Skatteudvalget 2012-13
L 68 Bilag 2
Offentligt
1182610_0001.png
1182610_0002.png
1182610_0003.png
1182610_0004.png
1182610_0005.png
1182610_0006.png
1182610_0007.png
1182610_0008.png
1182610_0009.png
1182610_0010.png
1182610_0011.png
1182610_0012.png
1182610_0013.png
1182610_0014.png
1182610_0015.png
1182610_0016.png
1182610_0017.png
1182610_0018.png
1182610_0019.png
1182610_0020.png
1182610_0021.png
1182610_0022.png
1182610_0023.png
J.nr. 12-0219990Dato: 22. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om afgiftaf bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikringog af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Holger K. Nielsen/Susanne Reinholdt Andersen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende forslag til lov om afgiftaf bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
HøringspartAdvokatrådet
HøringssvarFinder, at høringsfristen på 8dage er for kort og udelukkeren nærmere stillingtagen til for-slaget.Vurderer på den baggrund, atdet må påregnes, at en rækkemyndigheder og organisationerreelt ikke har mulighed for atudfylde den funktion som hø-ringspart, som det lovforbere-dende arbejde normalt trækkerpå som led i kvalitetssikringenaf ny regulering og som led i enalmindelig demokratisk proces.Henviser desuden til, at rege-ringen i sit regeringsgrundlagunder overskriften ”God rege-ringsførelse” blandt andet haranført, at ”Regeringen vil i tætsamarbejde med Folketingetsikre høj lovkvalitet gennemrimelige høringsfrister, der sik-rer, at organisationer og andrehøringsparter har ordentlig tidtil at gennemgå lovforslag ogudarbejde kommentarer, samtat høringssvar og høringsnotatetmed ministeriets bemærkningerforeligger i god tid forud forførste behandlingen.”
KommentarHøringsfristen er fastsat påbaggrund af en tidspressetproces, hvor lovforslagethar skullet fremsættes i rettetid for at kunne træde i kraft1. januar 2013.Ved fastsættelsen af hø-ringsfristen er der såledessket en afvejning af en ræk-ke modsatrettede hensyn,herunder hensynet til hø-ringsparterne, hensynet til atundergive høringssvareneen seriøs overvejelse ogkommentering i Skattemini-steriet og hensynet til en or-denlig lovproces i Folketin-get.På trods af disse krævendevilkår – i høringsprocessenhar Skatteministeriet mod-taget højt kvalificeret inputfra interesseorganisationer,faglige sammenslutningerog andre.Det skal hertil i øvrigt be-mærkes, at et lovudkast tilarbejdsskadeafgiftslovenblev sendt i offentlig høringi februar 2012. Det nu fore-liggende lovforslag er ud-formet på baggrund af dissehøringssvar.
Har foretaget en summariskgennemgang og har ikke umid-delbart indholdsmæssig be-mærkninger.Akademikernes Central-organisationAnkestyrelsenIngen bemærkningerIngen bemærkninger
Arbejdsmarkedets Er-
Oplyser, at der er en betingelsefor at Arbejdsmarkedets Er-
Af § 3, stk. 6 i lovudkastetfremgår, at Arbejdsskade-Side 2
hvervssygdomssikring
hvervssygdomssikring kan op-kræve bidraget korrekt, atAr-bejdsmarkedets Erhvervssyg-domssikring modtager korrektedata vedrørende tilkendte ar-bejdsulykkeerstatninger mv. irette tid fra Arbejdsskadestyrel-sen såvel i forhold til den sam-lede sum som i forhold til for-deling pr. brancheundergruppe.
styrelsen hvert år senest den20. april skal opgøre sum-men af tilkendte arbejds-ulykkeserstatninger til brugfor Arbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikrings an-givelse og betaling af afgif-ten.
Er i tvivl om, hvordan bemyn-digelsen i lovforslagets § 4, stk.3, til skatteministeren om fast-sættelse af nærmere regler omArbejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikrings regnskabsfø-relse tænkes udmøntet.Oplyser i den forbindelse, atArbejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikrings regnskabsaf-læggelse allerede er detaljeretreguleret, hvorfor yderligereregulering er unødvendig.Oplyser, at afgiften vil bliveopkrævet som en integreret delaf den nuværende bidragsop-krævning ved en forhøjelse afArbejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikrings bidragssatser.Det betyder, at arbejdsgiverneikke vil modtage en selvstæn-dig opkrævning svarende tilden overvæltede afgift.
Bestemmelsen er en stan-dardbestemmelse, som ogsåfindes i de øvrige afgiftslo-ve.Med bestemmelsen kanskatteministeren eksempel-vis fastsætte, at bestemteposter skal være specificereti regnskabet.
Arbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikring erden afgiftspligtige personefter loven, idet der dogsamtidig gives hjemmel tilat afgiften kan overvæltespå arbejdsgiverne.Der er således ikke tale om,at Arbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikring ad-ministrerer og opkræver ar-bejdsskadeafgiften hos deenkelte arbejdsgive-re/virksomheder.I lovforslaget er der derforheller ikke noget krav om,at Arbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikring skaludspecificere, hvilken andelaf bidraget, som skyldes, atder søges dækning for afgif-ten.Den i lovforslaget beskrev-Side 3
ne opkrævningsmodel sva-rer fuldt ud til den opkræv-ningsmodel, som er anvendti lov om arbejdsmiljø, hvorder bl.a. hos Arbejdsmarke-dets Erhvervssygdomssik-ring opkræves midler til sta-ten.I lov om arbejdsmiljø er dersåledes heller ikke krav omat de midler til staten, somopkræves hos Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdoms-sikring, og som Arbejds-markedets Erhvervssyg-domssikring videreopkræ-ver hos arbejdsgiverne, ud-specificeres i forbindelsemed opkrævningen.Bemærker, at modellen for be-regning af bidragsforhøjelsen,som følge af den overvæltedeafgift, er detaljeret beskrevet ibemærkningerne til lovforsla-get. Arbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikring er umid-delbart uforstående overfor, atdet er nødvendigt at anvende enså kompliceret model for be-regning af bidragsforhøjelsen.Afgiften skal give virksom-hederne et økonomisk inci-tament til at forbedre ar-bejdsmiljøet for derved, atfå reduceret antallet og om-fanget af arbejdsskader.Det er derfor af afgørendebetydning, at Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdoms-sikring søger dækning forafgiften i netop de branche-undergrupper, som afgifts-grundlaget kan henføres til.For at sikre, at virksomhe-derne ikke spekulerer i,hvilken brancheundergrup-pe de er placeret i, har detværet nødvendigt med denkomplicerede model.I det eksisterende bidrags-system opererer Arbejds-markedets Erhvervssyg-domssikring således medbrancheundergruppen”Uoplyst”.Brancheundergruppen”Uoplyst” består af virk-somheder, som af forskelli-ge årsager ikke har fået an-Side 4
givet branchekoden.Arbejdsskadestyrelsen haroplyst, at der altid vil væresager, som det er nødven-digt at henføre til branche-undergruppen, men at sty-relsen forventer, at den lø-bende kvalitetssikring af da-tagrundlaget vil minimereantallet af erstatningsudbe-talinger m.v. i branchegrup-pen ”Uoplyst”.Det forventes derfor, at der- når Arbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikring søgerdækning for afgiften - frem-adrettet kun vil være en me-get lille del af afgiften, somder søges dækning for ibrancheundergruppen”Uoplyst”.Da det forventes, at det iforhold til afgiften fremovervil være økonomisk attrak-tivt at være indplaceret ibranchegruppen ”Uoplyst”,er det i loven forsøgt at tagehøjde herfor.I § 8, stk. 3 foreslås derfor,at når ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikringsøger dækning for afgiften ibrancheundergruppen”Uoplyst”, skal forhøjelsenopgøres som et gennemsnitaf de forhøjelser, som følgeaf afgiften i de øvrige bran-cheundergrupper.Gennemsnitsberegningenfor brancheundergruppen”Uoplyst” må dog ikke re-sultere i, at der samlet setsøges dækning for et højerebeløb end den afgift, somArbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikring skalindbetale til SKAT.I lovforslaget foreslås denneproblemstilling løst ved, atSide 5
forhøjelsen i alle de øvrigebrancheundergrupper korri-geres i forhold til den be-regnede forhøjelse af bidra-get i brancheundergruppen”Uoplyst”.For at sikre, at forhøjelsenaf bidraget til Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdoms-sikring sker i overensstem-melse med de beskrevneprincipper i loven, er der ilovbemærkningerne indsaten matematisk formel herforog en præcis beskrivelseheraf.Bemærker vedrørende formlen i Lovforslaget vil blive præ-bemærkningerne til § 8, stk. 3,ciseret i overensstemmelseat ”Formel til beregning af æn- hermed.dring i bidrag: nr. (2) skal detlille ”a” i nævneren rettelig væ-re et stort ”A”.ArbejdsmarkedsstyrelsenArbejdsmiljørådetIngen bemærkninger.Henviser til høringssvarene frade enkelte organisationer i Ar-bejdsmiljørådet.Finder, at en høringsfrist på 7dage ikke er rimelig.Se kommentaren til Advo-katrådet.
ArbejdsskadeforeningenAVS
Vurderer, at en afgift på de er-statninger, som de arbejdsska-dede skal have udbetalt aldrigkan blive til gavn for de ar-bejdsskadede, da pengene gårdirekte i statskassen.
Formålet med forslaget erfremadrettet atforebygge ogforhindre arbejdsskader,men ikke at tilgodese de ar-bejdsskadede økonomisk.De arbejdsskadede er der-imod dækket af eksisterendeforsikringsordninger.Afgiften får ingen betyd-ning for forsikringsselska-bernes udgifter til erstatnin-ger. Det er endvidere ikkesandsynligt, at forsikrings-selskaber i dag undlader atanke, hvis de mener en sager afgjort forkert. Det for-ventes derfor ikke, at afgif-ten vil ændre på antallet afSide 6
Frygter, at forsikringsselska-berne vil anke mange flere sa-ger i håb om en nedsættelse aferstatningerne, da afgiften så vilblive mindre.
ankesager.Foreslår, at staten hellere skullelægge en afgift på de penge,som mange ulovlige arbejdsgi-vere tjener ved at undlade atanmelde arbejdsskader, der ersket, fordi de ulovlige arbejds-givere har sparet penge frem forat forbedre arbejdsmiljøet.Er imod forslaget om en ar-bejdsskadeafgiftslov i denneform med forbehold for, at for-eningen har forstået meningenmed forslaget.ArbejdsskadestyrelsenBemærker, at Arbejdsskadesty-relsen som følge af loven vil fåadministrationsomkostninger på2,5 mio. kr. i 2013 og 1,9 mio.kr. i de følgende år. Det frem-går ikke af lovforslaget, hvorle-des disse udgifter skal finansie-res.Arbejdsskadestyrelsen gør op-mærksom på, at styrelsen ikkehar mulighed for at udføre deopgaver, som forudsættes i lov-udkastet, hvis der ikke skaffesfinansiering af administrations-omkostningerne. Arbejdsskade-styrelsen forudsætter på dennebaggrund, at det af lovforslagetudtrykkeligt kommer til atfremgå, at Arbejdsskadestyrel-sen får tilført de fornødne mid-ler samt hvorledes udgifternefinansieres.Det fremgår af lovudkastet, atafgiften for ulykker er ændrettil 12 pct.,mens der i resuméetfortsat står 13 pct.Det er en fejl, at der i resu-méet står 13 pct. Der skal –sådan som det fremgår aflovforslaget – betales en af-gift på 12 pct. af de tilkend-te arbejdsulykkeserstatnin-ger.Der vil blive stillet æn-dringsforslag i overens-stemmelse hermed, såledesat det af lovteksten kommertil at fremgår, at efterføl-Side 7
Forslaget ligger udenforrammerne af dette lovfors-lag. Staten tager i Arbejds-tilsynets regi initiativer til atimødegå ulovlige forhold påarbejdspladserne.
