Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 59 Bilag 20
Offentligt
1195011_0001.png
1195011_0002.png
1195011_0003.png
1195011_0004.png
1195011_0005.png
1195011_0006.png
1195011_0007.png
1195011_0008.png
1195011_0009.png
1195011_0010.png
1195011_0011.png
1195011_0012.png
1195011_0013.png
BILAG 1Lovforslag nr.L 59Folketinget 2012-13
Fremsat den 14. november 2012 af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om social service og sundhedsloven(Samling af høreapparatområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater)§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af19. juli 2012, foretages følgende ændringer:1.§ 112, stk. 5og6,ophæves.Stk. 7 bliver herefter stk. 5.2.§ 182, stk. 5,ophæves.Stk. 6-10 bliver herefter stk. 5-9.§2I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli2010, som ændret senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012,foretages følgende ændringer:1.Efter § 70 indsættes:»§ 70 a.Regionsrådet yder tilskud til høreapparatbehand-ling til personer over 18 år.«2.I§ 72indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætterregler om godkendelse af private leverandører til høreappa-ratbehandling i medfør af § 70 a, og om gebyrer for omkost-ninger ved udstedelse og vedligeholdelse af godkendelse.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.For ansøgninger om tilskud til høreapparater efter§ 112, stk. 5, i lov om social service indgivet før lovensikrafttræden finder hidtil gældende regler anvendelse.
BK001277Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, j.nr. 1206602
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.IndledningLovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende ret2.1.1. Myndigheds- og finansieringsansvar for høreapparatbehandling2.1.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til høreapparatbehandling m.v.2.2. Overvejelser og forslag2.2.1. Myndigheds- og finansieringsansvar for høreapparatbehandling2.2.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til høreapparatbehandling m.v.Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationerSammenfattende skemabevillingskompetencen og finansieringsansvaret i forhold tilstøtte til hjælpemidler, herunder høreapparater.Tilskud til privat høreapparatbehandling er reguleret i§ 112, stk. 5 og 6, og § 182, stk. 5, i lov om social service.Kommunalbestyrelsen har her bevillingskompetencen til ogfinansieringsansvaret for støtte til høreapparater.Som følge heraf afholder kommunen samtlige offentligeudgifter til høreapparatbehandling med tilskud i privat regiog udgifter til selve apparatet til de personer, der søger be-handling i regionalt regi.Det fremgår af § 112, stk. 5, at når en ansøger, som erfyldt 18 år, vælger en anden leverandør af høreapparat endden, som kommunalbestyrelsen anviser, ydes et tilskud påindtil kr. 5.607 pr. høreapparat, hvis ansøgeren er henvist tilhøreapparatbehandling af en speciallæge i øre-, næse- oghalssygdomme.Tilskuddet omfatter høreprøve, høreapparat, tilpasning,service og garanti og er inkl. moms. Tilskuddet kan ikke ud-gøre mere end de faktiske udgifter og kan alene ydes til hø-reapparater, der udleveres fra en godkendt leverandør.Ifølge § 182, stk. 5, i lov om social service reguleres til-skuddet en gang årligt den 1. januar med Danmarks Stati-stiks forbrugerprisindeks. Ved beregningen anvendes æn-dringen i forbrugerprisindekset 2 år forud for finansåret. Be-løbet afrundes til nærmeste kronebeløb. Reguleringen fore-tages første gang den 1. januar 2014.For så vidt angår den sundhedsfaglige virksomhed i for-bindelse med både offentlig og privat høreapparatbehand-ling, kan klager i medfør af §§ 1 og 2 i lov nr. 1113 af 7.november 2011 om klage- og erstatningsadgang inden forsundhedsvæsenet rettes til Patientombuddet og Sundheds-væsenets Disciplinærnævn.
3.4.5.6.7.8.9.
1. IndledningDet daværende Indenrigs- og Sundhedsministerium og detdaværende Socialministerium igangsatte i december 2010 enkulegravning af høreapparatområdet. Afrapporteringen fradenne kulegravning fandt sted den 8. juni 2012, og en væ-sentlig konklusion fra arbejdet er, at den eksisterende forde-ling af kompetencer mellem kommuner og regioner skaberuhensigtsmæssigheder i forhold til kvalitet, gennemsigtig-hed og udgiftskontrol.Med henblik på dels at opnå en enklere struktur for borge-ren og undgå unødig sagsbehandlingstid, og dels at sikre ensamordning af aktivitetsstyring og finansieringsansvar, fore-slår regeringen, at udlevering og finansiering af høreappara-ter og høreapparatbehandling samles i sundhedsloven.Regionerne får dermed det samlede myndighedsansvar ogfinansieringsansvar for udlevering af høreapparater i offent-ligt og privat regi.Pr. 1. august 2012 er der opnået væsentlige besparelser påoffentligt indkøbte høreapparater via Amgros. I lyset af den-ne udvikling bør der også være grundlag for, at de privateleverandører af høreapparatbehandling kan indkøbe høreap-parater til lavere priser. Sammenholdt med konklusionerne ikulegravningsrapporten foreslår regeringen derfor, at til-skuddet til privat høreapparatbehandling nedsættes.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende ret2.1.1 Myndigheds- og finansieringsansvar forhøreapparatbehandlingI medfør af § 112 i lov om social service, jf. lovbekendt-gørelse nr. 810 af 19. juli 2012, har kommunalbestyrelsen
3
