlet set at medføreoffentlige merudgifter på 94 mio. kr. i 2013 og 110 mio. kr.i årene 2014, 2015 og 2016. Heraf udgør de statslige udgif-ter 37 mio. kr. i 2013 og 43 mio. kr. i årene 2014, 2015 og2016, mens de kommunale udgifter udgør 57 mio. kr. i 2013og 67 mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016, jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forslaget om seniorjob til gruppen af seniorer, der falder for retten til dagpenge.2013- 2016.Mio. kr.Offentlige udgifter i altStatslige udgifterKommunale udgifterHeraf:DUTBudgetgarantiBeskæftigelsestilskud201394375779-13-92014110436793-16-112015110436793-16-102016110436793-16-10
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandlesmed kommunerne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-livetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative kon-sekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-gerne.6. Miljømæssige konsekvenser9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterØkonomiske konsekvenser for staten,regioner og kommuner
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerForslaget er samtidig med fremsættelsen sendt til høring iBeskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Arbejdsløshedskassenfor Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), Kristelig Ar-bejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse og Ældresagen.
Administrative konsekvenser for staten,regioner og kommuner
Negative konsekvenser/MindreindtægterStat:2013: 38 mio. kr.2014: 45 mio. kr.2015: 45 mio. kr.2016: 45 mio. kr.Kommune:2013: 56 mio. kr.2014: 65 mio. kr.2015: 65 mio. kr.2016: 65 mio. kr.2013: 0,4 mio. kr.2014: 0,1 mio. kr.2015: 0 mio. kr.
5
Økonomiske og administrative konse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for bor-gerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
2016: 0 mio. kr.IngenIngen
IngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 1, stk. 2)Efter den gældende lovs § 1, har medlemmer, der har op-brugt dagpengeretten tidligst 5 år før efterlønsalderen, ogsom opfylder anciennitetskravet for at kunne modtage efter-løn ved efterlønsalderen, ret til ansættelse i et seniorjob i bo-pælskommunen med henblik på overgang til efterløn, når ef-terlønsalderen indtræder.Aftalen om senere tilbagetrækning fra 2011 har nogle afled-te konsekvenser i lov om seniorjob. Forhøjelsen af efterløns-alderen for medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli1955 til og med 31. december 1957, medfører, at disse med-lemmer ikke længere er berettiget til seniorjob ved dagpen-gerettens udløb i perioden fra 1. januar 2012 til og med 30.juni 2013, da der på dette tidspunkt er mere end 5 år til ef-terlønsalderen.Det foreslås, at retten til seniorjob bevares for medlemmer,der er født i perioden fra 1. juli 1955 til og med 31. decem-ber 1957, hvis dagpengeperiode er udløbet eller vil udløbe iperioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni 2013, uansetforhøjelsen af efterlønsalderen, som betyder, at periodenmed seniorjob bliver længere end 5 år. Medlemmet kan dogikke få ret til seniorjob, såfremt dagpengeretten er udløbetfør det fyldte 55. år, da dette også var den oprindelige forud-sætning inden forhøjelsen af efterlønsalderen.Eksempelvis ville et ledigt medlem, som er født den 24. au-gust 1957, før forhøjelsen af efterlønsalderen kunne gå påefterløn den 24. august 2017, hvilket medførte, at medlem-met ved udløb af dagpengeperioden tidligst den 24. august2012 ville være berettiget til seniorjob. Som konsekvens affremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderen pr. 1. janu-ar 2012 kan medlemmet først gå på efterløn den 24. august2020, hvorfor medlemmet ved udløb af dagpengeperioden i2012 ikke længere er berettiget til seniorjob. Med lovforsla-get bevares medlemmets ret til seniorjob uanset, at medlem-met nu har mere end 7 år til efterlønsalderen.Målgruppen for den foreslåede bestemmelse er de medlem-mer i aldersgruppen, hvis dagpengeperiode er udløbet ellervil udløbe tidligst ved det fyldte 55. år i det angivne tidsrum,og som således har indrettet sig på ret til ansættelse i senior-job i 2012 og 2013, inden fremrykningen af forhøjelsen afefterlønsalderen pr. 1. januar 2012.Til nr. 1 (§ 74 l)
Til § 2