Bruttoprovenuet fra afgiftenvil via en merbevillingmedgå til dækning af deadministrative omkostnin-ger i Arbejdsskadestyrelsen,som tilføres 2,5 mio. kr. i2013 og 1,9 mio. kr. i defølgende år.
Arbejdsskadestyrelsen oplyser,at det ikke er muligt for styrel-sen, at finde afgørelserne omtilbagebetaling. Det er derforikke muligt at lade disse afgø-
relser påvirke afgiftsgrundlageti det år, hvor der er truffet afgø-relse herom, jf. § 3, stk. 6, ilovudkastet og bemærkningernehertil.BibliotekarforbundetBUPLIngen bemærkningerFinder det positivt, at afgiftenhar til formål at styrke arbejds-givernes incitament til at for-bygge, at ansatte kommer tilskade.Bemærker, at det ikke fremgåraf lovforslaget, hvordan denindtægt, som staten opnår skalanvendes. Indtægten bør efterBUPL’s opfattelse afsættes tilforebyggelse og forbedringer påarbejdsmiljøområdet.CO-SøfartDAIngen bemærkningerFinder det problematisk at rege-ringen fastholder, at der skaludmøntes en arbejdsskadeafgifttil stor skade for dansk er-hvervsliv.
gende reguleringer som føl-ge af afgørelser om tilbage-betaling ikke vil påvirke af-giftsgrundlaget.
Afgiftsprovenuet er ikkeøremærket til arbejdsmiljø-området, men indgår somfinansiering af nye tiltagimedfør af finansloven for2012, herunder uddannelse,forskning og styrket fore-byggelse.
Den konkrete model for ar-bejdsskadeafgiften er valgt,blandt andet fordi den eradministrativ enkel, og der-for påfører dansk erhvervs-liv færrest mulige byrder.Endvidere bemærkes det, atarbejdsskadeafgiften indgårsom finansiering af nye til-tag i medfør af finanslovenfor 2012
Mener, at arbejdsskadeafgiftener en skatteskrue, som år efterår vil koste virksomhederne fle-re og flere penge, dette skyldesanvendelsen af en procentuelafgiftssats.
Efter lovforslaget er afgiftenpå17 pct. af de indbetaltebidrag til ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring ogpå 12 pct. af de tilkendte ar-bejdsulykkeserstatningermv.I de almindelige bemærk-ninger til lovforslaget er dettilkendegivet, at en ændringaf den fastsatte sats på 17pct. vil blive drøftet på ny,hvis afgiftsgrundlaget iform af bidragene til Ar-bejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikring over tidSide 8
bliver markant større endforudsat.Det er forventningen, at deøgede omkostninger somfølge af arbejdsskadeafgif-ten vil give de enkelte ar-bejdsgivere et økonomiskincitament til at nedbringeantallet og omfanget af ar-bejdsskader og dermed overtid føre til en reduktion afde udbetalte arbejdsulyk-keserstatninger m.v. Somfølge heraf kan afgifts-grundlaget blive reduceret.På sigt forventes den fast-satte afgiftssats derfor atmedføre, at afgiftsprovenuetmindskes.Det er DA’s vurdering, at af-giftsgrundlaget i form af indbe-talte bidrag til Arbejdsmarke-dets Erhvervssygdomssikringog tilkendte arbejdsulykkeser-statninger og dermed også ar-bejdsskadeafgiften vil være sti-gende over tid på grund af for-hold, der handler om alt andetend arbejdsmiljø.DA anfører, at stigninger i er-statningsudbetalinger også af-hænger af politiske reformer,eksempelvis tilbagetræknings-reformen, FØP- og Fleksrefor-men, ligesom en stigning i er-statningsudbetalingerne ogsåkan skyldes effektiviteten i Ar-bejdsskadestyrelsen, Retsprak-sis eksempelvis Højesterets-dommen fra 2010, der afgjorde,at deltidsansatte skulle have er-statning som fuldtidsansattemed tilbagevirkende kraft.Også metoder til at beregnedeforventede års- og livtidsind-komster har betydning. Den en-keltes livsituation kan betyde,at en mindre skade får alvorligefølger ligesom behovet for for-sikringsmæssige hensættelserSide 9
Forhold som udviklingen iretspraksis og den enkelteskadelidtes livssituation ergrundvilkår, som yderligeretaler for, at der løbende børarbejdes med at sikre med-arbejderne bedst muligtmod alle typer af skader.Dette bør ligeledes afspejlesi afgiften, for yderligere atfremme denne udvikling.Ændringer i levealder, ren-teniveau og pensionsalder-forventes kun af have mar-ginal betydning for afgifts-grundlaget. Hvis det imid-lertid viser sig, at eventuel-lefremtidige nye reformergiver anledning til markantstigning i afgiftsgrundlaget,er der grundlag for at drøfteafgiftssatserne på ny.