Klager over kommunens afgørelser vedrørende kommu-nalt tilskud til høreapparatbehandling kan i medfør af § 166i lov om social service indbringes for Det Sociale Nævn ef-ter reglerne i kapitel 10 i lov nr. 930 af 17. september 2012om retssikkerhed og administration på det sociale område.Reglerne i lov om social service om tilskud til privat udle-verede høreapparater og regulering af tilskuddet er uddybet ibekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaf-felse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven.Af § 112, stk. 6, fremgår det, at indenrigs- og sundheds-ministeren (nu ministeren for sundhed og forebyggelse) i enbekendtgørelse fastsætter regler om sikring af kvaliteten afydelserne hos private høreapparatleverandører, herunderregler om godkendelse af private leverandører og opkræv-ning af betaling for omkostninger ved udstedelse og vedlige-holdelse af godkendelse.Sundhedsloven indeholder ikke i dag særskilte bestem-melser om høreapparater. Høreapparatbehandling på regio-nale audiologiklinikker (herunder behandling af ukomplice-rede og komplicerede høretab samt behandling af børn) be-tragtes som sygehusbehandling i medfør af sundhedslovens§ 79, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010.Sundhedslovens bestemmelser om det frie sygehusvalg mel-lem de offentlige sygehuse finder derfor også anvendelseved høreapparatbehandling.Høreapparatbehandling er dog ikke omfattet af det udvi-dede frie sygehusvalg i medfør af sundhedslovens § 87, jf.§ 17, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 omret til sygehusbehandling m.v., idet tilskuddet til privat høre-apparatbehandling i sig selv giver valgfrihed til et privat til-bud.Herudover tilbydes høreapparatbehandling i begrænsetomfang i speciallægepraksis. I medfør af sundhedslovens§§ 64 og 227 har Regionernes Lønnings- og Takstnævn ogForeningen af Speciallæger indgået »Overenskomst om Spe-ciallægehjælp«, som regulerer adgangen til behandling hospraktiserende speciallæger med offentlig tilskud. Den sene-ste overenskomst er indgået i oktober 2011.I medfør af overenskomsten kan såvel forundersøgelsemed henblik på høreapparatbehandling som høreapparattil-pasning varetages af praktiserende speciallæger i oto-rhino-laryngologi (ørelæger), dog kun efter aftale mellem regions-rådet og ørelægen. Der er således ikke tale om en genereloverenskomstydelse, som alle ørelæger kan tilbyde.For såvel offentlig sygehusbehandling som behandlinghos praktiserende ørelæger i regi af sygesikringen gælder athøreapparatbehandlingen er vederlagsfri for patienten.Ved høreapparatbehandling i offentligt regi er udgiftendelt mellem regionen og kommunen, således at kommunenbetaler for høreapparater og ørepropper som hjælpemidler,mens regionen afholder behandlingsudgiften med kommu-nal medfinansiering i henhold til sundhedsloven. I kulegrav-ningsrapporten anslås det, at udgiften til høreapparatet udgørca. 40 pct. af den samlede behandlingsudgift i offentligt re-gi. Denne andel forventes dog at falde fremadrettet som føl-
ge af et prisfald på offentligt indkøbte høreapparater, jf. af-snit 2.2.2.1.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud tilhøreapparatbehandling m.v.I dag er både social- og integrationsministeren og ministe-ren for sundhed og forebyggelse bemyndiget til at fastsætteregler om høreapparatbehandling.Regler om høreapparatbehandling er i medfør af § 112,stk. 7, i lov om social service fastsat af social- og integrati-onsministeren i bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 omhjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efterserviceloven. De konkrete bestemmelser er § 4, stk. 5, 8 og9, § 6, stk. 5, § 17, § 25, stk. 4, § 26, stk. 2, og § 27, stk. 3.Bestemmelserne indeholder nærmere regler om:– Hjælp til reparation og udskiftning, herunder vedr. vedli-geholdelse og batterier– Tidspunkt for fornyet bevilling til høreapparat og undta-gelser hertil– Fritvalgsregler– Betingelser for tildeling af tilskud til høreapparater udle-veret i privat regi– Befordringsgodtgørelse– Regulering af tilskuddets størrelse– OvergangsbestemmelserBl.a. fremgår det af bekendtgørelsens § 4, stk. 8 og 9, athvor det oprindelige høreapparat er anskaffet i privat regimed tilskud fra kommunen, kan der tidligst bevilges et nythøreapparat efter 4 år regnet fra ibrugtagning. Der kan dogydes tilskud til nyt høreapparat før 4-årsperiodens udløb, nårder er indtruffet en markant helbredsbetinget forværring afhørelsen, når legemlige forandringer eller slitage efter korttid umuliggør anvendelse af høreapparat, eller når høreappa-ratet er gået tabt ved tyveri, brand eller lignende.Af bekendtgørelsens § 25, stk. 1 og 4, fremgår det, atkommunerne yder befordringsgodtgørelse til borgere, derudnytter adgangen til frit at vælge en godkendt privat høre-apparatleverandør. Kommunerne er højst forpligtet til at ydebefordringsgodtgørelse svarende til afstanden til det sted,hvor udleveringen af hjælpemidlet efter kommunens sæd-vanlige praksis ville have fundet sted. Befordringsudgifterherudover betales af ansøgeren.Regler om godkendelse af private leverandører er medhjemmel i § 112, stk. 6, i lov om social service fastsat af mi-nisteren for sundhed og forebyggelse i bekendtgørelse nr.1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private for-handlere af høreapparater.Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. krav til uddannelse, ud-styr, krav til journalføring, oplysningspligt, tilsyn og op-krævning af betaling i forbindelse med godkendelse og til-syn.Specifikt vedrørende opkrævning af betaling fastsætter be-kendtgørelsen, at DELTA Teknisk-Audiologisk Laboratori-um, som er udpeget som certificeringsinstans for høreappa-
