Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 20
Offentligt
1181046_0001.png
1181046_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 20. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til Grafisk Arbejdsgiverforenings henven-delse af 7. november 2012 (bilag 3).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen
Grafisk Arbejdsgiverforening(GA) anfører, at konsekvenserne af en reklameafgift forventesat blive et fald i antallet af adresseløse reklametryksager, hvilket betyder faldende omsæt-ning i dansk grafisk industri og tab af arbejdspladser.GA forventer, at afgiften på husstandsomdelte reklamer vil medføre et fald på 25–50 pct. afomsætningen i den grafiske industri, hvor en reduktion i omsætningen på 25 pct., vil med-føre et fald i beskæftigelsen på ca. 250 grafiske medarbejdere, mensen reduktion i omsæt-ningen på 50 pct. vil medføre et fald i beskæftigelsen på ca. 485 medarbejdere.

Kommentar:

Afgiften på husstandsomdelte reklamer er en del af finanslovsaftalen for2012, som samlet set vil øge beskæftigelsen.Isoleret set vil reklameafgiften have en effekt på de danske grafiske arbejdsplader. Det erdog vanskeligt at fastlægge, hvor stor denne effekt vil være, idet flere forhold har betyd-ning, herunder om den grafiske branche skal bære hele afgiften, og om reklameafgiften vilmedføre, at flere tryksager vil blive trykt i Danmark eller i udlandet.Såfremt det antages, at den grafiske branche skal bære hele afgiften, og der i beregningen afbeskæftigelseseffekten tages udgangspunkt i omsætningstabet i den grafiske branche, er detopgjort afGA, at der er ca. 750 personer beskæftiget med produktion af tilbudsaviser til bådehjemmemarkedet og eksport, og at den samlede omsætning i branchen i 2011 var på 1,65 mia.kr.En omsætning på 1 mio. kr. svarer således til ca. 0,45 beskæftigede. Ved en reduktion afreklamemængden på 20.000 ton (som forudsat i lovforslaget), svarende til en omsætning påca. 160 mio. kr.,vil det ud fra disse beregninger medføre et fald i beskæftigelsen på ca. 70personer i den grafiske branche.Det er dog ikke sikkert, at reklameafgiften alene vil påvirke beskæftigelsen negativt. Flere af destore reklametryksager trykkes i dag i udlandet, idet der ikke er kapacitet til at trykke denne ty-pe i Danmark pga. tryksagens størrelse. Såfremt størrelsen af de husstandsomdelte reklamermindskes, er det muligt, at reklamerne fremover vil blive trykt i Danmark. Denne effekt kanforhindre, at beskæftigelsen alene påvirkes negativt.
Side 2