som følge af udsving i rentenForeslår, at afgiften skal bereg-nes som et fast årligt nettopro-venu til staten på 300 mio. kr.,der ikke stiger udover den ge-nerelle pris- og lønudvikling.Derved undgås, at virksomhe-derne skal betale mere og merei arbejdsskadeafgift.Da hensigten med arbejds-skadeafgiften netop er at gi-ve arbejdsgiverne et øko-nomisk incitament til at for-bygge erhvervssygdommeog ulykker, er der ved ud-formningen af afgiftsmodel-len lagt afgørende vægt på,at afgiften mindskes somfølge af et fald i det tilkend-te arbejdsskadeerstatningerog øges ved en stigning isummen af tilkendte erstat-ninger.Såfremt afgiften udgjorde etfast beløb på 300 mio. kr.ville der ikke være noget in-citament til at forbedre ar-bejdsmiljøet.Finder det dybt uansvarligt, atregeringen fremlægger et lov-forslag, der sort på hvidt doku-menter, at arbejdsskadeafgiftenhar en negativ effekt på ar-bejdsudbuddet.Skatteministeriet har ikke tagethøjde for, at afgiftsgrundlagetstiger og stiger, hvilket vil fåendnu større negative konse-kvenser for arbejdsudbuddet.Mener, at det er den forkertevej i forhold til regeringens løf-ter om at skabe vækst og be-skæftigelse.Regeringen har ikke lagtskjul på, at arbejdsskadeaf-giften har to formål, delsskal afgiften anspore ar-bejdsgiverne til at forbedrearbejdsmiljøet, dels er afgif-ten med til at finansiere deøvrige tiltag på finanslovenfor 2012 Dette fremgår så-ledes af lovbemærkninger-ne.Se endvidere kommentarentil BUPL.
Anfører, at det er regeringensplan, at arbejdsskadeafgiftensprovenu skal tilfalde statskas-sen og bidrage til finansierin-gen af øget velfærd. DA mener,at regeringen derved finansiereren større offentlig sektor ved atpålægge virksomhederne enøkonomisk byrde, der medfø-rer, at virksomhederne blivernødt til at afskedige en masse
Se kommentaren til BUPL.
Side 10
medarbejdere.Finder, at det er en meget dyrmåde at opkræve 300 mio. kr.på, idet regeringen mister 200mio. kr. i selskabsskatteindtæg-ter for at få 300 mio. kr. i stats-kassen. Såfremt regeringendroppede arbejdsskadeafgiftenville der kun være et ”hul” istatskassen på 100 mio. kr.Den af DA foretagne bereg-ning af ”hullet” i statskas-sen beror på en misforståel-se.Det umiddelbare afgiftspro-venu for staten skønnes til500 mio. kr.Det er lagt til grund, at for-højelsen af bidraget til Ar-bejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikring indebærer,at overskuddet i de berørtevirksomheder reduceres,hvilket resultater i et fald iandre skatter og afgifter –det såkaldte automatiske til-bageløb. I første omgangbetyder dette et fald i ind-tægterne fra selskabsskat-terne, da selskabsoverskud-det falder. Det faldendeoverskud resulterer i lavereudbytter eller kursfald, somogså beskattes, hvorfor til-bageløbet øges. Afhængigtaf ejerforholdene er skatter-ne forskellige, og der er der-for benyttet en standardan-tagelse om et automatisktilbageløb på 40 pct. sva-rende til et provenu til sta-ten efter tilbageløb på 300mio. kr.Der er således tale om énprovenuvirkning efter au-tomatisk tilbageløb på 300mio. kr. Såfremt afgiften af-skaffes, vil der derfor væreet ”hul” i statskassen på 300mio. kr. og ikke kun på 100mio. kr., som i givet fald vilskulle finansieres på andenvis.
Mener, at regeringens antagelseom, at afgiftsprovenuet ad årevil falde, ikke har hold i virke-ligheden. Det skyldes, at ar-
I forhold til incitaments-virkningen ville det natur-ligvis være ideelt, hvis af-giften direkte kunne afspejleSide 11
bejdsskadeafgiften er fuldstæn-dig blottet for incitamenter tilforebyggelse eller reduktion afarbejdsskader. Der er såledestale om en ren skat på arbejde.Den manglende incitaments-virkning skyldes ifølge DA, atder ikke er sammenhæng mel-lem den enkelte ulykke og denafgift, der skal betales. Allevirksomheder inden for sammebranchegruppe skal betale densamme afgift uanset, at de harforskellige risikoprofiler. Virk-somheder, der aldrig har haft enarbejdsskade, skal som følgederaf også betale arbejdsskade-afgift. DA mener, at arbejds-skadeafgiften dermed bidragertil at gøre det dyrere at drivevirksomhed i Danmark uden atafgiften vil have en positiv ef-fekt på arbejdsmiljøet.
arbejdsmiljøet på den enkel-te virksomhed.Skatteministeriet har under-søgt muligheden for heltgenerelt at pålægge afgiftenpå virksomhedsniveau. Ar-bejdsskadestyrelsen har op-lyst, at der ikke eksisterertilstrækkeligt valide data forarbejdsskader på den enkel-te virksomhed. Af dengrund er det ikke muligt atmålrette afgiften den enkel-te virksomhed.Hertil skal det i øvrigt be-mærkes, at arbejdsskadesy-stemet – som indebærer etobjektivt ansvar for ar-bejdsgiverne – hviler på etforsikringsmæssigt solidari-tetsprincip. Opkrævning afafgiften på virksomhedsni-veau vil være et brud pådette bærende princip og vilf.eks. også kunne føre til detresultat, at en mindre virk-somhed med én større ulyk-ke i et givet år ville bliveramt uforholdsmæssigthårdt af afgiften.Det at arbejdsgiverne på så-vel virksomheds- som bran-cheniveau forbedrer ar-bejdsmiljøet og derved fo-rebygger arbejdsulykker ogerhvervssygdomme forven-tes at medføre, at summenaf arbejdsskadeerstatningerfalder. Det er Skatteministe-riet vurdering, at der hervedskabes et vist økonomiskincitament til at forebyggeog mindske arbejdsskader-nes omfang.