4
ratområdet og fører tilsyn med de godkendte private leve-randører af høreapparater, kan opkræve betaling for godken-delse af private forhandlere af høreapparater. Der kan op-kræves et grundbeløb for godkendelse samt for tilsyn, og entimebetaling for den tid, der medgår til godkendelsen og til-synet.Beløbene reguleres én gang årligt med finanslovsforsla-gets skøn for det generelle løn- og prisindeks for staten inkl.niveaukorrektion (samlet opregning) for det år, som regule-ringen vedrører.Det aktuelle grundbeløb for godkendelse samt for tilsyn er9.066 kr. eksklusiv moms, og den aktuelle timebetaling er1.070 kr. eksklusiv moms for den tid, der medgår til god-kendelsen og tilsynet.Videre fastsætter bekendtgørelsen, at forhandleren ved hø-reapparatbehandling i privat regi, inden behandling påbe-gyndes, skal oplyse personen om, at det er en betingelse forat opnå tilskud til privat høreapparatbehandling, at vedkom-mende er henvist hertil af en speciallæge i øre-, næse-, oghalssygdomme.Herudover har Sundhedsstyrelsen udarbejdet vejledningnr. 9096 af 3. marts 2009 om høreapparatbehandling, hvoristyrelsen fastsætter faglige retningslinjer for god høreappa-ratbehandling i både offentligt og privat regi. Vejledningenomhandler bl.a. afgrænsning af målgruppen, krav til under-søgelse og høreprøve og rammer for visitation hos praktise-rende ørelæger.2.2 Overvejelser og lovforslagRegeringen offentliggjorde den 8. juni 2012 en kulegrav-ningsrapport fra en arbejdsgruppe på høreapparatområdet.Arbejdsgruppen bestod af Social- og Integrationsministerietog Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og har i arbej-det inddraget Finansministeriet, Sundhedsstyrelsen og DEL-TA.Arbejdsgruppen blev bl.a. nedsat på baggrund af en kraf-tig udgifts- og aktivitetsvækst på området samt et stigendeantal henvendelser fra både kommuner, borgere og fagper-sonale om uhensigtsmæssigheder i det nuværende system.Den kraftige udgifts- og aktivitetsvækst skal dels ses i sam-menhæng med et stigende antal ældre og dels forbedredeteknologiske muligheder, der kan have medført et indikati-onsskred på høreapparatområdet.Arbejdsgruppen skulle analysere organiseringen af høre-apparatbehandlingen, kvaliteten og organiseringen af denfaglige visitation, kvalitetssikringen på de godkendte privateklinikker, gennemsigtighed og endelig reglerne for og stør-relsen af tilskuddet til privat høreapparatbehandling medhenblik på at sikre større udgiftskontrol, gennemsigtighedog kvalitetssikring.Arbejdsgruppen har i kulegravningen afdækket en rækkeuhensigtsmæssigheder på høreapparatområdet, som vedrørernedenstående områder:
Kvaliteten i høreapparatbehandlingen:– Speciallæger, der ud over deres ørelægepraksis også erprivate forhandlere af høreapparater, kan have incita-ment til at henvise patienter til ”sig selv”, selvom derreelt ikke er indikation for høreapparatbehandling.– Manglende kvalitetskrav til apparater, der udleveres iprivat regi.– Kvalitetsmålinger i privat regi udføres af klinikkerneselv.– En del apparater anvendes ikke regelmæssigt af borge-ren, dvs. ender som »skuffeapparater«.Gennemsigtighed:– Manglende gennemsigtighed i pris og kvalitet for borge-re, der køber høreapparat hos private leverandører.– Regningerne til kommunerne udspecificeres ikke, hvil-ket indebærer, at kommunerne ikke kan afgøre, hvorstort et beløb der anvendes til henholdsvis behandling ogapparat.– Kommunerne anfører samtidig, at regningerne oftestmindst er på det fulde tilskudsbeløb.Udgiftskontrol:– Kommunerne har formelt bevillingsansvar, men med enafgørelse i et socialt nævn, der indebærer, at kommuner-ne ikke må efterprøve speciallægernes henvisning, nårborgerne ønsker privat behandling, er kommunernes vi-sitationsproces reelt sat ud af kraft.– Tilskuddet er siden 2002 blevet reguleret med satsregu-leringsprocenten, mens priserne på høreapparater i fastepriser har været svagt faldende.
På den baggrund foreslår regeringen en ny organisering afhøreapparatområdet, som skal imødegå problemstillingernevedrørende kvalitet, gennemsigtighed og udgiftskontrol.Regeringen foreslår – med henblik på dels at opnå en enk-lere struktur for borgeren og undgå unødig sagsbehandlings-tid, og dels at sikre en samordning af aktivitetsstyring og fi-nansieringsansvar – at udlevering og finansiering af høreap-parater og høreapparatbehandling samles i sundhedsloven.Regionerne får dermed det samlede myndigheds- og finan-sieringsansvar for udlevering af høreapparater i offentligt ogprivat regi.For en række af de nævnte forhold i kulegravningsrappor-ten gælder det, at der er behov for en yderligere faglig vur-dering af problemstillingernes omfang. På den baggrundnedsætter regeringen derfor en faglig arbejdsgruppe i regi afSundhedsstyrelsen, der skal se på mulighederne for at stram-me tilkendelseskriterierne til høreapparatbehandling.Arbejdsgruppen skal således bl.a. vurdere afgrænsningenaf, hvilke patientgrupper som fremadrettet vil have behovfor høreapparatbehandling, herunder med sondring ift. depatienter, hvis hørenedsættelse ikke udløser behov for høre-apparat, og i forhold til de patienter, som alene bør modtagehøreapparatbehandling på de regionale audiologiklinikker.
