Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
L 69 Bilag 1
Offentligt
1177337_0001.png
1177337_0002.png
1177337_0003.png
1177337_0004.png
1177337_0005.png
Fødevarestyrelsen
FØDEVARESTYRELSEN
31.10.2012J.nr.: 2012-15-2301-01051/KISE
Notat om høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om ændring af lov om forbud modslagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtigheds-periodenUdkast til forslag til lov om ændring af lov om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produk-tionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden har været i offentlig høring i perioden fraden 18. september 2012 til den 9. oktober 2012.I det følgende angives et resumé af de indkomne høringssvar. Bemærkningerne til høringssvarene er an-ført med kursiv.Der er modtaget høringssvar fra:1. Politiforbundet2. Advokatrådet3. Fødevareministeriets Klagecenter4. Det Veterinære Sundhedsråd5. Forbrugerrådet6. Dyreværnsrådet7. DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Århus Universitet8. Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO)9. Hestens Værn10. Dyrenes Hjælpekomité FREJA11. Det Dyreetiske Råd12. Danmarks Tekniske Universitet, DTU13. Dyrenes Beskyttelse14. Forsøgsdyrenes Værn15. Landbrug & FødevarerAf de ovenfor nævnte har Politiforbundet, Advokatrådet, Fødevareministeriets Klagecenter, Forbruger-rådet og DTU anført, at de ikke har bemærkninger til forslaget.1. Generelle bemærkningerDer er i høringssvarene bred tilslutning til forslaget om at ophæve den nugældende bestemmelse i lovens§ 2, stk. 2 af de i lovforslaget anførte grunde. DCA, Århus Universitet oplyser desuden i centerets hø-
ringssvar, at der siden udtalelsen fra Dyreværnsrådet i 2007 er kommet mere litteratur på området, og atdenne litteratur bestyrker argumentationen i Dyreværnsrådets udtalelse og sandsynliggør, at graden,hvormed et foster kan føle smerte og lide inde i livmoderen, har været overvurderet.Samtidig anføres det af flere høringsparter, at det i forbindelse med ophævelse af bestemmelsen i dennugældende § 2, stk. 2 i loven bør overvejes, om der er behov for at fastsætte regler for håndtering af fo-stre i forbindelse med nødslagtning, hvor moderdyret aflives på bedriften, eller hvis moderdyret er blevettransporteret til slagteri med henblik på slagtning, jf. lovens § 2, stk. 1.Fødevareministeriet har som en konsekvens af høringssvarene i lovforslaget indføjet et forslag om, atder indsættes en ny bestemmelse som § 2, stk. 3, i henhold til hvilken Ministeren for Fødevarer, Land-brug og Fiskeri kan fastsætte nærmere regler om håndtering af fostre i forbindelse med nødslagtning,hvor moderdyret aflives på bedriften, eller hvis moderdyret er blevet transporteret til slagteri med hen-blik på slagtning. Fødevareministeriet vurderer således, at der med ophævelsen af den nuværende be-stemmelse i lovens § 2, stk. 2, om særskilt aflivning af fosteret, kan være behov for at fastsætte reglerom, hvorledes fostre skal håndteres i forbindelse med slagtning af højdrægtige dyr. Formålet er at kunnefastsætte regler, der sikrer, at fosteret forbliver i livmoderen, til det er dødt. Der tænkes især på at fast-sætte en minimumstid for, hvor lang tid der skal gå, fra at moderdyret er afblødt, til at fosteret tages udaf livmoderen. Der bør endvidere fastsættes en undtagelsesbestemmelse i forbindelse med nødslagtningpå bedriften, hvis en dyrlæge har vurderet, at fosteret er levedygtigt.2. Specifikke bemærkningerHestens Værn, Dyrenes Hjælpekomité FREJA og Landbrug & Fødevarer tilslutter sig lovforslagetDyreværnsrådetDyreværnsrådet finder det glædeligt, at loven nu ændres og henviser til rådets udtalelse af 12. april 2007,som ligger til grund for lovforslaget, jf. lovforslaget.Det Veterinære SundhedsrådDet Veterinære Sundhedsråd finder det fornuftigt at fjerne kravet om udskæring af fostre inden aflivningaf moderdyret og henviser til rådets udtalelse fra 30. april 2007, som ligeledes ligger til grund for lov-forslaget.DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Århus UniversitetDCA er enig i, at den nuværende bestemmelse i § 2, stk. 2 i loven, indebærer en risiko for, at fostre vilopleve smerte i forbindelse med slagtningen af moderdyret, og at bestemmelsen derfor bør udgå. DCAoplyser, at der siden udtalelsen fra Dyreværnsrådet i 2007 er kommet mere litteratur på området, og atdenne litteratur bestyrker argumentationen i Dyreværnsrådets udtalelse og sandsynliggør, at gradenhvormed et foster kan føle smerte og lide inde i livmoderen har været overvurderet. Det anføres, at be-vidstheden hos fostre først indtræder efter fødslen, hvorfor det i tilfælde, hvor fostre må aflives, vil væreen fordel at opretholde fostertilstanden. Det anføres, at det kan overvejes, om der er behov for at sikredette lovmæssigt.