Bemærker, at arbejdsskadeaf-giften beregnes på baggrund afsidste års erstatningsudbetalin-ger. De skader, der allerede er
At afgiften beregnes pågrundlag af de tilkendte er-statninger og de indbetaltebidrag vedrørende det fore-Side 12
sket, kan ikke forebygges, ogdet er dermed meget tydeligt, atder er tale om en skat på virk-somhederne.
gående kalenderår er aleneaf praktiske hensyn. Såledeskan både ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring ogArbejdsskadestyrelsen i sa-gens natur først opgøresummen af indbetalte bidragog tilkendte arbejdsulyk-keserstatninger m.v. efterårets udløb.Den valgte afgiftsmodel gi-ver et vist økonomisk inci-tament. De nævnte er ek-sempler er ikke kerneområ-det for afgiftens incita-mentsvirkning.
Anfører i forhold til incita-mentsvirkningen, at visse ulyk-ker er næsten umulige at fore-bygge, eksempelvis kørsel i ar-bejdstiden, hvor en medarbej-der bliver påkørt af en modkø-rende eller tilfælde, hvor enmedarbejder under teambuil-ding kommer til skade i forbin-delse med en fodboldkamp.Det gælder desuden for er-hvervssygdomme, at de er svæ-re at forebygge for virksomhe-derne. Et element heri er, at ar-bejdsgiveren blot får informati-on om anerkendelse af skaden,men ikke indsigt i, hvilke be-lastninger, der har forårsagetskaden.
Det er korrekt, at reglerne ipersondataloven forhindrer,at arbejdsgiverne kan fåkendskab til en række per-sonhenførbare oplysninger.For arbejdsgiverne er derdog en vis hjælp at hente i”Vejledning om erhvervs-sygdomme”, som bl.a. om-handler de generelle vilkårfor anerkendelse af allesygdomme anmeldt fra 1.januar 2005. Hensigten medvejledningen er netop at gi-ve en forståelse af sammen-hængen mellem en sygdomog en bestemt belastning.Det er korrekt, at der særligtfor så vidt angår erhvervs-sygdomme kan være taleom arbejdsskader, som ersket mange år tidligere.Det skal hertil bemærkes, atarbejdsskadeafgiften i sigselv er et signal til arbejds-giverne om, at det er vigtigtat forebygge arbejdsmiljø-problemer og ikke mindstde problemer, som er af såSide 13
Vurderer, at bidraget til Ar-bejdsmarkedets Erhvervssyg-domssikring er et dårligt målfor den forebyggende indsats,da mange af skaderne er sketfor 5, 10 eller 20 år siden. Denuværende arbejdsgivere kom-mer således til at betale for”fortidens syndere”.Ifølge beregninger fra Ar-bejdsmarkedets Erhvervssyg-domssikring går der40 år mel-
lem en virksomhed oplever, atalvorlig karakter, at de ud-Arbejdsskadestyrelsen tilkender løser arbejdsskadeerstatnin-en erstatning m.v., som følge af ger.en erhvervssygdom.Formålet med afgiften er,dels at give et incitament tilat forebygge arbejdsskader,dels at finansiere aftalte til-tag efter finansloven for2012.Som følge af den tidsmæs-sige forskydning mellemden erstatningsudløsendebegivenhed og Arbejdsska-destyrelsens afgørelse, vildet i opstartsfasen værenødvendigt at beregne afgif-ten på grundlag af arbejds-skader indtruffet før lovensikrafttræden.Såfremt afgiften alene skul-le beregnes på grundlag afskader indtruffet efter lo-vens ikrafttræden, ville af-giften ikke indbringe detforudsatte provenu.Mener, at danske virksomhederallerede i dag har et stort inci-tament til at forebygge arbejds-skader som følge af de omkost-ninger, der er forbundet medsygeløn, tab produktion m.v.Det kommer ifølge DA til ud-tryk ved, at arbejdsulykker ogerhvervssygdomme er ganskesjældne. DA oplyser, at AEShar beregnet, at der gennem-snitligt går 20 år mellem ar-bejdsulykkerne og 40 år mel-lem erhvervssygdommene påen virksomhed.Anfører, at det ikke er muligt ilovforslagets bemærkninger, atse hvad afgiften vil koste sta-ten, idet det fremgår af be-mærkningerne, at erhvervslivetskal bidrage med 375 mio. kr.af afgiften (75 pct.), og atkommuner og regioner skal bi-draget med 125 mio. kr. (25De nævnte tal ændrer ikkepå, at der fortsat er for man-ge og for alvorlige arbejds-skader, og at dette især gørsig gældende indenfor vissebrancher.