5
Endvidere skal arbejdsgruppen stille forslag til at håndterede situationer, hvor ørelæger ved henvisning til høreapparat-behandling kan optræde i en dobbeltrolle som både henviserog behandler med tilknytning til f.eks. en privat høreklinik.Her skal arbejdsgruppen inddrage muligheden for at indførestandardiserede henvisningsblanketter for at undgå indikati-onsskred i tilkendelseskriterier og sikre bedre synliggørelseaf faglige retningslinjer og eventuelle interessekonflikter.Herudover har ministeren for sundhed og forebyggelse ifebruar 2012 nedsat en arbejdsgruppe, der generelt skalkomme med anbefalinger om samarbejdet mellem læger ogandre sundhedspersoner og lægemiddel- og medicoindustri-en. Arbejdet forventes afsluttet i efteråret 2012.2.2.1 Myndigheds- og finansieringsansvar forhøreapparatbehandlingMed forslagets § 1 ophæves de eksisterende bestemmelseri lov om social service om støtte til høreapparat som hjælpe-middel, hvorved grundlaget for de i medfør af loven fastsat-te bestemmelser i bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoderefter serviceloven bortfalder. Ligeledes bortfalder bekendt-gørelse nr. 1513 af 13. december 2007 om godkendelse afprivate forhandlere af høreapparater i sin helhed.Samtidig indføres en bestemmelse i sundhedsloven, jf.den foreslåede § 2, nr. 1, hvorefter regionsrådet yder tilskudtil høreapparatbehandling til personer over 18 år.Det er således hensigten med forslaget, at høreapparatbe-handling af børn fortsat alene skal foregå på offentlige audi-ologiklinikker, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9096 af3. marts 2009 om høreapparatbehandling, og at der derforikke her skal kunne gives tilskud til privat høreapparatbe-handling. Ligeledes bør mere alvorlige og komplicerede hø-retab fortsat alene udføres på offentlige audiologiklinikker.Høreapparatbehandling, som finder sted på regionaleaudiologiklinikker – herunder behandling af ukompliceredeog komplicerede høretab samt behandling af børn – vil end-videre fortsat være en sygehusydelse i medfør af sundheds-lovens § 79, stk. 1.Med forslaget er det endvidere hensigten, at udgifterne tilhøreapparater ikke længere skal afholdes af kommunerne,med derimod af regionerne. Det kræver en justering af det afMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse udstedte cirkulærenr. 149 af 21. december 2006 om afgrænsning af behand-lingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet,idet udgifterne til høreapparater i medfør af dette cirkulæreafholdes af kommunen.Som følge heraf vil det samlede finansieringsansvar vedsåvel offentlig høreapparatbehandling som tilskud til privathøreapparatbehandling blive placeret hos regionerne, mod-sat i dag, hvor kommunerne afholder samtlige udgifter til til-skud til privat høreapparatbehandling og udgifter til selveapparatet ved offentlig høreapparatbehandling. Med forsla-get vil det regionale finansieringsansvar også omfatte udgif-ter til reparation, udskiftning, vedligeholdelse og batterier.
Med lovforslagets overførsel af muligheden for at vælgeprivat høreapparatleverandør til sundhedsloven, vil det ikkelængere være muligt at opnå befordringsgodtgørelse til bor-gere, der benytter sig af denne mulighed. Dette følger af, atder i sundhedslovens bestemmelser om befordring og befor-dringsgodtgørelse, som fastsat i sundhedslovens kapitel 53og ved bekendtgørelse nr. 1496 af 16. december 2009, ude-lukkende er hjemmel til at yde befordring eller befordrings-godtgørelse til eller fra alment praktiserende læge, praktise-rende speciallæge, sygehusbehandling eller kommunal gen-optræning efter endt behandling på sygehus.Når det gælder borgernes klagemuligheder, videreføres deeksisterende vilkår for i medfør af §§ 1 og 2 lov om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet at retteklager over den sundhedsfaglige virksomhed til Patientom-buddet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, jf. afsnit2.1.1Hidtil har den kommunale afgørelse om tilskud til høreap-parater kunnet indbringes for Det Sociale Nævn, jf. nærmereherom i afsnit 2.1.1. Med lovforslagets overførsel af bevil-lingskompetencen til tilskud til høreapparatbehandling fraserviceloven til sundhedsloven vil borgerne – forudsat lo-vens vedtagelse – få mulighed for at påklage regionens af-gørelse om tilskud til høreapparater i medfør af den foreslå-ede § 70 a til Patientombuddet, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, i lov omklage og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet,hvoraf det fremgår, at en regions afgørelser m.v. kan påkla-ges til Patientombuddet, når de vedrører behandling efter§§ 64-72 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel he-ri. Således er der i den eksisterende lovgivning mulighedfor, at Patientombuddet kan behandle klager over regionensafgørelser vedr. tilskud til høreapparatbehandling m.v., jf.den foreslåede § 70 a.2.2.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud tilhøreapparatbehandling m.v.For at understøtte målsætningen om at samle myndigheds-og finansieringsansvaret for udlevering af høreapparater ioffentligt og privat regi bemyndiges ministeren for sundhedog forebyggelse med lovforslaget til både at fastsætte reglerom vilkår for tilskud og for krav til godkendelse af privateleverandører, jf. forslagets § 2. Efter gældende ret i § 112,stk. 6 og 7, i lov om social service er disse to bemyndigelserefter gældende regler delt mellem social- og integrationsmi-nisteren og ministeren for sundhed og forebyggelse, jf. af-snit 2.1.2.Bemyndigelsen i sundhedslovens § 72, som bliver § 72,stk. 1, samt bemyndigelsen i den foreslåede § 72, stk. 2, vilsåledes blive anvendt til at samle de eksisterende relevantebestemmelser (specifikt vedrørende høreapparatbehandling)i Social- og Integrationsministeriets bekendtgørelse nr. 743af 27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler ogforbrugsgoder efter serviceloven og i Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelses bekendtgørelse nr. 1513 af 13. decem-ber 2007 om godkendelse af private forhandlere af høreap-parater i én samlet bekendtgørelse, dog ikke med henblik påat fastsætte identiske bestemmelser.
