Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1188130_0001.png
1188130_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 107 af 29. november 2012.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Vil ministeren forholde sig til Bladkompagniets vurdering af, at indførelse afreklameafgiftsloven i dens nuværende form forventeligt i 2013 vil medføre et tab af 100-150 arbejdspladser for funktionærer og bude ansat i virksomheden/virksomhedens distribu-tører, ligesom et lignende jobtab forventes de efterfølgende år?

Svar:

Det fremgår at L 50 – bilag 34, Faktaark om Bladkompagniet, at Bladkompagnietsprimære aktivitet er distribution af aviser, magasiner og breve.Aviser, magasiner og almindelige breve er ikke omfattet af afgiftspligten.Af faktaarket fremgår det endvidere, at Bladkompagniet ikke skelner mellem breve i klas-sisk forstand og direct mails.Direct mails er en adresseret husstandsomdeling af reklamer. Denne del vil være omfattetaf afgiftspligten, hvis vilkårene for husstandsomdelingen er baseret på individuel forhandletvilkår.Det er dog uvist, hvor stor en del direct mails udgør af Bladkompagniets aktiviteter, og for-udsætningerne for tab af 100-150 arbejdspladser fremgår ikke af materialet. Skatteministe-riet har derfor vanskeligt ved at forholde sig til udsagnet om, at afgiften vil medføre et tabaf 100-150 arbejdspladser i både 2013 og 2014.
Side 2