Under punkt 4.1. er det an-ført, at statens andel af detumiddelbare provenu på500 mio. kr. er skønnet til3,5 pct. svarende til enumiddelbar udgift på 17mio. kr. i 2013.Tilsvarende fremgår det afpunkt 4.2., at kommunernesSide 14
pct.).
og regionernes andel udgør24 pct. svarende til 120 mio.DA anmoder derfor Skattemini-kr. i 2013, mens de økono-steriet om at redegøre for sta-miske konsekvenser for er-tens andel af arbejdsskadeafgif-hvervslivet er 360 mio. kr.ten i bemærkningerne til lov-svarende til 72,5 pct. jf.forslaget.punkt 6.Pointerer, at det heller ikkefremgår af lovforslaget, hvorforstaten ikke skal bidrage til densamlede finansiering bortsetfra, at det er en udgift for sta-ten. Mener, at det manglendefinansieringsbidrag fra statenfinansieres ved at pålæggekommuner, regioner og virk-somhederne en afgift, der erstørre end nødvendigt – og stør-re end deres andel af erstat-ningsudbetalingerne tilsiger.Anfører, at der er tale om enhelt urimelig forskelsbehand-ling, der i særdeleshed bliversynlig ved at statsligt ejedevirksomheder, som f.eks. DR,TV2 og DSB friholdes for af-giften.Afgiften opkræves hos Ar-bejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikring, som sam-tidig får hjemmel til og for-udsættes at søge dækningfor afgiften ved at forhøjebidraget til erhvervssyg-domssikringen.Alle arbejdsgivere, som haransatte, der udfører arbejdei Danmark, har pligt til atbetale bidrag til Arbejds-markedets Erhvervssyg-domssikring, herunder ogsåoffentlige arbejdsgivere.Af punkt 3.1.3 i de generel-le bemærkninger fremgårdirekte, at Arbejdsmarke-dets Erhvervssygdomssik-ring også søger dækning forafgiften hos staten, idet derom de sikringspligtige ar-bejdsgivere, som Arbejds-markedets Erhvervssyg-domssikring søger dækninger anført følgende: ”Desik-ringspligtige arbejdsgivereomfatter både private og of-fentlige arbejdsgivere, her-under staten, kommunerneog civilisten.”Ibemærknin-gerne til § 1 er anført føl-gende:”Alle arbejdsgivere,både offentlige og priva-te…”Afgiften vil derfor også bli-ve overvæltet på staten somarbejdsgiver.Staten som arbejdsgiver be-handles dermed på præcissamme måde som alle andreSide 15
arbejdsgivere i Danmark.Danmarks RederiforeningDansk Told & Skattefor-bundDanske MalermestreIngen bemærkningerIngen bemærkningerMed den foreliggende udform-ning af lovforslaget vil afgiftenpå ingen måde medvirke til atøge de enkelte virksomhedersøkonomiske incitament til atforbedre arbejdsmiljøet og fo-rebygge arbejdsskader.Grunden er, at afgiften skalfordeles på virksomheden indenfor de forskellige branchegrup-per, hvorfor der ikke for denenkelte virksomhed vil være ensammenhæng mellem den af-gift, den skal betale, og virk-somhedens egen bestræbelserpå at undgå arbejdsulykker ogerhvervsskader. I øvrigt er defølgeudgifter, der er forbundetmed en arbejdsulykke så storefor virksomhederne, at virk-somhederne næppe mangler in-citament til at gøre deres yde-rest for at undgå disse.Danske RegionerFinder, at det er positivt at enindsats for et bedre og meresikkert arbejdsmiljø er et priori-teret emne.Finder, at arbejdsskadeafgift eregnet til at medvirke til at øgeincitamentet til at forebygge ar-bejdsulykker.DatatilsynetDatatilsynet noterer sig, at lov-udkastet ikke indeholder enhjemmel til at personoplysnin-ger kan gøres til genstand forregistersamkøringDatatilsynet forudsætter, at per-sondataloven vil skulle iagtta-ges ved de behandlinger af per-sonoplysninger, som vil ske iforbindelse med de foreslåedebestemmelser i lovforslaget.Side 16
Se kommentaren til DA.
Lovforslaget medfører ikke,at der skal foretages regi-stersamkøring af personop-lysninger.
ErhvervsstyrelsenFinanssektorens Arbejds-giverforening
Ingen bemærkningerEr tilhænger af, at der i virk-somhederne skal gøres en størreindsats for at forbedre arbejds-miljøet og især forebygge ar-bejdsulykker og erhvervssyg-domme.Kan dog ikke støtte lovforsla-get, idet forslaget blot øgervirksomhedernes omkostnings-niveau, uden at det giver sik-kerhed for et bedre arbejdsmiljøi form af færre arbejdsulykkerog færre erhvervssygdomme.Lovforslagets bemærkningerindeholder ikke nogen analyse,der sandsynliggør, at den nyeafgift vil få en positiv effekt påarbejdsmiljøet.Det er vurderingen, at afgif-ten vil give et vist økonomiskincitament til at forbedre ar-bejdsmiljøet gennem fore-byggelse af arbejdsulykkermv. Arbejdsskadeafgiftensudformning afspejler imidler-tid en afvejning af hensynettil at begrænse de administra-tive omkostninger og sikreensartet behandling på tværsaf virksomhederne på denene side og hensynet til afgif-tens tilskyndelse til at redu-cere antallet af arbejdsskadermv. på den anden side.
Lovforslaget harmonerer ikkemed 2020-strategien, som inde-holder både mål for reduktionaf arbejdsmiljøproblemer og 19konkrete initiativer, som bådeskal forebygge arbejdsulykkerog erhvervssygdomme.
Det er meget tilfredsstillen-de, at arbejdsmarkedets par-ter har taget initiativer til atforbedre arbejdsmiljøet,men det kan altid gøres bed-re. En arbejdsskade er altiden arbejdsskade for meget.Forslaget ses ikke at være imodstrid med de nævnteinitiativer, men er et sup-plement hertil.Se kommentaren til DA.