6
Den foreslåede § 70 a fastlægger, at der ydes tilskud tilhøreapparatbehandling til personer over 18 år. Der tilsigtesikke hermed en ændring i forhold til den hidtidige alders-grænse, idet det også med de nugældende regler fremgår afbekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaf-felse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven, atder kun ydes tilskud til høreapparatbehandling til personerover 18 år. Børn med behov for høreapparat behandles ve-derlagsfrit i det offentlige system.På baggrund af problemstillingerne i kulegravningsrap-porten fra juni 2012, udviklingen i prisen på offentligt ind-købte høreapparater og aftalen af 8. november 2012 mellemregeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance om fordelingaf forskningsreserven i 2013 vil bemyndigelsesbestemmel-sen i § 72, som bliver § 72, stk. 1, blive anvendt til at ned-sætte det nuværende tilskud på 5.607 kr. til høreapparatbe-handling, således at der ydes 4.000 kr. i tilskud til behand-ling på ét øre, og 6.350 kr. i tilskud til behandling på 2 ører(2012-priser).Det nuværende tilskud på 5.607 kr. omfatter både behand-ling og selve høreapparatet. Fremadrettet ønskes dette til-skud opdelt i en takst for selve høreapparatet på 2.000 kr.,mens de resterende 2.000 kr. omfatter tilskud til behandlin-gen, dvs. høreprøve, tilpasning m.v. Det indebærer således,at der ud over tilskud til selve apparatet (2.000 kr.) ydes ettilskud på 350 kr. til den ekstra behandling på 2. øre.Desuden vil bemyndigelsesbestemmelsen blive benyttet tilat ændre reguleringsmekanismen, således at det kun er til-skuddet til behandling, der pris- og lønreguleres, mens til-skuddet til apparatet ikke reguleres fremadrettet, medmindreprisudviklingen for offentligt indkøbte høreapparater foran-dres væsentligt.Tilskud til høreapparat er i forvejen fastfrosset frem til2014, jf. lov nr. 1614 af 22. december 2010 om ændring aflov om social service, hvor den nye regulering kan træde ikraft.Nedsættelsen af tilskuddet med hjemmel i den foreslåedebemyndigelsesbestemmelse skal ses i lyset af, at prisen påoffentligt indkøbte høreapparater har været svagt faldendesiden år 2000, og at der pr. 1. august 2012 er opnået en of-fentlig indkøbspris på i gennemsnit ca. 1.500 kr. pr. apparat,mod 3.894 kr. i 2011. Tilskuddet til privat høreapparatbe-handling er derimod blevet reguleret med den almindeligepris- og lønudvikling og udgør i dag 5.607 kr. pr. øre.Samtidig anses det ikke for væsentligt mere arbejdskræ-vende at behandle 2 ører. Dette er allerede i dag afspejlet itakstafregningen i forhold til de regionale audiologiske kli-nikker og de praktiserende ørelæger.Endvidere har Sundhedsstyrelsen oplyst, at der ikke er af-gørende fagligt belæg for at opretholde henvisningskrav vedflergangsudlevering for høreapparatbehandling hos private,bl.a. fordi patienter med ukomplicerede høretab ikke har væ-sentligt forøget risiko for udvikling af f.eks. tumorer el.lign.På baggrund heraf afskaffes henvisningskravet til genudle-vering af høreapparat i privat regi.
Herudover er det fremadrettet regeringens hensigt at følgeprisudviklingen på området. Tilskuddet til privat udleveredeapparater kan således reguleres, såfremt prisudviklingen for-andres væsentligt, jf. sundhedslovens § 72, stk. 1. Tilskud-det vil også kunne justeres som følge af den teknologiskeudvikling m.v.Sundhedslovens § 72, der med forslaget bliver § 72, stk.1,indeholder ikke hjemmel til at fastsætte krav til godkendelseaf private leverandører. Den foreslåede § 72, stk. 2, er derforen nyaffattelse med udgangspunkt i § 112, stk. 6, i lov omsocial service, hvori ministeren for sundhed og forebyggelsebemyndiges til at fastsætte regler om godkendelse af privateleverandører af høreapparater og opkrævning af betaling foromkostninger ved udstedelse og vedligeholdelse af godken-delse. Den foreslåede bemyndigelse, jf. forslagets § 2, nr. 2,forventes desuden udnyttet på samme måde som efter gæl-dende ret, jf. bekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2007om godkendelse af private forhandlere af høreapparater.Dog vil dette kunne justeres i forhold til de til enhver tidgældende faglige retningslinjer for høreapparatbehandling,jf. vejledning nr. 9096 af 3. marts 2009 om høreapparatbe-handling.Bemyndigelsen vil desuden blive anvendt til at fastsætteregler om, at private forhandlere af høreapparater fremoverskal udspecificere regninger for høreapparatbehandling medtilskud, så andelen af tilskuddet til hhv. behandling og selveapparatet vil fremgå af regningerne til regionerne.Den overordnede organisering af høreapparatområdet ve-drørende spørgsmålet om områdets organisering (tilskud el-ler offentligt finansieret behandling) har været genstand forpolitisk debat i de seneste år. Samtidig kan det konstateres,at ventetiden på offentlige audiologiklinikker – på trods afen stor stigning i antallet af udleverede høreapparater medprivat tilskud – er ca. den samme i 2011 som i 2001. Somfølge heraf – og i lyset af, at der indtil videre er begrænseterfaring med anvendelsen af høreapparater i regi af den nyrammeaftale pr. 1. august 2012 – ser regeringen et behov foren løbende opfølgning på udviklingen på høreapparatområ-det.Med henblik på en vurdering af den overordnede organi-sering af høreapparatbehandlingen i Danmark vil regeringenevaluere den nye model for tilskud til høreapparatbehand-ling 2 år efter den foreslåede ikrafttrædelse af lovforslaget.Evalueringen skal bl.a. belyse udviklingen på områdetmed privat tilskud, herunder i forhold til aktivitet og eventu-el egenbetaling, samt udviklingen i ventetiden i det offentli-ge sygehusvæsen.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeMed forslaget om at samle høreapparatbehandling i sund-hedsloven overtager regionerne de kommunale udgifter tilindkøb af høreapparater og ørepropper ved høreapparatbe-handling i offentligt regi. Denne ændring forventes ikke i sigselv at påvirke hverken aktiviteten eller udgifterne på høre-apparatområdet.