Efter de gældende regler får medlemmer, der overgår til ef-terløn fra seniorjob, efterløn med den senest beregnede satsforud for overgangen til efterløn.Retten til seniorjob er betinget af, at der højst er 5 år til ef-terlønsalderen, og der skal derfor ikke beregnes en ny satsved overgangen til efterløn efter § 47 og § 70 i loven. Perio-den med seniorjob kan ikke danne grundlag for en ny bereg-ning.Kun hvis medlemmet opnår ordinær beskæftigelse i perio-den kan denne beskæftigelse danne grundlag for beregningaf en ny sats efter § 47 og § 70.Det foreslås, at medlemmer, der er født før 1. januar 1958,og som på grund af fremrykningen af forhøjelsen af efter-lønsalderen mister retten til dagpenge tidligere end 5 år for-ud for efterlønsalderen får mulighed for at overgå til efterlønefter en periode med seniorjob med den senest udbetaltedagpengesats forud for efterlønsalderen, selv om der er gåetmere end 5 år fra den seneste udbetaling af dagpenge.Det betyder, at a-kasserne for at kunne udbetale efterløn ef-ter forslaget til medlemmer, der har haft en periode med se-niorjob, der er længere end 5 år, skal gemme oplysningerom dagpengesatsen frem til efterlønsalderen for denne med-lemsgruppe.Til nr. 2 og 3 (§ 74 l, stk. 11-13)Af lovtekniske årsager foreslås det, at bestemmelserne omden midlertidige mindreregulering af den beregnede efterløni § 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af 18. september 2012, affattespå ny i lovforslagets § 2, nr. 2 og 3. Dette er for at sikre enkorrekt sammenhæng i bestemmelserne. Der henvises i øv-rigt til bemærkningerne til lovforslagets § 3, som ophæver §1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af 18. september 2012.Til nr. 4 (§ 74 l, stk. 14)Efter den gældende bestemmelse kan Beskæftigelsesmini-steren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsættenærmere regler om beregning af efterlønnen.Bestemmelsen er indholdsmæssigt uændret i forhold til dengældende bestemmelse.
6
Til § 3Til nr. 1Efter § 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af 18. september 2012 omændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om ak-tiv socialpolitik, lov om social pension og andre love (Ænd-ret regulering af forskellige indkomstoverførsler i årene2016-2023 samt forhøjelse af den supplerende pensionsydel-se og pensionstillæg til folkepensionister) foretages der enmidlertidig mindreregulering af den beregnede efterløn efter§ 74 l, stk. 1-3 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Lovnr. 928 af 18. september 2012 træder i kraft den 1. januar2013.Af lovtekniske årsager er det foreslået i nærværende lovfor-slags § 2, nr. 1, at bestemmelserne om den midlertidige min-dreregulering af den beregnede efterløn efter § 1, nr. 3 og 4,i lov nr. 928 af 18. september 2012, affattes på ny. Dette erfor at sikre en korrekt sammenhæng i bestemmelsen omsatsregulering af efterløn i lov om arbejdsløshedsforsikringm.v.Som en konsekvens heraf foreslås det at ophæve bestemmel-serne i § 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af 18. september 2012om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov omaktiv socialpolitik, lov om social pension og andre love(Ændret regulering af forskellige indkomstoverførsler i åre-ne 2016-2023 samt forhøjelse af den supplerende pensions-ydelse og pensionstillæg til folkepensionister).
Til § 4Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 1. januar2013. Retten til seniorjob for den af lovforslaget omfattedepersongruppe indtræder tidligst ved lovens ikrafttræden.Det foreslås istk. 2,at de medlemmer, der er omfattet af denforeslåede bestemmelse i § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperio-de er udløbet i 2012, skal orienteres af a-kassen inden ud-gangen af januar 2013 om deres ret til seniorjob efter dennelov.Det foreslås istk. 3,at medlemmer, der er omfattet af forsla-gets § 1, nr. 1, og som har modtaget orientering fra a-kasseninden udgangen af januar 2013 om deres ret til seniorjob ef-ter denne lov, skal anmode bopælskommunen om seniorjobinden udgangen af marts 2013. Fristen for anmodning omseniorjob er i overensstemmelse med den almindeligt gæl-dende to måneders ansøgningsfrist i lov om seniorjob § 2,stk. 2.De medlemmer, der er omfattet af den foreslåede bestem-melse i § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode udløber efter lo-vens ikrafttræden, er omfattet af a-kassernes almindeligevejledningspligt, jf. § 24, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 53 af25. januar 2012 om en a-kasses pligt til at vejlede mv. Dissemedlemmer er tillige omfattet af den almindeligt gældendeto måneders ansøgningsfrist i lov om seniorjob § 2, stk. 2.