Vurderer, at en øget forebyg-gelsesindsats over for arbejds-ulykker og erhvervssygdommeskal baseres på, at de enkeltevirksomheder har et eget øko-nomisk incitament til at øge fo-rebyggelsen og mindske risiko-en for arbejdsulykker og er-hvervssygdomme.Bemærker, at der ikke ses atvære nogen øremærkning af demidler, som afgiften vil ind-bringe. Provenuet vil derfor ik-ke blive brugt på en målrettet
Se kommentaren til BUPL.
Side 17
forbedring af arbejdsmiljøet,men blive brugt til en reduktionaf det statslige underskud.FinanstilsynetForsikring & PensionFSR Danske RevisorerIngen bemærkningerIngen bemærkninger.Noterer med tilfredshed, at det imodsætning til det tidligerelovudkast ikke er forsikrings-selskaberne, som skal betale af-giften.Vurderer, at der ved at lade Ar-bejdsmarkedets Erhvervssyg-domssikring stå for betaling afafgiften er fundet en admini-strativt enkelt måde at opkræveafgiften.FTFFTF støtter forslaget, idet denopkrævningsmodel, der tænkesanvendt, indebærer, at det al-mindelige bidrag til Arbejds-markedets Erhvervssygdoms-sikring forhøjes med det beløb,Arbejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikring skal indbetaletil staten samt AES` udgifter tiladministration.Finder at der er et vist økono-misk incitament, da AES bidra-get pr. ansat i dag er afhængigtaf risikoen for erhvervssyg-domme i de enkelte brancher ogunderbrancher.FTF finder dog, at der skaletableres en egentlig incita-mentsmodel, der reelt belønnervirksomheder, der gør nogetekstraordinært for at forbedrearbejdsmiljøet.Finder at en høringsfrist på enuge er for kort.HåndværksrådetHenviser til deres høringssvar iforbindelse med at et andet lov-udkast vedrørende arbejdsska-deafgiften har været i offentlighøring i februar 2012.Er modstander af forslaget, daSe kommentaren til BUPLSide 18
Se kommentaren til LO.
Se kommentaren til Advo-katrådet.
der er tale om en ikke ubetyde-lig afgift på 300 mio. kr. for er-hvervslivet og finder, at der erbrug for ro på afgiftsfronten ef-ter flere års krise.Arbejdsskadeafgiften skaberikke incitament for virksomhe-derne til at forbedre arbejdsmil-jøet yderligere. Erhvervslivet erallerede pålagt omfattende ar-bejdsmiljøforanstaltninger, somskal hindre arbejdsulykker ogforbedre arbejdsmiljøet hos deansatte.KLFinder det uforståeligt og uac-ceptabelt, at der kun levnes enganske kort periode til den eks-terne høring – ikke mindst i be-tragtning af, at lovforslaget ud-mønter en del af finansloven for2012.Gav i sit høringssvar over et tid-ligere udkast til en arbejdsskade-afgift udtryk for, at KL læggerafgørende vægt på, at en arbejds-skadeafgift udformes, så den gi-ver alle arbejdsgivere et klart ogmærkbart økonomisk incitamenttil at forbedre arbejdsmiljøet ogdermed forbygge og arbejds-ulykker og erhvervssygdomme.Som lovforslaget nu er udformet,må KL imidlertid konstatere, atdet forebyggende incitament erfuldstændig forsvundet. Lovfors-laget indeholder nemlig ikke be-stemmelser om, at Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdomssikringved overvæltningen skal tageshensyn til arbejdsgiverens risi-koprofil, men kan blot forhøje deeksisterende AES-bidrag. Resul-tatet er derfor, at en arbejdsgivermed ingen eller ganske få ar-bejdsskader betaler samme ar-bejdsskadeafgift som andre ar-bejdsgivere i samme branche-gruppe med mange skader.Bemærker, at arbejdsskadeafgif-ten skal give et fast årligt prove-nu. Så selv med en mærkbar fo-Der er tale om en misforstå-else.Side 19
Se kommentaren til DA.
Se kommentaren til Advokat-rådet.
Se kommentaren til DA.
rebyggende indsats indenfor allebranchegrupper, vil den enkeltearbejdsgiver ikke mærke det påarbejdsskadeafgiften, da der un-der alle omstændigheder opkræ-ves et samlet fast årligt beløb på500 mio. kr.
Netop fordi hensigten medarbejdsskadeafgiften er,at ar-bejdsgiverne skal få et øko-nomisk incitament til at for-bygge erhvervssygdomme ogulykker, er afgiftssatserne fa-ste, mens afgiftsgrundlaget ervariabelt. Afgiftsprovenuetvil således blive mindre somfølge af et fald i de tilkendtearbejdsskadeerstatninger ogøges tilsvarende ved en stig-ning i summen af tilkendteerstatninger.Se kommentaren til Ar-bejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikring
Lovforslaget indeholder ingenbestemmelse om, at Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdomssikringved opkrævningen af bidragetskal oplyse de enkelte arbejdsgi-vere og frivilligt sikrede om,hvor stor en del af bidraget, af-giften udgør. Det er en klar man-gel ved lovforslaget.
Se kommentaren til DA.Mener, at det er en klar mangelved lovforslaget, at det ikke in-deholder bestemmelser om,hvorledes det sikres, at der ikkeopkræves mere end det forudsat-te provenu på 500 mio. kr. Det erder nemlig en stor risiko for, nårafgiften beregnes som en pro-centdel af erstatningssummer,som afhænger af en lang rækkeeksterne faktorer. F.eks. videsdet allerede nu, at AES-bidragene vil udvise en stigendetendens som konsekvens af ”pay-as-you-go-princippet” og bådeerstatninger for ulykker og forerhvervssygdomme kan påvirkesaf ny retspraksis.Mener, at det er en væsentligmangel ved lovforslaget, at derikke er nogen mulighed for atdifferentiere arbejdsskadeafgif-ten i forhold til den enkelte ar-bejdsgivers faktiske risikoprofil.F.eks. burde arbejdsgivere medet dokumenteret lavt ulykkesni-veau kunne opnå en reduktion iarbejdsskadeafgiften, hvis manskal opretholde forestillingen omSe kommentarerne til DA ogLO.