7
Offentlige besparelser (kommuner og regioner) forventesudløst af følgende:– Mindreudgifter som følge af, at sagsbehandlingen sam-les i regionerne ved en samlet regulering i sundhedslo-ven, forventes at udgøre 5 mio. kr. fra 2013 og frem.– En nedsættelse af tilskuddet til 4.000 kr. til behandlingpå et øre og tilskud på 2.350 kr. til behandling på 2. øreforventes at føre til mindreudgifter på 107 mio. kr. årligtfra 2013 og frem.– En ændret regulering, hvor tilskuddet til selve apparatetikke pris- og lønreguleres, forventes at føre til mindreud-gifter på 2,3 mio. kr. årligt i 2014, stigende til 7,2 mio.kr. årligt i 2016.– Strammere tilkendelseskriterier på grund af standardise-rede henvisninger forventes at føre til mindreudgifter på10 mio. kr. årligt fra 2013 og frem.– Afskaffelse af henvisningskravet til genudlevering af hø-reapparat i privat regi forventes at føre til mindreudgifterpå 8,8 mio. kr. fra 2013 og frem.Den samlede offentlige besparelse (kommuner og regio-ner) skønnes at udgøre 130,8 mio. kr. i 2013, voksende til138,0 mio. kr. i 2016.Der er tale om en nettobesparelse, idet der er taget højdefor, at nogle patienter, som ellers ville have valgt tilskud tilprivat høreapparatbehandling, i stedet vil søge behandling idet offentlige sundhedsvæsen.Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser skal for-handles med kommunerne og regionerne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet m.v.Der forventes et fald i de private høreapparatforhandleresomsætning som følge af nedsættelse af tilskud til høreappa-rater.5. Administrative konsekvenser for borgerneBorgere, som vælger tilskud til behandling i det private,vil få administrative lettelser, da de ikke længere behøver atgå via kommunen for at få tilskud.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerUdkast til forslag til lov om ændring af lov om social ser-vice og sundhedsloven (Samling af høreapparatområdet isundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater) har væretsendt i høring hos følgende:9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Amgros, AnkerFjord Hospice, Ankestyrelsen, Arresødal Hospice, Branche-foreningen for Private Hospitaler og Klinikker, Center forHjerneskade, Center for Sundhed og Træning i Middelfart,Center for Sundhed og Træning i Skælskør, Center forSundhed og Træning i Aarhus, Danmarks Apotekerforening,Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk Handi-capforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor Forening,Dansk Medicinsk Audiologisk Selskab, Dansk PsykologForening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Selskabfor Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, DanskSygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk Tandplejer-forening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter,Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, DanskeRegioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De OffentligeTandlæger, DELTA, Den Nationale Videnskabsetiske Ko-mité, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforenin-gen, Diakonissestiftelsens Hospice, Epilepsihospitalet Fila-delfia, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen,FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister,Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af Spe-ciallæger, Forsikring & Pension, Færøernes Landsstyre,Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjernesagen, Hjerte-foreningen, Hospice Djursland, Hospice Forum Danmark,Hospice Fyn, Hospice Limfjord Skive, Hospice Sjælland,Hospice Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, HospiceVendsyssel, Høreforeningen, Industriforeningen for generi-ske lægemidler, Institut for Menneskerettigheder, Jordemo-derforeningen, KamillianerGaardens Hospice, KL, Konkur-rence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforenin-gen af Statsaut. Fodterapeuter, Leverandørforeningen forhøreapparater, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforenin-gen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Pa-rallelimportørforeningen af lægemidler, Patientforeningen iDanmark, Patientforsikringen, Patientombuddet, Pharmad-anmark, Praktiserende Lægers Organisation, Private Audio-logiske Klinikkers Sammenslutning, PTU's Rehabiliterings-Center, RCT Jylland, RCT København, Regionernes Løn-nings- og Takstnævn, RehabiliteringsCenter for Muskel-svind, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsman-den på Grønland, Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice,Scleroseforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev, Scleroseho-spitalet i Ry, Sct. Maria Hospice Center, Sjældne Diagnoser,Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjyl-land, Statsforvaltningen Nordjylland, StatsforvaltningenSjælland, Statsforvaltningen Syddanmark, Sundhedsstyrel-sen, Sygeforsikringen »danmark«, Teknisk Landsforbund,Vejlefjord, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri,Yngre Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen, Ældresa-gen.