Side 2/5
Bemærkninger:Fødevareministeriet har som en konsekvens af bl.a. dette høringssvar indføjet et forslag om en ny be-stemmelse i lovens § 2, stk. 3, jf. ovenfor under generelle bemærkninger.Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO)DOSO kan tilslutte sig forslaget om at ophæve § 2, stk. 2, idet DOSO er enig i, at det med aflivningsfor-ordningens artikel 26, stk. 1, kan være vanskeligt at opretholde bestemmelsen uden at kunne henvise tilvidenskabeligt belæg.DOSO anfører, at det er et vanskeligt spørgsmål at tage stilling til, men at meget tyder på, at forskningenfortsat understøtter de vurderinger, der blev fremlagt af Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd og Det Ve-terinære Sundhedsråd i 2007. DOSO anfører samtidig, at der stadig er en videnskabelig usikkerhed mht.(næsten) fuldbårne fostres kapacitet til at sanse ubehag og smerte og, at usikkerheden skal komme dyre-ne til gode. DOSO henstiller, at forslaget ledsages af et krav om, at en dyrlæge skal bedøve fosteret ke-misk, og at fostre skal holdes bedøvede indtil døden indtræder. Videre anføres det, at vælger man at ladefosteret dø inde i moderdyrets uterus, må det præciseres, at fosteret ikke må udtages, før det med sikker-hed er dødt. DOSO anfører, at det er nødvendigt, at loven suppleres med regler om aflivning, og at det ernødvendigt, at udviklingen af ny viden på området følges nøje.Bemærkninger:Fødevareministeriet har som en konsekvens af bl.a. dette høringssvar indføjet et forslag om en ny be-stemmelse i lovens § 2, stk. 3, jf. ovenfor under generelle bemærkninger.Fødevareministeriet er i øvrigt enig i, at ny viden på området må følges nøje.Det Dyreetiske RådDet Dyreetiske Råd henviser til det af rådet i forbindelse med lovens tilblivelse i 2004 afgivne hørings-svar, hvor rådet stillede spørgsmålstegn ved, om det konkrete forslag rent faktisk ville være den dyrevel-færdsmæssige bedste aflivningsmetode. Det anføres endvidere, at rådet i 2007 tilsluttede sig udtalelsernefra Dyreværnsrådet og Det Veterinære Sundhedsråd, da den præsenterede forskning og praktiske erfa-ring understøttede antagelsen om, at det ud fra en dyrevelfærdsmæssig betragtning er mest hensigtsmæs-sigt at lade fosteret forblive i livmoderen og dø som følge af iltmangel i blodet. Rådet mindede dengangsamtidig om, at der er tale om en vis videnskabelig usikkerhed angående fostres evne til at føle smerteog opfordrede til, at der i takt med udviklingen af ny viden på området kunne være grund til at tage deforeslåede anbefalinger op til overvejelse igen. Det anføres, at så vidt rådet er orienteret, understøtterforskningen fortsat de vurderinger, der blev fremlagt i 2007, men rådet påpeger samtidig, at der stadig eren vis videnskabelig usikkerhed.Det anføres, at rådet er opmærksomt på, at det med aflivningsforordningens artikel 26, stk. 1, kan værevanskeligt at opretholde bestemmelsen uden at kunne henvise til videnskabeligt belæg, og at rådet påden baggrund kan tilslutte sig forslaget om at ophæve § 2, stk. 2. Rådet fremhæver dog samtidig, at ud-viklingen af ny viden på området bør følges nøje.