7
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om seniorjob, jf. lov nr. 1543 af 20. december 2006,som ændret ved § 4 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, § 4 ilov nr. 1540 af 21. december 2010 og § 4 i lov nr. 928 af18. september 2012, foretages følgende ændring:§ 1.Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, hvisdagpengeperiode, jf. § 55, stk. 1, i lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v., udløber tidligst 5 år før efterlønsal-deren, jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., harret til ansættelse i et seniorjob, når dagpengeperioden erudløbet. Det er en betingelse for retten til et seniorjob, atmedlemmet ved fortsat medlemskab af og indbetaling afefterlønsbidrag til en arbejdsløshedskasse vil kunne op-fylde anciennitetskravet for efterløn, når medlemmet nårefterlønsalderen.1.I§ 1indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Uanset stk. 1, 1. pkt., har et medlem, der er født iperioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december 1957,hvis dagpengeperiode efter § 55, stk. 1, i lov om arbejds-løshedsforsikring m.v., er udløbet eller vil udløbe i perio-den fra 1. januar 2012 til og med 30. juni 2013, ret til an-sættelse i et seniorjob. Medlemmet kan dog ikke få ret tilseniorjob, såfremt dagpengeretten er udløbet før det fyld-te 55. år.«
§2I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgø-relse nr. 642 af 22. juni 2012, som ændret ved § 1 i lovnr. 1365 af 28. december 2011 og § 1 i lov nr. 928 af 18.september 2012, foretages følgende ændringer:§ 74 l.Til et medlem, der har været fuldtidsforsikret isammenlagt mindst 10 år inden for de sidste 15 år, herafmindst 52 uger umiddelbart før overgangen til efterløn,ydes efterløn med et beløb, der svarer til den dagpenge-sats, medlemmet efter § 47 ville være berettiget til i til-fælde af ledighed på overgangstidspunktet, jf. dog stk. 3,§ 74 b, stk. 3, og § 75.Stk. 2.Til et deltidsforsikret medlem og til et fuldtidsfor-sikret medlem, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1,ydes efterløn med et beløb, der svarer til den dagpenge-sats, som medlemmet efter § 70 ville være berettiget til itilfælde af ledighed på overgangstidspunktet, jf. dog stk.3, § 74 b, stk. 3, og § 75.Stk. 3.For medlemmer, der er født før den 1. juli 1959,ydes efterlønnen med et beløb, der svarer til den dagpen-gesats, medlemmet efter § 47 eller § 70 ville være beret-tiget til i tilfælde af ledighed på overgangstidspunktet,dog højst et beløb, der svarer til 91 pct. af dagpengeneshøjeste beløb for henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikre-de, jf. dog stk. 5-8, § 74 b, stk. 3, og § 75.Stk. 4.Et medlem, der overgår til efterløn fra delpension,har ret til efterløn efter stk. 3, hvis medlemmet ved over-gangen til delpension opfyldte betingelserne i stk. 1.Stk. 5.Et medlem, der er født før den 1. januar 1956, harret til efterløn efter stk. 1 og 2, hvis medlemmet tidligstovergår til efterløn 2 år efter, at efterlønsbeviset har virk-1.I§ 74 lindsættes efter stk. 9 som nyt stykke:»Stk. 10.Et medlem, der har været berettiget til seniorjobi mere end 5 år efter lov om seniorjob, får beregnet efter-løn efter stk. 3 med udgangspunkt i den senest udbetaltedagpengesats, medmindre der i seniorjobperioden er be-skæftigelse, der kan danne grundlag for en ny bereg-ning.«Stk. 10-12 bliver herefter stk. 11-13.