Negative konsekvenser/
8
MindreudgiftermerudgifterØkonomiske konsekvenser for stat, kom- Offentlige besparelser (kommuner og re- Ingen.muner og regionergioner) forventes udløst af følgende:– Mindreudgifter som følge af, at sagsbe-handlingen samles i regionerne ved ensamlet regulering i sundhedsloven, for-ventes at udgøre 5 mio. kr. fra 2013 ogfrem.– En nedsættelse af tilskuddet til 4.000 kr.til behandling på et øre og tilskud på2.350 kr. til behandling på 2. øre forven-tes at føre til mindreudgifter på 107 mio.kr. årligt fra 2013 og frem.– En ændret regulering, hvor tilskuddet tilselve apparatet ikke pris- og lønreguleres,forventes at føre til mindre udgifter på 2,3mio. kr. årligt i 2014, stigende til 7,2 mio.kr. årligt i 2016.– Strammere tilkendelseskriterier pågrund af standardiserede henvisningerforventes at føre til mindreudgifter på 10mio. kr. årligt fra 2013 og frem.– Afskaffelse af henvisningskravet afhenvisningskravet til genudlevering afhøreapparat i privat regi forventes at føretil mindreudgifter på 8,8 mio. kr. fra 2013og fremDen samlede offentlige besparelse (kom-muner og regioner) skønnes at udgøre130,8 mio. kr. i 2013, voksende til 138,0mio. kr. i 2016.Der er tale om en nettobesparelse, idet derogså er taget højde for, at nogle patienter,som ellers ville have valgt tilskud til pri-vat høreapparatbehandling, i stedet vil sø-ge behandling i det offentlige sundheds-væsen.Lovforslagets samlede økonomiske kon-sekvenser skal forhandles med kommu-nerne og regionerne.Administrative konsekvenser for stat,De offentlige administrative byrder lettes Ingenkommuner og regionersom følge af, at sagsbehandlingen på hø-reapparatområdet samles i regionerne.Økonomiske konsekvenser for erhvervsli- IngenDer forventes et fald i de private høreap-vetparatforhandleres omsætning som følge afnedsættelse af tilskud til høreapparater.Administrative konsekvenser for er-IngenIngenhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngen
9
Administrative konsekvenser for borger- Borgere, som vælger tilskud til behand- Ingenneling i det private, vil få administrative let-telser, da de ikke længere behøver at gåvia kommunen for at få tilskud.Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser§1Til nr. 1 (§ 112, stk. 5 og 6. )Med lovforslaget ophæves bestemmelserne i lov om socialservice om tilskud til høreapparatbehandling og godkendelseaf private leverandører af høreapparater, idet disse bestem-melser foreslås indarbejdet i den nye § 70 a i sundhedslo-ven.Med forslaget om ophævelse af § 112, stk. 6, i lov om so-cial service og forslaget om indarbejdelse af bemyndigelses-bestemmelsen i sundhedsloven overgår kompetencen til atfastsætte regler om sikring af kvalitet af ydelserne hos priva-te høreapparatleverandører også fra social- og integrations-ministeren til ministeren for sundhed og forebyggelse.Den foreslåede ophævelse af bestemmelserne i lov om so-cial service vil samtidig give anledning til at justere det afMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse udstedte cirkulærenr. 149 af 21. december 2006 om afgrænsning af behand-lingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.Det vil ske med henblik på, at det skal fremgå af cirkulæret,at udgifter til høreapparater afholdes i det regionale syge-husvæsen.Til nr. 2 (§ 182, stk. 5. )Den foreslåede ophævelse af § 182, stk. 5, er en konse-kvensrettelse som følge af, at § 112, stk. 5 og 6, foreslås op-hævet. Der er således ikke behov for at regulere satsen fortilskuddet.§2Til nr. 1 (§ 70 a)Den foreslåede bestemmelse i § 70 a medfører, at regions-rådet yder tilskud til høreapparatbehandling til personer over18 år.Til nr. 2 (§72, stk. 2)Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil blive ud-nyttet med udgangspunkt i de til enhver tid gældende fagligeretningslinjer for høreapparatbehandling, jf. vejledning nr.9096 af 3. marts 2009 om høreapparatbehandling.Den foreslåede § 72, stk. 2, er en nyaffattelse med ud-gangspunkt i § 112, stk. 6, i lov om social service, hvori mi-nisteren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at fast-sætte regler om godkendelse af private leverandører af høre-apparater og opkrævning af betaling for omkostninger vedudstedelse og vedligeholdelse af godkendelse.Den foreslåede bestemmelse forventes udnyttet på sammemåde som efter gældende ret, jf. bekendtgørelse nr. 1513 af13. december 2007 om godkendelse af private forhandlereaf høreapparater. Dog vil tilskuddet til privat høreapparatbe-handling fremadrettet blive fastsat på bekendtgørelsesniveaui lighed med de øvrige bestemmelser i sundhedslovens kapi-tel 15.Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil sammenmed den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 72,som bliver § 72, stk. 1, jf. afsnit 2.2.2 i lovforslagets almin-delige bemærkninger, endvidere blive anvendt til at samlede nugældende bestemmelser (specifikt vedrørende høreap-paratbehandling) i bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoderefter serviceloven og bekendtgørelse nr. 1513 af 13. decem-ber 2007 om godkendelse af private forhandlere af høreap-parater i én bekendtgørelse, dog ikke med henblik på at fast-sætte identiske bestemmelser. Det foreslås således, at priva-te forhandlere af høreapparater fremover skal udspecificereregninger ved høreapparatbehandling med tilskud, så ande-len af tilskuddet til hhv. behandling og selve apparatet vilfremgå af regningerne til regionerne.De gældende bestemmelser om gebyr for godkendelsesamt tilsyn og timebetaling, jf. bekendtgørelse nr. 1513 af13. december 2007 om godkendelse af private forhandlereaf høreapparater, foreslås videreført uændret. Der henvises iden forbindelse til lovforslagets almindelige bemærkninger.§3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013,dog således at ansøgninger om tilskud til høreapparater ind-givet inden 1. januar 2013, jf. § 112, stk. 5, i lov om socialservice, behandles efter de hidtil gældende regler. Tilsvaren-de gælder for ansøgninger vedr. reparation, udskiftning,vedligeholdelse og batterier, som er indgivet inden 1. januar2013.
10
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelsenr. 810 af 19. juli 2012, foretages følgende æn-dringer:§ 112.Kommunalbestyrelsen skal yde støttetil hjælpemidler til personer med varigt nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpe-midlet1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige føl-ger af den nedsatte funktionsevne,2) i væsentlig grad kan lette den daglige til-værelse i hjemmet eller3) er nødvendigt for, at den pågældende kanudøve et erhverv.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan bestemme,at et hjælpemiddel skal leveres af bestemte le-verandører. I forbindelse med kommunalbesty-relsens indgåelse af leverandøraftaler inddragesrepræsentanter for brugerne ved udarbejdelse afkravspecifikationerne.Stk. 3.Ansøgeren kan vælge leverandør afhjælpemidler, jf. dog stk. 4. Hvis kommunalbe-styrelsen har indgået en leverandøraftale og an-søgeren ønsker at benytte en anden leverandørend den, som kommunalbestyrelsen har indgåetleverandøraftale med, indkøber ansøgeren selvhjælpemidlet og får udgifterne hertil refunderet,dog højst med et beløb svarende til den pris,kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlettil hos sin leverandør. Har kommunalbestyrel-sen ikke indgået leverandøraftale, kan ansøge-ren vælge leverandør, og støtten ydes efter reg-ning, dog højst med et beløb svarende til prisenpå det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.Stk. 4.Ansøgerens ret til at vælge leverandøraf hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hviskommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemid-del til rådighed, som er fuldstændig identiskmed det hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker atanskaffe fra en anden leverandør.