Side 3/5
Rådet påpeger videre, at efter ophævelse af § 2, stk. 2 vil spørgsmålet om, hvordan man skal håndterefostrene ved aflivning af højdrægtige dyr, være uafklaret, herunder hvilken metode der vil være bedst.Rådet anbefaler derfor, såfremt § 2, stk. 2 ophæves, at der samtidig iværksættes andre lovmæssige tiltag.Endelig opfordrer rådet til, at der arbejdes på at udvikle aflivningsmetoder, der sikrer en hurtig og så vidtmulig smertefri aflivning af fostre ved slagtning af højdrægtige dyr. Rådet understreger, at den enklestemåde at minimere problemet på fortsat er at sikre, at højdrægtige dyr kun slagtes i reelle nødstilfælde.Bemærkninger:Fødevareministeriet har som en konsekvens af bl.a. dette høringssvar indføjet et forslag om en ny be-stemmelse i lovens § 2, stk. 3, jf. ovenfor under generelle bemærkninger. Det bemærkes endvidere, atifølge lovens § 1, stk. 1 er både slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste i den sidstetiendedel af drægtighedsperioden forbudt, og at det i henhold til transportforordningen er forbudt attransportere højdrægtige dyr.Fødevareministeriet er i øvrigt enig i, at ny viden på området må følges nøje.Dyrenes BeskyttelseDyrenes Beskyttelse kan med henvisning til udtalelserne fra Dyreværnsrådet og Det Veterinære Sund-hedsråd, jf. lovforslaget, tilslutte sig ophævelse af kravet om særskilt aflivning af fostre i forbindelsemed slagtning, idet den nuværende procedure dels kompromitterer fosterets tarv, dels forsinker afblød-ning af det bedøvede moderdyr.Samtidig indstiller Dyrenes Beskyttelse, at der i loven tages stilling til, hvordan det sikres, at de pågæl-dende fostre håndteres på en måde, som tager de fornødne hensyn til dyrevelfærd. Det anføres, at detskal nævnes, hvordan proceduren skal være i forskellige relevante situationer.Dyrenes Beskyttelse opfordrer fødevareministeren til at arbejde for, at der fremskaffes mere viden pådette område.Bemærkninger:Fødevareministeriet har som en konsekvens af bl.a. dette høringssvar indføjet et forslag om en ny be-stemmelse i lovens § 2, stk. 3, jf. ovenfor under generelle bemærkninger.Fødevareministeriet er i øvrigt enig i, at ny viden på området må følges nøje.Forsøgsdyrenes VærnForsøgsdyrenes Værn anfører, under henvisning til en udtalelse fra 2005 fra EFSA’s ”Scientific Panel onAnimal Health and Welfare” samt under henvisning til anbefalinger i OIE’s Terrestrial Animal HealthCode, at det må erkendes, at der er den risiko forbundet med den nuværende lovgivning, at fosteretkommer til at ånde og dermed lide før det kan blive aflivet.
Side 4/5
Bemærkninger:Fødevareministeriet har som en konsekvens af bl.a. dette høringssvar indføjet et forslag om en ny be-stemmelse i lovens § 2, stk. 3, jf. ovenfor under generelle bemærkninger.Fødevareministeriet er i øvrigt enig i, at ny viden på området må følges nøje.
Side 5/5