8
ning. Det er en betingelse, at medlemmet i denne periodei henhold til lov om et indkomstregister har fået indberet-tet mindst 3.120 løntimer, jf. dog § 52, eller som deltids-forsikret medlem mindst 2.496 løntimer, jf. dog § 52.Stk. 6.Et medlem, der er født i perioden fra den 1. januar1956 til og med den 30. juni 1956, har ret til efterløn ef-ter stk. 1 og 2, hvis medlemmet tidligst overgår til efter-løn 18 måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning.Det er en betingelse, at medlemmet i denne periode ihenhold til lov om et indkomstregister har fået indberet-tet mindst 2.340 løntimer, jf. dog § 52, eller som deltids-forsikret medlem mindst 1.872 løntimer, jf. dog § 52.Stk. 7.Et medlem, der er født i perioden fra den 1. juli1956 til og med den 31. december 1958, har ret til efter-løn efter stk. 1 og 2, hvis medlemmet tidligst overgår tilefterløn 12 måneder efter, at efterlønsbeviset har virk-ning. Det er en betingelse, at medlemmet i denne periodei henhold til lov om et indkomstregister har fået indberet-tet mindst 1.560 løntimer, jf. § 52, eller som deltidsfor-sikret medlem mindst 1.248 løntimer, jf. dog § 52.Stk. 8.Et medlem, der er født i perioden fra den 1. januar1959 til og med den 30. juni 1959, har ret til efterløn ef-ter stk. 1 og 2, hvis medlemmet tidligst overgår til efter-løn 6 måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning. Deter en betingelse, at medlemmet i denne periode i henholdtil lov om et indkomstregister har fået indberettet mindst780 løntimer, jf. dog § 52, eller som deltidsforsikret med-lem mindst 624 løntimer, jf. dog § 52.Stk. 9.Kravet til beskæftigelse i stk. 5-8 kan også opfyl-des, hvis medlemmet i en tilsvarende periode har drevetselvstændig virksomhed i væsentligt omfang.Stk. 10.Det er en betingelse for at få beregnet efterløn ef-ter stk. 5-7, at medlemmet ikke har fået udbetalt delpen-sion efter lov om delpension.Stk. 11.Beløbene i stk. 1-3 reguleres med satsregule-ringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Ef-terlønnen afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 12.Beskæftigelsesministeren fastsætter efter for-handling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler omberegning af efterlønnen og om opgørelse af beskæftigel-se efter stk. 5-9.§1I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgø-relse nr. 642 af 22. juni 2012, som ændret ved § 1 i lovnr. 1365 af 28. december 2011, foretages følgende æn-dringer:
2.I§ 74 l, stk. 11,som bliver stk. 12, ændres », jf. lovom en satsreguleringsprocent« til: »efter lov om en sats-reguleringsprocent og efter stk. 13 og 14«.3.I§ 74 lindsættes efter stk. 11, som bliver stk. 12, somstk. 13 og 14:»Stk. 13.Ved den årlige regulering, jf. stk. 12, anvendessatsreguleringsprocenten for det pågældende finansårmed fradrag af en procentsats, jf. stk. 14.Stk. 14.For finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. Forfinansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For finansårene2018-2023 udgør procentsatsen 0,75.«Stk. 12, som bliver stk. 13, bliver herefter stk. 15.4.I§ 74 l, stk. 12,der bliver stk. 15, ændres »stk. 5-9«til: »stk. 5-10«.
§3I lov nr. 928 af 18. september 2012 om ændring af lovom arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpo-litik, lov om social pension og andre love (Ændret regu-lering af forskellige indkomstoverførsler i årene2016-2023 samt forhøjelse af den supplerende pensions-
9
1....2....3.I§ 74 l, stk. 11,ændres », jf. lov om en satsregule-ringsprocent« til: »efter lov om en satsreguleringsprocentog efter stk. 12 og 13«.4.I§ 74 lindsættes efter stk. 11 som nye stykker:»Stk. 12.Ved den årlige regulering, jf. stk. 11, anvendessatsreguleringsprocenten for det pågældende finansårmed fradrag af en procentsats, jf. stk. 13.Stk. 13.For finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. Forfinansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For finansårene2018-2023 udgør procentsatsen 0,75.«Stk. 12 bliver herefter stk. 14.
ydelse og pensionstillæg til folkepensionister), foretagesfølgende ændring:1.§ 1, nr. 3og4,ophæves.
§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Arbejdsløshedskasserne skal inden udgangen afjanuar 2013 orientere medlemmer, hvis dagpengeperiodeer udløbet i 2012, og som er omfattet af § 1, nr. 1, ommuligheden for at anmode bopælskommunen om et se-niorjob.Stk. 3.Medlemmer, der er omfattet af § 1, nr. 1, og hvisdagpengeperiode er udløbet i 2012, kan anmode bopæls-kommunen om et seniorjob senest inden udgangen afmarts 2013.