11
Stk. 5.Når en ansøger, der er fyldt 18 år, væl-1.§ 112, stk. 5og6,ophæves.ger en anden leverandør end den, som kommu-Stk. 7 bliver herefter stk. 5.nalbestyrelsen anviser, ydes et tilskud på indtilkr. 5.607 pr. høreapparat, hvis ansøgeren erhenvist til høreapparatbehandling af en special-læge i øre-, næse- og halssygdomme. Tilskud-det omfatter høreprøve, høreapparat, tilpasning,service og garanti og er inkl. moms. Tilskuddetkan ikke udgøre mere end de faktiske udgifterog kan alene ydes til høreapparater, der udleve-res fra en godkendt leverandør.Stk. 6.Indenrigs- og sundhedsministeren fast-sætter i en bekendtgørelse regler om sikring afkvaliteten af ydelserne hos private høreapparat-leverandører, herunder regler om godkendelseaf private leverandører og opkrævning af beta-ling for omkostninger ved udstedelse og vedli-geholdelse af godkendelse.Stk. 7.Socialministeren kan i en bekendtgø-relse fastsætte regler om1) afgrænsningen af de hjælpemidler, hvortilder kan ydes støtte, og adgangen til genanskaf-felse,2) i hvilket omfang modtageren selv betaleren del af udgiften til anskaffelse, reparation ogdrift af et hjælpemiddel,3) hvornår støtte til et hjælpemiddel kan ydessom udlån eller udleveres som naturalydelse,4) hvorvidt der skal gælde særlige betingelserfor støtte til visse hjælpemidler, herunder mu-ligheden for udlevering af visse hjælpemidlerfra en offentlig institution, og5) hvorvidt visse hjælpemidler kan stilles tilrådighed som led i et botilbud.§ 182.Det beløb, der er nævnt i § 41, regule-res en gang årligt den 1. januar med satsregule-ringsprocenten, jf. lov om en satsregulerings-procent. Beløbet afrundes til nærmeste krone-beløb, der er deleligt med 8.Stk. 2.Det beløb, der er nævnt i § 32, stk. 8,reguleres en gang årligt den 1. januar med sats-reguleringsprocenten, jf. lov om en satsregule-ringsprocent. Beløbet afrundes til nærmestekronebeløb. Reguleringen foretages første gangden 1. januar 2009.Stk. 3.Det beløb, der er nævnt i § 42, stk. 3,reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0
12
pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocentfor det pågældende finansår, jf. lov om en sats-reguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærme-ste kronebeløb. Reguleringen foretages førstegang den 1. januar 2012.Stk. 4.Det beløb, der er nævnt i § 45, stk. 5,og § 97, stk. 7, reguleres en gang årligt den 1.januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov omen satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes tilnærmeste kronebeløb. Reguleringen foretagesførste gang den 1. januar 2006.Stk. 5.Det beløb, der er nævnt i § 112, stk. 5,2.§ 182, stk. 5,ophæves.reguleres en gang årligt den 1. januar med Dan-Stk. 6-10 bliver herefter stk. 5-9.marks Statistiks forbrugerprisindeks. Ved be-regningen anvendes ændringen i forbrugerpris-indekset 2 år forud for finansåret. Beløbet af-rundes til nærmeste kronebeløb. Reguleringenforetages første gang den 1. januar 2014.Stk. 6.Det beløb, der er nævnt i § 114, stk. 2,reguleres en gang årligt den 1. januar med sats-reguleringsprocenten, jf. lov om en satsregule-ringsprocent. Beløbet afrundes til nærmestekronebeløb, der er deleligt med 1.000.Stk. 7.Det beløb, der er nævnt i § 118, stk. 2,reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocentfor det pågældende finansår, jf. lov om en sats-reguleringsprocent. Det beløb, der fremkommerefter regulering, afrundes til nærmeste kronebe-løb. Reguleringen foretages første gang pr. 1.januar 2006.Stk. 8.Det beløb, der er nævnt i § 120, stk. 2,reguleres en gang årligt den 1. januar med sats-reguleringsprocenten, jf. lov om en satsregule-ringsprocent. Beløbet afrundes til nærmestekronebeløb. Reguleringen foretages første gangpr. 1. januar 2006.Stk. 9.Fradragsbeløb og den maksimale beta-ling pr. time, der fastsættes i medfør af § 161,stk. 1, reguleres en gang årligt den 1. januarmed satsreguleringsprocenten, jf. lov om ensatsreguleringsprocent. Fradragsbeløb afrundestil nærmeste kronebeløb, der er deleligt med100. Den maksimale betaling pr. time afrundestil nærmeste kronebeløb.Stk. 10.Beløbene i §§ 176 og 176 a reguleresen gang årligt den 1. januar, første gang pr. 1.januar 2013, med satsreguleringsprocenten, jf.
13
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbene af-rundes til nærmeste 10.000 kr.§2I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lovnr. 603 af 18. juni 2012, foretages følgende æn-dringer:1.Efter § 70 indsættes:»§ 70 a.Regionsrådet yder tilskud til høreap-paratbehandling til personer over 18 år.«§ 72.Indenrigs- og sundhedsministeren fast-2.I§ 72indsættes somstk. 2:sætter nærmere regler for tilskud efter»Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyg-§§ 65-71.gelse fastsætter regler om godkendelse af priva-te leverandører til høreapparatbehandling imedfør af § 70 a, og om gebyrer for omkostnin-ger ved udstedelse og vedligeholdelse af god-kendelse.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2013.Stk. 2.Ansøgninger om tilskud til høreappara-ter efter § 112, stk. 5, i lov om social serviceindgivet før lovens ikrafttræden behandles efterde hidtil gældende regler.