Grønlandsudvalget 2012-13
L 55 Bilag 1
Offentligt
1175388_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
3. september 2012
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i
Grønland (Begrænsning af arbejdsgiverens kriminal-
retlige ansvar og skærpelse af det kriminalretlige an-
svar, indførelse af koordinatoruddannelse m.v.)
J.nr. 20110013496
1. kontor/KVM
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Arbejdstilsynet
1. januar 2013
Karen Vibeke Müller
72208970
[email protected]
Baggrund for loven
Formålet med lovforslaget er, at arbejdsmiljøloven for Grønland på udvalgte områ-
der ajourføres, således at den på flere punkter svarer til den danske arbejdsmiljølov.
Lovforslagets formål
Lovforslaget indeholder følgende forslag:
Arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar begrænses, når han/hun har gjort alt,
hvad der er muligt for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Ansattes kriminalretlige ansvar skærpes, når de forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder arbejdsmiljøloven, samtidig med at arbejdsgiveren opfylder lovens
regler.
Skærpet kriminalretlig foranstaltning ved overtrædelser af arbejdsmiljølovgiv-
ningen, når det har medført en ulykke med alvorlig personskade eller dødsfald.
Indførelse af en særlig arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds-
og sundhedsarbejdet på bygge- og anlægsområdet. Forslaget indeholder også en
dispensationsmulighed, som betyder, at hvis der ikke er nogen udbyder af koor-
dinatoruddannelsen, vil Arbejdstilsynet kunne give tilladelse til, at den alminde-
lige arbejdsmiljøuddannelse erstatter koordinatoruddannelsen.
En entydig hjemmel til at Arbejdstilsynet kan opkræve gebyr for, at sikkerheds-
repræsentanter deltager i arbejdsmiljøuddannelsen, som i Grønland varetages af
Arbejdstilsynet.
En konsekvensrettelse om, at loven ikke omfatter offshorearbejde, fordi Grøn-
lands Selvstyre med virkning fra den 1. januar 2010 har hjemtaget arbejdsmiljø,
for så vidt angår offshorearbejde.
Den primære målgruppe for lovforslaget
De foreslåede regler om ændring af de
kriminalretlige foranstaltninger
omfatter al-
le virksomheder med ansatte. Den primære målgruppe er derfor arbejdsgivere, ar-
bejdsledere og øvrige ansatte. Det forventes, at der årligt alene vil være enkelte sa-
ger om kriminalretlige foranstaltninger, som vil være omfattet af de nye regler.
L 55 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Derfor vurderes denne del af lovændringen ikke at have nævneværdige ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
De foreslåede regler
om koordinatoruddannelse
vedrører virksomhedernes interne
arbejdsmiljøarbejde og omfatter alle virksomheder med ansatte på bygge- og an-
lægsområdet. Målgruppen er derfor bygherrer, arbejdsgivere, arbejdsledere og øv-
rige ansatte, herunder de repræsentanter som de ansatte vælger som koordinatorer
på bygge- og anlægsområdet.
Arbejdstilsynet vurderer, at på bygge- og anlægsområde er der beskæftigede flere
mænd end kvinder. Det formodes derfor, at flere mænd end kvinder vil tage en ko-
ordinatoruddannelse.
Arbejdstilsynet vurderer, at disse gruppers forhold i relation til ligestillingsaspekter
ikke påvirkes af lovforslaget, og derfor har Arbejdstilsynet ikke i anledning af lov-
forslaget taget initiativ til en detaljeret opgørelse af antallet af de berørte personer
og deres kønsfordeling.
Gebyrbestemmelsen
er en kodificering af gældende ret. Der indføres en entydig
hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan opkræve gebyr for, at sikkerhedsrepræsentanter
kan deltage i arbejdsmiljøuddannelsen, som i Grønland varetages af Arbejdstilsy-
net. Forslaget gælder for alle uanset køn, og har derfor ingen ligestillingsmæssige
konsekvenser.
Arbejdsmiljøregler for offshorearbejde blev med virkning fra 1. januar 2010 hjem-
taget af Grønlands Selvstyre. Som en konsekvens af dette foreslås det, at offshore-
arbejde udgår af arbejdsmiljøloven for Grønland. Efter Arbejdstilsynets vurdering
er dette en mindre ændring, som ikke er relevant at inddrage i en ligestillingsvurde-
ring.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
De foreslåede ændringer i de kriminalretlige foranstaltninger i arbejdsmiljøsager
vil kunne have visse mindre konsekvenser for politiet og anklagemyndigheden.
En sekundær målgruppe for forslaget er arbejdsgiverorganisationer, som bør have
en interesse i at kende de nye regler, som gælder for virksomhederne.
Samlet vurdering
Arbejdstilsynet vurderer, at der ikke er ligestillingsmæssige konsekvenser forbun-
det med de ændrede regler eller at de ændrede regler påvirker henholdsvis mænds
og kvinders muligheder og adfærd på de områder af arbejdsmarkedet, som forsla-
get omfatter.
Arbejdstilsynet skønner, at lovforslaget ikke påvirker eksisterende kønsforskelle,
som måtte have betydning for ligestillingen.
Det er således Arbejdstilsynets samlede vurdering, at det ikke er nødvendigt at
gennemføre en egentlig ligestillingsvurdering af lovforslagets ændringer.
2