Side 20
en forebyggende effekt ved af-giften.
Kristelig Fagbevægelse
Finder, at den korte høringsfrist Der henvises til kommenta-virker som manglende interesse ren Advokatrådet.for de vilkår høringsparternehar til at bruge tid og ressourcerpå at afgive høringssvar.Kan tilslutte sig målsætningenom at øge virksomhedernes in-citament til at forbedre ar-bejdsmiljøet og forebygge ar-bejdsskader.I regeringsgrundlaget står, atregeringen ønsker at optimereressourceanvendelsen gennemafbureaukratisering og regel-forenkling. Det konkrete ønskeom en større afgift ved er-hvervssygdomme og arbejds-ulykker kunne måske være nåetved, at hæve beløbene til Ar-bejdsmarkedets Erhvervssyg-domssikring frem for et nytlovområde. Indførsel af en nyselvstændig lov giver ikke re-gelforenkling.Netop for at mindske deadministrative byrder forarbejdsgiverne foreslås det ilovudkastet, at Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdoms-sikring er den eneste af-giftspligtige, som samtidigfår hjemmel til at søge dæk-ning for afgiften via en for-højelse af det eksisterendebidrag til ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring.For de enkelte arbejdsgive-re/virksomheder vil de ad-ministrative byrder derforikke blive forøget som følgeaf afgiften.
Landbrug & Fødevarer
Finder det uhensigtsmæssigt, atindføre en afgift, som skaderdansk erhvervslivs konkurren-ceevne uforholdsmæssigt. Denvalgte afgiftsmodel er reelt enskat på arbejde, der vil kostearbejdspladser.
Den konkrete model for ar-bejdsskadeafgiften er valgt,blandt andet fordi den eradministrativ enkel, og der-for påfører dansk erhvervs-liv færrest mulige byrder.Endvidere bemærkes det, atarbejdsskadeafgiften indgårsom finansiering af nye til-tag efter finanslovens for2012
Påpeger, at incitamentet forSe kommentaren til DA.virksomhederne til et forbedretarbejdsmiljø ikke er til stede, daafgiften ikke er afhængig afhver enkelt virksomheds ad-færd, men hele branchegrup-Side 21
pens.Afgiften vil ikke forbedre ar-bejdsmiljøet, med mindre pro-venuet føres tilbage til det fore-byggende arbejdsmiljøarbejde.Foreslår en model, hvor afgif-ten beregnes som et fast årligtnettoprovenu til staten på 300mio. kr., der føres tilbage til ar-bejdsmiljøarbejdet.LederneKan tilslutte sig høringssvaretfra DA i sin helhed.Mener, at forslaget i sin nuvæ-rende for, må formodes at bliveopfattet som en ekstra skat afden enkelte virksomhed.Bemærker, at yderligere om-kostninger for virksomhedernevil virke forringende for kon-kurrenceevnen.Anfører, at den enkelte virk-somhed ikke gives direkte inci-tament til at forbedre arbejds-miljøet og sikkerheden på ar-bejdspladsen.Se kommentaren til DA.Se kommentaren til BUPLog LO.
Se kommentaren til DA.
Se kommentaren til Land-brug og Fødevarer.
Se kommentaren til DA.
Anfører, at da den enkelte virk- Se kommentaren til DA.somheds investeringer i sund-hed, sikkerhed og færre ar-bejdsulykker, grundet det bran-cheopdelte kollektive forsik-ringsprincip, ikke direkte af-spejles i virksomhedens afgifts-betaling, kan forslaget havemodsat virkning af tilsigtet, idetder ikke altid vil kunne findespenge til såvel øget afgiftsbeta-ling, som øgede udgifter til ar-bejdsmiljøforbedringer.LOBifalder hensigten med lovenog finder det helt rigtigt at ind-føre en arbejdsskadeafgift medhenblik på at øge virksomhe-dernes incitament til at forbedrearbejdsmiljøet og forbygge ar-bejdsskader.Finder det også positivt, atSkatteministeriet har lyttet tilSide 22
de bemærkninger omkring ad-ministrationen af arbejdsskade-afgiften, som arbejdsmarkedetsparter er fremkommet med.Beklager at LO’s forslag om enbelønningsordning overfor ar-bejdsgivere, der forbedrer ar-bejdsmiljøet og forebygger ar-bejdsskader og arbejdsulykker,ikke er blevet en del af lovfors-laget og stiller sig uforståendeoverfor, hvorfor Skatte- og Be-skæftigelsesministeriet ikke harfundet en model herfor.Forslår derfor, at der i tilknyt-ning til arbejdsskadesafgiftenetableres en belønningsordning,således at offentlige og privatevirksomheder, der gør en særligindsats for at styrke arbejdsmil-jø, forebyggelse og/eller fast-holdelse, reelt belønnes øko-nomisk.LægeforeningenIngen bemærkninger.Det er hensigten, at der pa-rallelt med vedtagelsen afdet foreliggende lovforslagom en arbejdsskadeafgift,bliver igangsat et udvalgs-arbejde med deltagelse afbl.a. arbejdsmarkedets par-ter med henblik på at af-dække mulighederne for ativærksætte yderligere øko-nomiske incitamenter til atforebygge arbejdsskader ogforbedre arbejdsmiljøet.
Side 23